Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mielipidekysymys laulun äänittämisestä
1
dantone
18.12.2015 04:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä heitän ihan omasta pitkästä mietteestäni teille kokeneille/tai vähemmän kokeneille äänittäjille mielenkiintoisen kysymyksen.
 
Jos pyydetään mielipidettä ainoastaan yhdestä ainoasta tärkeimmästä työkalun käytöstä kun äänitetään laulua raidalle niin se on..??
 
Itse olen miettinyt tuota nyt muutaman vuoden ja olen mielestäni löytänyt siihen lopullisen totuuden. :) Ps. Mennään kuitenkin leikkimielisellä asenteella vaikka kuitenkin tosiasiaa puhuen.
 
Antti1
18.12.2015 08:21:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Työkalu on laaja käsite, mutta mulle tärkein yksittäinen asia on käyttötarkoitukseen ja laulajan äänelle sopivan mikrofonin valinta.
studio
18.12.2015 08:35:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofoni, etuaste, kompressori. Tosin laulussa saattaa toimia hyvin aivan perus 58. Tärkein on laulaja ja sen ääni ja tekniikka. Jos laulajalla ei ole ääntä ei se sen paremmalle kuullosta vaikka eteen tunkisi mitä tahansa huippulaitteita.
 
Pauli Lappalainen
18.12.2015 10:40:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnollinen monitorointi, että kuulee missä mennään.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
darkus
18.12.2015 10:52:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jätetään laulaja ja muu turha pois ja puhutaan ihan pelkästään työkaluista niin mä otan kyllä mielummin hyvän etuasteen ja paskan mikin kuin toisinpäin. Mutta niinkuin Pauli tossa ylempänä sano niin ilman kuuntelua on kyllä hankala lähtee tekemään yhtään mitään.
 
Mr. Crowley
18.12.2015 11:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulaja pystyy ilmaisemaan sen mitä taiteellisessa mielessä halutaan. Tämä suoritus tallennetaan kontekstiin sopivilla laitteilla ja sopivassa akustisessa ympäristössä. Em. asioista ei voi tinkiä jos haluaa hyvän (sopivan) tuloksen.
 
Taiteellis-teknis-akustiset ratkaisut voivat vaihdella hyvinkin paljon. Yhdessä tilanteessa täydellinen kokonaisuus voi olla toisessa jopa huono.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
studio
18.12.2015 11:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Kunnollinen monitorointi, että kuulee missä mennään.
Se olisi plussaa jos laulaja osaisi vielä pyytää sopivan kuuntelun jolla homma hoituisi mahdollisimman vireisesti. Yleensä se on luurit täysille tapa ja sitten ihmetellään kun oma ääni ei kuulu.
 
saastara
18.12.2015 12:22:18 (muokattu 18.12.2015 12:45:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

studio: Se olisi plussaa jos laulaja osaisi vielä pyytää sopivan kuuntelun jolla homma hoituisi mahdollisimman vireisesti. Yleensä se on luurit täysille tapa ja sitten ihmetellään kun oma ääni ei kuulu.
 
Musta se on ollut aina mielenkiintoinen hämmennyksen paikka mitenkä live-puolella ymmärretään itsestäänselvyytenä fengshuin merkitys monitoroinnin, ja siten ulosannin suhteen.. Jotkut tykkää huudattaa kulmaa täysillä, jotkut haluaa täyden IEM:n, jotkut haluaa vain itseään kulmaan ja kuulostelee loput sidefilleistä, jotkut tykkää vähän IEM:ää ja kulmaa sekaisin, tai backlinea kovaa ja hintsusti kulmaa jne.
 
Noi on kaikki ihan fine.. Ja se on, ainakin mun kokemuksen mukaan, melko itsestäänselvää äänihahmoille, että se on henkilökohtainen kysymys johon ei ole oikeaa vastausta, vain oikea ratkaisu. Sillä lava- ja kulmabalanssilla on todella iso merkitys vetofiilikseen.. Ja kyllä mä esim ite milloin tahansa kompromisoin soundin ulos, jos saadaan parempi fiilis lavalle ja että tekijöillä on hyvä vetää.
 
Se on myös joskus, etenkin nuorempien ja vähän kokemattomampien kykyjen tietää, että mitä ja miten haluaa kuunnella, ja sitten mitä todellisuudessa tarvitsee hyvään suoritukseen, ja mikä näiden kahden ero on. Se voi olla aika pitkä ja monivaiheinen prosessi.
 
Mutta sitten kun siirrytään studioon tuntuu, että automaattisesti ratkaisu on aina se 'tossa on luurit, mitä halut sinne?'. Mikä on tietysti ihan hyvä lähtökohta. Ja tottakai jos on tiukka budjetti ja vähän päiviä, ymmärtäähän sen ettei haluta viettää päivää kuunteluja rakentaen ja testaillen.
 
Ei mulla nyt ollut oikeastaan mitään punaista lankaa tai tarkoitus osoitella ketään sormella.. Ehkä peräänkuulutan vaan jotain valppautta äänitettäviltä etsiä itselleen se optimaalisin monitorointikeino työskennellessä ja äänihahmoilta valppautta ja ymmärrystä tarkkailla ja puntaroida eri vaihtoehtoja niiden normikuppien sijaan.
 
Joskus se, että suoritus 'ei jotenkin nyt lähde' voi olla yhtäpaljon epämukavan monitoroinnin aikaansaannos kuin se, että vetäjällä on huono päivä.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Henri Henri Olavi
18.12.2015 14:22:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Psykologia on tärkeä työkalu, eli se miten saa laulajan tuntemaan olonsa hyväksi/kotoisaksi tai sitten haastavaksi/vääntämiseksi, tai ihan miksi vaan, mikä johtaa parhaaseen lopputulokseen.
 
I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
hape
20.12.2015 21:05:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Jos jätetään laulaja ja muu turha pois ja puhutaan ihan pelkästään työkaluista niin mä otan kyllä mielummin hyvän etuasteen ja paskan mikin kuin toisinpäin.
 
Piti moneen kertaan lukea, että kirjoititko todella näin, mutta vissiin sitte kirjoitit :D Tarkoititko tuota ihan varmasti? Mun mielestä juuri toisin päin. Erot etuasteiden välillä on aika häviävän pieniä jos verrataan eroihin eri mikrofonien välillä. Ja nimen omaan niin, että mikä mikrofoni sopii millekin laulajalle, on erot aika järkyttäviä. Etuasteelle on ihan helevetin sama, mikäli mikki ei sovellu kyseiselle vokalistille. Mutta kukin tavallaan jne. ei siinä mitään.
 
http://www.thespyro.com
Kalmo
21.12.2015 10:16:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape: Piti moneen kertaan lukea, että kirjoititko todella näin, mutta vissiin sitte kirjoitit :D Tarkoititko tuota ihan varmasti? Mun mielestä juuri toisin päin. Erot etuasteiden välillä on aika häviävän pieniä jos verrataan eroihin eri mikrofonien välillä. Ja nimen omaan niin, että mikä mikrofoni sopii millekin laulajalle, on erot aika järkyttäviä. Etuasteelle on ihan helevetin sama, mikäli mikki ei sovellu kyseiselle vokalistille. Mutta kukin tavallaan jne. ei siinä mitään.
 
Joopa. On aika epätoivoisen (mahdottoman?) vaikea erottaa erilaisten etuasteiden osuutta äänessä, kun delayt, kaiut, tuplaukset ym. vielä ovat mukana sopassa.
Jos sensijaan itse äänen talteenottaja, mikrofoni, on vaatimaton, niin lopputuloksesta on vaikea saada muuta, kuin vaatimatonta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
saastara
21.12.2015 10:58:14 (muokattu 21.12.2015 10:58:43)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Joopa. On aika epätoivoisen (mahdottoman?) vaikea erottaa erilaisten etuasteiden osuutta äänessä, kun delayt, kaiut, tuplaukset ym. vielä ovat mukana sopassa.
Jos sensijaan itse äänen talteenottaja, mikrofoni, on vaatimaton, niin lopputuloksesta on vaikea saada muuta, kuin vaatimatonta.

 
Näinhän ne tunteet ja järki ensimmäisenä sanoisi.. Tässä tapauksessa tosin taitaa Darkuksen työhuoneessa seistä räkissä ihan hyvä määrä laadukasta rautaa, joten eiköhän toi heitto nyt ihan johonkin omakohtaiseen kokemukseen pohjaa. Ei varmaankaan haettu mitään mustavalkoista "mielummin T.bone + Api kuin Brauner + Behku", tyyppistä vastakkainasettelua.
 
Ja toki tää riippuu myös soundin kontekstista.. Jos tehdään jotain 'modernimpaa' kamaa, niin varmasti yksi perusjees dynaaminen ja hyvä etunen riittää hyvin platan duunaamiseen, ihan menestyksekkäästi. Kyllä tuolla alan parhaidenkin sessioissa noi 57:t ja 421:t pyörii menestyksellä, vaikka ovatkin melko 'vaatimattomia' mikkejä koko katalogin tarjontaan verraten.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
dewil
21.12.2015 12:19:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos äänitysketju on ollut kunnossa, niin viiskasilla äänitetystä laulusta saa tarvittaessa väännettyä niin hyvän soundin, ettei Neumannia juurikaan ikävöi.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Kalmo
21.12.2015 14:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin...kysymys onkin ehkä viime kädessä "paskan mikin" määrittelystä.
Käsittääkseni esim. perus 57-58:t on kuitenkin mielletty ihan käypäisiksi äänitysmikeiksi lauluun, vaikka hinta onkin vain kymmenesosa huippumikkien hinnasta. Jos lauseen täsmentää muotoon: Otan mieluummin perus-Shuren ja huippuetarin, kuin tonnin Neumannin ja SB Audigyn, niin se kuulostaa kyllä ihan järkevältä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
washburn
21.12.2015 15:58:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, etuasteen merkitystä ei voi vähätellä. Nykyään saa jo 100€:lla sellaisia mikkejä, joilla voi äänittää laulua, jos mikki sopii laulajalle. Toisaalta 100€:lla ei saa sellaista etuastetta (edes osia sellaisen rakentamiseen) mikä toisi oikeasti huippumikin edut esille.
 
Oma yleisin signaalitie laulun äänittämiseen on U67 tai U47 -> Neve 1073/Api 512 -> 1176 -> ProTools. Mielummmin vaihdan mikkiä paskempaan (edullisempaan) kuin etuasteen johonkin IC-piirillä varustettuun halpikseen.
 
Live long and Prosper
Spedemix
22.12.2015 00:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mjoo mä itekkin kuulun kategoriaan jonka mielestä etari on tärkeydessään samanarvoinen kuin mikki. Etareissa on tosin se, että sen laulun voi pyöräyttää myöhemminkin etarin linjainputin läpi ja saada aika pitkälti sama saundi (myös plugarien laatu tällä osastolla on parantunut vuosien myötä, esim. UAD Neve 1073 on kylla ihan pirun hyvä).
 
Ylläolevaa on vaikeampi tehdä mikillä ja tietenkin pyöräytys 1073:n läpi tietenkään poista sitä ryönää jonka joku halpis etunen saattaisi tuoda pöytään. Tosin iso osa halpisetareista on ns. värittömiä, ne pyrkii jokatapauksessa tuomaan itseään esiin mahd. vähän. I wonder why. :)
 
Edelleen se yksi syy miksi britti-, ja jenkkirockilla on se oma leimallinen saundi (niinku sonikaalisessa mielessä) johtuu mm. siitä että jokaikinen raita on äänitetty joko 1073:n tai 512:n tms. läpi.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Spedemix
22.12.2015 00:49:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, laulun äänittämisestä.
 
Joo, kyllä se performanssi on kaikkein tärkein juttu, the rest will follow. Sopiva kuunteluympäristö on tosi tärkeä; esim. ite tarjoilen laulajalle aina avoimia kuulokkeita monitorointiin notta kuulevat omaa ääntänsä myös akustisesti, johon ovat tod. näk. tottuneet. Hirveän montaa kertaa ei ole tarvinnut turvautua luurittomaan monitorointiin mutta tarvittaessa teen senkin jos vokalisti vetää sillai paremmin.
 
Tosta performanssin tärkeydestä todistaa se tosiasia miten paljon legendaarisia lauluottoja on vedetty mitä kummallisimmissa tilanteissa. Mm. esim. Björk, James Hetfield ja Zack De La Rocha hoilottavat laulunsa narulle pitäen mikkiä kädessään (SM58 Björkillä ja Zackillä, SM7 Jamesilla) ja monitoroiden kovaäänisten läpi.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
telescope
23.12.2015 03:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilman autotuneria ei tulis hommista mitään
 
Eukka
27.12.2015 17:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu autotune on ihan must! Mikki ja etunen on yhtä tyhjän kanssa kun se markan rääkyjä tulee ölisemään nuotin vierestä konsonantteja ja vokaaleja. Ja kantsii pistää signaaliketjuun myös kirkan wah.
 
Akatax for you!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti