Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: dynaamisen lauluesityksen taltioiminen
1
benson
14.11.2015 18:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
minkälaisia tekniikoita olette käyttäneet dynamiikaltaan todella laajan lauluraidan taltiointiin?
 
Olen laulua äänittessässä todennut haastavimmaksi tilanteet joissa biisin sisällä dynamiikka vaihtelee todella voimakkaasti melko hiljaisesta full-on belttaamiseen. Minkälaisia ratkaisuja tällaisen esityksen taltiointiin?
 
Preampin gain kovimpien äänien mukaan ja vahvaa kompressointia?
Useita mikkejä?
Gainin raidaamista laulusuorituksen aikana?
 
Danko
14.11.2015 18:55:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

benson: Preampin gain kovimpien äänien mukaan ja vahvaa kompressointia?
 
Gainin säätö noin, mutta rajun kompressoinnin sijaan tasoittelen itse parttien välisen dynamiikan volume-automaatiolla.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Antti1
14.11.2015 18:57:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama täällä. Ensin pre-fx volume, sitten kompura yms. ja lopuksi sitten tarvittaessa hienosäätö post-fx volumella.
saastara
14.11.2015 21:00:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Massenburg selitti jossain haastattelussaan, että splittaa joskus laulukanavan kahteen etuseen ja äänittää toisen 15 deppaa hiljempaa. Jos laulajalla menee jossain kohtaa otto klippauksen puolelle, voi toisesta otosta sitten nappaa pätkän tarpeen vaatiessa.
 
En ole ite testannut mutta kuulostaa abaut järkevältä.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Spedemix
15.11.2015 13:45:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos äänittää 24-bittisenä audiona, tasoista ei tartte juurikaan välittää. Mä itse oon ottanu tämmösen nyrkkisäännön että kaikki on hyvin kun äänitettävä audio käy jossain kohtaa kovemmalla kuin -48dBFS. Täten audion signaali/kohinasuhde on parempi kuin minkään 16-bittisen audion.
 
Jos käsillä oleva musagenre sattuu olemaan keksitty viimeisen 70 vuoden aikana, sitä laulua voi joka tapauksessa kompuroida äänittäessä. Mä ite tykkään äänittäessä käyttää LA-2A (tai sen klooneja) johtuen sen helppokäyttöisyydestä ja siitä että kompura ei ole juuri moksiskaan siitä että sille syöttää jotain yltiödynaamista matskua (toisin kuin esim. monet VCA-, ja FET-kompurat).
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Krakenpine
22.11.2015 19:49:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Massenburg selitti jossain haastattelussaan, että splittaa joskus laulukanavan kahteen etuseen ja äänittää toisen 15 deppaa hiljempaa. Jos laulajalla menee jossain kohtaa otto klippauksen puolelle, voi toisesta otosta sitten nappaa pätkän tarpeen vaatiessa.
 
En ole ite testannut mutta kuulostaa abaut järkevältä.

 
Tähän kun kerran liveäänityksessä tottuu, niin takaisin ei ole paluuta. Zoom H6:ssa on ominaisuutena päämikeissä se, että laite nauhoittaa samalla niiden signaalin myös 12 dB pienemmällä gainilla. Niin usein soundcheckin hissuttelun jälkeen vedetään yleisön edessä kovempaa, että menee just ja just särölle vaikka miten koittaisi jättää aluksi headroomia :D
(Tämä siis toki varsinkin tilanteissa missä tulee omaa bändiä nauhoitettua ja nauhoitin hengailee keikan ajan yksinään jossain nurkassa nauhoittamassa, eikä kukaan käy säätämässä)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «