Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äijäenergialla K-kaupan omenakennoista eteenpäin
1
McCole
27.04.2015 20:11:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Päällystettiin aikoinaan omena-, päärynä- ja munakennoilla seiniä. Nyt olen ehkä laittamassa betoniseinäiseen autotalliin melko tasokasta kotistudiota. Heti googlettamalla ei löytynyt. Osin haluan äänieristystäkin, ettei naapurit kärsi, mutta lähinnä haluan poistaa kaiut ja muut soundireflektiot.
 
Olenko nähnyt unta, vai voiko jostai ostaa ihan metritavarana rullasta sellaista pehmeää, munakennon oloista harmaata jubinaa, minkä sitten vaikka liimalla lyö seinään?
 
Onko sellaista? Tai mikä on omenakennon tämän päivän vastine? En siis etsi mitään kelluvaa tai muuten sofistikoitua huippukallista ratkaisua.
 
Joku varmaan tietää? Mieluiten ostaisin netistä, koska toimitus olisi Espanjaan. Nyt olen Suomessa, mutta minkä vaan itse roudaaminen täältä sinne vaatii juttunsa.
 
Mikola McCole
 
rok ja pop
CryptoFib
27.04.2015 20:27:49 (muokattu 27.04.2015 20:33:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve Mikola.
 
En ole akustiikkaekspertti, mutta kyllä betonisen tilan inhimillistämiseen tarvii muutakin kuin munakennoja. Äänienergia näet toppaa massaan. Siinä missä diskanttikihinöiden diffusointiin munakenno voi olla ihan ok, niin bassotaajuudet jytisee läpi, niin että raikaa. Mieti, kuinka hifin sie oikeasti tahot siitä tilasta ja toimi sen mukasesti. Bassokaiuttimen sijottelu betonihuoneessa voi olla oikein tehtynä myös rahansäästöä, kun akustomista ei tehdäkään kataloginmukasesti. Kirjahyllyt, sohvat ym. isot kalusteet on hyviä elementtejä huonemoodien riivaamissa tiloissa.
 
Tästä kirjotuksesta ei ollu paljon apua, kyllä... Ehkä sofistikoituneemmat yhteisömme jäsenet kertoo lisää betonisen tilan problematiikasta ja sen häviävästä pinta-alasta kun tehdään priimaa.
 
E: sen verran editoin kuitenki, että äänentoiston kalibroinnilla (varsinkin yhdelle tietylle kuuntelupisteelle) on hyötynäkökohtia. Edullisuus (ja esteettiset hyödyt: ei omenakennoja vs. joo omenakennoja) tulee ensimmäisenä mieleen.
 
zekeode
27.04.2015 20:59:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjahyllyjä ja sohvia varmaan lahjoitetaan Epsanjassakin. Sitten vaan kirjahyllyyn täytteeksi vaikka "käsityölehtiä".
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
oksatboys
27.04.2015 22:13:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa vaikka tää alkuun http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=128694
 
Munakennoilla ei tee kyl mittään. Villaa sen olla pittää betonikopissa. Äänieristys jos ei ole talossa itsessään kunnossa, niin menee hankalaksi ja kalliiksi. Toki pahimmat vuotajat, eli ovet, ikkunat ja ilmastointi kanavat, voi koittaa äänieristää.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
dewil
28.04.2015 00:00:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtisin sinuna jostain valmiista paketista rakentelemaan:
http://www.thomann.de/fi/akustiikkasetit.html
Semminkin kun sulla ei tunnu olevan ihan kauheen hyvin tiedossa, mitä tehdään.
Jollain tuommosella setillä ja parin päivän googlailuilla pääsee jo pitkälle.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
McCole
03.05.2015 16:38:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, en mä oikeesti enää munakennoja ajatellut vaan sellasta harmaata "superloni" tai mitä se on. Oon nähnyt jossain. Seinässä kiinni ja siinä on sellasia peukaloa isompii "piikkejä" vieri vieressä.
 
Kiitti kommenteista. Tuolta Saksastahan sitten sellaisia settejä tosiaan löytyi. Eivät ole ihan ilmaisia, mutta kyllä tää tästä. :)
 
rok ja pop
oksatboys
03.05.2015 18:12:37 (muokattu 03.05.2015 18:13:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McCole: Joo, en mä oikeesti enää munakennoja ajatellut vaan sellasta harmaata "superloni" tai mitä se on. Oon nähnyt jossain. Seinässä kiinni ja siinä on sellasia peukaloa isompii "piikkejä" vieri vieressä.
 
Kiitti kommenteista. Tuolta Saksastahan sitten sellaisia settejä tosiaan löytyi. Eivät ole ihan ilmaisia, mutta kyllä tää tästä. :)

 
Niin tuokaan "munakenno" ei palioo auta betonikopissa. Mun mielestä myös paljon rumempaa kuin se että väsäis ite paneeleita villasta ja päälystäis ne kivoilla kankailla.
 
E. jos koko huoneen päälystää tollasella kennolla niin yläpäästä tulee aika kuollut ja matalat jää kummiskin kumisemaan.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
saastara
03.05.2015 18:54:32 (muokattu 03.05.2015 18:59:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo ohuemmat / halvemmat 'akustiikkavaahtomuovit' ei oikeastaan tee yhtään mitään muuta kuin demppaa aivan ylimpiä taajuuksia.. Eli jos ei ole mitään muuta aikeita kuin laittaa tuommoista seinille, lopputuloksena on helposti huone, jossa yläpää on kuollut ja kaikki huonot akustiset ominaisuudet (jälkikaiunta, seisovat aallot, epätasainen vaste jne mitä näitä nyt on) jylläävät edelleen vapaana.
 
Mielummin sitten vaikka niitä munakennoja.. Ne nyt ei ainakaan tee hallaa sen enempää kuin hyvää. Samalla rahalla mitä noihin vaahtomuovileluihin pistää, saa jo ihan oikeasti toimivia ratkaisuja.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Point
07.05.2015 16:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkää vaan menkö ostamaan niitä vaahtomuoveja. Varsinkaan, kun tarkoitus on toteuttaa kohtalaisen tasokasta juttua. Harmillisen usein niitä munakenno- ja vaahtomuoviviritykskä näkee ihmisten setupeissa. A) rahat menee hukkaan b) kuten jo sanottua, tilan akustiset ominaisuudet menee käytännössä huonompaan suuntaan c) näyttääkin karsealta.
 
Itse tein aikalailla vuosi sitten semmosen akustoinnin perusalkeet-tyyppisen projektin omaan kotstudiooni. En muista paljon mun budjetti oli, mutta muutama satanen taisi mennä. Kivivilla on avainsana. Tää vaati toki vähän tiloja, työkaluja ja kätevyyttä käsistä. Lopputulos oli parempi kuin osasin odottaa, nyt pitäis taas jatkaa hommaa ja parannella paikkoja entisestään. Akustointiketjun vinkeillä pääsee pitkälle, muutaman illan kun käyttää lueskeluun, niin siinäkin ajassa oppii paljon.
 
Onnee projektiin!
 
mhelin
08.05.2015 10:28:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä casessa pitäisi lähteä liikkeelle äänieristyksestä ja tehdä se niin että se samalla palvelee akustointia.
 
dewil
08.05.2015 11:48:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaahtomuovit on erinomaisia heijastusten tappoon, niitä ei vain kannata panna ihan vieri viereen, vaan pitää antaa akustiikan myös hengittää.
Ja nurkissahan tollaset kolmiokulmiot on mainioita, koska ne toimii ja niitä voi vaan pinota päällekäin.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
nakedzen
14.05.2015 15:01:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaapa itsellesi tämä kirja ja lue se monta kertaa kannesta kanteen, säästää rahaa isoja pinoja kun on ensin tietoa ja sitten vasta alkaa kasaamaan ettei tarvi tehdä studiota kolmeen kertaan uudelleen.
 
Home Recording Studio: Build It Like the Pros : Rod Gervais
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «