Muusikoiden.net
05.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: M-Audio BX8 VS Yamaha HS 7
1
Andy--85
18.04.2015 12:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monitorit hankinnassa.

Kumpaa suosittelette 35 neliön kämppään.
Tila on noin 20-25 neliötä mihin monitorit tulee.

Onko Yamahat niin hyvät että kannattaa panostaa 150e enemmän.
BX8 vaikuttais myös aika mahtipontiselta ja kokoa ja alataajuutta taitaa olla vähän enemmänkin.

Eli mitkä näiden erot on ja onko tosiaan sen väärti että laittaa 150e enemmän rahaa noihin vähän pienempiin yammuihin vai onko BX8 jo todella hyvät?

Ja tosiaan metalli musiikkia olisi tarkoitus miksailla ja varmaan myös ihan normikuuntelua myös.

Andy--85
18.04.2015 12:30:00

Mietin sitäkin että tuo M-Audio BX5 voisi olla jo ihan riittävä.

Mut sen takia kysyinkin et jos tää HS 7 on pirun hyvä, niin ehkä siihen sitten voisi panostaa, mut jos toi m-audio myös ok, niin ehkä se riittäisi myös..?!

Paljonhan tuota HS-sarjaa ollaan kehuttu, mut itsellä ei näistä ole juuri mitään kokemusta, eikä kunnon studiomonitoreista ylipäätään.

hallu
18.04.2015 13:38:46

Andy--85: Mietin sitäkin että tuo M-Audio BX5 voisi olla jo ihan riittävä.

Mut sen takia kysyinkin et jos tää HS 7 on pirun hyvä, niin ehkä siihen sitten voisi panostaa, mut jos toi m-audio myös ok, niin ehkä se riittäisi myös..?!

Paljonhan tuota HS-sarjaa ollaan kehuttu, mut itsellä ei näistä ole juuri mitään kokemusta, eikä kunnon studiomonitoreista ylipäätään.

Itselläni on Yamaha HS7 ja kyllä se on varsin hyvä kaiutin ja olen reilun vuoden käyttäneenäkin siihen erittäin tyytyväinen. En osaa verrata sitä tuohon M-audioon koska en ole M-audiota kuunnellut, mutta rakenteellisesti nuo näyttävät aikatavalla samanlaisilta ja myös M-audiossa näyttää refleksiaukko olevan takapuolella diskanttikalotin kohdalla.

Yksi asia mikä pistää heti silmiin, on M-audosta puuttuvat taajuuden korjailumahdollisuus. Yamahassa on diskanttileikkuri, jonka avulla saa yläpään kihinaa aisoihin halutessaan, mutta kaikkein tärkein etu Yamahassa on "room kontrol" namiska joka tuo hiukan vapautta kaiuttimen sijoittelun kannalta eli sen ansioista Yamahan pystyy laittamaan vähän lähemmäs seinää. Suositus Yamahan ohjekirjassa (sama varmaan pätee myös tuohon M-audioonkin), että kaiuttimen takana olisi puolisentoista metriä vapaata tilaa ennen seinää.

Mieti siis valmiiksi kaiuttimien sijoittelun vaatimukset ja mikä kotonasi on mahdollista ja huomioi se kaiuttimia valitessasi. Esimerkiksi Krk: n kaiuttimet ovat myös suosittuja ja arvostettuja kaavailemassasi hintaluokassa. Noiden M-audion kanssa samaan hintaan saisi Behringerin kaiuttimet jotka ovat kopio Genelcin legendaarisesta mallista ja ovat keränneet paljon kiitosta tälläkin palstalla.

Itse vertailin Yamahoitani lähinnä Geneleciin, jotka olivat minulle vahva ehdokas. Tykkäsin Yamahasta enemmän siksi, että Yamahan äänimaalima tuntui hengittävemmältä ja avoimemmalta, mutta ennen kaikkea Yamaha oli halvempi ja Genelecit olisi olleet kalliimmat niin siksi en niihin motivoitunut. Itse pidän Yamahaa vahvana ehdokkaana ja uskallan sitä suositella, mutta tsekkaa myös Behringerit ja Krk:t ja mieti sitä sun tilaa missä kaiuttimien pitäisi toimia. Niissä on oikeasti eroja. Esimerkiksi onko refleksiaukko eteen vai taaksepäin.

Olisipa jo kevät
Andy--85
18.04.2015 14:55:19

hallu: Itselläni on Yamaha HS7 ja kyllä se on varsin hyvä kaiutin ja olen reilun vuoden käyttäneenäkin siihen erittäin tyytyväinen. En osaa verrata sitä tuohon M-audioon koska en ole M-audiota kuunnellut, mutta rakenteellisesti nuo näyttävät aikatavalla samanlaisilta ja myös M-audiossa näyttää refleksiaukko olevan takapuolella diskanttikalotin kohdalla.

Yksi asia mikä pistää heti silmiin, on M-audosta puuttuvat taajuuden korjailumahdollisuus. Yamahassa on diskanttileikkuri, jonka avulla saa yläpään kihinaa aisoihin halutessaan, mutta kaikkein tärkein etu Yamahassa on "room kontrol" namiska joka tuo hiukan vapautta kaiuttimen sijoittelun kannalta eli sen ansioista Yamahan pystyy laittamaan vähän lähemmäs seinää. Suositus Yamahan ohjekirjassa (sama varmaan pätee myös tuohon M-audioonkin), että kaiuttimen takana olisi puolisentoista metriä vapaata tilaa ennen seinää.

Mieti siis valmiiksi kaiuttimien sijoittelun vaatimukset ja mikä kotonasi on mahdollista ja huomioi se kaiuttimia valitessasi. Esimerkiksi Krk: n kaiuttimet ovat myös suosittuja ja arvostettuja kaavailemassasi hintaluokassa. Noiden M-audion kanssa samaan hintaan saisi Behringerin kaiuttimet jotka ovat kopio Genelcin legendaarisesta mallista ja ovat keränneet paljon kiitosta tälläkin palstalla.

Itse vertailin Yamahoitani lähinnä Geneleciin, jotka olivat minulle vahva ehdokas. Tykkäsin Yamahasta enemmän siksi, että Yamahan äänimaalima tuntui hengittävemmältä ja avoimemmalta, mutta ennen kaikkea Yamaha oli halvempi ja Genelecit olisi olleet kalliimmat niin siksi en niihin motivoitunut. Itse pidän Yamahaa vahvana ehdokkaana ja uskallan sitä suositella, mutta tsekkaa myös Behringerit ja Krk:t ja mieti sitä sun tilaa missä kaiuttimien pitäisi toimia. Niissä on oikeasti eroja. Esimerkiksi onko refleksiaukko eteen vai taaksepäin.

Ok. Kiitti Vastauksesta.

Jooh, myös tota behringeriä ja krk:ta oon katsellut. Krk saanut aika ristiriitaista palautetta, mutta varmaan myös hyvä vaihtoehto.
Behringer ei ulkonäöltään oikein säväytä, mut eihän se nyt pääasia olekkaan, mut esim. Yamahat on todella näyttävät, varsinkin tää valkoinen versio. :)

Kiva olisi vielä saada tuosta M-Audiosta jotain uutta tietoa, kun yllätävän halvalla lähtis thomannilta bundlen kanssa. Isot jalustat mukaan. BX5 198e ja BX8 289e.
Tällä hetkellä loppu, mutta uutta tulossa näköjään kuun lopulla.

Mutta kyllä Yamaha silti ykkösvaihtoehto on mulla vieläkin ja tää sun teksti vaan vahvistaa sitä. :) Ja näyttäis olevan hintansa väärti.
Ja eihän toi ole edes kallis, mut itse en nyt mikään ammattilainen ole, että selviäisi varmaan huonommillakin. :) Muta sitten taas... joskus se sadan parin sadan euron panostus kannattaa. :)

Andy--85
18.04.2015 15:05:59

Tietty vois tehdä Kompromissin ja ostaa Yamahan HS 5?

Olisko toi riittävä tähän tilaan? Monet sanoo että tarvii kyllä subbarin kaverikseen,
mutta itse kuitenkin metallia teen, missä toi basso nyt ei ihan tärkein juttu ole, mutta kyllä sitä on hyvä silti olla kun aika matalavire meininkiä kuitenkin soitan.

Mutta valinta varmaan nyt kuitenkin kallistuu tohon HS7 tai HS5:een.

Mietin vaan että onko toi HS5 ihan riittävä sitten kuitenkaan tähän tilaan, että vaatisko kuitenkin ton HS7:n?

Andy--85
18.04.2015 15:07:32

hallu: Itselläni on Yamaha HS7 ja kyllä se on varsin hyvä kaiutin ja olen reilun vuoden käyttäneenäkin siihen erittäin tyytyväinen. En osaa verrata sitä tuohon M-audioon koska en ole M-audiota kuunnellut, mutta rakenteellisesti nuo näyttävät aikatavalla samanlaisilta ja myös M-audiossa näyttää refleksiaukko olevan takapuolella diskanttikalotin kohdalla.

Millaisessa tilassa sulla soi noi Yamahat? Paljon neliöitä ja tarviiko tohon akustiikkaan miten paljon puuttua?

hallu
18.04.2015 17:47:16

Andy--85: Millaisessa tilassa sulla soi noi Yamahat? Paljon neliöitä ja tarviiko tohon akustiikkaan miten paljon puuttua?

Mun soittohuone (jossa noita siis käytän) on akustisesti mahdollisimman huono. noin 15 neiliötä suorakaiteen muotoinen huone jonka toisessa päädyssä on erkkeri ikkuna eli huoneessa kaksi suoraa kulmaa ja neljä 45 asteen kulmaa. Kaiuttimet ovat seinän vieressä n. 15 cm kaiuttimien takana on toinen huoneen pitkistä seinistä (betonia) ja kaiuttimet ovat työpöydällä tietokoneen molemmin puolin. Olen tavoitellut kuuntelun asettelussa tasasivuista kolmiota jossa olen itse yksi kolmion kärki ja sivun pituus noin 80 cm (joka on etäisyys josta kaiutinta kuuntelen). Kaiuttimet ovat noin 15cm korkean akustiikkalevystä tehdyn "tyynyn" päällä lievästi yläviistossa kohti korviani. Viistola asennolla toivon pöytäheijasteiden vähenevän ja diskanttikalotit ovat suunnilleen korvieni korkeudella. Mitään varsinaista akustointia ei ole ja käytän paria paksua karvalankamattoa ja kahdella seinällä on tukevat ryijyt ja ikkunoissa käytän paksuja verhoja. Näiden huoneen tekstiilien uskon vaikuttavan (tai vaikuttaahan ne) lähinnä diskantti ja yläkeskialueen heijastuksiin tekee huoneen aika "matan" kuuloiseksi ja esimerkiksi lauluäänityksissä en käytä normaalin reflektiofiltterin lisäksi muuta ja saan ihan miellyttävän soundin sillä tavalla.

Kuvatussa asettelussa mulla jonkin verran alapää tai ehkä alamiddlessä oli yksi ikävästi kumiseva taajuus, joka ei kuulunut kaikissa musiikissa vaan riippui vähän miksauksesta, mutta sain sin kumisevan taajuuden kuriin "roomkontroll" -2db asennolla. Jos sain vietyä kaiuttimia kauemmas seinästä niin kumina katosi ilman roomkontrollia. Mulla ei vain ole käytännöllistä tapaa asettaa kaiuttimia kauemmas seinästä joten käytän roomkontrollia, joka ratkaisi ongelman. En ole kokeillut auttaisiko esim. akustiikkalevyt kaiuttimien takana tai mahdollisesti bassoansat huoneeni suorakulmaisissa nurkissa. En ole myöskään viitsinyt alkaa akustoinnin kanssa temppuilemaan kun en ole varsinainen asiantuntija ja kaiuttimien ruumkontroll (joka nähdäkseni on kaiuttimiin kehitetty juuri tämän takia) ratkaisi ongelmani.

Olisipa jo kevät
Andy--85
18.04.2015 18:06:39

hallu: Mun soittohuone (jossa noita siis käytän) on akustisesti mahdollisimman huono. noin 15 neiliötä suorakaiteen muotoinen huone jonka toisessa päädyssä on erkkeri ikkuna eli huoneessa kaksi suoraa kulmaa ja neljä 45 asteen kulmaa. Kaiuttimet ovat seinän vieressä n. 15 cm kaiuttimien takana on toinen huoneen pitkistä seinistä (betonia) ja kaiuttimet ovat työpöydällä tietokoneen molemmin puolin. Olen tavoitellut kuuntelun asettelussa tasasivuista kolmiota jossa olen itse yksi kolmion kärki ja sivun pituus noin 80 cm (joka on etäisyys josta kaiutinta kuuntelen). Kaiuttimet ovat noin 15cm korkean akustiikkalevystä tehdyn "tyynyn" päällä lievästi yläviistossa kohti korviani. Viistola asennolla toivon pöytäheijasteiden vähenevän ja diskanttikalotit ovat suunnilleen korvieni korkeudella. Mitään varsinaista akustointia ei ole ja käytän paria paksua karvalankamattoa ja kahdella seinällä on tukevat ryijyt ja ikkunoissa käytän paksuja verhoja. Näiden huoneen tekstiilien uskon vaikuttavan (tai vaikuttaahan ne) lähinnä diskantti ja yläkeskialueen heijastuksiin tekee huoneen aika "matan" kuuloiseksi ja esimerkiksi lauluäänityksissä en käytä normaalin reflektiofiltterin lisäksi muuta ja saan ihan miellyttävän soundin sillä tavalla.

Kuvatussa asettelussa mulla jonkin verran alapää tai ehkä alamiddlessä oli yksi ikävästi kumiseva taajuus, joka ei kuulunut kaikissa musiikissa vaan riippui vähän miksauksesta, mutta sain sin kumisevan taajuuden kuriin "roomkontroll" -2db asennolla. Jos sain vietyä kaiuttimia kauemmas seinästä niin kumina katosi ilman roomkontrollia. Mulla ei vain ole käytännöllistä tapaa asettaa kaiuttimia kauemmas seinästä joten käytän roomkontrollia, joka ratkaisi ongelman. En ole kokeillut auttaisiko esim. akustiikkalevyt kaiuttimien takana tai mahdollisesti bassoansat huoneeni suorakulmaisissa nurkissa. En ole myöskään viitsinyt alkaa akustoinnin kanssa temppuilemaan kun en ole varsinainen asiantuntija ja kaiuttimien ruumkontroll (joka nähdäkseni on kaiuttimiin kehitetty juuri tämän takia) ratkaisi ongelmani.

Hei thanks!!

Tossa tuli tosi paljon hyviä juttuja kyllä. Ja toi roomcontrol varmaan tosi toimiva lisä tässä. Ei toisaan tiedä sitten miten noissa m-audion monitoireissa homma on. Ja kun ei oo sitä taajuudensäädintäkään.
Varmasti myös jos vaikka muuttaa joskus uuteen asuntoonkin, niin ton roomcontrolin ansiosta saa toimimaan lähes missä vaan.
Ja näköjään sulla hyvin toiminut kun paljon kehut muutenkin. :)
Ja onhan tätä HS-sarjaa nyt kehuttikin. En oo tainnut yhtään huonoa arvosteua tai mielipidettä edes lukea. :)

Et kylläpä se ainakin näillä puheilla tää Yamaha HS 7 on hankittava. :) Revitään se ylimääräinen 150 erkkiä sitten vaikka perseestä! :D

Kiitti hyvistä neuvoista ja kommenteista!

Rock'n'Roll!!!!

Horzu
26.04.2015 01:44:30

Sanon tähän vielä jos jtn muuta askaruttaa tää että kumpiakin kaijuttimia kuulleena valinta on ehdottomasti toi hs 7.
Hs 7 riittää ammattimaiseen tuottamiseen täydellisesti ja toimii hyvin huonoissakin ympäristöissä.
Bx8 ei paini samassa sarjassa... Ne näyttää jytäkiltä mut ei oo oikeesti.
Muuten M-audion kamat joihin oon törmänny on ollu pelkästään positiivisia kokemuksia. :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti