Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: MIDI/DI-raitoja miksattavaksi
1
Börje
19.09.2015 09:16:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako joku sanoa, onko jonkunnäköistä standardia mitä esim. E-miksauspalvelua tekevä studio on valmis tekemään MIDI-/DI-raidoille? Eli jos projektissa on tarkoitus olla vaikka jousia midillä toteutettuna, onko ookoo yleensä lähettää miksaajalle puhtaat MIDI-raidat ja antaa hänen tuutata ne sitten jousisoftasynaan. Vai pitääkö itse jo tehdä se ja lähettää sitten audioraitana jousiraidat? Sama juttu esim. kitara-/basso-DI-raitojen ja vahvistinsimulaatioiden kanssa. Varmaankin tapauskohtaista, mutta kyselen juuri sitä miten yleensä toimitaan.
 
Mikael
19.09.2015 10:36:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan kannattaa kysyä suoraan sieltä missä miksaus tehdään...
 
Itsestä tuntuisi tosin erittäin oudolta ruveta etämiksaukseen pelkkien midi- ja di-raitojen kanssa. Jos itse tekisin biisiä lähetettäväksi miksaukseen muualle, niin koittaisin ensin tehdä niin hyvät ja omaa näkemystä vastaavat audioraidat aiheesta kuin mahdollista, jotta miksaajalle syntyisi kuva siitä minkälaista soundia ollaan hakemassa. Sitten lähettäisin sekä ne audiot että midit/di:t, jotta miksaaja voisi itse arvioida tarvitseeko joitain soundeja korvata uusilla.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
-Q-
19.09.2015 11:02:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Börje: Osaako joku sanoa, onko jonkunnäköistä standardia mitä esim. E-miksauspalvelua tekevä studio on valmis tekemään MIDI-/DI-raidoille? Eli jos projektissa on tarkoitus olla vaikka jousia midillä toteutettuna, onko ookoo yleensä lähettää miksaajalle puhtaat MIDI-raidat ja antaa hänen tuutata ne sitten jousisoftasynaan. Vai pitääkö itse jo tehdä se ja lähettää sitten audioraitana jousiraidat? Sama juttu esim. kitara-/basso-DI-raitojen ja vahvistinsimulaatioiden kanssa. Varmaankin tapauskohtaista, mutta kyselen juuri sitä miten yleensä toimitaan.
 
Eihän näissä hommissa koskaan ole mitään kiveen kirjoitettu, asiat sovitaan niinkuin ne sovitaan. Yleisellä tasolla pohtiessa vetäisin kyllä rajan tuohon MIDI-raitaan, eli jousien tai minkä tahansa muunkinlaisen syntikkasoundin tekeminen ei ole enään "tavallista" miksaamista vaan menee tuottamisen tai sovittamisen puolelle. Mikä ei tietenkään sano sitä etteikö miksaajakin sen voi tehdä jos työkalut ja halua/taitoa löytyy, varsinkin tänä päivänä kun suurin osa hommista tehdään koneella jokatapauksessa.
 
Mutta vitsihän on siinä että pelkkä MIDI tieto ei välttämättä sido mihinkään muuhun kuin tiettyyn säveleen ja kaikki muu määräytyy syntikan puolelta. Tuskin jousipaketeissakaan on tiettyä standardia jossa saman soittimen samplet on samoissa nuoteissa ja jotain monimutkaisempaa midieditointia tai efektointia ei välttämättä toisteta samalla tavoin kaikissa DAWeissa ja lopputulos ei ole ollenkaan sitä mitä tilattiin. Jos se jousiraita on jo omista käsistä sellainen kuin haluaa niin miksi sitä ei lähettäisi audiona miksaajalle?
 
Kitaroiden ja bassojen re-amppaus taitaa olla nykyään niin tavallista että miksaaja saa useimmiten sekä kuivat raidat että ne kitaristin / äänittäjän valitsemat. Mutta tuskin tässäkään kannattaa kovin sitovia olettamuksia tehdä..
 
-Q-
19.09.2015 11:05:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sivuhuomio, miksi "etämiksaus" pitää lyhentää sanalla "e-miksaus"? Eroa on yksi merkki.. Vai enkä ymmärrä nyt jotain?
 
Kalmo
19.09.2015 11:34:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syntikoiden ja soundien haku voi moninkertaistaa miksaajan työn, joten pelkillä MIDI-raidoilla operoiminen on kyllä nimenomaista sopimista ja hintaneuvotteluja edellyttävä toimintatapa. Ja kuten tuossa mainittiin, niin se menee minunkin mielestäni selvästi yli pelkän miksauksen määritelmästä. Siinähän jäisi miksaajan valtaan paitsi perussoundimaailma, myös iso kirjo efektienkäyttövaihtoehtoja yms.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Megadethh2
19.09.2015 15:04:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Sivuhuomio, miksi "etämiksaus" pitää lyhentää sanalla "e-miksaus"? Eroa on yksi merkki.. Vai enkä ymmärrä nyt jotain?
 
Johtuisiko siitä, että raidat lähetetään sähköisesti miksaajalle vs. että ne toimitetaan henkilökohtaisesti jollakin tallennusmedialla ns. vanhan liiton tapaan, vähän niinkuin e-mail vs. mail (online mixing-termiä tästä työskentelymetodista kanssa käytetään monesti). Tai sitten olen hyvin väärässä ja tuolla meinataan vain simppelisti etämiksausta, tiedä sitten... :D.
 
Vihaleipä There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
studio
19.09.2015 19:28:01 (muokattu 19.09.2015 19:29:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etämiksaus on oikea termi sillä hommahan yleensä tehdään etänä riippumatta siitä millä raidat lähetetään. Lähtökohtaisesti midit audiona ja kitarat ampattuina, mukaan myös midit ja raakaraidat noin varmuudeksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti