Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Insertistä äänittäminen
1
Lapari
05.11.2015 20:27:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi äänittää keikka moniraitaäänityksenä. Ajattelin ottaa mikserin inserttiliitännästä singnaalit Zoom r 16 sisäänmenoihin. Minkälainen kaapeli pitää tehdä, että singnaali menee, sekä mainouttiin, että Zoomiin? Eli äänityksen lisäksi pitäisi saada mökää myös yleisölle. Olisiko ko. Piuhoja jossain myynnissä? Olisi hienoa jos saisi linkin johonkin kuvaan tms. Itse olen huono noiden piuha hommien kanssa.
 
mun kompressori on pajalla.
-Q-
05.11.2015 21:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla live-palstalla voi saada enempi vinkkejä mutta muutama vaihtoehtohan on. Rohkeimmat käyttää monoplugia "ekaan naksuun" jolloin plugi jää puoliksi törröttämään. Riski on siinä että se irtoaa helpommin ja toisaalta sen kokonaan sisään työntäminen katkaiseen mikserin outtiin menevän signaalin.
 
Turvallisempia vaihtoehtoja sitten voi askarrella riippuen siitä minkälaista kaapelia sattuu jo olemaan. Yleisin vaihtoehto lienee olemassa oleva 8ch viuhka TRS (stereo) plugeilla josta toiseen päähän vaihdetaan TS (mono) plugit ja TR kytketään yhteen.
 
Lapari
05.11.2015 21:59:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo plugi oli juuri tuolla tavoin puoliksi sisällä kun kokeiltiin, mutta silloin ei kanava vienyt singnaalia päälähtöön. Mikserinä oli Behringerin pöytä, tyyppiä en muista kun miksutin oli lainassa. Luin täällä jostain ketjusta, että pitäisi olla joku erikoisjohto joka vie singnaalin takaisin inserttiin mutta myös päälähtöihin. Onkohan noissa inserttipisteissä erilaisia kytkentöjä mikserin merkistä riippuen?
 
mun kompressori on pajalla.
Danko
05.11.2015 22:15:48 (muokattu 05.11.2015 22:23:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapari: Onkohan noissa inserttipisteissä erilaisia kytkentöjä mikserin merkistä riippuen?
 
Pääsääntöisesti inserteissä TRS-liittimen kärki on lähtö ja rengas paluu, jolloin tuo "ensimmäiseen kliksaukseen asti" -metodi saattaa monoplugilla toimia, mutta mikään varma ratkaisuhan se ei ole. Esim. Soundcraftin vanhemmissa tiskeissä send ja return on juurikin päinvastoin.
 
Tuollainen -Q-:n kuvailema viuhka ajaa asiansa, mutta jos ei riitä intoa askarrella, nin puoli-normaloidun ristikytkentäpaneelin eli patchbayn kautta saa signaalin vedettyä välistä häiritsemättä eteenpäin kulkevaa signaalia. http://en.wikiaudio.org/images/3/3b/Half_Normalled.png
 
e: Eli esim. http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_pb48_patchbay.htm
+ 4x http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_ypp4030.htm
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Lapari
06.11.2015 06:54:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://allen-heath.helpserve.com/Kn … use-an-insert-point-as-a-direct-out
Olisiko tämä kytkentä johdolle toimiva?
 
mun kompressori on pajalla.
-Q-
06.11.2015 10:13:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapari: http://allen-heath.helpserve.com/Kn … use-an-insert-point-as-a-direct-out
Olisiko tämä kytkentä johdolle toimiva?

 
Juuri tuota yritin kuvailla omin sanoin mutta kuva on kuvaavampi ja asia selvinnee vielä paremmin :) Tuollasta olen itse käyttänyt muutaman kerran ihan menestyksellä.
 
Perusongelma toki on että sitä inserttiä saattaisi joku haluta käyttää myös sen keikan äänentoiston toteutukseen. Paras vaihtoehto on mainittu splitti
 
mhelin
06.11.2015 10:36:45 (muokattu 06.11.2015 16:51:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta noita Stereo/balansoituja-johtoja 10 kpl tai enemmän (hinta putoaa 6,39 euroon):
 
http://www.thomann.de/fi/cordialcfm_15_vv.htm
 
Löytyy myös 3 metrisenä.
 
Ruuvaa toisen pään plugi auki ja tee insertin yhdistäminen juottamalla lähdöt plugissa yhteen, mutta irrota (-) lähtön johto ja kytke se maahan (se menee Zoomin balansoidun tulon miinusvaiheiseen tuloon). Merkkaa jollain teipillä se pää ja kytke se inserttiin ja toinen pää Zoomiin.
 
Jos haluaisi hifistellä ja varsinkin jos tarvitsee käyttää pidempiä johtoja niin tuosta saisi impedanssibalansoidun lähdön kytkemällä (-) johtoon vastus maahan (n. 50-100 ohmia, Behringerin lähtöimpedanssit yleensä 120 ohmia) eli tässä tapauksessa (-) johto juotetaan irti liittimestä ja juotetaan vastuksen toiseen päähän ja vastuksen toinen pää maahan (liittimessä). Liittimen (+) ja (-) juotetaan yhteen. Zoomissa kun on balansoitu tulo niin tuo vähän parantaisi häiriöherkkyyttä.
 
E: päivitetty alla huomatun bugin johdosta
 
anapena
06.11.2015 12:26:23 (muokattu 06.11.2015 12:27:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mackiessa on ainakin ennen toiminut ekan naksun metodi ja taitaa MG-Yamahassakin olla. Yamahassa mainitaan vaiheen kääntyvän masteriin verrattuna, mutta sehän ei välttämättä äänitystä haittaa ollenkaan.
 
Istu ja pala!
-Q-
06.11.2015 13:33:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Ruuvaa toisen pään plugi auki ja tee monojuotos juottamalla lähdöt (2 kpl, + ja - tai vasen ja oikea) yhteen (ei maahan). Merkkaa jollain teipillä se pää ja kytke se inserttiin ja toinen pää Zoomiin.
 
Eikös tällä menetelmällä tulee myös Zoomin balansoituun inputtiin sama signaali sekä Tippiin että Ringiin, ei hyvä. Vai enkö mä tajunnut jotain?
 
mhelin
06.11.2015 16:48:10 (muokattu 06.11.2015 16:56:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Eikös tällä menetelmällä tulee myös Zoomin balansoituun inputtiin sama signaali sekä Tippiin että Ringiin, ei hyvä. Vai enkö mä tajunnut jotain?
 
Joo hyvä että huomasit, eli se (-) pitää kytkeä maahan joko suoraan tai vastuksen kautta. Päivitin yo. selostuksen, kuvakin olisi varmaan kiva :) Kumma että tuollaisia johtoja ei saa kaupasta valmiina.
 
Lapari
07.11.2015 13:32:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipas hyvää tietoa asian tiimoilta. Hienoa, että on paikka missä voi kysyä asiaa tietäviltä. Suuret kiitokset teille kaikille!
 
mun kompressori on pajalla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «