Aihe: Lämminsoundinen konkkamikki laululle ja akkarille, 400-600 e? | 1 |
---|
|
Olis kotiäänityskaluston upgraden paikka ja pitäis aloitella mikrofonista. Mulla on tällä hetkellä laulun ja akustisen tallentamiseen käytössä Röden NT1a (ja Focusriten Saffire 6 -etuset), mutta soundimaailma tuntuu vähäsen liian kirkkaalta ja "armottomalta". Toivoisin jotain pehmeämmän ja lämpimämmän soundista isokalvoista mikkiä, joka olisi hyvä sekä vokaaleille että akkarille. Yhdellä ja samalla pitäisi kuitenkin pärjätä molemmissa suorituksissa. Ja hintahaitari voisi olla tuo yllä mainittu 400-600 e. Olen nettiselailun ja tuttujen suositusten jälkeen mietiskellyt mm. seuraavia malleja: Röden K2, Audio-Technican AT4033a ja AT4040 ja Neumannin TLM102. Paljon olisi varmasti vielä sopivia kandidaatteja, mutta netin tarjonta ja ristikkäiset mielipiteet lannistivat mut jo. Olisko täällä lukijoilla kokemuksia em. mikeistä tai varteenotettavista vaihtoehdoista? Lämmintä ja täyteläistä soundia siis haetaan! |
anapena 19.08.2015 20:15:02 (muokattu 20.08.2015 11:54:11) | |
|
Oikein lämmintä ja täyteläistä tulis GAPin tube active nauhamikillä. Mutta onko se sit jo liikaa? http://www.thomann.de/fi/golden_age … id=3c18f5a68dc064279637301cdd4ab471 Suomessa myy Joona Lukala. Istu ja pala! |
|
AT4040 ja AT4033 ovat mun kirjoissa korkealla tuossa hintaluokassa. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
Röden ja Neumannin (tuossa hintaluokassa) tuotteet kannattaa jättää pois laskuista. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
|
Itse kehottaisin tutustumaan Advanced Audion tarjontaan: http://advancedaudio-europe.com/Mic-Tubes http://advancedaudio-europe.com/Mics-FET Esim. U87- ja U47-kloonit osuisivat annettuun hintahaarukkaan. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
hape 20.08.2015 16:06:19 | |
|
Spedemix: Röden ja Neumannin (tuossa hintaluokassa) tuotteet kannattaa jättää pois laskuista. Paitsi ehkä NT2-A, se on aika tummahko imho. Muutenkin hyvä yleiskapula, tosin hinnaltaan alle tuon haarukan. http://www.thespyro.com |
voleman 20.08.2015 18:01:14 (muokattu 20.08.2015 18:01:38) | |
|
Spedemix: Röden ja Neumannin (tuossa hintaluokassa) tuotteet kannattaa jättää pois laskuista. Onks kyse nimenomaan siitä, ettei näissä riitä sitä haluttua lämpöä, vai onko sulla muuten vaan nihkeyttä ko. merkkejä kohtaan (tuossa hintaluokassa)? |
|
Rödet ovat yleensä aika kirkkaita/räikeitä. Jostain syystä pidän kuitenkin Nt-1000:sta, enemmän kuin vaikka NTK:sta. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
voleman: Onks kyse nimenomaan siitä, ettei näissä riitä sitä haluttua lämpöä, vai onko sulla muuten vaan nihkeyttä ko. merkkejä kohtaan (tuossa hintaluokassa)? Ensimmäinen (tavallaan). Pääsääntöisesti hieman vierastan ylikirkkaita konkkamikkejä näin niinku ylipäänsä. Neumann ja Röde sattuvat tekemään aika paljon tämmösii kirpeitä mikkejä. Myös siis jotkut Neumannin kalliimmatkin mikit ei välttis ole mun mieleen yleismikkinä (TLM 103, 1000eur ja M150, 6000 eur) johtuen niiden kirkkaudesta. Neumannin verrattain tummemmat mikit (U87, KM184, muistakaa että kirjoitin verrattain) ovat sitten melkeinpä mun lempimikkejä. FWIW, mun mielestä AKG:n 414-ULS on ehkä se kaikkein monipuolisin konkkamikki (ei-niin-yllättäen se sattuu olemaan myös yksi tummimmista joita olen koskaan käyttänyt). Audio-Technicoista en juurikaan tiedä koska en ole käyttänyt. Merkki ei nimenä ole kauhen hip, mutta vuodesta toiseen näitä mikkejä kehutaan ympäri verkkoa joten jotain niiden on pakko tehdä oikein. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
mhelin 21.08.2015 23:57:33 (muokattu 22.08.2015 12:02:55) | |
|
AKG:lla on uusi monikuvioinen mikki, C314, joka voisi just mennä tuohon hintahaarukkan (ihan vähän yli vaan): http://www.thomann.de/fi/akg_c314.htm Tuossa on 414 XLS:n kapseli, erona ULS ja XLS mikeillä on se että ULS:ssa on muuntajalähtö kun XLS:ssä mennään pelkillä trankuilla. Jos lämpöä eli säröä haluaa lisää niin kannattaa ehkä panostaa mikkietuseen. Nevellä on tuollainen uusi 5052 etunen joka perustuu 1073:een: http://rupertneve.com/products/5052-mic-pre-inductor-eq/ Ei maksakaan kuin reilut pari tonnia... |
|
Täältäkin ääni AKG C414 BULS:lle. Erittäin miellyttävän ja tasapainoisen kuuloinen konkka. Noita löytyy käytettynä alle 600€:lla. |
mhs 22.08.2015 21:24:02 | |
|
Velli: Täältäkin ääni AKG C414 BULS:lle. Erittäin miellyttävän ja tasapainoisen kuuloinen konkka. Noita löytyy käytettynä alle 600€:lla. Mulla on samankaltainen tarve kuin alkuperäisellä postaajalla, ja ainakin 414 xls:ää ja at-4050:aa on tarkoitus lähiaikoina testata. Tuo ULS vaikuttaa pienen nettiselailun perusteella tosi kiinnostavalta. Osaatko sanoa, mistä noita voisi tuohon hintaan löytää? |
|
mhs: Osaatko sanoa, mistä noita voisi tuohon hintaan löytää? Toria ja eBayta kannattaa seurata. |
|
Danko: Itse kehottaisin tutustumaan Advanced Audion tarjontaan: http://advancedaudio-europe.com/Mic-Tubes http://advancedaudio-europe.com/Mics-FET Esim. U87- ja U47-kloonit osuisivat annettuun hintahaarukkaan. Nämä alkoivat muuten kiinnostaa kummasti. P-Amerikan nettifoorumeilla Advanced Audion mikit keräävät laajalti suitsutusta, vaikkakaan ääninäytteitä mun haarukkaan sopivista fet-mikeistä en onnistunut löytämään. Ilmeisesti kyseessä on vankan ammattitason omaava, modaava kanukki, joka päätti lanseerata oman malliston. Kiinalaista osasummaa, mutta jokaisen laatu valvottu Kanadassa, kaiketi aika korkealla rimalla. Ei tosiaan löytynyt juuri ainoatakaan negatiivista sanottavaa. Esimerkiksi CM87-mallin pitäisi olla lähimpänä Neumannin U87:aa kuin mikään muu vastaavan "kloonin". Speksit ainakin kuulostavat vakuuttavilta. Onko muilla kuin Dankolla omakohtaista kokemusta tän merkin mikeistä, mieluusti vielä näistä mun hintahaarukkaan sopivista CM87 ja CM47 -malleista? |
anapena 23.08.2015 13:12:37 (muokattu 23.08.2015 13:13:23) | |
|
voleman: Kiinalaista osasummaa, mutta jokaisen laatu valvottu Kanadassa, kaiketi aika korkealla rimalla. Ei tosiaan löytynyt juuri ainoatakaan negatiivista sanottavaa. Vähän sama konsepti kuin Golden Age Project, rungot näyttää aika samalta. Goldenit ovat vaan halvempia ja ns. ruotsalaisia. Ja onhan meillä vielä "kotimainen" A.I.R. Istu ja pala! |
Mikael 23.08.2015 16:25:20 (muokattu 23.08.2015 16:25:38) | |
|
Itse laittaisin rahani pitkän linjan tunnettuun eurooppalaiseen laatumerkkiin, jolla laadunvalvonta, takuut ja huollot pelaa todennäköisesti vuosia eteenpäin. Noita kiinalaisia kopioita tulee ja menee... Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
voleman: Onko muilla kuin Dankolla omakohtaista kokemusta tän merkin mikeistä, mieluusti vielä näistä mun hintahaarukkaan sopivista CM87 ja CM47 -malleista? Merkki on Suomessa vielä kohtalaisen tuntematon; Big Fat Studion Matti sanoi seuraavaa: https://s3.amazonaws.com/f.cl.ly/items/1G141w2I2H2844473q12/Image.jpg Mut jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Olin ehdottamassa Mojave Audion MA-201fetiä, mutta menee reilulla satasella hintahaitarin yli. Mutta jos käytettynä löytyy, suosittelen. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
hape: Paitsi ehkä NT2-A, se on aika tummahko imho. Muutenkin hyvä yleiskapula, tosin hinnaltaan alle tuon haarukan. Jep suosittelen myös tuota NT2-A mallia. Ite ostin sen Verkkokaupasta. Paljon kans käytetty pehmeen Stan Getz tyylisen saxsofonin äänittämiseen. NT1 on laiton halpa kiinalaiskopio, ja toi Rhode käy oikeutta mallin varastamisesta. Kun katselee niitä kädessään niin on se niin kälynen, siksi kai hinnassa onkin iso ero. |
|
töräytän: NT1 on laiton halpa kiinalaiskopio, ja toi Rhode käy oikeutta mallin varastamisesta. Kerro lisää. Onko tällä jotain tekemistä Røde-mikkien kanssa? "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|