Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä seuraavaksi kotistudioon?
1 2 3
anapena
11.01.2016 20:39:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on auttanut, kun olen vähitellen haalinut itselleni kolme erilaista kaiutinkuuntelua napin painallusten taakse. Vanhat pikkugenet+subi, HIFI 12/2+subi ja auratonet.
Lisäksi plugareissa esimerkiksi Izotopen Ozone ja Alloy ovat jeesanneet paljon, mutta voi herranjesta kun niiden annostelussa saa olla tarkkana. Seuraavana päivänä voit olla ihan toista mieltä...
Äänitykseen olen haalinut haalinut erilaisia lähinnä 2ch-etuasteita ja mikkejä. Haen vaihtelua jo äänitysvaiheessa, kovin tieteellistä lähestymistapaa en harrasta, vaikka tekniikka kiinnostaakin. Äänityksiä miksatessa tulee mietittyä, että mikä meni vikaan ja miksi sekä miten se tehdään paremmin ensi kerralla.
Niin, ja se äänilähde on toki tärkeä. Harvalla harrastelijasoittajalla on instrumentti ja mahdollinen vahvistin viimeisen päälle iskussa.
Samaten harrastelijaäänittäjä helposti unohtaa luoda artistille optimiolosuhteet.
 
Istu ja pala!
Juhani_t
11.01.2016 21:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: ongelmana on ollut koko ajan tunkkainen ja eloton raakasoundi, joka on samanlainen millä tahansa laitteilla/kuulokkeilla kuunneltuna.
 
Ohuella kotiäänittelykokemuksella ja ammattiäänittäjän ohjeilla olen ajautunut omissa kokeiluissani keskittymään paljolti mikkien sijoitteluun. Varsinkin rummuissa. Reilusti pintaan tuodut tomien lähimikit, ja varsinkin erittäin lähelle sijoitetut mikit tuntuvat olevan se tunkkaisuuden lähde. Varsinkin kun sinne alempaan keskialueeseen on tunkua muillakin soittimilla, on se äkkiä täynnä ja soundi tukossa. Overheadien ja virvelimikkien sijoittelulla sekä volumesuhteilla se kirkkaus aukeni aika hyvin. Overheadin poimimiin peltisoundeihin taas teki myrkkyä huono akustiikka paljaiden ikkunapintojen muodossa.
 
Mä en näistä oikeasti tiedä mitään. Kunhan vain värkkäilen kämpällä. Pitäs taas joku päivä panostaa enempi siihen soittamisen opetteluun :)
 
M.F.
11.01.2016 22:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, aikuisen oikeesti: 11 jotain mikkiä rumpuihin matalassa 25m2 tilassa? Mä en kyllä tajua.. paremmat etaritko auttais...
 
Mikä on kun ei taidot riitä?
studio
12.01.2016 08:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelu kuntoon, se on aivan selvästi suurin ongelma. Paljon ja vielä lisää harjoittelua äänittämiseen ja miksaukseen. Kyllä ne interfacet on olleet jo vuosia sillä tasolla halvimmasta lähtien että ei niillä niin suurta vaikutusta ole lopputulokseen. Muut hommat ensin kuntoon ja sitten parempia muuntimia hommaamaan. Kyllä sitä C-kasetti aikaankin sai raikkaampia äänityksiä vaikka niitä dubattiinkin moneen kertaan nauhurilta toiselle. Noi kotihifi kaiuttimet yleensä korostaa bassoja ja diskanttia joten eivät ole kovin hyviä äänityshommissa.
 
saastara
12.01.2016 08:58:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.F.: Hei, aikuisen oikeesti: 11 jotain mikkiä rumpuihin matalassa 25m2 tilassa? Mä en kyllä tajua.. paremmat etaritko auttais...
 
En tiedä miten muut tykkää tehdä mutta itsellä tuppaa rumpusetin koko säilymään melko samana huoneesta riippumatta. Eli vaikka olisi monta metriä tilaa joka suuntaan, niin harvoin tulee levitettyä esim tomeja parin metrin päähän, ja se lautasten soittaminen muuttuu kans hankalaksi jos ne siirtää niin kauas, että joutuu nousemaan tuolilta.
 
Eihän se mua haittaa kun en se minä ole joka niitä rumpuja soittaa, mutta harvoin rumpalit on vastaanottavaisia tommoisen tilan maksimoinnin suhteen.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Spedemix
12.01.2016 16:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.F.: Hei, aikuisen oikeesti: 11 jotain mikkiä rumpuihin matalassa 25m2 tilassa? Mä en kyllä tajua.. paremmat etaritko auttais...
 
Pönttöjen lähimikittäminen on itse asiassa enemmän kannattavampaa mitä pienemmässä tilassa työskentelee. Eihän se nyt sillai mee että tomien alakalvot kannattaa mikittää vasta ku ollaan Mankun kokoisessa huoneessa.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Spedemix
12.01.2016 17:02:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OP:lle:
 
Mäki sun housuissas parantaisin kuuntelua, ainakin paremmat luurit ostaisin. Itsekkin omistin nuo DT250 ja en jäänyt ikävöimään kun vaihdoin Senn. HD600:n (DT250:n keskiääni on vähän kova ja siksi helposti tulee tehtyä pehmeitä miksauksia niiden kanssa). Keskustelusta ei oikein voi sanoa onko joidenkin uskomattoman hyvien kaitsarien ostaminen järkevää. Tosin jos oikeasti diggailee miksata ämyreiden kanssa (ei käy ilmi) niin edes jotkut NS10:t tekee hommasta helpomman kuin kotihifikajarit. Kompetentin studiomonitorin ja mainion kotihifikaitsarin erona on enimmäkseen keskiäänen tarkkuus (botnen toiston laadukkuus on enemmän tai vähemmän aina tilasta kiinni).
 
Mä en kuule mitään ongelmia mikrofonien sijoittelussa, kyl sä osaat rumpuja mikittää. Ääniklipeissä ongelmaksi muodostuu ennemminkin soittotaito (soitetaan ns. "kovaa" musaa ja sit rumpali ei vedä kantti-iskuja!).
 
Etuasteista on aivan turha kuvitella että neutraaleja etareita käyttämällä tulee samaa jälkeä kuin että joka rumpuraidassa olisi joku 1073 (tai 512) -johdannainen (niin kuin monilla lempilevyillämme näin on).
 
Biisin miksaushan voi sit olla vain niin hyvä kuin sen tuotanto. Näissä näytteissä haiskahtaa kokemuksen puute tuolta osastolta. Musa pyrkii olemaan tosi cutting edgeä ja silti esim. ainuttakaan soitinta ei ole tuplattu. Nykyään verkosta löytyy tosi paljon moniraitasessioita (osa niistä on esim. xtrafiluina jossain opetusvideossa) ja suosittelen OP:tä latailemaan niitä saadakseen paremman kuvan mimmosesta tuotannosta voi hyvässä miksauksessa olla kyse.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
M.F.
12.01.2016 17:21:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Pönttöjen lähimikittäminen on itse asiassa enemmän kannattavampaa mitä pienemmässä tilassa työskentelee. Eihän se nyt sillai mee että tomien alakalvot kannattaa mikittää vasta ku ollaan Mankun kokoisessa huoneessa.
 
Joo, mutta 2x overi ja 2x tila tuntuu kyllä liioittelulta kun se seinä väkisin tulee mikin lähelle.
 
Paljon mikkejä, enempi vaihevirheitä ja heijastumia ja off-axis vuotoa joita sitten yritetään korjata.
Vuotoahan saa olla mutta sen pitää olla hyvän kuuloista.
 
Ja vielä:
Iso huone = pienet ongelmat
pieni huone = isot ongelmat.
 
Mikä on kun ei taidot riitä?
Henri Henri Olavi
12.01.2016 19:27:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: OP:lle:
 
Mäki sun housuissas parantaisin kuuntelua, ainakin paremmat luurit ostaisin. Itsekkin omistin nuo DT250 ja en jäänyt ikävöimään kun vaihdoin Senn. HD600:n (DT250:n keskiääni on vähän kova ja siksi helposti tulee tehtyä pehmeitä miksauksia niiden kanssa). Keskustelusta ei oikein voi sanoa onko joidenkin uskomattoman hyvien kaitsarien ostaminen järkevää. Tosin jos oikeasti diggailee miksata ämyreiden kanssa (ei käy ilmi) niin edes jotkut NS10:t tekee hommasta helpomman kuin kotihifikajarit. Kompetentin studiomonitorin ja mainion kotihifikaitsarin erona on enimmäkseen keskiäänen tarkkuus (botnen toiston laadukkuus on enemmän tai vähemmän aina tilasta kiinni).
 
Mä en kuule mitään ongelmia mikrofonien sijoittelussa, kyl sä osaat rumpuja mikittää. Ääniklipeissä ongelmaksi muodostuu ennemminkin soittotaito (soitetaan ns. "kovaa" musaa ja sit rumpali ei vedä kantti-iskuja!).
 
Etuasteista on aivan turha kuvitella että neutraaleja etareita käyttämällä tulee samaa jälkeä kuin että joka rumpuraidassa olisi joku 1073 (tai 512) -johdannainen (niin kuin monilla lempilevyillämme näin on).
 
Biisin miksaushan voi sit olla vain niin hyvä kuin sen tuotanto. Näissä näytteissä haiskahtaa kokemuksen puute tuolta osastolta. Musa pyrkii olemaan tosi cutting edgeä ja silti esim. ainuttakaan soitinta ei ole tuplattu. Nykyään verkosta löytyy tosi paljon moniraitasessioita (osa niistä on esim. xtrafiluina jossain opetusvideossa) ja suosittelen OP:tä latailemaan niitä saadakseen paremman kuvan mimmosesta tuotannosta voi hyvässä miksauksessa olla kyse.

 
Tosi hyvä kirjoitus! +
 
I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
telescope
12.01.2016 19:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ostaisin seuraavaksi kaljaa kotistudioon ja keskittyisin tekeen hyviä biisejä
 
Velli
13.01.2016 01:17:25 (muokattu 13.01.2016 02:53:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia jälleen kommenteista/pohdinnoista kaikille!
 
Noista useista mikeistä sen verran, että tykkään itse äänittää ovarit ja tilat nykyään stereona (noissa ääninäytteissä on itse asiassa monona molemmat, koska en omistanut tuolloin vielä kuin yhden interfacen, eivätkä kanavat riittäneet stereoon). Oli äänitystilassa ongelmia tai ei, niin stereoraidat kuulostavat omaan korvaan paremmalta, kuin monot. Hommasin lisäksi ihan vasta Sound Radixin AutoAlign -plugarin, jolla saa vaiheet kohdilleen. Nykyään vaiheistan ovarit ja snaren alamikin snaren ylämikin mukaan. Laitan lisäksi tilamikit keskenään samaan vaiheeseen. Snaren lähtösoundi tukevoitui jo pelkästään tuon plugarin ansiosta n. 50%. Se on ehkä paras yksittäinen plugari, minkä rummuille tiedän, tai sitten kyse on vain alkuinnostuksesta :).
 
Tein vähän huonosti noiden näytteiden valinnan kanssa siinä mielessä, että ne ovat pari vuotta vanhoja ja laitteisto on sen jälkeen parantunut jo jonkin verran (juurikin toisen äänikortin, AutoAlignin ja joidenkin mikkien osalta). Toisaalta raakanauhoitusten tunkkaisuus ei ole parantunut. Olisin lisäksi voinut jättää näytteistä nuo miksatut versiot pois, koska nyt porukka takertuu liikaa niihin. Miksauksesta on vielä paljon opittavaa sen tiedän itsekin, mutta kun en nyt tässä vaiheessa haluaisi niinkään miksausneuvoja vaan vinkkejä raakaäänitysten parantamiseen (ja onhan siihenkin toki tässä jonkun verran vinkkejä tullut).
 
Speden kommentti virvelisoundista on ihan validi siinä mielessä, että virveli kuulostaa ohuelta. Se on itse asiassa ohut molemmissa näytteissä. Molemmissa näytteissä oli vaihevirhettä virvelin ylä- ja alamikin välillä (mulla ei ollut tuolloin vielä AutoAlignia). Hevimmässä näytteessä vaihevirhe oli itse asiassa todella, noh hevi ;). Popimmassa kamassa oli vaihevirheen lisäksi huonon kuuloinen virveli. Molemmissa näytteissä virveli on kuitenkin soitettu rimshoteina (popimman pätkän soitti tuttava ja hevimmän pätkän soitin itse).
 
Sen verran olen nyt kuitenkin saanut keskustelusta irti, että taidan kuitenkin satsata seuraavaksi kuunteluun (luureihin ehkä ensisijaisesti). Hyvän kuuntelun puolesta tuli monia hyviä pointteja.
 
Spedemix
13.01.2016 05:09:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.F.: Joo, mutta 2x overi ja 2x tila tuntuu kyllä liioittelulta kun se seinä väkisin tulee mikin lähelle.
 
No joo, tämä kyllä totta.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
saastara
13.01.2016 08:52:31 (muokattu 13.01.2016 09:11:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta SoundRadixin AutoAlignista tuli semmoinen mieleen, että sehän ei siis 'korjaa' vaihetta. Se vaan etsii toiselle raidalle lähimmän pisteen, jossa kumoutumista tapahtuu vähiten, eli sen pisteen missä summattu signaali on lujin. Tällä ei sitten ole mitään tekemistä estetiikan tai soundillisen laadun kanssa.
 
AutoAlign ei myöskään pysty ratkaisemaan monia vaiheongelmia, sillä ne elää taajuuskaistan ja sitä kautta ajan kanssa. Yksinkertainen ääniraidan nykiminen eessuntaas, on vähän kirveellä-aivokirurgiaan-tyyppinen ratkaisu. Tän takia SoundRadix itekkin kehitti ton Pi:n, joka vaikutti kyllä mielenkiintoiselta, joskin vähän raskaalta ja lapsentautiselta vielä, kun sitä aiemmin testasin.
 
Tämä siis mitenkään vähättelemättä AutoAlignin hyödyllisyyttä. Hyvä koodinpätkä ilman muuta. Lähinnä tarkoitin, että ei kannata tuudittautua semmoiseen ajatukseen, että 'vaiheet on ok sen jälkeen kun laitan tän raidalle', sillä se olisi valheellista turvallisuudentunnetta, mikä saattaa johtaa vähän hassuihin tekoihin ja päätöksiin joko äänittäessä tai myöhemmin miksatessa.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Velli
13.01.2016 12:00:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Lähinnä tarkoitin, että ei kannata tuudittautua semmoiseen ajatukseen, että 'vaiheet on ok sen jälkeen kun laitan tän raidalle'
 
Olen toki mikittäessä mittaillut mikkien paikkojen vaihevirheiden minimoimiseksi (ovarit yhtä kauaksi virvelin keskipisteestä ja tilamikit yhtä kauaksi basarin etuvanteesta). AutoAlignin avulla raidoille saa kuitenkin vielä huomattavasti lisää tanakkuutta (näin ainakin oma korvani kertoo).
 
Mikael
13.01.2016 13:55:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon nyt jo jonkin aikaa tehnyt käytännön syistä aika paljon hommia kuulokkeilla ja oon sitä mieltä, että ainakin itselle on ollut erittäin järkevää opetella kuuloketyösketely. Kuulokkeet ovat kuunteluympäristöstä riippumattomat, joten omille korville tuttu kuuntelu on saavutettavissa missä tahansa. Lisäksi kuulokkeet ovat suht edullinen keino päästä kiinni erittäin hyvään laatuun. Kaiutinkuuntelussa on toki omat lyömättömät puolensa, mutta jos nyt puhutaan vaikka n. tonnin panostuksesta niin mä olen sitä mieltä että kuulokkeilla pääsee huomattavasti pidemmälle.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Kasu-_-
13.01.2016 23:02:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko muuten mahollista saada vaikka pätkä kaikista raidoista erikseen jakoon, niin vois kuunnella ja tutkia tarkemmin yksittäisiä raitoja ja kokeilla vaikka miksailla niistä jotain? :)
 
Drunk'n'roll
Hanuriin
14.01.2016 09:42:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä oon nyt jo jonkin aikaa tehnyt käytännön syistä aika paljon hommia kuulokkeilla ja oon sitä mieltä, että ainakin itselle on ollut erittäin järkevää opetella kuuloketyösketely. Kuulokkeet ovat kuunteluympäristöstä riippumattomat, joten omille korville tuttu kuuntelu on saavutettavissa missä tahansa. Lisäksi kuulokkeet ovat suht edullinen keino päästä kiinni erittäin hyvään laatuun. Kaiutinkuuntelussa on toki omat lyömättömät puolensa, mutta jos nyt puhutaan vaikka n. tonnin panostuksesta niin mä olen sitä mieltä että kuulokkeilla pääsee huomattavasti pidemmälle.
 
Multakin yksi ääni kuulokkeille. Niitten kanssa voi työskennellä missä vain ja tarvittaessa kovallakin voluumilla. Kuitenkin välillä on hyvä tehdä sanity checkejä kaiutinten kanssa ja kannattaa nyt testata myös ihan se, miltä se oma kötöstys kuulostaa läppärin omilla kaiuttimilla. Se on kuitenkin valitettavan usein se tilanne, jossa kuuntelija musiikin kohtaa. Jos tuotanto toimii kuulokkeilla ja läppärin kaiuttimilla ja ehkä vielä jollain monokuuntelulla, on suuri todennäköisyys, että se kuulostaa hyvältä muuallakin.
 
Antti1
14.01.2016 10:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaappaan aihetta snadisti jatkaakseni noista kuulokkeista lisäkysymyksellä: onko kukaan törmännyt oikeasti todella hyvin toimivaan laitteeseen tai plugariin, joka simuloi kaiuttimien stereokuvaa kuulokkeissa? Mulla oli joku plugari joskus testissä, mutta siinä oli ties mitä taajuusvasteita rukkaavia kaiutinemulaatioita mukana ja mä en halua moisia lainkaan mukaan kuvioon.
 
Plugarina vähän vaarallinen kuvio sikäli, että sen läpi ei tule kuunneltua musaa jatkuvasti, mutta ihannetilanteessahan toi voisi jopa toimiakin. Mulla on edelleen luureilla vaikea saada stereokuvan balanssia kondikseen, ei niinkään panoroinnin vaan äänenvoimakkuuden osalta. Pakko aina tarkistaa kaiuttimilla.
Mikael
14.01.2016 11:26:49 (muokattu 14.01.2016 12:26:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvoin mäkään mitään ihan loppuun asti teen kuulokkeilla. Aika yleinen prosessi on mulla sellainen, että editoinnit ja session järjestelyt teen kuulokkeilla ja miksauksenkin aika pitkälle, mutta miksuksen viimeistely tapahtuu sitten tarkkamossa kaiuttimilla. Mulla tää sai alkunsa ihan ajankäytöllisistä syistä. Ei vaan ollut aikaa ja mahdollisuutta raahautua aina studiolle. Nyt kun hommaa on harjoiteltu, niin huomaan pääseväni melko lähelle valmista kuulokkeilla ja loppu on sit enemmänkin fiilistelyä ja hienosäätöä asiakkaan kanssa. Jotain demohommia oon kyllä tehnyt ihan valmiiksin asti ilman kaiuttimia.
 
Mäkin aluksi koitin simuloida kaiutinkuuntelua, mutta snadin totuttelun jälkeen oon huomannut että en sellaista kaipaa.
 
Joka tapauksessa: jos pitäis valita hyvän kuulokekuuntelun ja keskinertaisen/kehnon huoneen välillä niin valitsisin ehdottomasti kuulokkeet.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
saastara
14.01.2016 13:17:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites tää konsensus nyt yhtäkkiä kääntyi ajatukseen, että aloittajan huone on jotenkin kelvoton? Musta kuivahko, 25m2 huone vanhassa puutalossa kuulostaa huomattavasti paremmalta lähtökohdalta kuin olosuhteet monissa 'oikeissa' studioissa.
 
Vähän ensiheijastuksia kuriin niin luulisi aika hyvä olevan.
 
Hanuriin: Jos tuotanto toimii kuulokkeilla ja läppärin kaiuttimilla ja ehkä vielä jollain monokuuntelulla, on suuri todennäköisyys, että se kuulostaa hyvältä muuallakin.
 
Oma järki ja kokemuspohja viittaisi juurikin päinvastaiseen syy-seuraus-suhteeseen. Tasapainoisella ja kelpo komeroilla hyvin soivalla miksauksella on hyvä potentiaali toistua onnistuneesti missä vain olosuhteissa. Sen sijaan moni läppärillä, napeilla ja vastaavilla ihan hyvin soivat tuotokset saattavat sitten oikeasti hyvänkuuloisessa syynissä paljastua melko masentavan kuuloisiksi.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «