Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: rumpujen mikitys sisäpuolelta vs. ulkopuolelta
1 2 3
northern
21.06.2015 13:56:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan tehnyt vertailua tai löytänyt sampleja missä vertaillaan rumpujen mikitystä rummun ulkopuolelta ja sisäpuolelta? Youtubesta koitin kattella, mutta ylipäätään sieltä löytyy hyvin vähän klippejä missä rummut mikitetty sisältäpäin. Tossa paras video minkä löysin:
https://www.youtube.com/watch?v=lrC-JruZ-hs
 
Tossakaan ei oo vaan tehty vertailua että miten se ääni poikkeaisi "normaalisti" tavasta. Tollanen systeemi varmaan toimisi livetilanteessa hyvin. Saisi vuotoja entistä enemmän hallintaan.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
basisti1971
21.06.2015 14:07:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Mikäs sitä estää kokeilemasta/vertailemasta itse?
Näinhän varmaan kaikki vanhemman polven äänittelijät ja muut rumpujen mikittelijät ovat tehneet.
 
Koska vanhukset ovat väärässä ;).
 
Melko nopeasti huomaa miksi ko. tapa on käytössä vain bassorummussa, jos siinäkään.
 
Rummun halkaisijan (ja monikertojen) allonpituuksilla saa ainakin vekkuleita taajuusvääristymiä aikaiseksi, se on varma.
 

 
northern: Tossakaan ei oo vaan tehty vertailua että miten se ääni poikkeaisi "normaalisti" tavasta. Tollanen systeemi varmaan toimisi livetilanteessa hyvin. Saisi vuotoja entistä enemmän hallintaan.
 
Ei ainakaan oman rajallisen kokemuksen mukaan ole livenä yhtään sen parempi, päinvastoin.
 
T:Samuli
 
varakeef
22.06.2015 10:00:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö tuota 70-luvulla jotkut tehneet? Elton John-levytyksiä epäilisin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Pauli Lappalainen
22.06.2015 10:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livenä tuota kokeiltiin joskus 90-luvulla SM 57 kapseleilla, siis ilman muuntajaa.
 
Vuodot vähenivät oleellisesti, mutta soundi ei ollut ihan sitä mitä haettiin vaan vaati melkoisesti muokkaamista EQ:lla. Omalla mikserillä keikkailtaessa asia ei haitannut, mutta vaikeutti hommia festareilla ja vieraiden laitteiden kanssa, jonka takia moisesta jutusta luovuttiin.
 
Hyvänä puolena tuossa oli se, että mikit olivat aina paikallaan joka nopeutti rumpukioskin mikitystä melkoisesti, eikä telineviidakkoa tarvinnut ihmetellä kun rumpusetti oli melkoisen iso, taisi olla parhaillaan 16 kanavaa käytössä.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
saastara
22.06.2015 11:42:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö joku suomalainen lafka erikoistunut rakentamaan mikkejä tämmöiseen tarkoitukseen? Ukko tmv?
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
hape
22.06.2015 12:18:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Eikö joku suomalainen lafka erikoistunut rakentamaan mikkejä tämmöiseen tarkoitukseen? Ukko tmv?
 
Jep, B-Band. Tais olla joku heidän mikkimalli tuo Ukko, jos en nyt ihan väärin muista.
 
http://www.b-band.com/
 
http://www.thespyro.com
Danko
22.06.2015 12:21:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös: http://www.dwdrums.com/may
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Groovi
22.06.2015 17:51:29 (muokattu 22.06.2015 18:01:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. Whitesnaken Tommy Aldridge on käyttänyt pitkään tomareiden sisällä olevaa mikitystä livenä. Soundi on hitusen alakeskialueelta korostuneempi kuin yläpuolelta mikitetty, ja siinä on hieman sellainen "pönttömäinen" soundi. Rummuista ja mikeistä riippuen, soundista voi saada jopa positiivisella tavalla persoonallisen kuuloisen. Muistaakseni Alex Van Halenilla on ollut myös rummut joillakin tourilla vastaavasti mikitetty, olikohan Right Here Right Now. Noissakin livepätkissä erottuu sisämikityksen soundi selvästi.
 
Tossa joku vanha WS live-soolo, jossa aika hyvin erottuu sisämikitykselle ominainen soundi.
 
https://www.youtube.com/watch?v=LMQv4lA5yRE
 
edit: AVH soolo
 
https://www.youtube.com/watch?v=JsvhSGTcRyk
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
northern
22.06.2015 20:48:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
Mikäs sitä estää kokeilemasta/vertailemasta itse?
Näinhän varmaan kaikki vanhemman polven äänittelijät ja muut rumpujen mikittelijät ovat tehneet.

 
Kyllä mä kaiken haluan testata aina itse vaikka olis kuinka suuri mestarimiksaaja sanomassa että aina pitää tehdä näin... ongelma on vaan siinä että miten toi testaaminen onnistuu.
 
"Hei rumpali, ostetaanko tälläset tosi kalliit härvelit, poraillaan sun rumpuihin reikiä. Sitten vien sun rummut kotiin kokeilen vähän juttuja ja katotaan oliko kaikki turhaa?"
 
Jos on jo valmiiks jotain ääninäytettä niin sit voi sanoa:
"Katos, eiks ookkin hyvän kuulonen systeemi, eiköhän laiteta sullekkin!"
 
Ei ainakaan oman rajallisen kokemuksen mukaan ole livenä yhtään sen parempi, päinvastoin.
 
T:Samuli

 
Soundin vai jonkun muun seikan takia? Kyllähän tossa roudaus olis helpompaa ja sais ne vuodot kuriin. Nyt ollaan vedetty keikoilla vaan yhdellä overheadilla ja siitäkös vasta vuotoja tulee.
 
Mitenköhän päin muuten toi snaremikki kannattaa heittää... kohti lyöntikalvoa vai mattoa? Komporomissina vois kokeilla myös kohti vannetta.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Drummer-K
22.06.2015 21:51:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös CoBin Jaska Raatikaisen livesetissä käytetä tämmöistä tomimikitystä?
 
Humppaan taikka kuolen.
Pauli Lappalainen
23.06.2015 04:00:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern:
 
"Hei rumpali, ostetaanko tälläset tosi kalliit härvelit, poraillaan sun rumpuihin reikiä. Sitten vien sun rummut kotiin kokeilen vähän juttuja ja katotaan oliko kaikki turhaa?")
 
Ainakin niissä Yamahan rummuissa joissa tuota hommaa kokeiltiin oli joku pieni "tuuletusreikä" josta piuhan sai näppärästi ulos.
 
Mitenköhän päin muuten toi snaremikki kannattaa heittää... kohti lyöntikalvoa vai mattoa? Komporomissina vois kokeilla myös kohti vannetta.

 
Hyvä lähtökohta on mikin kalvo vanteen kohdalla n. 5 cm yläpuolella ja tähtää keskelle lyöntikalvoa. Siitä sitten hienosäätöä niin että kuulostaa mieleiseltä.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
SteveHarris
24.06.2015 01:08:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jossain thomas lang pätkässä mis herra esittelee settiään se demottaa saundieroja ku on sisält ja ulkoo mikit.
 
www.go13band.com
Spedemix
24.06.2015 01:56:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä oo tosiaan koskaan törmänny basaria lukuunottamatta tämmöseen. Mm. Neil Peartin rumpusetissä on ollut D112 basarin sisällä jo aika pitkään (syynä se, että setä Niilo käyttää reiätöntä etukalvoa saadakseen paremman reboundin). Toinen (laajakalvokonkka-)mikki sitten resokalvon edessä niin kuin normaalisti.
 
Se mikä tosta tekee haastavan on se että kun laitat mikin rummun sisälle, kumpaan suuntaan aattelit kääntää mikin? Parashan tapa ylipäänsä mikittää yksittäiset pöntöt olisi laittaa mikit molemmille puolille kaapatakseen sekä sen lyöntikalvon iskun ja resokalvon soinnin (kyllä, myös tomeissa) ja blendata mikit 50/50. Täten saisit saundin joka kuvaisi kyseistä pönttöä parhaiten siinä makrotasolla. Kun aika moni esim jättää tomien alakalvot mikittämättä ja sen takia tomit jää helposti vähän semmosen plössähdyksen kuuloisiksi.
 
Mä väitän että ton sisämikkiratkaisun saisi huomattavasti paremman kuuloiseksi kun sisälle laittaa kaksi mikkiä, toinen suuntaamaan ylös ja toinen alas.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
northern
24.06.2015 12:24:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Mä väitän että ton sisämikkiratkaisun saisi huomattavasti paremman kuuloiseksi kun sisälle laittaa kaksi mikkiä, toinen suuntaamaan ylös ja toinen alas.
 
Sitä vaan mietin että vaikuttaako se miten paljon soundiin kun sinne rummun sisään tunkee tavaraa. Mitä enemmän mikkejä sitä suurempi vaikutus soundiin? Vaikka tänne studiopuolelle kirjottelin niin todennäkösesti itellä olis enemmän livenä tälle systeemille tarvetta. Menee jo vähän liiotteluks jossain pienessä räkälässä tunkea kymmentä mikkiä sinne settiin. Riittää että basaria ja joskus tomeja ja snarea saa tarvittaessa sen verran vahvistettua ettei huku muun bändin jalkoihin.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Pauli Lappalainen
24.06.2015 14:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Sitä vaan mietin että vaikuttaako se miten paljon soundiin kun sinne rummun sisään tunkee tavaraa. Mitä enemmän mikkejä sitä suurempi vaikutus soundiin? Vaikka tänne studiopuolelle kirjottelin niin todennäkösesti itellä olis enemmän livenä tälle systeemille tarvetta. Menee jo vähän liiotteluks jossain pienessä räkälässä tunkea kymmentä mikkiä sinne settiin. Riittää että basaria ja joskus tomeja ja snarea saa tarvittaessa sen verran vahvistettua ettei huku muun bändin jalkoihin.
 
Ei tuo itse rummun sointiin mitään vaikuta.
Mutta Niinkuin aiemmin mainitsin mikkisoundi on persoonallinen eli poikkeaa ulkoisesti mikitetystä aikalailla.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
saastara
24.06.2015 16:51:32 (muokattu 24.06.2015 17:58:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vuodot on live-tilanteessa ongelma, olisiko geitti mahdollisesti yksinkertaisempi ratkaisu? Ja jos ns 'räkälä-episodissa' ei olisi geittejä tarpeeksi tarjolla, en tiedä ottaisinkon mielummin möykkää ja huminaa keräävät geittaamattomat mikit lavalle, vai pieniin suljettuihin lieriöihin, jotka resonoi lavan äänenpaineesta ja ties mistä häsmäkästä.
 
E: Mitä tulee roudattavuuteen, en usko, että joku 901 & pari 904:ää olisi radikaalisti tilaa vievempi ja epäkäytännöllisempi setuppi.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Groovi
24.06.2015 18:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisin kuin maalaisjärki sanoo, rummut ovat sisäpuolelta kuunneltuna yllättävän hiljaisia. Vuotoääniä ei juuri ole.
 
Rumpujen vapaa resonointi riippuu kalvotuksesta, ohut 1-kerroksinen kalvo soi lavalla helpommin muiden soitinten mukana kuin paksumpi/2-kerroksinen kalvo. Tämä tietysti vaikuttaa suoraan geittaamisen tarpeeseen. Sama ongelma on olemassa mikitystavasta riippumatta, mutta sisämikityksellä se tuntuu olevan paremmin hallittavissa. Tähän lienee syy se, että ulkopuolella mikki poimii väkisinkin (suuntakuviosta riippumatta) suoraa ääntä muualtakin kuin rummusta. Rummun sisällä vuotoäänet on dempattu, koska rumpukalvoillakin on luonnollisesti kyky eristää ääntä.
 
Rummun sisällä mikki toimii parhaiten asennettuna samalla tavalla kuin ulkopuolellakin, mutta tietysti ikäänkuin peilikuvaksi. Mikki rummun reunaan ja mikin kapseli kohti rumpukalvon lyöntikohtaa. Vaihetta ei tarvitse välttämättä kääntää, mutta sitä kannattaa kuitenkin kokeilla overheadien kanssa.
 
Asian voi tietysti testata rumpua rikkomatta. Esimerkiksi kolvaamalla sopivan ohuen välikaapelin paikoilleen, voi mikin signaalin ujuttaa kulkemaan rummun ilmareijästä. Piuha vain läpi, kevyt mikki kiinni vaikka tarranauhalla rummun sisään ja ei muuta kuin tuomiota tekemään. Kyllä se mikki siellä sen aikaa pysyy, että soundista pääsee jyvälle.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
basisti1971
26.06.2015 07:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
northern: Kyllä mä kaiken haluan testata aina itse vaikka olis kuinka suuri mestarimiksaaja sanomassa että aina pitää tehdä näin... ongelma on vaan siinä että miten toi testaaminen onnistuu.
 
Meillä nuoruuden intoa eivät tuppuutelleet mestarit, vaan ihan yksinkertaisesti kokeneemmat konkarit. Konkarit jotka mitä luultavimmin olivat todenneet homman kannattamattomaksi.
Toki kehoittivat kokeilemaan, kunhan KOKEILIJA maksaa viulut.
 
Itse testaaminen onnistuu varmimmin niin että hommataan spare kannu, rakennetaan sisälle (tai läpi kyljen reiästä) mikkiteline jonka orientaatiota ja asemaa voidaan helposti ulkopuolelta muuttaa, ja aletaan äänittelemään ja etsimään parhaalta kuulostavaa kohtaa.
 

 
northern: "Hei rumpali, ostetaanko tälläset tosi kalliit härvelit, poraillaan sun rumpuihin reikiä. Sitten vien sun rummut kotiin kokeilen vähän juttuja ja katotaan oliko kaikki turhaa?"
 
Jos on jo valmiiks jotain ääninäytettä niin sit voi sanoa:
"Katos, eiks ookkin hyvän kuulonen systeemi, eiköhän laiteta sullekkin!"

 
Ellet pysty takaamaan että saat koekaniinina toimivan rumpalin kannut soimaan äänitteen lailla, noilla sun kahdella näennäisesti vastakkaisella skenaariolla ei mitään kummosempaa eroa ole.
 
Arvauksella mennään kummassakin.
Toisessa vaan luotetaan jonkun äänittäjän visioon tietynlaisesta rumpusoundista, HÄNEN tutuilla laitteilla äänitettynä ja postprosessoituna.
 
Jos kyseessä on NDT (Non Destructive Testing) jossa pönttöihin ei porata reiän reikää, ja SINÄ hommaat ja kustannat mikit, kaapelit ja kiinnitystarvikkeet kokeiluun, niin ainoa menetyksen puolelle menevä asia jos homma ei toimikaan odotetulla tavalla on tietty aika.
Ja aikaahan meillä kaikilla pitää löytyä uudenlaisten lähestymistapojen tutkiskeluun.
 
Sillä voihan myös toki käydä niin että vekkuli rumpusoundi sopii TEIDÄN musiikkiinne loistavasti, ehkä studion tavaramerkiksi asti.
 

 
northern: Soundin vai jonkun muun seikan takia?
 
Pääasiassa soundin.
 
Silloiset rajalliset ekvalisointimahdollisuudet + halpis mikit eivät tuottaneet käyttökelpoista jälkeä työmäärään nähden.
 
Luopumispäätöstä toki helpotti teknisetkin tosiasiat.
Joka kannun kuoreen olisi pitänyt porata reikä phone-jakille tai XLR liittimelle, tai uusi ilmareikä jos olisi käyttänyt alkuperäistä reikää jakille.
 
Siistien, rummun sisäpuolella olemassa oleviin kiinnityspisteisiin sopivan tukevan ja helposti säädettävän mikki-(/kapseli-) telineen tekeminen silloisin resurssein olisi ollut likipitäen ylivoimainen tehtävä.
 

 
northern: Kyllähän tossa roudaus olis helpompaa ja sais ne vuodot kuriin.
 
Mielipide vain, mutta jos roudaus on -studiossa varsinkin- rim-clippien kiinniruuvaamisesta tai parin ständin pystyttämisestä kiinni, kannattaa ainakin omasta mielestä siirtyä triggereihin tai suoraan sähkörumpuihin.
Tai suuntautua musiikkiin jossa rumpalia ei ole ;).
 
Akustisissa rummuissa mahdollisten vuotojen tilalle tulee sitten kunkin rummun ominaisresonanssilla herätetty sointi, joka on varmasti häiritsevämpi.
 

 

 
northern: Nyt ollaan vedetty keikoilla vaan yhdellä overheadilla ja siitäkös vasta vuotoja tulee.
 
?
 
Kuuluuko rumpalistinnekin siihen kategoriaan joka uskoo peltien olevan se rumpupatterin heikoimmin kuuluva lenkki?
 
Tavallisesti jos käytössä on rummuille ainoastaan 1 mikki (tai mikkilinja), ainakin aikoinaan se ruukattiin rumpalistista, setistä ja musiikkityylistä riippuen tunkea bassariin.
 
Jos haikka on tärkeä(mmä)ssä roolissa, asetettiin yksinäinen mikki haikan ja virvelin välimaastoon, sopivaan balanssipisteeseen.
 
"Bonhamia" käytettiin tietenkin myös, mutta lähinnä vain vähin mikein äänitellessä.
 
Overheadit olivat ne viimeiset mikrofonit joihin oli tarvetta paneutua.
Livenä tai äänittäessä.
 

 
northern:Mitenköhän päin muuten toi snaremikki kannattaa heittää... kohti lyöntikalvoa vai mattoa? Komporomissina vois kokeilla myös kohti vannetta.
 
Just siihen missä kuulostaa parhaalta ja tarkoituksenmukaisimmalta TEIDÄN käyttötarkoitukseenne.
 
Tietysti.
 
Toiveistanne, mikeistänne ja kannuistanne, rumpalista nyt puhumattakaan kun meillä kaukoarvaajilla ole hajuakaan, on täysin mahdotonta etukäteen sanoa mikä toimii ja mikä ei.
Se teidän itsenne on testattava.
 
Kaikille rummuille tietysti erikseen.
Ja kun (/jos) erikseen on saatu toimimaan, sovitettava tietysti vielä kaikki yhteen.
 
Positiivisena seikkana voi ajatella ainakin kalvonvaihdon ja rumpujen virittämisen tulevan tutuksi :).
 

 

 
Pauli Lappalainen: Niinkuin aiemmin mainitsin mikkisoundi on persoonallinen eli poikkeaa ulkoisesti mikitetystä aikalailla.
 
Efektimikityksenä ajaakin varmasti paikkansa.
 
Jos tykkää.
 
Työmäärästä ;).
 
T:Samuli
 
varakeef
26.06.2015 10:34:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelen 80-luvulla ihmetelleeni Twist-twistin liverumpuja, joissa oli xlr:t kyljissä. Ainakin basarissa oli, mutta kai tomeissakin. Tuntui mullistavan hienolta idealta silloin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Pauli Lappalainen
26.06.2015 10:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Muistelen 80-luvulla ihmetelleeni Twist-twistin liverumpuja, joissa oli xlr:t kyljissä. Ainakin basarissa oli, mutta kai tomeissakin. Tuntui mullistavan hienolta idealta silloin.
 
Taisi olla mikkejäkin sisällä ja sitten oli triggeriäkin jossain.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti