Muusikoiden.net
04.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uudet kaapeloinnit studiolle
1
HateHalon
16.09.2015 15:17:28 (muokattu 16.09.2015 17:06:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei.

Olen päivittämässä uusia kaapelivetoja studiolle.

Otan käyttöön 2. tarkkaamon, jossa x32

Päätarkkaamossa Mackie 32.8+24e sekä 24 erillisetuastetta, tietokone, sekä kelanauhurit, adda-muuntimet, outboard yms. jotka on reititettävissä keskenään patchbayllä ja muihin huoneisiin 16-linjaisella viuhkalla.

Päästudio, jossa kaikki huonevedot reititettävissä yhdestä isosta rasiasta. Rasiaan tulee 16 reiän unitteja räkkirautaan, sitä mukaa, kun lisävetoja tulee.

Lisäksi 2-3 pienempää äänityshuonetta

Pointti on, että kaikkien tarkkaamoiden ja pienempien äänityshuoneiden reititykset menee ison studion pääpaneeliin, josta reititettävissä. Myöhemmin rakentelen B/C/D-rasiat päästudion jokaiseen seinustaan, jotka kanssa reititettävissä.

Suunnitelma päästudioon 70m2 tulevasta päärasiasta.

control1 32fxlr, 16trs/fxlr, 2speakon
control2 32fxlr, 16mxlr, 2speakon
studio2 8fxlr/trs, 2speakon (12m2 Jos tulee rumpubooth, niin liitännät kasvaa)
Studio3 16-24 fxlr/trs, 2speakon (16m2, mahdollinen rumpubooth)

Myöhemmin tulevia lisäliitäntöjä:

Studio4 24 fxlr/trs, 2speakon (23m2 mahdollinen rumpubooth)
Studio5 8fxlr/trs, 2speakon (6m2)
B/C/D-studiohaut (16fxlr/trs, 2 speakon per haku)

Speakonilla on tarkoitus vetää nuppi/kaiutinvedot eri huoneiden väliin adapteriliittimillä. 2,5mm2 paksuista aattelin käyttää ja samalla kysyn, että onko käytännössä mitään väliä jos nämä 2 speakonia vetää yhdellä voimavirtakaapelilla? audiolinjat, nämä vahvistinkaapelit, cat5-piuha ja sähköjohdot pyrin pitämään mahdollisimman erillään toisistaan.

Tuttu sähkäri sanoi, että sähköt voi vetää 3-vaihevirralla jaettuna eri huoneisiin, jos maadoitus toimii ja kaikilla on sama nolla. Itse olen ymmärtänyt, että eri vaiheilla on potentiaalieroja, joista brummi aiheutuu. Tarkoitus tehdä studioon häiriötön yhtenäinen sähkö ja aikasemmin olen vetänyt studiolle ja tarkkaamoon sähkön samasta vaiheesta ja samasta sulakkeesta välttyäkseni brummilta. En oikein ymmärrä sähkärin logiikkaa, että jos on sama nolla, että välttyisi brummilta. Eikö sähkökaapissa ole aika pitkälti sama nolla, vaikka siinä olisikin sulake välissä?

Tuossa vielä pohjapiirros tilasta:
https://www.dropbox.com/s/2er85iqklp9ssz2/20150906_140004.jpg?dl=0

Miltä näin yleisesti kuulostaa? Onko järkeenkäypää, vai onko parannusehdotuksia? :D

www.halondesign.com
Juhani_t
16.09.2015 20:46:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HateHalon: Hei.
Speakonilla on tarkoitus vetää nuppi/kaiutinvedot eri huoneiden väliin adapteriliittimillä. 2,5mm2 paksuista aattelin käyttää ja samalla kysyn, että onko käytännössä mitään väliä jos nämä 2 speakonia vetää yhdellä voimavirtakaapelilla? audiolinjat, nämä vahvistinkaapelit, cat5-piuha ja sähköjohdot pyrin pitämään mahdollisimman erillään toisistaan.

Tuttu sähkäri sanoi, että sähköt voi vetää 3-vaihevirralla jaettuna eri huoneisiin, jos maadoitus toimii ja kaikilla on sama nolla. Itse olen ymmärtänyt, että eri vaiheilla on potentiaalieroja, joista brummi aiheutuu. Tarkoitus tehdä studioon häiriötön yhtenäinen sähkö ja aikasemmin olen vetänyt studiolle ja tarkkaamoon sähkön samasta vaiheesta ja samasta sulakkeesta välttyäkseni brummilta. En oikein ymmärrä sähkärin logiikkaa, että jos on sama nolla, että välttyisi brummilta. Eikö sähkökaapissa ole aika pitkälti sama nolla, vaikka siinä olisikin sulake välissä?

En tiedä nyt ihan varmuudella tarkoitatko voimavirtakaapelilla mcmk:ta, axmk:ta vai mmj:tä, mutta kaiutinliitäntöjen kanssa ylikuulumista tuskin tulee vaikka kaikki johtimet olisi saman muovin sisällä.

Voimavirta ja valovirta on kai muutenkin jotain tähtiensota -juttuja?

Nollajohdoissa ei ole sulaketta välissä. Nolla on yhdessä kiskossa ja suojamaa toisessa. Näiden välissä on hyppylanka. Kun kiinteistöön tulee sisään kolme vaihetta ja yksi PEN-johto, on ideaalitapauksessa tilanne niin että täydelläkään kuormalla nollajohdossa (PEN) ei kulje virtaa. Nollajohdossa virta kulkee silloin kun vaiheita kuormitetaan epätasaisesti.

Brummit syntyy yleensä kun suojamaajohdin tuplautuu, eli kaksi suojamaadoitettua laitetta liitetään yhteen balansoimattomalla johdolla. Nollan ja suojamaan potentiaali riippuu johdon pituudesta, poikkipinta-alasta ja siinä kulkevasta virrasta. Vaikka ne päät onkin keskuksessa yhdessä pisteessä kiinni, saattaa jokin hakkuripowerilla oleva vekotin kuormittaa y-konkkien kautta myös suojamaata niin että syntyy pienoinen jännite-ero. Millivoltin potentiaalieron tasaaminen balansoimattoman audiolinjan maakarvan kautta kuuluu jo varmasti sieltä pohjalta läpi jossain vaiheessa. Jos sitä varsinaista hyötykuormaa onkin ampeeri kaupalla, on siellä kuormittavassa laitteessa nollajohdon potentiaali jo jopa voltteja korkeammalla kuin nollajohdon alkupäässä. Koska sama nolla on rakennuksen sisällä yleensä haarottu sinne ja tänne, se nollan jännite-ero on olemassa myös lähistön pistorasioissa.

Seuraava ongelma syntyy jos tähän kytketään laite tai roikka joka ei ole suojamaadoitettu vaan suojaeristetty, jolloin "suojamaa" syntyy sen audiojohdon ja sen perässä olevan suojamaadoitetun laitteen kautta.

Mä en ole studio-olosuhteisiin juurikaan perehtynyt, mutta kannattaa hommata sinne sähkäri joka on, tai ainakin sähkäri semmoisesta firmasta jossa on sähkärille olosuhteisiin sopiva suunnittelija.

Pauli Lappalainen
17.09.2015 08:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mahdollista, laita studion sähköille oma ryhmäkeskus johon ei tule kiinni mitään muita sähkövimpaimia. Syötöt pistorasioille kannattaa vetää aina omina ryhminään ja välttää mahdollisimman paljon ketjutuksia. Tällöin maadoituksista tulee automaattisesti tähtityyppisiä ja vältytään aika pitkälti hurinoilta.
Ohjatut pistorasiaryhmät kannattaa laittaa sellaisille vehkeille jotka haluaa sammuttaa tilasta poistuttaessa.

Valaistuksessa kannattaa välttä kaikenlaisia loisteputkia ja mielellään himmentimiäkin. Jos haluaa tunnelmavalaistusta, niin toteuttaa sen pienempitehoisilla lampuilla ja sitten siivousta,huoltoa ja muuta varten vaikka erillinen valaistus.

Samaan ryhmään ei kannata koko studiota laittaa, koska keskusta syöttävät sulakkeet kasvavat helposti liian isoiksi ja liittymää/nousujohtoa joutuu vahvistamaan.

Oleellista on se, ette studion ryhmäkeskuksen maadoitus on mahdollisimman hyvä ja tulee mahdollisimman läheltä rakennuksen pääpotentiaalintasausta, eikä tähän maadoitusjohtoon kytketä mitään muuta.

Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
AcLAc
18.09.2015 23:44:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HEI. Olen kanssasi samoilla ajatuksilla, jotta kaikki audion käsittelyyn liittyvät laitteet saman vaiheen perään. Jäljellä olevat kaksi vaihetta voi käyttää esim. valaistukseen ja/tai mahdollisien lämmittimien, jääkaapin, television, kahvinkeittimen yms. tarpeisiin. Mitään signaaliketjun laitetta EI siis toisen vaiheen pistorasiaan, niissä on mitä suuremmalla todennäköisyydellä vaihtelevia potentiaalieroja.

Minä kuljen, Herra ohjaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti