Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mies ja akustinen kitara kerralla purkkiin: vinkkejä kaivataan
1 2
SnowCrow
15.11.2015 19:58:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Noi Zoomit on kyllä hyviä. Ongelmallista on oikeastaan vain se, että useinkaan optimaalinen tai jotenkin kiinnostava kuvakulma ei ole optimaalinen äänelle.
 
(No ehkä juuri tuonkaltaisessa demottamisessa, jossa halutaan säilyttää anonymiteetti ja kuvataan 12. nauhaa, sointikin on hyvä.)
 
Noissa pitäisi olla irrotettava mikkiyksikkö.

 
Jos on veleho, niin voi vaikka ottaa toisella kameralla pärstästä videota, ja sitten leikata kahdesta videosta hieno lopputulos. :)
 
Madwill, power metallia: https://www.facebook.com/madwillband
pappasfin
15.11.2015 20:23:57 (muokattu 15.11.2015 20:31:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Noi Zoomit on kyllä hyviä. Ongelmallista on oikeastaan vain se, että useinkaan optimaalinen tai jotenkin kiinnostava kuvakulma ei ole optimaalinen äänelle.
 
(No ehkä juuri tuonkaltaisessa demottamisessa, jossa halutaan säilyttää anonymiteetti ja kuvataan 12. nauhaa, sointikin on hyvä.)
 
Noissa pitäisi olla irrotettava mikkiyksikkö.

 
On se ääni tuossa muutenkin ihan hyvä vaikka soittajan naama näkyis ja kuvattais laajemmalla näkymällä ja vähän pidemmältä, olen tämän testannu ite ja onhan noissa muidenkin esimerkeissä ääni ihan hyvä.
 
Tuohon saa kiinni erillisenä äänilaitteina vaikkapa ulkoiset mikit, muita äänilaitteita kuten vaikkapa Axe, Eleven Rack jne. ja tuolla aikaisemmin jo totesin, että tuohon on saatavissa muutamia erillaisia mikkejä (se mikkisysteemi on iroittettava) eli tuon ääni ei ole sidottu siihen kameran sijaintiin muuten kuin sen ns. muutamilla omilla mikeillä käytettynä, joita siis on useampi erillainen saatavilla.
 
PappaSFin
PJS
16.11.2015 09:33:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäki kyl yrittäisin äänittää yhdellä mikillä nimenomaan niin, et mikkiä suunnataan siten ja sellaiselta etäisyydeltä et sekä akkari, että laulu kuulostaa tarpeeks, vähän samaan henkeen ku miten sä sijoittaisit vaikka oman pääsi akustista kitaraa ja laulua esittävän henkilön eteen :D
 
Varmaankaan se saundi ei tuu olemaan samalla tavalla amerikkaa kuin se olis jos sulla olis erittäin hyvä äänityshuone ja sekä kitaralle, että laululle lähimikitys, mut kysyn: Haittaako se? Voidaanko ajatella et muukin kuin "Nashville" vois olla hyvää?
 
Mä oon itse pohtinut noita juttuja siis just samantyyppisesti hima-äänittäessä ja toistaiseksi tullut siihen tulokseen et mä pääsen musan kannalta parempiin tuloksiin käyttämällä sellaisia äänitystekniikoita jotka on mahdollisimman häsellysvapaita ja jotka välittää yleensä about sellaista saundia kuin minä mies-kitara yksikkönä tuotan.
 
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä et jos oon kotona niin äänitän itseni, ja mahdollisesti myös toisen akkari-kitaristin ja laulajan (eli kolme tyyppiä) yhdellä mikillä esim. pallokuviolla niin et kaikki kuuluu oikeassa balanssissa ihan akustisen volan ja paikan suhteen. ja huone saundaa sit vaan siltä miltä se saundaa. Toisaalta sit treeniksellä tää sama toteutuu esim. bluegrass bändiä tai omia akkarihommia äänittäessä sit niin et on vaikka joku järkevä stereopari, usein 8 kuvioiset mikit blumlein asetelmassa ja tyypit sit siihen eteen. Tällä tulee parhaimmillaan jo tosi "valmiilta" saundaavaa asiaa niin et stereokuva ja "läsnäolon" tuntukin on jotenkin hämäävästi parempii ku lähimikittäen. Nykystandardien mukaista se ei silti missään nimessä ole.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
MikeS
18.11.2015 16:27:26 (muokattu 18.11.2015 16:31:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko sitä mieltä, että vaikka käyttäisin vain yhtä mikkiä mun kannattaisi ostaa tuollainen aloituksessa mainitsemani ulkoinen audio inferface, mikseri tms? Saanko sellaisella tuosta Rodesta enemmän irti ja enemmän säätömahdollisuuksia?
 
Aika newbie-osastoa...
 
oksatboys
18.11.2015 19:28:14 (muokattu 18.11.2015 19:29:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta interface. Mikserillä et tee mitään. Mikä tahansa 2-kanavainen (tai miksei siis isompikin) 100e maksava (tai paljon enemmän, mut ei noi halvatkaan eivät ole huonoja) interface hoitaa homman. Säädöt teet sitten koneella DAWissa, jollainen tulee usein interfacejen mukana tai sitten voi ladata Reaperin. Maceissa on tietty garageband, jolla pääsee myös alkuun.
 
Meinasin äsken purskahtaa itkuun ilosta. Mietin, että onko kaapissa enää yksi pintti vai olisiko siellä vielä kaksi. Avasin kaapin ja siellä oli kolme pinttiä!
Spedemix
18.11.2015 20:29:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Oletteko sitä mieltä, että vaikka käyttäisin vain yhtä mikkiä mun kannattaisi ostaa tuollainen aloituksessa mainitsemani ulkoinen audio inferface, mikseri tms? Saanko sellaisella tuosta Rodesta enemmän irti ja enemmän säätömahdollisuuksia?
 
Aika newbie-osastoa...

 
Niin kuin oksatboys yllä jo sanoi, joo Interface. Jokatapauksessa tarviset mikkietuvahvistimen ja tavan siirtää audio tietokoneelle. Interface hoitaa molemmat.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
-Q-
19.11.2015 10:06:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Oletteko sitä mieltä, että vaikka käyttäisin vain yhtä mikkiä mun kannattaisi ostaa tuollainen aloituksessa mainitsemani ulkoinen audio inferface, mikseri tms? Saanko sellaisella tuosta Rodesta enemmän irti ja enemmän säätömahdollisuuksia?
 
Aika newbie-osastoa...

 
Mä jäin ihmettelemään että kuinka olet käyttänyt mikrofonia tähän asti? Joku etuaste ja tallennusvälinehän on jo ollut käytössä?
 
tender.insanity
19.11.2015 10:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Tämä Zoom Q8 vaikuttaa kyllä tosi kätevältä ja monipuoliselta tähän mun nauhoitteluun! Onko teillä muilla kokemuksia tästä?
 
Mulla on kanssa Q8.
 
Joskus soitellut akustista sen kanssa, mutta pääsääntöisesti vain piuhat kiinni audio interfacesta ja videota tulille.
 
Enpä ole kokeillut useista äänilähteistä samalla kertaa ottamalla, kun en yhtään mikkiä omista. Omiin käyttötarpeisiin kyllä kiva vehje ja varmasti taipuu monen muunkin.
 
MikeS
19.11.2015 22:55:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin tässä josko mulle riittäisi Zoomin Q4 vai pitäisikö satsata Q8:aan? Vaikuttavat audio-spekseiltään aika samanlaisilta (videopuolen eroilla ei niin valtavasti väliä mulle). Parasta Q8:ssa ehkä kaksi mikki-sisääntuloa. Mutta jos kerran hommaan tuon erillisen audio interfacen kahdella mikki-sisääntulolla, eikö Q4 (yhdessä interfacen) kanssa aja saman asian?
 
Piuha Zoomista audio interfaceen ja siitä tietokoneelle...niinkö?
 
oksatboys
20.11.2015 08:41:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zoomit toimii itsessään jo interfaceina, ainakin noi kamerattomat mallit. (Tarkasta tämä ko. Zoomin manuaalista vielä ennen ostoa) Osta siis se missä on mikki-inputit, nii onnistuu monenlainen käyttö.
 
Meinasin äsken purskahtaa itkuun ilosta. Mietin, että onko kaapissa enää yksi pintti vai olisiko siellä vielä kaksi. Avasin kaapin ja siellä oli kolme pinttiä!
pappasfin
20.11.2015 10:48:43 (muokattu 20.11.2015 11:17:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Mietin tässä josko mulle riittäisi Zoomin Q4 vai pitäisikö satsata Q8:aan? Vaikuttavat audio-spekseiltään aika samanlaisilta (videopuolen eroilla ei niin valtavasti väliä mulle). Parasta Q8:ssa ehkä kaksi mikki-sisääntuloa. Mutta jos kerran hommaan tuon erillisen audio interfacen kahdella mikki-sisääntulolla, eikö Q4 (yhdessä interfacen) kanssa aja saman asian?
 
Piuha Zoomista audio interfaceen ja siitä tietokoneelle...niinkö?

 
Jos sä meinaat hankkia erillisen audio interfacen niin silloin sulle voisi riittää myös pelkkä Webcam kamera esim. Logitechin C920, joka lienee selvästi halvempi kuin Zoomin Q4. Tuossa sitten vaan ymppäät sen kuvan ja äänet synkaten jälkikäteen ellei jokin ohjelma osaa niitä suoraan synkata eli äänitys tapahtuisi yhtä aikaa yhdellä painalluksella. (toki homma tässä vaatii tietsikan).
 
Jos päädyt Zoomiin niin sinuna harkitsisin tuota Q8 koska siinä on paremmat erilliset audio tulot ulkoisille mikeille tai äänilähteille kun taas Q4 taasen on se yksi pieni 3,5 mm stereo-input, lisäksi taitaapi tuossa Q8:ssa paremmin saada säädettyä noiden keskinäistä suhdetta. (alla noiden vertailutaulukkoa).
 
http://www.bhphotovideo.com/c/compa … _Q8/BHitems/1021190-REG_1116341-REG
 
Toivottavasti en sekoita näillä stooreillani ajatuksiasi liiaksi ;D
 
PappaSFin
MikeS
20.11.2015 14:00:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako kummastakaan Zoomista ulos kahden mikin nappaamaa ääntä omille raidoilleen?
 
Mielenkiintoinen tuo pointti että Zoomin kanssa ei tarvitse erllistä interfacea...tutkin asiaa.
 
pappasfin
20.11.2015 19:52:30 (muokattu 20.11.2015 19:57:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Saako kummastakaan Zoomista ulos kahden mikin nappaamaa ääntä omille raidoilleen?
 
ZOOM Q8:laitteessa manual sivustolta 15 ja 16 on asiasta kerrottu seuraavasti:
 
- Jos tallentaa MOV muotoon niin manualista äkkiä selattuani ääni on ns. yhdellä stereoraidalla.
 
"The four channels of audio from the mic capsule L/R (zoomin oma) and external 1/2 inputs are mixed to stereo and saved together with the video in a single video file (MOV format).
 
- Jos tallentaa MOV + WAV mode niin Zoomin oma-mikkipari menee omaan wavi-tiedostoonsa ja noi Input 1 ja 2 (ulkoiset) menee omille wav-tiedoistoihin eli erikseen (jos Stereo link on asennossa OFF, jos ON niin Input 1 ja 2 ulkoiset menee yhteen wav tiedostoon) eli se zoom oma mikki omaan ja ulkoiset omaansa joko erikseen tai yhteen).
 
"Audio files (WAV format) are saved for each aduio track at thse same time as video files. The audio form the mic capsule L/R inpusts and the audio from the external 1/2 inputs are saved as separate)"
 
Manualin sivulta 20 löytyy taulukko näistä.
 
https://zoom-na.com/products/field- … g/video-recording/zoom-q8/downloads (Zoomin manuaali löytyy täältä sekä softa jne. tietoa).
 
Mielenkiintoinen tuo pointti että Zoomin kanssa ei tarvitse erllistä interfacea...tutkin asiaa.
 
- hmm.. sen verran tästä tokasta sun kohdasta että, tuolla ZOOM Q8 voi nauhottaa kuvat ja äänet tai pelkät äänet sille muistikortille (tai suoraan koneelle), mutta kyllähän tietiskalla on hyvä olla kohtuullinen äänikortti tai audio interface jos tietokoneella näitä filuja meinaa käsitellä ja kuunnella, mulla itellä on tuon Zoomin Q8 lisäksi Scarlett audio interface, päädyin tähän merkkiin hieman vertailun kautta (mikä ei kyllä helppo ollut) ja sen takia kun siitä on hyviä käyttäjä kokemuksia.
 
Tuo zoomi Q8 on ihan kiva mutta se ei kuitenkaan ole mulle tietokoneen äänikortti vaan erillinen väline jonka kautta voin tehdä äänityksiä niin äänen kuin kuvan suhteen tai käyttää web-kamerana.
 
Sun kandee miettiä onko tuo ZOOM sun juttua ja miettiä samassa minkä tasoinen sun tietokoneen äänikortti on, jos tietokoneesi äänikortti riitää musantekemiseen ja esim. Zoomista saatujen tiedostojen käsittelyyn ja laatu on hyvää niin Zoom mutta jos kaipaat tietokoneelle nykyistä parempaa äänikorttia sen integroidun sijaan niin voi hyvinkin pärjätä audio interfasella ja web-kameralla sekä sopivalla softalla.
 
Taas tuli sepustusta.. mä en näköjään saa kerrottua lyhykäisesti mitään :D
 
PappaSFin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «