Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Täydellinen soundimaailman korjaus?
1 2 3
Hekazx__
08.06.2015 10:39:35 (muokattu 08.06.2015 11:19:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko saanut bändisi äänitykset valmiiksi, mutta et ole tyytyväinen soundeihin? Pystyn auttamaan sinua, mutta tarvitsen ensin vähän sinun apuasi.
 
Oman studioremontin valmistuttua olen luomassa palvelua, jonka tarkoituksena on auttaa omakustanneartisteja saavuttamaan mahdollisimman ammattimaiset soundit. Palvelu vapauttaa artistin kaikesta äänen jälkikäsittelytyöstä ja vähentää studiossa käytettävää aikaa. Artisti voisi keskitää äänityksensä omaan makuuhuoneeseensa tai kotistudioon ja tämän jälkeen lähettää raidat minulle. Artistille palautettavat raidat olisivat täysin miksausvalmiita ja asiakkaan halutessa voin hoitaa myös miksauksen.
 
Tässä lähestymisessä on tietysti omat rajoituksena ja vaatisi artistilta tietyt asiat.
 
- Kitara DI-raidat
- Basso DI-raidat
- Rummuista MIDI tai moniraitaäänityksen
- Kaikki lauluraidat erikseen
- Muut mahdolliset MIDI -raidat (sekä audio että MIDI)
- Loput projektin raidat
 
Todellisuudessa nämä kaikki vaatimukset eivät välttämättä toteudu, mutta tällöinkin on asioita mitä pystytään tekemään.
 
Onko täällä yhtään modernia rock/pop/metallia soittavaa yhtyettä, joka olisi valmis kokeilemaan kyseistä palvelua? Palkkaa en vaadi, kunhan saan oikeuden käyttää kappaletta omalla nettisivullani (ennen ja jälkeen) referenssinä.
 
Lopuksi jos viitsisit vielä vastata pariin kysymykseen.
 
Olisitko valmis käyttämään kyseistä palvelua?
Kuinka paljon olisit valmis maksamaan kyseisestä palvelusta?
 
Kommentoikaa, kehukaa, haukkukaa. Kiitos kaikille ja mielelläni kuulisin perusteltuja mietteitä.
 
Bändien yhteydenotot spostiin: rooristudio@gmail.com
 
Lisää viestiisi jokin demopätkä kappaleestasi ja kuvaus projektista (raitojen määrä, tempo, tahtilajimuutokset yms.) Tilaa on 2-3 bändille.
 
saastara
08.06.2015 12:16:26 (muokattu 08.06.2015 12:28:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin aluksi kirjoittamassa jotain kitkerää McDonaldsista, liukuhihnahiilikopioinnista ja modernin "ammattisoundin" kiroista.. mutta älysin, että ei mulla ole mitään rakentavaa sanottavaa oikeastaan aiheesta.
 
Mutta mitä tulee palveluun itseensä, pari kysymystä herää itselle:
 
- Miten tää eroaa sadoista reamppaus- ja edittipalveluista joita maailma on jo pullollaan? Lisäksi budjetti- ja kontrollisyistä monet miksaajat harrastaa jo tommoista augmentointia presettinä. Mistä päästäänkin toiseen kysymykseen / ongelmaan:
 
- Mitä olit ajatellut pyytää palveluista about? Jengillä (etenkin omakustanneporukalla) ei tunnu olevan nykyään halua / budjettia maksaa edes hiluja miksaajalle, niin melko optimistiselta kuulostaa, että otettaisiin yksi käsi lisää tilipussille kun nykymeiningillä tuottaja, äänittäjä, miksaaja ja masteroija on budjettisyistä fuusioitu yhdeksi ihmiseksi usein.
 
- Minkälaista kalustoa / tiloja sulla on? Palvelun haluttavuus nousisi varmasti melko exponentiaalisesti jos sulla on hallussa esim loistavia mikkejä, vahvareita, outboardia ja hyvän kuuloinen tila esim huonekaikuja ja reamppausta varten. Jos näin ei ole, ainoaksi myyntiartiklaksi jää "mä oon vaan helvetin hyvä" mikä ei ole toki ongelma jos oikeasti on. Mutta silloin muiden pitää tietää se myös..
 
E: Tarkoitus ei nyt ollut siis missään mielessä lannistaa, jos tuo siltä vaikutti. Hienoahan se on, että jengi innovoi ja koittaa löytää jotain uutta tointa niistä muruista mitä pöydältä satelee.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Heguli
08.06.2015 15:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tehnyt suurin piirtein vastaavaa hommaa. Tosin amatööri/ammattilainen-asettelussa ollaan siinä puolessa välissä. Kannattaa tehdä eka demo ilmaiseksi ja samalla kertoa mitä se maksaa jatkossa, jos ylipäätään meinaa rahaa ottaa. Siinä näkee myös kemioiden toimivuuden puolin ja toisin. Muusikot ovat keskimäärin persaukista porukkaa ja maksaa kehnosti. Toinen porukka on wannabe-singersongwriterit, joilla ei minkäänlaista pitkäjännitteisyyttä hommaa kohtaan. Puhun myös samalla tuotantopuolesta. Olen tehnyt mm. bändidemon jossa soitan kaikki instrumentit, tehnyt tuotannon ja miksauksen yms. Laulajasta ei sen jälkeen kuulunut mitään, eli tein turhaa työtä ja kaiken lisäksi vielä ilmaiseksi. Jos nyt joku pitää minua idioottina, niin olkaa hyvä. Näin ajattelen itsekin.
 
Suosittelen tekemään pelisäännöt heti selväksi. Ihmiset kyllä käyttävät hyväkseen jos saavat jotain ilmaiseksi. Parhaassa tapauksessa palkka on narinaa ja vittuilua
 
Hekazx__
08.06.2015 18:38:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos! Juuri tämmöistä rehellistä ja avointa kommentointia halusin!
 
saastara: - Miten tää eroaa sadoista reamppaus- ja edittipalveluista joita maailma on jo pullollaan? Lisäksi budjetti- ja kontrollisyistä monet miksaajat harrastaa jo tommoista augmentointia presettinä. Mistä päästäänkin toiseen kysymykseen / ongelmaan:
 
Periaatteessa ei millään tasolla. Käytännössä asia on viety hieman pidemmälle kuin nämä palvelut mitä netti on pullollaan. Könttähinta asiakkaalle kappaleen perusteella ja minun tapauksessa todellakin soundimaailma rakennettaisiin uusiksi (ei vain pelkkää reampausta ja asioiden tiukaksi editointia, sampleja yms.) Alkaen rummuista ja päättyen laulujen tunetukseen ja edittiin. Kysymys kuuluu, että kuinka moni haluaa, että hänen soundinsa ruuvataan täysin uusiksi? Onko asiakkaalle miellekkäämpää vuokrata studio päiväksi ja tehdä hommat itse. Paitsi tuossa tapauksessa häneltä jäisi vielä kaikki jälkikäsittely tehtäväksi kotona, joka taas vaatii asianmukaisia softia.
 
Mielenkiintoista tuo miksaajien homma. En ole ennen tuohon törmännytkään. Tekeekö nämä miksaajat koko homman vai korjaavatko he vain räikeimmät virheet nopsasti?
 
- Mitä olit ajatellut pyytää palveluista about? Jengillä (etenkin omakustanneporukalla) ei tunnu olevan nykyään halua / budjettia maksaa edes hiluja miksaajalle, niin melko optimistiselta kuulostaa, että otettaisiin yksi käsi lisää tilipussille kun nykymeiningillä tuottaja, äänittäjä, miksaaja ja masteroija on budjettisyistä fuusioitu yhdeksi ihmiseksi usein.
 
Jos mietitään, että homman pitäisi olla kannattavaa niin hinta tulisi pyörimään siinä 80-200e välimaastossa kappaleesta riippuen. Otat esiin todella hyvän pointin ja koko homma saattaa kaatuakin siihen. Tekijöitä on liikaa ja moni on DIY-asenteella liikenteessä. Se on toki arvostettavaa, mutta asioiden oppiminen vie oman aikansa, ellei ole ketään näyttämässä tietä. Haluaako joku käyttää aikaa oppimiseen vai palkata jonkun toisen tekemään työn hänen puolestaan on jokaisen oma valinta. Itse ymmärsin olevani täysin hakoteillä kun olin hetken aikaa työskennellyt ammattistudiossa.
 
- Minkälaista kalustoa / tiloja sulla on? Palvelun haluttavuus nousisi varmasti melko exponentiaalisesti jos sulla on hallussa esim loistavia mikkejä, vahvareita, outboardia ja hyvän kuuloinen tila esim huonekaikuja ja reamppausta varten. Jos näin ei ole, ainoaksi myyntiartiklaksi jää "mä oon vaan helvetin hyvä" mikä ei ole toki ongelma jos oikeasti on. Mutta silloin muiden pitää tietää se myös..
 
Tila on täysin akustoitu, mutta tämän hetkistä kalustoa ei voi loistavaksi tai monipuoliseksi sanoa. Opiskelijana kun olen liikenteessä niin budjettipaloi aika rajusti tuohon tilan täydelliseen remonttiin. Kitarapuolen hoitaa Orangen PPC412 kaappi ja ENGL Fireball 60w + Maxon OD808. Mikkeinä mainitsemisen arvoisia ovat vain SM57 ja SM7B. Multa löytyy myös joitain budjettiluokan konkkia. Etuasteena pyörii Warm Audio:n WA12 (Api kopio) ja Babyfacen omat etarit ja muuntajat. Softapuoli on ammattituotantoon kunnossa. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että olen lähinnä omien referenssien varassa. Ajantasalla olevia referenssejä ei mulla tällä hetkellä ole valitettavasti yhtäkään, koska viimeisen 8kk aikana on tapahtunut todella paljon. Joitain on tuloillaan, mutta vasta tuloillaan eli menee hetki.
 
E: Tarkoitus ei nyt ollut siis missään mielessä lannistaa, jos tuo siltä vaikutti. Hienoahan se on, että jengi innovoi ja koittaa löytää jotain uutta tointa niistä muruista mitä pöydältä satelee.
 
Annoit paljon hyvää tekstiä ja kysymyksiä ja arvostan sitä todella. Mun ajatus voi olla tuhoontuomittu tai se voi toimia. Ulkopuolisten näkemyksiä tässä ketjussa hainkin, oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia.
 
Hekazx__
08.06.2015 18:51:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heguli: Olen tehnyt suurin piirtein vastaavaa hommaa. Tosin amatööri/ammattilainen-asettelussa ollaan siinä puolessa välissä. Kannattaa tehdä eka demo ilmaiseksi ja samalla kertoa mitä se maksaa jatkossa, jos ylipäätään meinaa rahaa ottaa. Siinä näkee myös kemioiden toimivuuden puolin ja toisin. Muusikot ovat keskimäärin persaukista porukkaa ja maksaa kehnosti. Toinen porukka on wannabe-singersongwriterit, joilla ei minkäänlaista pitkäjännitteisyyttä hommaa kohtaan. Puhun myös samalla tuotantopuolesta. Olen tehnyt mm. bändidemon jossa soitan kaikki instrumentit, tehnyt tuotannon ja miksauksen yms. Laulajasta ei sen jälkeen kuulunut mitään, eli tein turhaa työtä ja kaiken lisäksi vielä ilmaiseksi. Jos nyt joku pitää minua idioottina, niin olkaa hyvä. Näin ajattelen itsekin.
 
Suosittelen tekemään pelisäännöt heti selväksi. Ihmiset kyllä käyttävät hyväkseen jos saavat jotain ilmaiseksi. Parhaassa tapauksessa palkka on narinaa ja vittuilua

 
Tuottajahommia olen tässä hetken ammattimaisesta näkökulmasta tehnyt. Alkuun on selvä, että rahaa ei tule ja nykymarkkinoilla pitää saada äärimmäisen hyvää tavaraa pihalle, ennen kuin työstä maksetaan. Yrittäjätouhuissa ihan millä tahansa alalla touhu on suurinpiirtein sama. 0e/h liksalla joutuu kaikki raatamaan.
 
Ajatukseni ei tämän kanssa kuitenkaan ollut tehdä pelkästään tätä vaan ottaa mukaan malli, joka toimisi helposti ympäri maailmaa netin välityksellä. Valmiit bändin äänittämät ja tuottamat raidat mulle ja tämän jälkeen teen oman taikuuteni niihin. Lopuksi mun työstämät raidat bändille parempi soundisina ja mahdollisesti miksattuina.
 
Voisi kuvitella, että olen vain puoliksi tuottajan roolissa tämänkaltaisen mallin kanssa. Täydessä tuotannossa mulla tietysti olisi paremmin ohjat käsissä kuin tässä. Kaikkea on vain vaikea tehdä netin välityksellä.
 
Olet oikeassa, että ihmiset harvoin arvostavat ilmaista työtä. Heti, jos he maksavat asiasta he suhtautuvat asiaan eri tavoin.
 
Mikael
08.06.2015 19:39:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tulee ainakin mieleen, että kuka ihmeessä haluaisi että joku täysin projektin ulkopuolinen ja tuntematon hahmo arpoo/päättää soundeista missään määräin saati sitten ihan täysin kokonaan? Vaikea ajatus olis ainakin mulle.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
saastara
08.06.2015 20:08:17 (muokattu 08.06.2015 20:14:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mulle tulee ainakin mieleen, että kuka ihmeessä haluaisi että joku täysin projektin ulkopuolinen ja tuntematon hahmo arpoo/päättää soundeista missään määräin saati sitten ihan täysin kokonaan? Vaikea ajatus olis ainakin mulle.
 
Täähän se suurin ongelma onkin.
 
Kalustosta ja midi-sample-meiningistä päättelen, että nyt oltaisiin vähän tuonne metalli- / rokkiakselille kallellaan, missä nousee esiin vielä vahvemmin esille tuo mun aiempi pointti, kun netti on tuota hiilikopiohevituottajaa pullollaan. Skenessä ei muutenkaan liiku liikoja valuuttaa, ja vielä vähemmän omakustannepuolella, joten saa aikamoinen Jeesus olla, että jengi haluaa erikseen maksaa jonkun hiirikädestä ja sampleista äänittäjän, miksaajan ja masteroijan lisäksi..
 
Se porukka taas joka haluaa aidosti taiteellisesti ja rahallisesti panostaa produktioon, ymmärtää varmaan ton Mikaelin mainitseman ongelman sen verta hyvin, että ovat melko automaattisesti ulkona potentiaalisesta asiakaskunnasta.
 
Lähinnä itse miettisin, että miksi kukaan maksaisi 1500€ ekstraa per levy, kun voivat suoraan marssia jonkun kanssa studioon sillä rahalla tekemään semmoista jälkeä kuin haluavat. Studioon jossa on huomattavasti paremmat puitteet ukon kanssa jonka jäljestä tietävät pitävänsä. Tai vastaavasti 200€ / biisi, kun voivat vaan etsiä mieluisen kaverin joka tekee sen jokatapauksessa miksauksen seassa, jos se on tarpeen.
 
Tää malli voisi kenties toimia sillä disclaimerilla, että sulla olisi käytettävissä huomattava karkkivalikoima, mihin muilla ei ole pääsyä samassa budjettiluokassa. Mutta silloinkaan en ymmärrä, mikseivät asiakkaat vaan suoraan ottaisi sua miksaamaan, koska tuskin sä jättäisit käyttämättä niitä sampleja, edittej, tuneja ja leluja vain siksi, että eivät erikseen maksaneet sulle siitä palvelusta..?
 
Mutta eihän siinä mitään häviä jos tommoista palvelua tarjoaa, ehkä siihen vieheeseen joku internetin ihmeellisestä maailmasta tarttuu, mutta en rupeaisi ainakaan kovin suuria lainoja ton liikeidean takia ottamaan itse.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Heguli
08.06.2015 20:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mulle tulee ainakin mieleen, että kuka ihmeessä haluaisi että joku täysin projektin ulkopuolinen ja tuntematon hahmo arpoo/päättää soundeista missään määräin saati sitten ihan täysin kokonaan? Vaikea ajatus olis ainakin mulle.
 
Juuri näin, täysin samaa mieltä. Tuottajan (soundien muokkaajan) täytyy tuntea bändidynamiikkaa ja käytännön musiikin tekemistä. Kunnianhimoiset ja taitavat muusikot kyllä tietävät, miltä heidän pitää kuulostaa. Tuottajan tehtävä on tukea bändiä, toisin sanoen tehdä yhteistyötä. Tämä vaatii henkilökemioita ja hyvin hienotunteista suhtautumista toisten taiteellisiin näkökulmiin. Etänä homma menee helposti kuralle, kokemusta on.
 
Mikael
08.06.2015 20:26:21 (muokattu 08.06.2015 20:28:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Periaatteessa jos olis vaikkapa joku huippustudio ja joku kitarakaman keräilijä jotka löis hynttyyt yhteen ja päättäis tarjota palvelua jossa omat kitararaidat vois tilata uudelleen äänitettynä jollain haluamallaan vahvistin/efekti/mikki/etuaste/kompura/eq/yms -yhdistelmällä jonkun hyväksi tunnetun äänittäjän toimesta vaikkapa halutessaan nauhalle, niin tällainen vois jotenkin toimia niin että rahaakin liikkuisi. Ja sittenkin vain oikeestaan joidenkin yksittäisten raitojen osalta.
 
Yksi vahvistin ja muutamat pikkuautot, sekä pari peruskauramikkiä ja etusta ei ikävä kyllä vielä ole kovinkaan houkutteleva ajatus.
 
Tietty CLA mut meriitit pitäis olla aika kovat ennen kuin homma rupeis toimimaan...
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
ganesha
08.06.2015 23:36:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heguli: Juuri näin, täysin samaa mieltä. Tuottajan (soundien muokkaajan) täytyy tuntea bändidynamiikkaa ja käytännön musiikin tekemistä. Kunnianhimoiset ja taitavat muusikot kyllä tietävät, miltä heidän pitää kuulostaa. Tuottajan tehtävä on tukea bändiä, toisin sanoen tehdä yhteistyötä. Tämä vaatii henkilökemioita ja hyvin hienotunteista suhtautumista toisten taiteellisiin näkökulmiin. Etänä homma menee helposti kuralle, kokemusta on.
 
Mullakin on kokemusta tästä sekä muusikon että jonkinlaisen lelutuottajan roolissa. Erästä julkaisua tehdessä tuli vuodatettua verta, hikeä ja peräsuolen pätkiä että sai narulle just sitä soundia mitä itse halusi, ja sitten kun sen hiekkakakun miksasi/soundit ruuvaili bändin ulkopuolinen taho niin kylläpä siinä sai sitten nieleskellä kun somebody else killed your darlings...Toisella kerralla duunasin itse lahjakkaalle laulajalle jonkinlaista käyntikorttidemoa ja pienestä kommunikaatiokatkoksesta johtuen äidyin sitten koskemaan biisin sovitukseen ja soundimaailmaan ehkä vähän turhankin isolla kädellä kun en ollut ihan kartalla mitä siinä oli hakusessa, reaktio oli...noh, samanlainen kuin itsellä tuossa toisessa keississä.
 
Voisin kans veikata että tuollainen etätuotanto vaatis jo sitten todella spesifistä ohjeistusta toimiakseen oikeasti. Vaik onhan sitä kuullut juttuja että tuolla isossa maailmassa jotkut tuottajat vetävät samoilla säädöillä kaikkien bändiensä kanssa - mut nepä taitavat olla sen verran nimekkäitä jermuja ja säädöt jo hyväksi havaittuja...ilman kovia referenssejä voipi olla melkoisen kivinen tie kuljettavaksi
 
Hekazx__
09.06.2015 08:06:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Täähän se suurin ongelma onkin.
 
Kalustosta ja midi-sample-meiningistä päättelen, että nyt oltaisiin vähän tuonne metalli- / rokkiakselille kallellaan

 
Kyllä pop/rock/ ehkä hieman metalli puolelle koen omien vahvuuksieni asettuvan.
 
Se porukka taas joka haluaa aidosti taiteellisesti ja rahallisesti panostaa produktioon, ymmärtää varmaan ton Mikaelin mainitseman ongelman sen verta hyvin, että ovat melko automaattisesti ulkona potentiaalisesta asiakaskunnasta.
 
Tämä on hyvin todennäköistä
 
Mutta silloinkaan en ymmärrä, mikseivät asiakkaat vaan suoraan ottaisi sua miksaamaan, koska tuskin sä jättäisit käyttämättä niitä sampleja, edittej, tuneja ja leluja vain siksi, että eivät erikseen maksaneet sulle siitä palvelusta..?
 
Ellei noista ole erikseen sovittu niin tuskin lähtisin sörkkimään muiden äänitteitä kovin rajusti.
 
Mutta eihän siinä mitään häviä jos tommoista palvelua tarjoaa, ehkä siihen vieheeseen joku internetin ihmeellisestä maailmasta tarttuu, mutta en rupeaisi ainakaan kovin suuria lainoja ton liikeidean takia ottamaan itse.
 
Hölmöhän se lähtisi liiketoimintaa tuommoiseen perustamaan. Saati sitten ottamaan lainaa tohon. Kunhan pohdiskelen mahdollisia sivutoimia omien tuottajahommien ohessa.
 
Hekazx__
09.06.2015 08:09:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Periaatteessa jos olis vaikkapa joku huippustudio ja joku kitarakaman keräilijä jotka löis hynttyyt yhteen ja päättäis tarjota palvelua jossa omat kitararaidat vois tilata uudelleen äänitettynä jollain haluamallaan vahvistin/efekti/mikki/etuaste/kompura/eq/yms -yhdistelmällä jonkun hyväksi tunnetun äänittäjän toimesta vaikkapa halutessaan nauhalle, niin tällainen vois jotenkin toimia niin että rahaakin liikkuisi. Ja sittenkin vain oikeestaan joidenkin yksittäisten raitojen osalta.
 
Yksi vahvistin ja muutamat pikkuautot, sekä pari peruskauramikkiä ja etusta ei ikävä kyllä vielä ole kovinkaan houkutteleva ajatus.
 
Tietty CLA mut meriitit pitäis olla aika kovat ennen kuin homma rupeis toimimaan...

 
Hienoa saada näin rehellistä palautetta useilta ihmisiltä. Ehkä tämä ei vielä tällä hetkellä ole oikea tie.
 
Hekazx__
09.06.2015 08:22:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Mullakin on kokemusta tästä sekä muusikon että jonkinlaisen lelutuottajan roolissa. Erästä julkaisua tehdessä tuli vuodatettua verta, hikeä ja peräsuolen pätkiä että sai narulle just sitä soundia mitä itse halusi, ja sitten kun sen hiekkakakun miksasi/soundit ruuvaili bändin ulkopuolinen taho niin kylläpä siinä sai sitten nieleskellä kun somebody else killed your darlings...Toisella kerralla duunasin itse lahjakkaalle laulajalle jonkinlaista käyntikorttidemoa ja pienestä kommunikaatiokatkoksesta johtuen äidyin sitten koskemaan biisin sovitukseen ja soundimaailmaan ehkä vähän turhankin isolla kädellä kun en ollut ihan kartalla mitä siinä oli hakusessa, reaktio oli...noh, samanlainen kuin itsellä tuossa toisessa keississä.
 
Voisin kans veikata että tuollainen etätuotanto vaatis jo sitten todella spesifistä ohjeistusta toimiakseen oikeasti. Vaik onhan sitä kuullut juttuja että tuolla isossa maailmassa jotkut tuottajat vetävät samoilla säädöillä kaikkien bändiensä kanssa - mut nepä taitavat olla sen verran nimekkäitä jermuja ja säädöt jo hyväksi havaittuja...ilman kovia referenssejä voipi olla melkoisen kivinen tie kuljettavaksi

 
Totta, referenssit ovat elintärkeitä ihan mitä tahansa tarjoaa. Kuulostaa kamalalta toi sun tapaus... :D ei hitto..
 
Alkaa vähän tuntumaan, että voin tämmöisen ajatuksen laittaa aika taka-alalle. Kiitos kaikille kommenteista ja kuulen mielelläni näitä kauhutarinoita vielä lisää, jos joku haluaa niitä jakaa!
 
Tympee Huttunen
09.06.2015 08:27:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekazx__: Totta, referenssit ovat elintärkeitä ihan mitä tahansa tarjoaa. Kuulostaa kamalalta toi sun tapaus... :D ei hitto..
 
Alkaa vähän tuntumaan, että voin tämmöisen ajatuksen laittaa aika taka-alalle. Kiitos kaikille kommenteista ja kuulen mielelläni näitä kauhutarinoita vielä lisää, jos joku haluaa niitä jakaa!

 
Mun mielestä toi on hyvä idea. Joku bändi saattaisi kaivatakin sitä, että joku täysin ulkopuolelta muodostaa soundimaailman tyhjästä ilman ennakkoluuloja ja ohjeita.
 
Mikael
09.06.2015 10:37:47 (muokattu 09.06.2015 10:40:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ehkei kannata ihan kokonaan masentua ja lopettaa, vaan miettiä asiaa pidemmälle ja vaikka kokeilla jonkun kanssa harrastuspohjalta mitä tosta tulee. Sit kehittää ja jalostaa kokemusten perusteella. Voi olla ettei tuu midis, mut voihan olla että lopulta keksit jotain uutta ja mahtavaa tai ainakin opit asioita matkan varrella... Siis tietty jos aikaa on moiseen. Perheellinen jo vähän aikaa studiopuuhia harrastanut ja työkseenkin tehnyt ei aina heti näe uusien ja innokkaiden ideoiden parhaita puolia, vaikka ne mahdolliset miinat onkin näkyvissä. Tsemppiä vaan ja ideoimaan sekä testaamaan, koska uusia ideoita ja toimintamalleja aina kaivataan. Voishan toi tosiaan kokeilumielessä olla jollekin virkistävää.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Hekazx__
09.06.2015 12:09:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Joo ehkei kannata ihan kokonaan masentua ja lopettaa, vaan miettiä asiaa pidemmälle ja vaikka kokeilla jonkun kanssa harrastuspohjalta mitä tosta tulee. Sit kehittää ja jalostaa kokemusten perusteella. Voi olla ettei tuu midis, mut voihan olla että lopulta keksit jotain uutta ja mahtavaa tai ainakin opit asioita matkan varrella... Siis tietty jos aikaa on moiseen.
 
Lopettaa en tietenkään aikonut. Olen aivan liian vahvasti musiikilla uraa luomassa, että näin helposta masentuisin. Aika näyttää onnistunko ja voinko 30v päästä kutsua itseäni menestyneeksi. Jatkuvasti kehittymällä ja uudistumalla uskon pärjääväni.
 
Perheellinen jo vähän aikaa studiopuuhia harrastanut ja työkseenkin tehnyt ei aina heti näe uusien ja innokkaiden ideoiden parhaita puolia, vaikka ne mahdolliset miinat onkin näkyvissä. Tsemppiä vaan ja ideoimaan sekä testaamaan, koska uusia ideoita ja toimintamalleja aina kaivataan. Voishan toi tosiaan kokeilumielessä olla jollekin virkistävää.
 
Tyrmäävillä kommenteilla on yleensä paljon enemmän arvoa kuin pelkillä positiivisilla. Kokeneemmat osaa nähdä mahdolliset miinat paremmin ja tässäkin keskustelussa on tullut paljon esiin pointteja, jotka on avartanut omia mietteitäni. Näistä miinoista ja kehityskohdista voi vain ottaa opiksi. Kuten sanoit, että jos ei tästä synny mitään erikoisempaa voi seuraava idea olla jo arvokkaampi.
 
Hekazx__
09.06.2015 12:10:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Mun mielestä toi on hyvä idea. Joku bändi saattaisi kaivatakin sitä, että joku täysin ulkopuolelta muodostaa soundimaailman tyhjästä ilman ennakkoluuloja ja ohjeita.
 
Kiitos! Tästä voi vain lähteä kehittämään ja ideoimaan.
 
Spedemix
10.06.2015 08:07:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Mullakin on kokemusta tästä sekä muusikon että jonkinlaisen lelutuottajan roolissa. Erästä julkaisua tehdessä tuli vuodatettua verta, hikeä ja peräsuolen pätkiä että sai narulle just sitä soundia mitä itse halusi, ja sitten kun sen hiekkakakun miksasi/soundit ruuvaili bändin ulkopuolinen taho niin kylläpä siinä sai sitten nieleskellä kun somebody else killed your darlings...Toisella kerralla duunasin itse lahjakkaalle laulajalle jonkinlaista käyntikorttidemoa ja pienestä kommunikaatiokatkoksesta johtuen äidyin sitten koskemaan biisin sovitukseen ja soundimaailmaan ehkä vähän turhankin isolla kädellä kun en ollut ihan kartalla mitä siinä oli hakusessa, reaktio oli...noh, samanlainen kuin itsellä tuossa toisessa keississä.
 
Voisin kans veikata että tuollainen etätuotanto vaatis jo sitten todella spesifistä ohjeistusta toimiakseen oikeasti. Vaik onhan sitä kuullut juttuja että tuolla isossa maailmassa jotkut tuottajat vetävät samoilla säädöillä kaikkien bändiensä kanssa - mut nepä taitavat olla sen verran nimekkäitä jermuja ja säädöt jo hyväksi havaittuja...ilman kovia referenssejä voipi olla melkoisen kivinen tie kuljettavaksi

 
Toisaalta aika monet pikkutekijät (=ihmiset) saattavat edetä levynteossaan ilman sen kummempaa näkemystä, tai sitten se pää on inan liian syvällä omassa pebassaan. :) Siksi niin paljon keskinkertaisia levyjä. Ulkopuolinen handu saattaa huomattavasti helpommin nähdä mistä projektissa on kyse ja aika usein ne darlingit ei välttis oo just niitä aivan kaikkein tärkeimpiä biisin kannalta (joku tietty kitarariffi poppibiisissä tai yks taustalaulustemma joka voi taustavokalistin mielestä olla kova).
 
CLA:n vastaus siihen miksi kannattaisi palkata ulkopuolinen handu miksaukseen oli osuvasti "He has the advantage of not hearing it before".
 
Tämä oli tosiaan vain vastanäkemys Ganeshan pointtiin; en ole itsekkään varma mitä mieltä loppupeleissä olen.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Hekazx__
10.06.2015 21:32:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Toisaalta aika monet pikkutekijät (=ihmiset) saattavat edetä levynteossaan ilman sen kummempaa näkemystä, tai sitten se pää on inan liian syvällä omassa pebassaan. :) Siksi niin paljon keskinkertaisia levyjä. Ulkopuolinen handu saattaa huomattavasti helpommin nähdä mistä projektissa on kyse ja aika usein ne darlingit ei välttis oo just niitä aivan kaikkein tärkeimpiä biisin kannalta (joku tietty kitarariffi poppibiisissä tai yks taustalaulustemma joka voi taustavokalistin mielestä olla kova).
 
Kysymys kuuluu miten saada nämä pikkutekijät/aloittelijat vakuutettua, että käyttämällä tätä palvelua levysi kuulostaa hiton hyvältä. Kuinka moni on sen verran hätäinen, että haluaa hyvän äänitteen heti, opettelematta tekemään asioita itse. Näiden hätäilijöiden/rahaa panostavien määrä toki kasvaa kotiäänityksen vielä isommin yleistyessä, mutta hinnat ja referenssit pitää pitää sen verran hyvinä, että he eivät karkaa muiden tuottajien ja studioiden luokse.
 
Jos asiakas kokee palvelun niinkin helpoksi, että voi kappaleen teon hoitaa edullisesti omalta tietokoneelta hän saattaa palvelua käyttää. Kovat referenssit, monipuolinen kalusto ja edullinen hinta. Nämä saattavat ratkasta.
 
Vitsi on kyllä hienoa kuulla muiden ajatuksia tästä.
 
Heguli
10.06.2015 22:46:55 (muokattu 11.06.2015 09:45:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Anssi Kela äänittää menestyslevyn työhuoneessaan (kattava raportti jossain Riffi-lehdessä) niin miksei sitä tee sitten vaikka Virtasen Jari tai Mäkisen Jukka. Täytyy vain opetella määrätyt asiat ja hankkia sopiva kalusto. Eihän tämä mitään rakettitiedettä ole. Markkinat kaventuu kun osaajia tulee kellareista ja työhuoneista lisää. Se on kapitalismia...
 
Lisäys:
 
Niin kuin muistelin, niin taisi jannulla olla Mac-läppäri ja Apogee-interface. Äänitykset tehtiin noilla ja miksaus myös läppärillä pelkkiä plugareita käyttäen.
 
http://www.riffi.fi/artikkelit/jutt … enjalki-melkein-jokaisella-raidalla
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «