Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basso-osastoon eloa?
1
Aamuhaamu
11.11.2015 12:22:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kuinka saan bassot potkimaan? Duunailen tuollaista ns. bass heavyä konemusiikkia, jossa saattaa olla bassolayereitä kolmesta ylöspäin, mistä tuppaa seuraamaan miksaustaidoillani melkoisen luontaantyöntävää muussia. Mitenköhän nuo saisi hitsattua yhteen niin että lopputuloksesta tulisi mahdollisimman bassokas, muhku, eloisa, rapsakka jne. ja että soundit toimisivat miksauksessa mahdollisimman kivasti? Minkälaisilla plugareilla ihmiset tykkäävät työstää bassosoundejansa ja mitäköhän miksausjippoja noihin bassosoundeihin kannattaisi alkaa kokeilemaan perus LP/HP-filttereiden, glue kompuroiden ja sidechainailuiden lisäksi? Auttaisiko esimerkiksi jonkinnäköinen saturaatio ja oisko jengillä näkemystä mikä saturaatioplugari toimisi parhaiten tuollaisessa layerointi/liimailu-hommassa?
 
saastara
11.11.2015 12:50:37 (muokattu 11.11.2015 12:54:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään eksakteja neuvoja on toki vaikea antaa, mutta itsellä tulee nyt muutama miettimisen arvoinen asia äkkiseltään mieleen:
 
Särö jeesaa siinä, että bassosta tulee helpommin 'aistittava', koska se luonnostaan luo kerrannaisia yläkertaan, joka korostaa basson preesensiä. Voi jeesiä etenkin esim siinä, että botne on kuultavissa myös pienemmillä purkeilla, vaikka varsinaista juurta ei ulos tulekkaan.
 
Vaikka HP/LP-filtterit on kätsyjä siivousvehkeitä, ne myös luonnostaan aiheuttavat sen, että filtterin leikkauspisteessä vaihe kääntyy 180 astetta, filtterin jyrkkyys määrittää sitten sen käännöksen kulman. Tää voi olla erittäin huono juttu, etenkin jos on tarkoitus lätkiä paljon erilaisia basso-osaston juttuja päällekkäin. Eriävät filtterit ei välttämättä yksinään aiheuta mitään kummallista, mutta summatessa vinksinvonksin menevät vaiheet voi aiheuttaa kaikkea hämmentävää, kuten vaikkapa juuri basson muhjuuntumista ja transienttien tai 'potkun' katoamista. Tää voi toki toimia myös päinvastoin, jos käy tuuri, ja poikkeavat vaihekäännöt voi luoda eri raidoille omanlaisia 'taskujaan' joka sitten jeesaa erottelevuuden ymv suhteen. Eli kannattanee hp-filtterien lisäksi testata esim hyllyjä ja todella matalalle laitettuja normipiikkifilttereitä, koska etenkin botne-päässä nuo vaihe-erot voi luoda aika isoja eroja summatessa.
 
Jos mennään sample-pohjaisella meiningillä, kannattaa tarkistaa se, että samplet, esim rummuniskut ja vastaavat mätkähtelyt, oikeasti alkaa samasta pisteestä, samalla hetkellä. Samplekirjastojen leikkaukset on aika villi länsi, ja vaikka millisekka tai pari ei ole korvilla aistittava ero, siinä kohtaa kun sä lyöt päällekkäin sampleja jotka alkaa pikkuriikkisen eri pisteestä, on melko ymmärrettävää, että transientit ja siten botnen iskevyys menee vähän mössöksi.
 
Se, että jokin 'potkii' vaatii itsessään jo jonkin transientin tmv. Eli alapään suruton länääminen / limitoiminen on loistava tie siihen, että botne menee hassuksi möhmöksi, mistä mikään ei oikein potki esiin.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
oksatboys
11.11.2015 12:54:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kantsii säätää lähtösoundit jo sellaisiksi, että ne erottuu matkaradiostakin. Jo mainittu särö on ystävä. Itte teen bassosoundit minibrutella silleen että joko suboscillaattoriin blendataan vähän jotain muuta oskillaattoria tai sitten filtteriä ajetaan särölle sen verran että sinibassokin alkaa saada harmoonisia.
 
Kamarunkkaus on kuin laittas rahaa pankkiin mut vaan jonkun muun tilille.
Aamuhaamu
11.11.2015 14:51:31 (muokattu 11.11.2015 14:54:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tattista! Hyviä vinkkejä! Keep 'em coming!
 
saastara: Vaikka HP/LP-filtterit on kätsyjä siivousvehkeitä, ne myös luonnostaan aiheuttavat sen, että filtterin leikkauspisteessä vaihe kääntyy 180 astetta, filtterin jyrkkyys määrittää sitten sen käännöksen kulman.
 
Vaihdejutut ei ollut käynytkään mielessä, kun ajattelin, ettei niitä voisi hirveesti tulla, jos filtteröi subit, alamiddlet ja atakit omille taajuuskaistoillensa. Mutta ilmeisesti kuitenkin voi? EQ:ista/filttereistä ja vaihdevirheistä voisi olla mielenkiintoista lueskella lisää, mutta pikaisen googlettelun perusteella löytyi vähän laihanlaisesti aihepiiristä tietoa internetsistä... oisko jotain avainsanoja heittää?
 
Kieltämättä vähän sellainen kutina ollut noista, että summatessa häviää jotain. Hyllyfilttereitä, vaiheen kääntöä ja/tai delay-hommeleita lääkkeeksi siis? Nuo vaiheenkäännön kulmat menee jo hieman yli ymmärryksen, mutta noin niinkuin lähtökohtaisesti mikäköhän LP/HP mahtaisi toimia teoriassa parhaiten em. kaltaisissa skenaarioissa -12dB, -24db vaiko jokin vielä jyrkempi?
 
E: Bassosäröplugareista suosituksia? FabFilterin Saturn on noista toistaiseksi ainoa, joka on miellyttänyt omaa korvaani ja oiskin tarkoitus hommailla, jos vaan sattuisi löytymään parin viikon päästä Black Friday -alelaareista.
 
oksatboys
11.11.2015 15:11:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä muuten teet noita bassosoundeja?
 
Kantsii muuten kokeilla ihan kaikkia särö- ja saturaatioplugareita mitä DAWissa on. Esim. bassovahvistinmallinnoskin vois toimia.
 
Kamarunkkaus on kuin laittas rahaa pankkiin mut vaan jonkun muun tilille.
saastara
11.11.2015 15:12:55 (muokattu 11.11.2015 16:07:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aamuhaamu: Vaihdejutut ei ollut käynytkään mielessä, kun ajattelin, ettei niitä voisi hirveesti tulla, jos filtteröi subit, alamiddlet ja atakit omille taajuuskaistoillensa. Mutta ilmeisesti kuitenkin voi? EQ:ista/filttereistä ja vaihdevirheistä voisi olla mielenkiintoista lueskella lisää, mutta pikaisen googlettelun perusteella löytyi vähän laihanlaisesti aihepiiristä tietoa internetsistä... oisko jotain avainsanoja heittää?
 
Kaikki EQ:t (miinus vaihelineaariset), on käytännössä phase shiftereitä. Siihen se koko homma perustuu, että jonkin taajuuskaistan osan vaihetta manipuloidaan erilaisilla muodoilla ja voimakkuuksilla. Toki sitten analogipuolella (ja analogimallinnuspuolella) mukaan astuu kaikenmaailman säröt ja alineaarisuudet ymv jutut.
 
https://www.youtube.com/watch?v=efKabAQQsPQ
 
Tossa on ihan hyvää juttua noista vaikutuksista.
 
Kieltämättä vähän sellainen kutina ollut noista, että summatessa häviää jotain. Hyllyfilttereitä, vaiheen kääntöä ja/tai delay-hommeleita lääkkeeksi siis?
 
Ei noista kannata kuitenkaan liikaa ahdistua ja ryhtyä presettinä jotain delay-taktiikoita ja vaihekikkailuja harrastamaan. Siinä menee helposti enemmähän suohon kuin alkuperäisessä tilanteessa. Enemmän tarkoitin lähinnä, että jos tuntuu, että jotain hassuutta on ilmassa, voi erilaiset filtterit aiheuttaa kaikennäköisiä jännyyksiä summatessa. Etenkin mitä radikaalimmat toimenpiteet on kyseesssä.
 
Jotain lähinnä mitä kannattaa pitää mielessä, jos / kun jokin tuntuu huonommalta. Vaihe ja sen muuttuminen kun ei itsessään ole hyvä tai huono asia.
 
Nuo vaiheenkäännön kulmat menee jo hieman yli ymmärryksen, mutta noin niinkuin lähtökohtaisesti mikäköhän LP/HP mahtaisi toimia teoriassa parhaiten em. kaltaisissa skenaarioissa -12dB, -24db vaiko jokin vielä jyrkempi?
 
Ei tohon voi oikein vastata muuta kuin, että 'se riippuu'. Hp- ja lp-filttereitäkin on monenlaisia olemassa eri tarkoituksiin, jyrkkyyden lisäksi siis. Perusidea on kuitenkin se, että mitä jyrkempi filtteri, sitä jyrkempi on myös se vaiheenkääntö siinä juuressa. Se saattaa aiheuttaa ongelmia tai hyötyjä, tai sitten ei..
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Spedemix
11.11.2015 16:16:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olemme lievästi ohi aiheen mutta:
 
LP-, ja HP-filttereissä homma menee sillai että 6dB/oct filtteri kääntää vaihetta 90 astetta, 12dB filt 180 astetta, 18dB filt 270 astetta ja 24dB filt 360 astetta.
 
Leikkauskohdassa vaiheesiirto on puolet filtterin kokonaismäärästä, oktaavi sen yläpuolella siirto on neljäsosan. Eli jos laitetaan 12dB/oct alapääfiltteri 100Hz:n, vaihe on kääntynyt 100Hz:n kohdalla 90 astetta. 200Hz:n kohdalla vaiheensiirto on 45 astetta.
 
http://www.analog.com/library/analo … e/archives/43-09/AD43_09_FIG-04.jpg
(kaavion oikealla puolella on alapääleikkurin numerot)
 
Ylläolevan takia pitää olla tarkkana hi-, ja lopass filttereiden kanssa summatessa asioita yhteen; niiden vaikutus vaiheeseen alkaa sata kertaa korkeammalta kuin mihin laitat leikkaustaajuuden. 200Hz:n alapääleikkurin vaiheensiirto alkaa siis 20 kHz:n kohalta lol! :D
 
Tossa ylipäänsä lisää aiheesta:
 
http://www.analog.com/library/analo … /archives/43-09/active_filters.html
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Spedemix
11.11.2015 16:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä noissa useamman basson biiseissä pitää se arri olla kohallaan, sen pitäis melkeinpä toimia ilman mitään sen kummempia EQ-temppuja yms.
 
Yks biisi mikä tulee aiheesta mieleen on Kendrick Lamarin Bitch Don't Kill My Vibe, missä botnesta taistelevat iso potkiva basari, presarisormibasso (ainoo näistä kolmesta josta on vähän leikattu botnea pois) ja pitkin maita ja mantuja seilaava 808-basso.
 
https://open.spotify.com/track/5h5tBFnbcVioFXiOixTn6E
 
Tossa taikasanana on just toimiva arri.
 
Mä oon itse joissain projekteissa tehnyt semmosen tempun että jos joku tosi matala nuotti ei meinaa kuulua, laitan särön eteen EQ:n ja korostan alahyllyllä siitä aivan alimman nuotin kohdalta (saattaa olla vaikka 27Hz tmv). Näin tuon alimman nuotin fundamentaalinen iskee lujempaa siihen säröön tuottaen lisää harmoonisia jotka sitten kuuluu paremmin pikkukajareista.
 
Ylipäänsä sen kanssa pelailu kuinka paljon laitetaan minkälaista säröä on huomionarvoista. Pääsääntöisesti geneeriset säröplugarit tuottaa lähtökohtaisesti parittomia harmoonisia tuottaen sellaisen kärkevän, honottavan ja läpileikkaavan saundin (minkään noista adjektiiveista ei ole tarkoitus olla negatiivinen). Kun säröön rupee sekoittamaan myös parillisia harmoonisia, basson saundista tulee täyteläisempi mutta täten se myös vie enemmän tilaa miksauksessa ylipäänsä. Mä ite käytän tosi paljon Pro Toolsin mukanaa tulevaa AIR distortion plugaria josta löytyy "asymmetric clipping" -nappula jota kääntämällä pystyn saamaan parillisia harmoonisia soppaan tarpeeni mukaan. Mitä isomman bassosaundin haluan (ja mitä vähemmän siellä mixussa on jotain muuta viemässä tilaa), sitä isommalle tuo nappula helposti vääntyy.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
saastara
11.11.2015 17:12:01 (muokattu 11.11.2015 17:13:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Olemme lievästi ohi aiheen mutta:
 
LP-, ja HP-filttereissä homma menee sillai että 6dB/oct filtteri kääntää vaihetta 90 astetta, 12dB filt 180 astetta, 18dB filt 270 astetta ja 24dB filt 360 astetta.

 
Noinko se menikin? Kääntyykö 96db/oct-filtterillä signaali 1560 astetta..?
 
E: Etäisesti aiheeseen palaten, kannattaa tsekata Fielding DSP:n Reviver. Kätsy säröoperaatioihin eikä paljoa maksa.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Aamuhaamu
11.11.2015 17:57:30 (muokattu 12.11.2015 12:54:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: kannattaa tsekata Fielding DSP:n Reviver. Kätsy säröoperaatioihin eikä paljoa maksa.
 
Ainakin ääninäytteet sivuilla kuulosti vakuuttavalta ja mukavalla tavalla siltä muhkulta mitä hain tuossa aloitusviestissä. Basso on heti jotenkin paremmin läsnä ja sen botnen jotenkin 'tuntee' paremmin. Eli pitääpä testailla!
 
oksatboys: Millä muuten teet noita bassosoundeja? Kantsii muuten kokeilla ihan kaikkia särö- ja saturaatioplugareita mitä DAWissa on.
 
Arturian MiniBrute löytyy täältäkin, mutta en sitten tiedä onko se filtteri siinä jotenkin vähän meh bassojuttuihin, kun en ole saanut ruuvailtua siitä oikein mitään järkevää bassosoundia. Pitää testata tuota mainitsemaasi särötettyä siniä. (Kaikenlaista murisevaa, teknoista middle ruttua siitä masiinasta lähtee sitten senkin edestä, kjeh! ;) Subit oon sämpläillyt euroräkistä, Abletonin Operatorista FM-bassot ja sitten random sampleja ja attack-osastoa erinäisistä VST-syntikoista. Noilla pääasiassa viimeaikoina.
 
Abletonissa onkin ihan kiva joukko noita erilaisia säröttimiä, mutta en ole jaksanut ihan älyttömästi perehtyä niihin, koska soundaavat näin vanhan kitaristin korvaan niin kolkoilta ja epämusikaalisilta. Mutta ehkä semmosetkin toimii sitten jotenkin miksauksen seassa?
 
Spedemix
11.11.2015 23:04:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Noinko se menikin? Kääntyykö 96db/oct-filtterillä signaali 1560 astetta..?
 
Tarkoittanet 1440 astetta (16. asteen filtteri, jokaikinen aste tuo 6dB/oct syvyyttä filtteriin ja 90 astetta vaiheensiirtoa). Kyllä. Tosin 360 asteen kohdalla ollaankin taas lähtöpisteessä joten tuonkaltaisen filtterin vaiheensiiron ymmärtää paremmin kun miettii että se pyörähtää itsensä ympäri neljä kertaa. Tai siis cutoff-freq:n kohdallahan se on pyörähtänyt ympäri vasta kaksi kertaa (720 astetta).
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
studio
12.11.2015 10:32:11 (muokattu 12.11.2015 10:32:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se mikä kuullostaa hyvälle on oikein, teoria ja insinooriajattelu ei välttämättä toimi. Jos kaikki bassot on samalla oktaavilla voi olla aika vaikeaa, sovitus kunton.
 
saastara
12.11.2015 11:45:34 (muokattu 12.11.2015 11:50:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Tarkoittanet 1440 astetta (16. asteen filtteri, jokaikinen aste tuo 6dB/oct syvyyttä filtteriin ja 90 astetta vaiheensiirtoa). Kyllä. Tosin 360 asteen kohdalla ollaankin taas lähtöpisteessä joten tuonkaltaisen filtterin vaiheensiiron ymmärtää paremmin kun miettii että se pyörähtää itsensä ympäri neljä kertaa. Tai siis cutoff-freq:n kohdallahan se on pyörähtänyt ympäri vasta kaksi kertaa (720 astetta).
 
Aivan tosiaan, en ottanut huomioon, että valtaosa noista filttereitä rakentuu nimenomaan 6db/oct 'palasista'. Tää oli hyvää päivitystä itselle. Tänks.
 
studio: Se mikä kuullostaa hyvälle on oikein, teoria ja insinooriajattelu ei välttämättä toimi. Jos kaikki bassot on samalla oktaavilla voi olla aika vaikeaa, sovitus kunton.
 
Jumala ei heitä noppaa. Eikä kovin monet tämän alan nörtitkään. Sääntöjen alla operoi valtaosa, teki sen tiedostetusti tai ei. Asioiden rikkominen ja aitojen kaataminen on vaan helpompaa silloin kun tietää ja tuntee ne säännöt.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Aamuhaamu
12.11.2015 13:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Mä oon itse joissain projekteissa tehnyt semmosen tempun että jos joku tosi matala nuotti ei meinaa kuulua, laitan särön eteen EQ:n ja korostan alahyllyllä siitä aivan alimman nuotin kohdalta (saattaa olla vaikka 27Hz tmv). Näin tuon alimman nuotin fundamentaalinen iskee lujempaa siihen säröön tuottaen lisää harmoonisia jotka sitten kuuluu paremmin pikkukajareista.
 
Tuota nuotti-EQ:ttelua, pitää kyllä testata kanssa. Katselin tuossa hiljattain yhtä tutoriaalia, jossa miksailivat subibassoja ja se ukkeli sääti subisoundin nuottien voimakkuutta, mutta ei niinkään tuon nuotin kuulemisen vuoksi, vaan ihan yleisen balanssin. Oli kyllä ihan ahaa-elämys kuulla minkälainen ero havaitussa äänenvoimakkuudessa on yhtä isoissa ~50hz ja ~100hz sini/808-aaltomuodoissa ja miten homma kuulosti tasapainoisemmalta pienen EQ:ttelun jälkeen.
 
studio
12.11.2015 13:49:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sääntönä on että lopputulos ratkaisee. Tietokoneet ovat tullessaan tuoneet ehkä liikaa teoreettista ajattelua joka haittaa luovaa onnistumista. Enemmän kuuntelua ja vaiston varassa onnistumista sillä se lisää äänitemaailman mielenkiintoa. Ja tosiaan kiinnittämistä huomiota biisin sovituksiin ja käytettäviin soittimiin jos soitinten välistä erottelua haluaa.
 
saastara
12.11.2015 14:24:29 (muokattu 12.11.2015 14:31:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

studio: Sääntönä on että lopputulos ratkaisee.
 
Tän kanssa kukaan on tuskin eri mieltä.
 
Tietokoneet ovat tullessaan tuoneet ehkä liikaa teoreettista ajattelua joka haittaa luovaa onnistumista. Enemmän kuuntelua ja vaiston varassa onnistumista sillä se lisää äänitemaailman mielenkiintoa.
 
Luonnollisesti.. Mutta jotkut asiat on yksinkertaisesti semmoisia, että niitä ei voi vaistolla ratkaista. Jos otetaan esimerkiksi vaikka toi aiempi hpf-lpf-keskustelu. Toki intuitiolla selviää, että 'hmm, tää ei nyt ihan soundaa siltä miltä sen pitäisi'.. mutta jos sä et tee taustatyötä, ei sulla ole mitään keinoja ymmärtää, miksi se ei soundaa kenties siltä miltä pitäisi. Missä ei tietenkään ole mitään väärää.. Ei kaikkien tarvi olla kiinnostuneita detaileista.
 
Tämmöisissä keskusteluissa ajaudutaan vaan helposti semmoisiin 'konsistyypit ja oppineet ei ymmärrä mitään asenteesta ja emootiosta'-tyyppisiin, ääliömäisiin vastakkainasetelmiin. Aiempi kokemus ja / tai tietotaito taitaa kuitenkin olla ainoa asia mikä erottaa paskan heittämistä seinään ja määrätietoista tekemistä. Ymmärrys siitä, miten ja miksi asiat toimii, ei varaa pois kapasiteettia kuulon, taiteellisen näkemyksen tai estetiikan ymmärykseltä.
 
Ja tosiaan kiinnittämistä huomiota biisin sovituksiin ja käytettäviin soittimiin jos soitinten välistä erottelua haluaa.
 
Tän keskustelun yhteydessä toki totta, mutta ei ihan niin toimiva ratkaisu silloin kun miksaa valmiita raitoja.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
studio
12.11.2015 14:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun on kokemusta tarpeeksi ja teoriat on aikanaan pähkäillyt niin se on alitajunnassa eilä se vie enään keskittymistä itse miksauksesta eli teoria ei ole aina päälimmäisenä mielessä että pitää tehdä näin ja näin koska niin on kirjoitettu.
 
saastara
12.11.2015 15:00:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

studio: Kun on kokemusta tarpeeksi ja teoriat on aikanaan pähkäillyt niin se on alitajunnassa eilä se vie enään keskittymistä itse miksauksesta eli teoria ei ole aina päälimmäisenä mielessä että pitää tehdä näin ja näin koska niin on kirjoitettu.
 
Enkö mä sanonut juuri noin?
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
studio
12.11.2015 15:13:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Enkö mä sanonut juuri noin?
 
Lyhensin sitä hieman.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti