Muusikoiden.net
08.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Interface ja OSX 10.11 El Capitan
1 2
Runeberg
29.10.2015 01:49:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä nyt hieman pitempi postaus.
TL;DR alhaalla

Joudun hankkimaan uuden äänitysinterfacen, koska aikanaan Thomannilta ostamani Alesis MultiMix Firewire 8 -interface ei enää toimi Macillani 10.11 El Capitaniin päivittämisen jälkeen. Näyttäisi siltä, ettei Alesis välttämättä ole enää tekemässä ajureita MultiMix Firewire -laitteisiin. 10.8. Mountain Lion näyttäisi olevan viimeinen, johon tuki on tullut. Päivitin siis Mountain Lionista El Capitaniin ja hyppäsin Yosemiten yli. En aio palata enää Mountain Lioniin. Nyt kun tässä on äänityksiäkin kesken, niin uuden interfacen hankinta näyttäisi olevan edessä.

Olen yrittänyt etsiä jonkinlaista sopivaa interfacea, mutta se on osoittautunut hieman vaikeaksi. Tarvisin ainakin neljä balansoitua sisäänmenoa ja kuulokeliitännän, vähän kuten Alesis MultiMixissänikin. Tärkeintä olisi useamman kanavan yhtäaikainen nauhoittaminen erillisiksi raidoiksi. Monenlaisia USB:hen kytkettäviä interfaceja näyttäisi olevan kaupan, mutta niissä taitaa olla sellainen ominaisuus, että raidat miksautuvat valmiiksi ja äänitettyä saa vaan stereomixiä. Osaatteko sanoa tähän jotain? Firewire-laitteissa taitaa olla paremmin mahdollisuutta äänittää useampi raita samanaikaisesti erillisiksi raidoiksi. Mutta kuten sanoin, aika vaikeaa on ottaa näistä asioista selvää. Usein esim. Thomannin tuotekuvauksissa ei kerrota, onko moniraitatallentaminen laitteella mahdollista.

Kysyisinki nyt suositusta jonkinlaiselle edulliselle kotistudiotasoiselle interfacelle, jolla voin äänittää useampaa raitaa erillisiksi raidoiksi samaan aikaan. Muutama balansoitu sisäänmeno ja kuulokeliitäntä ovat välttämättömät, sisäänrakennettuja efektejä en tarvitse, kuten en tarvitse välttämättä kanavakohtaisia eq:itakaan. Olisi myös hyvä, jos laitteessa olisi vaikkapa yksi tai kaksi stereolinjasisäänmenoa esim kiippareille. Nämä kaikki ominaisuudet ovat löytyneet Alesis MultiMix Firewire 8:sta. Käytän äänittämiseen Logic Pro X:ää ja early 2011 MacBook Prota (yksi Firewire 800 ja yksi Tuhderbolt-portti, jossa näyttö kiinni). Laitteen ajureiden olisi toimittava OSX 10.11.1 kanssa. Alesista en aio ostaa enää.

Olisiko esimerkiksi Focusrite Saffire Pro 26 vaatimukset täyttävä laite? Nähdäkseni siinä on kaikki vaatimani ominaisuudet. http://www.thomann.de/fi/focusrite_saffire_pro_26.htm

Entä onko USB-puolella laitteita, jolla voisi tehdä monikanavaäänitystä? Voiko esim tällä Focusriten Scarlett 18i8:lla tallentaa useamman raidan kerralla?
http://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_18i8.htm

Voisitteko antaa muitakin suosituksia sopivista laitteista?

Hintaluokka voisi olla tuota Focusriten Saffire Pro 26:n tasoista, kolmea sataa tai alle.

Toimivien ajureiden odottelu Alesisita lienee turhaa, MultiMix FireWire on ollut discontinued-listalla jo jonkin aikaa. Riepoo muuten aika suuresti.

TL;DR
Mitä teen interfaceni kanssa, jonka ajureihin en ole saanut päivityksiä Macille? Ostanko uuden? Ja minkälaisen?

hallu
29.10.2015 02:20:57

No Focusrite Saffire pro 24 ainakin ilmoitettiin toimivan tuon uuden osX.n kanssa. Saffire pro 26 varmaan mahdollistaa useamman raidan samanaikaisen äänittämisen, koska itselläni on saffirepro 24 ja siinäkin voi äänittää neljä raitaa yhtäaikaa sisään ja kuunnella kolmea lähtöä samaan aikaan. Itse olen päätynyt ehdottomasti käyttämään firewireä ja tulevaisuudessa tb:täå usb-laitteitakin kai on ihan hyviä mutta itse en enää ota riskiä niiden kanssa kun firewire toimii näin hyvin.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
anapena
29.10.2015 10:45:00

Runeberg: Mitä teen interfaceni kanssa, jonka ajureihin en ole saanut päivityksiä Macille? Ostanko uuden? Ja minkälaisen?

Mun vakioläppä tässä kohtaa on Motu, vaikka käytetty.

Istu ja pala!
Runeberg
29.10.2015 13:31:48

hallu: No Focusrite Saffire pro 24 ainakin ilmoitettiin toimivan tuon uuden osX.n kanssa. Saffire pro 26 varmaan mahdollistaa useamman raidan samanaikaisen äänittämisen, koska itselläni on saffirepro 24 ja siinäkin voi äänittää neljä raitaa yhtäaikaa sisään ja kuunnella kolmea lähtöä samaan aikaan. Itse olen päätynyt ehdottomasti käyttämään firewireä ja tulevaisuudessa tb:täå usb-laitteitakin kai on ihan hyviä mutta itse en enää ota riskiä niiden kanssa kun firewire toimii näin hyvin.

Ok. Focusriten sivujen mukaan Saffire pro 26 on tuettu El Capitanissa. Mutta pystyykö sillä pro 24:llä äänittämään enemmän kuin neljää raitaa kerrallaan? Siitä sanotaan Focusriten sivuilla, että se on "16 in / 8 out Firewire audio interface" Jos nyt oikein ymmärtäisin, niin sillä voisi äänittää siis yhteensä kahdeksaa raitaa kerrallaan. Tähän ois mukava saada selvyys.

anapena: Mun vakioläppä tässä kohtaa on Motu, vaikka käytetty.

Jep. Ne vaan menee vähän mun hintahaarukasta yli. Torilta löytyi tuollainen. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1011193 , mutta mietin, onko siinäkään tarpeeksi sisäänmenoja.

Mistä ihmeestä mä voin tietää, kuinka montaa kanavaa tuollaisilla voi äänittää samanaikaisesti?

Vessajono
29.10.2015 14:20:57

Runeberg: Mistä ihmeestä mä voin tietää, kuinka montaa kanavaa tuollaisilla voi äänittää samanaikaisesti?

http://www.motu.com/products/motuaudio/4pre/specs.html

"All channels are available simultaneously and operate independently."

Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne.
hallu
29.10.2015 19:53:15

Runeberg: Ok. Focusriten sivujen mukaan Saffire pro 26 on tuettu El Capitanissa. Mutta pystyykö sillä pro 24:llä äänittämään enemmän kuin neljää raitaa kerrallaan? Siitä sanotaan Focusriten sivuilla, että se on "16 in / 8 out Firewire audio interface" Jos nyt oikein ymmärtäisin, niin sillä voisi äänittää siis yhteensä kahdeksaa raitaa kerrallaan. Tähän ois mukava saada selvyys.

Jep. Ne vaan menee vähän mun hintahaarukasta yli. Torilta löytyi tuollainen. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1011193 , mutta mietin, onko siinäkään tarpeeksi sisäänmenoja.

Mistä ihmeestä mä voin tietää, kuinka montaa kanavaa tuollaisilla voi äänittää samanaikaisesti?

No neljä raitaa saa suoraan audiota, mutta siinä on digitaalinen liitäntä myös optisella ja ne koaksiaaliset spdif in ja out jotka käsittääkseni ovat myös digitaalisia liittymiä, niin luulen niiden lisäraitojen olevan kytkettävissä noiden kautta, mutta en ole koksaan kokeillut enkä käyttänyt niitä enkä tiedä minkälaisia härpättimiä niihin liitetään. Mulle riittää nuo neljä sisään ja kolme ulos liitäntää.

anapena
29.10.2015 22:08:53 (muokattu 29.10.2015 22:18:06)

hallu: No neljä raitaa saa suoraan audiota, mutta siinä on digitaalinen liitäntä myös optisella ja ne koaksiaaliset spdif in ja out jotka käsittääkseni ovat myös digitaalisia liittymiä, niin luulen niiden lisäraitojen olevan kytkettävissä noiden kautta, mutta en ole koksaan kokeillut enkä käyttänyt niitä enkä tiedä minkälaisia härpättimiä niihin liitetään.

no ehän siinä mitään optisia ole, tarkkuutta kuomaseni:) Koaksiaaliin voit kytkeä vaikka joutilaan spdiffiä antavan efektilaitteen, käyttäen sitä ad-muuntimena mixit/reverbit nollilla...
Syöt kuukauden puuroa ja ostat tuollasen:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1050882
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1043425
Oletuksena äänikorteissa on, että kaikki saa omille raidoilleen. Poikkeuksena ehkä mikserit, joissa on vain stereo/master/2ch/stereomix tai jotain sellaista ulos.
2ch usb-mikserivehkeessäkin saat panoroimalla laitoihin kaksi erillistä monoraitaa, kunhan koneen päässä on tehtynä kaksi monoraitaa yhden stereon sijaan:)

Istu ja pala!
hallu
29.10.2015 22:57:03

anapena: no ehän siinä mitään optisia ole, tarkkuutta kuomaseni:) Koaksiaaliin voit kytkeä vaikka joutilaan spdiffiä antavan efektilaitteen, käyttäen sitä ad-muuntimena mixit/reverbit nollilla...
Syöt kuukauden puuroa ja ostat tuollasen:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1050882
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1043425
Oletuksena äänikorteissa on, että kaikki saa omille raidoilleen. Poikkeuksena ehkä mikserit, joissa on vain stereo/master/2ch/stereomix tai jotain sellaista ulos.
2ch usb-mikserivehkeessäkin saat panoroimalla laitoihin kaksi erillistä monoraitaa, kunhan koneen päässä on tehtynä kaksi monoraitaa yhden stereon sijaan:)

Juu MOTUa minäkin jossakin vaiheessa haaveilin ja saatanpa joskus sellaisen laittaakin en minä näitä mitenkään rinnakkain tarkoittanut asettaa, vaan koiten vastata kysymykseen miten Focusriten saffire futaa mäkissä.

Totta siitä optisesta kytkennästä sen verran etten tidä mitään noista digitaalisista liitännöistä kun en niitä käytä ja lähinnä vaan kurkkasin laitteen takapuolelle että mitä sieltä löytyy. Erehdyin tuosta liitännästä siksi kun siellä takana oli "optical in" niminen liitin tai siinä oli muövilätkä liittimen suojana ja oletin sellaisen liittimen löytyvän sieltä muovilätkän alta (yleensähän optiset liittimet ovat suojattuja jollain lätkällä (optisia kun ovat)). Luettelin vain mitä liittimiä näin ja uskoin liitantätapoina olevan tarjolla, mutta en näistä oikeasti tiedä kun käytän vain noita analogisia liitäntöjä.

http://www.dwaudiopro.com/shop/product_info.php?products_id=2601 tuossa vielä linkki saffiren spekseihin niin saa ihan oikeaa tietoa näiden mun löpinöiden sijaan.

anapena
30.10.2015 14:44:04

No niin, no. Sä taidat puhua Saffiresta ja mä Motusta, väliäkö sillä;)

Istu ja pala!
hallu
30.10.2015 19:51:00

anapena: No niin, no. Sä taidat puhua Saffiresta ja mä Motusta, väliäkö sillä;)

No niin tässä taisi käydä :-) heitän höperöimästä enempää tähän ketjuun. Tuo motu on ollut itselleni yksi niistä the äänikorteista ja saatan semmoisen laittaakin joskus, Apogee tai RME ovat myös olleet mielessä, mutta kalliita ovat nuo huippukortit. Kahtottaan kun tarvetta alkaa ilmetä laajemmin.

Henri Henri Olavi
30.10.2015 19:53:35

hallu: Apogee tai RME ovat myös olleet mielessä, mutta kalliita ovat nuo huippukortit. Kahtottaan kun tarvetta alkaa ilmetä laajemmin.

Apogeesta en tiedä mitään, mutta RME:n hintahan on (itsellä kokemuksia Fireface 800) todella edullinen laatuun nähden.

Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Spedemix
30.10.2015 23:09:26

Runeberg: En aio palata enää Mountain Lioniin. Nyt kun tässä on äänityksiäkin kesken, niin uuden interfacen hankinta näyttäisi olevan edessä.

Mitä teen interfaceni kanssa, jonka ajureihin en ole saanut päivityksiä Macille? Ostanko uuden? Ja minkälaisen?

Olen pahoillani kevyestä tylytyksestä mutta suurin nerokkuus tässähän on se että päivitetään setuppia kesken äänitysten! :D

Kaikkein varmin nakki on tuoda BUP ML:stä takasi koneelle, tehdä sen hetkiset äänitykset loppuun ja sit ruveta miettiin mitä seuraavaksi. Voi olla että siinä välissä Alesis jopa saattaapi turauttaa sen ajurin interfacesta ilmoille jolloin sinä säästit fyrkkaa. Don't be a fool.

Spede blendaa: https://blend.io/spede
Runeberg
03.11.2015 01:58:24

Kiitos kaikille vastauksista.

anapena: Oletuksena äänikorteissa on, että kaikki saa omille raidoilleen. Poikkeuksena ehkä mikserit, joissa on vain stereo/master/2ch/stereomix tai jotain sellaista ulos.

Tämä on asiallinen tieto. Oletan siis, että tuolla Scarlett 18i8:llakin voi piirtää ainakin neljää raitaa samaan aikaan. Mun hankinta taitaa silti olla Firewire-laite, koska sellainen portti on vapaana koneessa. Ehdottamas Motu on vähän overkill mulle, kotistudioni tila kun on rajallinen. :)

Spedemix: Olen pahoillani kevyestä tylytyksestä mutta suurin nerokkuus tässähän on se että päivitetään setuppia kesken äänitysten! :D

Kaikkein varmin nakki on tuoda BUP ML:stä takasi koneelle, tehdä sen hetkiset äänitykset loppuun ja sit ruveta miettiin mitä seuraavaksi. Voi olla että siinä välissä Alesis jopa saattaapi turauttaa sen ajurin interfacesta ilmoille jolloin sinä säästit fyrkkaa. Don't be a fool.

Juu ei mitään, kiitos kommentista. :) Tiedän oikein hyvin, ettei pitäisi päivittää kesken projektin. Tää on nyt vaan sen verran pieni projekti, että olkoot. Alesis on viimeks päivittäny ton ajureita 19.8.2011, joten en odottele ihmeitä. Täytyy mennä eteenpäin.

anapena
03.11.2015 10:42:29 (muokattu 03.11.2015 10:42:48)

Runeberg: Kiitos kaikille vastauksista.
Tämä on asiallinen tieto. Oletan siis, että tuolla Scarlett 18i8:llakin voi piirtää ainakin neljää raitaa samaan aikaan. Mun hankinta taitaa silti olla Firewire-laite, koska sellainen portti on vapaana koneessa. Ehdottamas Motu on vähän overkill mulle, kotistudioni tila kun on rajallinen. :)
Tää on nyt vaan sen verran pieni projekti, että olkoot. Alesis on viimeks päivittäny ton ajureita 19.8.2011, joten en odottele ihmeitä. Täytyy mennä eteenpäin.

Firewirelaitteet ovat tällä hetkellä luonnollisesti halpoja, varsinkin käytetyt. En usko, että kaikki valmistajat enää viitsivät päivittää niiden ajureita. Paitsi tietty ne asialllisimmat putiikit.

Istu ja pala!
Runeberg
03.11.2015 17:15:13

anapena: Firewirelaitteet ovat tällä hetkellä luonnollisesti halpoja, varsinkin käytetyt. En usko, että kaikki valmistajat enää viitsivät päivittää niiden ajureita. Paitsi tietty ne asialllisimmat putiikit.

Tosiaan tämäkin vielä. Firewirehan on vanhenemassa oleva standardi. En tullut edes ajatelleeksi. Siinä mielessä USB-laite olisi parempi, koska ei varmaankaan vanhene niin pian, ja paras olisi varmaan hankkia TB-laite. Nythän mulla on ollut TB-portissa ulkoinen näyttöruutu kiinni, mutta jonkinlaisella jakajalla saisin siihen varmaan samalla myös interfacen. Hinnat ja saatavuus niissä vaan tuppaa olemaan sitä luokkaa, että taidan harkita vakavammin USB-laitetta. Ehkä tuo Focusrite Scarlett 18i8 voisi olla sopiva. Ja niitä näyttäisi olevan Torillakin jonkin verran.

anapena
03.11.2015 17:59:52

Runeberg: Tosiaan tämäkin vielä. Firewirehan on vanhenemassa oleva standardi. En tullut edes ajatelleeksi. Siinä mielessä USB-laite olisi parempi, koska ei varmaankaan vanhene niin pian, ja paras olisi varmaan hankkia TB-laite.

No pian ja pian...itse en ole jaksanut paljoa stressata firewirelaitteitteni vanhenemisesta. Toimivat aikansa, sitten hajoavat, tilalle keksitään jotain muuta. Firewireä on kuopattu jo useampi vuosi, mutta kyllä sitä pystyy vielä aika hyvin käyttämään, jos haluaa. Uudesta ja halvasta usb-laitteesta saattaa tulla savut ilmoille aikaisemmin kuin vähän paremmasta usa/germany-valmisteisesta vintagefirewireraudasta:)
Ja onko tuo TB oikeasti lyönyt läpi? Sitä joku muukin taisi toisessa ketjussa ihmetellä. Ei kaiken tartte olla uusinta rautaa, ainakaan mulla. Osa harrastustani on tekohengittää vanhaa kalustoa ja tehdä välillä halvalta tuntuvia löytöjä. Vaikka ihan kaikkea ei tarttiskaan haalia;)

Istu ja pala!
hallu
03.11.2015 18:07:16

Runeberg: Tosiaan tämäkin vielä. Firewirehan on vanhenemassa oleva standardi. En tullut edes ajatelleeksi. Siinä mielessä USB-laite olisi parempi, koska ei varmaankaan vanhene niin pian, ja paras olisi varmaan hankkia TB-laite. Nythän mulla on ollut TB-portissa ulkoinen näyttöruutu kiinni, mutta jonkinlaisella jakajalla saisin siihen varmaan samalla myös interfacen. Hinnat ja saatavuus niissä vaan tuppaa olemaan sitä luokkaa, että taidan harkita vakavammin USB-laitetta. Ehkä tuo Focusrite Scarlett 18i8 voisi olla sopiva. Ja niitä näyttäisi olevan Torillakin jonkin verran.

Sä voit törkät firewirelaitteen siihen thuderbolt liitäntään ihan heittämällä eli tietokoneen liitäntä ei tule ongelmaksi. Parhaissa äänikorteissahan on valittavana useampi liitäntätapa, mutt aen usko että firewire ihan äkkiä mihinkään katoaa ainakaan ennenkuin tb-laitteita alkaa tulla markkinoille hiukan enemmän koska tuskin fw:hen tottuneet noin vain usb:hen siirtyvät. Mä luulen, että fw:n laitteiden poistuminen tulee menemään käsikädessä tb-laitteiden yleistymisen kanssa koska ne näyttävät olevan hyvin lähellä toisiaan liitäntätapana.

Cathi777
04.11.2015 09:28:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Sä voit törkät firewirelaitteen siihen thuderbolt liitäntään ihan heittämällä eli tietokoneen liitäntä ei tule ongelmaksi. Parhaissa äänikorteissahan on valittavana useampi liitäntätapa, mutt aen usko että firewire ihan äkkiä mihinkään katoaa ainakaan ennenkuin tb-laitteita alkaa tulla markkinoille hiukan enemmän koska tuskin fw:hen tottuneet noin vain usb:hen siirtyvät. Mä luulen, että fw:n laitteiden poistuminen tulee menemään käsikädessä tb-laitteiden yleistymisen kanssa koska ne näyttävät olevan hyvin lähellä toisiaan liitäntätapana.

No ei firewire laitetta kyllä siihen tb-liittimeen pysty tökkäämään.

Only pop music can break my heart...
hallu
04.11.2015 09:43:55

Cathi777: No ei firewire laitetta kyllä siihen tb-liittimeen pysty tökkäämään.

No juu tarvii siihen sen vitosen maksavan adapterin ainakaan mulla ei kolvi pysy kädessä niin hyvin että osaisin sen plugin itse väsätä :-D mutta siis se liittimen standardi juttelee firewireä eri mitään ajureita tai muita erikoisuuksia ei tarvita väliin vaan sen voi törkätä epäsuoraan siihen liitimeen ja sitten se toimii ;-D. Niitä fw-tbsovittimia saapi ainakin varinportista ja olisikohan verkkokaupastakin löytynyt.

I3enjam1n
04.11.2015 09:54:53

hallu: No juu tarvii siihen sen vitosen maksavan adapterin ainakaan mulla ei kolvi pysy kädessä niin hyvin että osaisin sen plugin itse väsätä :-D mutta siis se liittimen standardi juttelee firewireä eri mitään ajureita tai muita erikoisuuksia ei tarvita väliin vaan sen voi törkätä epäsuoraan siihen liitimeen ja sitten se toimii ;-D. Niitä fw-tbsovittimia saapi ainakin varinportista ja olisikohan verkkokaupastakin löytynyt.

http://forums.macrumors.com/threads … -firewire-adapter-teardown.1428004/

On tuossa jonkun verran kolvaamista, jos itse alkaa tekemään.

"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti