Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Focal Alpha -sarja
1 2
htm
28.07.2015 12:03:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tästä Focalin edullisemmasta sarjasta kokemuksia?
 
Tarkoitus olisi löytää Genen 8020:n rinnalle referenssikaiuttimet ja tuo Alpha 65 vaikuttaisi passelilta speksien puolesta. Mielessä on myös Adamin ja KRK:n vastaavat, joista ainakin KRK tarjoaisi kotistereomuhjua hyväksi vertailupohjaksi.
 
Linkki vielä: http://www.focal.com/en/alpha/492-alpha-65.html
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Mikael
28.07.2015 12:28:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kokemusta, mutta ennemmin mä hankkisin sit jotkut vaikka enemmän kotikäyttöön tarkoitetut "standardi" hifi-kaiuttimet jos jonkinmoista erilaista näkökulmaa kaipaa. Jotenkin en näe paljoakaan etua kaksista about samantasoisita studiomonitoreista. Joku auratone-johdannainen vois myös tuoda jotain uutta ja käytännöllistä näkökulmaa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
htm
28.07.2015 12:36:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Ei kokemusta, mutta ennemmin mä hankkisin sit jotkut vaikka enemmän kotikäyttöön tarkoitetut "standardi" hifi-kaiuttimet jos jonkinmoista erilaista näkökulmaa kaipaa. Jotenkin en näe paljoakaan etua kaksista about samantasoisita studiomonitoreista. Joku auratone-johdannainen vois myös tuoda jotain uutta ja käytännöllistä näkökulmaa.
 
Totta kyllä turiset. Mulla on tuota auratone-kuviota hoitamassa semmoset merkittömät tietokonekaiuttimet (its. as. useammatkin), joista saa hyvin räkäistä purkkisoundia. Toisaalta kaipaisin vähän enemmän alapäätoistoa, kuin mitä noi genet tarjoaa, enkä haluaisi jättää sitä kotistereoiden varaan. Ja siis kotistereotkin löytyy.
 
Subia en haluu. Vai haluunko?
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
anapena
28.07.2015 12:39:13 (muokattu 28.07.2015 12:41:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.hifitalo.fi/hm-122_rakennussarja
Mulla on tämäntyyppiset Genelecien kaverina, sekä tietenkin DIY-Auratonet. Tuntuu hyvältä kombinaatiolta. Joskus unohtuu miksaamaan "väärällä" setillä, mikä taitaa olla ihan hyväkin juttu:)
Niin, ja subit mulla on molempiin setteihin, paitti Auroihin. Ennen Genen subin saantia 1029t olivat enimmäkseen käyttämättä...
 
Istu ja pala!
htm
28.07.2015 13:06:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja siis taustaa vielä sen verran, että tila on akustoitu ja toimii hyvin. Rakensin uuden studiopöydän, jolloin jouduin siirtämään monitorit lähemmäs seinää. Aiemmin hyvin referenssinä toimineet Yamahan HS80M:t ei enää funkanneetkaan tuossa, vaan hukkaavat nyt alapäänsä seinän bassoansoihin. Ja on ne muutenkin vähän turhan isot. Genet skulaa edelleen. Olin ajatellut sellaisia, joissa on refleksiportit edessä. Aiemmin KRK on toiminut hyvin just noin seinän lähellä.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
saastara
28.07.2015 13:37:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm:Mulla on tuota auratone-kuviota hoitamassa semmoset merkittömät tietokonekaiuttimet (its. as. useammatkin), joista saa hyvin räkäistä purkkisoundia.
 
Aina tämmöisten lauseiden yhteydessä mun tekee pakottavasti mieli kirjoittaa, että Auratonen ja johdannaisten kuviohan ei ole se, että ne kuulostaa paskalta ja sitä kautta olisivat joku alimman nimittäjän turvalinja, vaan se, että niissä ei ole jakosuodinta ja näin ollen niin toisto tuolla iki-ihanalla keskariosastolla on melko ylivertainen.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
htm
28.07.2015 13:54:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Aina tämmöisten lauseiden yhteydessä mun tekee pakottavasti mieli kirjoittaa, että Auratonen ja johdannaisten kuviohan ei ole se, että ne kuulostaa paskalta ja sitä kautta olisivat joku alimman nimittäjän turvalinja, vaan se, että niissä ei ole jakosuodinta ja näin ollen niin toisto tuolla iki-ihanalla keskariosastolla on melko ylivertainen.
 
Mä oon varmaan ymmärtäny sitten tän Auratonen idean väärin. Nuo nimenomaiset tietokonekaiuttimet on kyllä nimenomaan yhdellä elementillä varustettu, tosin en ehkä luonnehtisi niiden keskaritoistoa ylivertaiseksi.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Spedemix
28.07.2015 16:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Mä oon varmaan ymmärtäny sitten tän Auratonen idean väärin. Nuo nimenomaiset tietokonekaiuttimet on kyllä nimenomaan yhdellä elementillä varustettu, tosin en ehkä luonnehtisi niiden keskaritoistoa ylivertaiseksi.
 
Paljon mahdollista. Niin kuin saastara sen jo sanoi, Auratonen idea ei ole olla "räkäinen purkkisaundi" vaan ämyri joka toistaa sitä keskiääntä erittäin tarkasti. Käytännössä kaikki täyden kaistan monitorit on monitiekaiuttimia ja yksi olennainen asia mihin monitoritvalmistajat panostaa on crossoverin laatu. Jopa parhaiten suunnitellut crossoverit vääristää saundia jonkin verran, siksi Auratonien keskittyminen sinne 1 kHz:n paikkeille johon monet ämyrivalmistajat laittaa sen crossoverin.
 
Tämän väännön lopputuloksena on siis se, että jos yksikään sun tietsikkakaitsareistas ei toista sitä keskiääntä selkeästi (=paremmin kuin vaikka nuo Genen 8020:t), Auratonien hankinta saattaa edelleen olla relevantti vaihtoehto sinulle.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
htm
28.07.2015 18:55:40 (muokattu 28.07.2015 19:01:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Paljon mahdollista. Niin kuin saastara sen jo sanoi, Auratonen idea ei ole olla "räkäinen purkkisaundi" vaan ämyri joka toistaa sitä keskiääntä erittäin tarkasti. Käytännössä kaikki täyden kaistan monitorit on monitiekaiuttimia ja yksi olennainen asia mihin monitoritvalmistajat panostaa on crossoverin laatu. Jopa parhaiten suunnitellut crossoverit vääristää saundia jonkin verran, siksi Auratonien keskittyminen sinne 1 kHz:n paikkeille johon monet ämyrivalmistajat laittaa sen crossoverin.
 
Tämän väännön lopputuloksena on siis se, että jos yksikään sun tietsikkakaitsareistas ei toista sitä keskiääntä selkeästi (=paremmin kuin vaikka nuo Genen 8020:t), Auratonien hankinta saattaa edelleen olla relevantti vaihtoehto sinulle.

 
Tämä vaihtoehtu tuli nyt puskista, mutta en sitä tyrmää, vaan lähden netin syövereihin tutkiskelemaan.
 
Mites tommonen Equator Audion D5 selviytyisi tuosta? Joutuuko sen jälkeen heittämään Genelecit mäkeen? (Se taitaakin olla koaksaali, eli eri homma)
 
JA EDIT VIELÄ: Jos aktiivit haluaa, niin onko tuo Avantone Mixcube sitten ainoa vaihtoehto, vai osaatteko ehdotella muuta?
 
JA: onko tuo keskialueen vääristymätön toisto sitten alapäätä tärkeämpi? Genethän jää sinne 66Hz paikkeille.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
saastara
28.07.2015 22:43:39 (muokattu 28.07.2015 22:50:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: onko tuo keskialueen vääristymätön toisto sitten alapäätä tärkeämpi? Genethän jää sinne 66Hz paikkeille.
 
Ei sillä, etteikö kaikki vaikuttaisi kaikkeen, mutta kuinka usein oot huomannut hyräileväsi jonkin biisin basarikuviota?
 
E: Equaattorit omistaneena voin suositella, ihan hyvät hintaisekseen.
 
Ehdottaisin kuitenkin semmoista ajatusta myös, että entä jos kaksien halpojen kaiuttimien sijaan ostaisit yhdet paremmat..? Jos on pakko saada kahdet ja tarkoitus hakea referenssiä, ehkä jotkut täysin erilaiset skobet voisi olla hyvä idea..? Kaksi soundiltaan rapeanpuoleista, pienielementtistä ja halvahkoa aktiivikajaria tuskin tarjoaa keskenään hirveän hyvää referenssipohjaa.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
htm
28.07.2015 23:01:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Ei sillä, etteikö kaikki vaikuttaisi kaikkeen, mutta kuinka usein oot huomannut hyräileväsi jonkin biisin basarikuviota?
 
itse asiassa yllättävän usein ;)
 
Mä en noista geneistä kyllä oikeastaan halua luopua, kun olen ne itselle hyväksi todennut. Täytyy ehkä miettiä vielä. Toi työtapa kaksilla monitoreilla vaan tuntui toimivan mulla paremmin kuin yksillä.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Mikael
28.07.2015 23:49:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Subia en haluu. Vai haluunko?
 
Saatat halutakin. Mulla oli pitkään 8020 + 7050 ja voin vakuuttaa että tilanne oli täysin eri kuin pelkät 8020:t.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Mikael
28.07.2015 23:52:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Ehdottaisin kuitenkin semmoista ajatusta myös, että entä jos kaksien halpojen kaiuttimien sijaan ostaisit yhdet paremmat..
 
Tätä mäkin ehkä ehdottaisin ton subin ohella.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
htm
29.07.2015 00:48:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Tätä mäkin ehkä ehdottaisin ton subin ohella.
 
Mä en tiedä miten paljon parempia skobeja mä sitten oikein tartten. Tai saako alta tonnin mitään oleellisesti parempaa? Subi taas tuo tarpeen lisäakustoinnille, kun mennään oikein alas. Onko sille rokkihommissa oikeesti tarvetta? Mä luulen että toi auratone-reitti ois järkevin. Onko aktiivit sitten mixcubet
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
saastara
29.07.2015 07:30:17 (muokattu 29.07.2015 07:34:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Mä en tiedä miten paljon parempia skobeja mä sitten oikein tartten.
 
Itse huomasin lähinnä sen, että kun löytyi itseä miellyttävät, laadukkaat skobet niin monitoriparien tarve putosi työhuoneessa kolmesta yhteen.
 
Mutta vaikka itselleni ja vaimolle myin tän idean alunperin sijoituksena 'työkaluihin', niin loppujenlopuksi ihan pikkupojan innosta siinä on kyse. Jos musiikki on niitä harvoja oikeita iloja elämässä, niin on tämä maanpäällinen aika aivan liian lyhyt kuuntelemaan mekkalaa joidenkin kukkapurkkien läpi.
 
Tai saako alta tonnin mitään oleellisesti parempaa?
 
Jos Gensut miellyttää niin eikö tonnilla irtoaisi käytettynä jo paria astetta järeämmät komerot vrt 8020? Mutta jos on mieli avoin niin tolla hinnalla saa vaikka mitä.
 
Subi taas tuo tarpeen lisäakustoinnille, kun mennään oikein alas. Onko sille rokkihommissa oikeesti tarvetta?
 
Riippuu lähinnä mitä haluat tehdä. Jos idea ei ole tehdä kaupallisesti töitä muille, niin mitä väliä sillä on loppujen lopuksi miltä ne mixit kuulostaa ja jos botne on vähän rempallaan..? Ja sitä vartenhan on sitten masteroijatkin olemassa.
 
Akustointi on ihan validia hommaa ilman subiakin. Mutta siinäkin, katso edellinen.
 
Mä luulen että toi auratone-reitti ois järkevin. Onko aktiivit sitten mixcubet
 
Juu,j os sille reitille haluaa lähteä.. Passiiveista LittlePaperConet on myös mainiot. Omani menin tyhmänä myymään rahapulassa ja nyt on valmistus lopetettu. Behringereistä pysyisin erossa, ei Behringer-inhon vuoksi vaan siksi, että ne oli aidosti melko kammottavan kuuloiset laatikot.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
htm
29.07.2015 09:40:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara:Jos Gensut miellyttää niin eikö tonnilla irtoaisi käytettynä jo paria astetta järeämmät komerot vrt 8020? Mutta jos on mieli avoin niin tolla hinnalla saa vaikka mitä.
 
Riippuu lähinnä mitä haluat tehdä. Jos idea ei ole tehdä kaupallisesti töitä muille, niin mitä väliä sillä on loppujen lopuksi miltä ne mixit kuulostaa ja jos botne on vähän rempallaan..? Ja sitä vartenhan on sitten masteroijatkin olemassa.
 
Akustointi on ihan validia hommaa ilman subiakin. Mutta siinäkin, katso edellinen.

 
Hmm, mä olen aisitivinani tästä keskusteluista, että noissa 8020:ssa on jotain vikaa(?). Oon käyttäny aiemmin 8030:aa, joka ei miellyttäny yhtä paljon. Kuvittelisin, että nuo isommat mallit on kuitenkin vaan isompia, ei niinkään laadukkaampia. Eli subin kanssa pärjäisin varmaan noilla hyvin. Nää genet itseasiassa toimi korvienavaajina, kun en Yamahoilla saanut haluttua lopputulosta. Yammut jäi sitten referenssiksi (möin eilen pois).
 
Kyllä mä vähän niinku semikaupallisesti omassa pikku piirissäni teen, joten kyllä sen alapään pitää olla kuosissa.
 
Akustointi on kunnossa, niinku alussa totesin, mutta tila asettaa rajotteita bassoansojen koolle.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
saastara
29.07.2015 13:17:54 (muokattu 29.07.2015 14:27:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Hmm, mä olen aisitivinani tästä keskusteluista, että noissa 8020:ssa on jotain vikaa(?). Oon käyttäny aiemmin 8030:aa, joka ei miellyttäny yhtä paljon. Kuvittelisin, että nuo isommat mallit on kuitenkin vaan isompia, ei niinkään laadukkaampia. Eli subin kanssa pärjäisin varmaan noilla hyvin. Nää genet itseasiassa toimi korvienavaajina, kun en Yamahoilla saanut haluttua lopputulosta. Yammut jäi sitten referenssiksi (möin eilen pois).
 
Ei niissä mitään vikaa ole jos niistä tykkää. Itse en ole ikinä perustanut Geneleceistä mutta sillä nyt ei oo mitään väliä. Monitorointi nyt muutenkin on niin henkilökohtainen juttu, että siinä on vaikeaa ja turhanpäiväistä neuvoa. Itse tarjosin vaan sitä vaihtoehtoa, että kahden ihan jeessin kajarin rahoilla ostaisi mielummin yhdet helvetin hyvät, mitkä ne sitten onkaan.
 
E: Jos haluut laadukasta bassotoistoa ja Genuista poikkeavaa referenssiä, oisko hyvät luurit mahdollisesti potentiaalinen ratkaisu? Käytettynä muutamalla satasella niin jäisi rahaa vielä mono-Mixcubeen.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
htm
29.07.2015 14:55:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Ei niissä mitään vikaa ole jos niistä tykkää. Itse en ole ikinä perustanut Geneleceistä mutta sillä nyt ei oo mitään väliä. Monitorointi nyt muutenkin on niin henkilökohtainen juttu, että siinä on vaikeaa ja turhanpäiväistä neuvoa. Itse tarjosin vaan sitä vaihtoehtoa, että kahden ihan jeessin kajarin rahoilla ostaisi mielummin yhdet helvetin hyvät, mitkä ne sitten onkaan.
 
E: Jos haluut laadukasta bassotoistoa ja Genuista poikkeavaa referenssiä, oisko hyvät luurit mahdollisesti potentiaalinen ratkaisu? Käytettynä muutamalla satasella niin jäisi rahaa vielä mono-Mixcubeen.

 
No mulla on senkun HD595:t, mutta jäävät aika vähälle käytölle.
 
Pitää varmaan käydä kuuntelemassa ja musaliikkeissä turisemassa. Näistä vähän kalliimmista skobeista oon kuullu vaan Adamin A77x :ää Fried Musicissa, mutta ei se mua ainakaan mitenkään säväyttäny. Laitan nyt varmaan perusstereokajarit siihen genejen viereen ja pidän vähän toria silmällä. Saattaa olla, että hommaan vaan ne mixcubet sitten, ja/tai subin.
 
Miten muuten ootte mieltä jonkun halvemman subin hommaamisesta genejen kaveriks?
 
Toisaalta tää nyt on jatkuvaa aaltoliikettä, noi genet on mun neljännet monitorit viiden vuoden aikana. Kokeilemalla selviää.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
htm
29.07.2015 15:00:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: No mulla on senkun HD595:t, mutta jäävät aika vähälle käytölle.
 
Pitää varmaan käydä kuuntelemassa ja musaliikkeissä turisemassa. Näistä vähän kalliimmista skobeista oon kuullu vaan Adamin A77x :ää Fried Musicissa, mutta ei se mua ainakaan mitenkään säväyttäny. Laitan nyt varmaan perusstereokajarit siihen genejen viereen ja pidän vähän toria silmällä. Saattaa olla, että hommaan vaan ne mixcubet sitten, ja/tai subin.
 
Miten muuten ootte mieltä jonkun halvemman subin hommaamisesta genejen kaveriks?
 
Toisaalta tää nyt on jatkuvaa aaltoliikettä, noi genet on mun neljännet monitorit viiden vuoden aikana. Kokeilemalla selviää.

 
EDIT: ei ollu A77x vaan S3X
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
htm
30.07.2015 23:39:30 (muokattu 31.07.2015 10:19:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt kävi näin...
 
Kävin verkkokauppa.comissa kuuntelemassa tarjontaa. Ovensuussa nökötti a7x demopari matkalla poistohyllyyn. Koekuuntelin sen noiden muiden kanssa ja sain niin hyvän diilin, että lähtivät mukaan.
 
Oli korvia avaava kokemus. Tajusin mikä noissa geneissä ihmisiä harmittaa, kutsutaan vaikka keskialuemöykyksi. Tätä en ollu aiemmin tiedostanu. Eve audiot oli mainioita myös. Ymmärrän myös miksi Mikael hehkuttaa Neumanneja; tosi tasainen ja raikas toisto. Adamit oli tuossa huoneessa kuitenkin kolmiulotteisemmat ja alapää tuntui tukevammalta. Kotona omassa tilassa kuunnellessaan ei yhtään harmittanut; täydentävät genejen kanssa toisiaan kivasti.
 
Avantone monokuuntelua varten on hankintalistalla.
 
Kiitokset neuvoista. Menivät nyt sitten perille tai ei...
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «