Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Masterointiplugari
1 2 3 4
washburn
18.04.2015 20:12:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

master plan: No vähän vaikea selittää, muistan ainakin, että noilla plugareilla, joita kaveri käytti, miksauksestani tuli hieman"isomman" kuuloinen. Ja, toki kun miksaukseni olen lähettänyt oikeille masteroijille, niin lopputulos on ollut sama "isomman" kuuloinen. En tiedä saitko yhtään ajatuksestani kiinni, mutta en nyt ainakaan nykyisistä protoolsin plugareista ole löytänyt vastaavia. Voi olla toki osaamisessakin syy:)
 
En halua kuulostaa ilkeältä, mutta nyt vaikuttaa siltä, että lähdetään vähän väärästä päästä liikkeelle. Sun kannattaa ostaa uusia plugareita sitten, kun tiedät mitä oikeasti tarvitset, ellei sulla satu olemaan kasapäin ylimääräistä rahaa. Wavesin masters bundlen jättäisin kyllä jokatapauksessa kauppaan. L2 huonompia limittereitä saa hakea, eikä nyt oikeastaan tule mieleen, paitsi L1 tietenkin..
 
Live long and Prosper
Groovi
18.04.2015 21:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ozone 6 on ihan hyvä plugari masterointiin, lähde sillä liikkeelle. Siinä on oikeastaan kaikki mitä tarvitset, eikä sen mikään osa-alue ole varsineisesti huono.
 
Mä näen tän asian näköjään (taas) vähän toisin kuin muut. Mun mielestä yksi kaiken kattava plugari on erittäin hyvä lähtökohta. Sitten taitojen ja mieltymysten kehittyessä on helppo lähteä kasaamaan masterointiketjua yksittäisistä komponenteista. Tekemällä oppii ja myöhemmin sulla voi olla jo hyvinkin vahva visio siitä mitä sä haluat ja tarvit.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
master plan
18.04.2015 21:25:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Ozone 6 on ihan hyvä plugari masterointiin, lähde sillä liikkeelle. Siinä on oikeastaan kaikki mitä tarvitset, eikä sen mikään osa-alue ole varsineisesti huono.
 
Mä näen tän asian näköjään (taas) vähän toisin kuin muut. Mun mielestä yksi kaiken kattava plugari on erittäin hyvä lähtökohta. Sitten taitojen ja mieltymysten kehittyessä on helppo lähteä kasaamaan masterointiketjua yksittäisistä komponenteista. Tekemällä oppii ja myöhemmin sulla voi olla jo hyvinkin vahva visio siitä mitä sä haluat ja tarvit.

 
Jep, latasin juuri Ozone 6. Ilo todeta, että tämä on juuri sitä mitä haen
 
Master Plan
master plan
18.04.2015 22:02:29 (muokattu 18.04.2015 22:03:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Latasin myös testiin Wavesin masters bundlen. On vielä muutaman tunnin tarjouksessa 185€. Ei sekään nyt huono meikäläisen tarkoitukseen ole, mutta vissiinkin tuo Ozone on käytetympi masteroinnissa, ja väki pitää sitä tuolla gearluzissakin parempana.
 
Master Plan
Spedemix
18.04.2015 23:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ozone on tosiaan ihan oikeasti aika hyvä plugari semmoseen kotimasterointihömpötykseen. Se on mukavaa kun se Ozone tekee sen klippaushomman tosi helposti (=ei tartte ruveta ruveta säätämään miten saada matsku klippaamaan ennen nollaa). Sen multibandkompuran opetteleminen ja käyttäminen on hieman kömpelöä, mutta kaipa se on se hinta minkä maksaa siitä että moduulia pystyy tweakkaamaan läpikotaisin.
 
Vaikka sitä Ozonea ei ostaisi niin ainakin ne dokumentit "Mastering With Ozone" ja "Dithering With Ozone" kannattaa lukaista läpi päästäkseen alkuun näissä kahdessa asiassa.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Moyhiss
19.04.2015 13:44:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen Ozonen muutaman kerran tesminyt enkä siihen ihastunut. Muutenkin tuommoisissa kaikki yhdessä paketissa seteissä on yleensä joku heikko lenkki ja laadukkaat yksittäiset plugarit projektikohtaisesti vie Ozonen 6-0. Toki se on masteroinnista kiinnostuneelle aloittelijalle se helpoin tie kun on kaikki valmiina.
 
Muutaman tiukan plugarin tähän voisin sanoa mitä tulee käytettyä aika usein. Limitterinä ehdottomasti A.O.M Invisible Limiter. Todella helppokäyttöinen ja tekee sen mitä lupaa eli limitoi huomaamattomasti. Kompuroissa jos haluan näkymätöntä liimaa niin oon tohon TDR Kotelnikoviin ihastunut, todella monipuolinen toiminnoiltaan. Toinen hyvä kompurasetti on ehdottomasti Slaten VBC. Jos tulee käytettyä EQ:ta niin FabFilterin Pro-Q2 on aika tiukka. Aika usein tulee myös Slaten VCC konsolimallinnusplugaria käytettyä pienen lisäkerman toivossa. Multibandkompuraan masteroinnissa en ole kauheesti ihastunut.
 
Tosiaan käyttämäni plugarit vaihtuu projektikohtaisesti sen mukaan mitä kappale tarvitsee. Yksi tärkeä osa masteroinnissa on se että pystyy miksausta kuuntelemalla analysoimaan mitä tää biisi tarvitsee, millä työkaluilla ja miten suoritan halutun tehtävän.
 
washburn
19.04.2015 14:21:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moyhiss:
Tosiaan käyttämäni plugarit vaihtuu projektikohtaisesti sen mukaan mitä kappale tarvitsee. Yksi tärkeä osa masteroinnissa on se että pystyy miksausta kuuntelemalla analysoimaan mitä tää biisi tarvitsee, millä työkaluilla ja miten suoritan halutun tehtävän.

 
Juurikin näin. Noissa multiplugareissa on vaarana työntää soppaan kaikkea sellaista, mitä ei oikeasti tarvitsisi.
 
Omat go to plugarit masterointiin on jo edellämainittu Fabfilter Pro Q2, DMG Audion EQuality, Brainworxin DynEQ, Slaten FG-X. Ja kaikkea muuta tarpeen mukaan. Sekä rautaa, että plugaria.
 
Live long and Prosper
master plan
19.04.2015 15:20:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tälläisille demobändeille, riittää tuo ozone, luulen ainakin tässä vaiheessa. En nyt kuitenkaan masterointiplugareihin ajatellut panostaa hirveesti. Kuitenkin tasokkaammat bändien tuotokset lähetän oikean masteroijan käsiin.
 
Master Plan
flimtrick
19.04.2015 20:37:18 (muokattu 19.04.2015 20:38:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ozone on kyllä hieman vaarallinen plugari jos ei vähänkään tiedä mitä tekee. Sillä nimittäin helposti ylimasteroi kun laittaa exciterit päälle ja potkii niin perkeleesti kun tulee lujaa ja botne pöhisee.
 
En tiedä miks jengi waveseja haukkuu mutta ite oon saanut paljon paremman lopputuloksen käyttämällä wavesin linear multiband kompuraa ja L2:sta (mitä vikaa L2:sessa muka on?) ja eq:ksi suosittelisin Brainworksin V2:sta. Ihan eri laatua kun Ozone. Mutta makuasioita nää plugaritkin on, kaikilla on oma näkemys "hyvästä" soundista ja kannattaa kokeilla mikä kuulostaa omaan korvaan parhaalta.
 
Megadethh2
19.04.2015 20:55:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flimtrick: Ozone on kyllä hieman vaarallinen plugari jos ei vähänkään tiedä mitä tekee. Sillä nimittäin helposti ylimasteroi kun laittaa exciterit päälle ja potkii niin perkeleesti kun tulee lujaa ja botne pöhisee.
 
En tiedä miks jengi waveseja haukkuu mutta ite oon saanut paljon paremman lopputuloksen käyttämällä wavesin linear multiband kompuraa ja L2:sta (mitä vikaa L2:sessa muka on?) ja eq:ksi suosittelisin Brainworksin V2:sta. Ihan eri laatua kun Ozone. Mutta makuasioita nää plugaritkin on, kaikilla on oma näkemys "hyvästä" soundista ja kannattaa kokeilla mikä kuulostaa omaan korvaan parhaalta.

 
L2 ei ole todellakaan mikään kovin "läpinäkyvä" soundiltaan, muutaman desibelin sillä voi lanata joo, mutta sitten alkaa homma tökkiä aika pahasti, esim. vaikka sillä Ozonen Maximizerilla tai Fabfilterin Pro-L:llä homma toimii niinkuin pitääkin eikä kaikki ole säröllä, toki jos siitä tykkää niin mikäs siinä ; ). Miksauskäyttöön nuo L1 ja L2 on taas ihan toimivia pelejä ainakin omasta mielestä.
 
Musiikkia There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
flimtrick
19.04.2015 21:44:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Megadethh2: L2 ei ole todellakaan mikään kovin "läpinäkyvä" soundiltaan, muutaman desibelin sillä voi lanata joo, mutta sitten alkaa homma tökkiä aika pahasti, esim. vaikka sillä Ozonen Maximizerilla tai Fabfilterin Pro-L:llä homma toimii niinkuin pitääkin eikä kaikki ole säröllä, toki jos siitä tykkää niin mikäs siinä ; ). Miksauskäyttöön nuo L1 ja L2 on taas ihan toimivia pelejä ainakin omasta mielestä.
 
Juu no mä en kyllä länäis masteroinnissa muutenkaan enempää yhdellä limitterillä kun sen ihan max. 3db. Et en tiedä miten jengi masteroi, vissiin limitoi matskun pilalle mutta esim. multiband kompuralla ja oikealla eq:lla saa tasoa jo nostettua jos tietää mitä tekee ja sit loppu limitterillä eikä tarvi länää mitään 6 db:tä. Kyllä se Ozonenkin maximiser jos länäät sillä paljoa enempää kuin 3db niin se alkaa kuulumaan ja pumppaamaan huonolla tavalla, ei mee samanlailla särölle kun L2 joo mutta paskalta kuulostaa silti jos ylikäyttää. Vaan eritavalla paskalta.
 
saastara
20.04.2015 08:55:25 (muokattu 20.04.2015 09:15:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, jos tuuri käy ja Google suo, toi YouTuben uusi normalisointistandardi leviää myös muille sivuille ja suoratoistomediumeille, jossa kohtaa noi brickwallit on lähinnä pimeämmän ajan digitaalisia joukkohautamonumentteja. Mies saa unelmoida, eiksjee?
 
Vaikka ymmärrän toki Ozonen viehätyksen ja symppaan workflown kannalta yhden plugarin ratkaisuja, tsekkaisin aloittajana nää ilmaisplugarit ennen kuin löisin rahaa pöytään:
 
- vladg Limiter 6
- vladg NovaP67
- TDR Slick Eq
- TDR Kotelnikov
- Mustana hevosena suosittelisin myös Barrat Audion uutta EQ:a joka perustuu johonkin asymmetrisiin fir-filtteri ninjatemppuihin. Beta on buginen ja workflow huomattavan kälyinen, mutta sundi on melkoisen kiinnostava.
 
Noi on kaikki ilmaisia ja laadultaan melko perseettömän hyviä koodinpätkiä joiden luulisi kelpaavan ihan oikeillekkin masteroijille. Noilla taipuu kompuroinnit, equt, de-essaukset, limitoinnit ja m/s-pelleilyt, joiden luulisi normiskenaarioihin riittävän vallan mainiosti. TDR:n plugareista löytyy myös maksulliset (mutta huokeahintaiset) versiot joissa on sitten pientä ekstrakarkkia.
 
Jos siirrytään plugareista vielä fengshui-huluhulu-osastolle, niin tärkein pointtihan masteroinnin kannalta ei ole se, että kuuntelu on 'kunnossa' vaan se, että se on parempi ja eri kuin se miksaukseen käytetty kuuntelu.. Ja sitten tietysti se objektiivisuus ja esteettinen ammattitaito jonka se kuuntelun omistaja tuo mukanaan.
Itse en edes kutsuisi sitä, että alkaa omaa miksausta sörkkimään masteroinniksi koska siitä puuttuu suurinpiirtein kaikki syyt ja funktiot sille, miksi masterointi tehdään.. Mutta mä nyt olen tämmöinen nillittäjä.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
anapena
20.04.2015 10:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara:Jos siirrytään plugareista vielä fengshui-huluhulu-osastolle, niin tärkein pointtihan masteroinnin kannalta ei ole se, että kuuntelu on 'kunnossa' vaan se, että se on parempi ja eri kuin se miksaukseen käytetty kuuntelu.. Ja sitten tietysti se objektiivisuus ja esteettinen ammattitaito jonka se kuuntelun omistaja tuo mukanaan.
Itse en edes kutsuisi sitä, että alkaa omaa miksausta sörkkimään masteroinniksi koska siitä puuttuu suurinpiirtein kaikki syyt ja funktiot sille, miksi masterointi tehdään.. Mutta mä nyt olen tämmöinen nillittäjä.

 
Erittäin hyvin sanottu siellä perällä:)
 
Istu ja pala!
Mikael
20.04.2015 18:09:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietyllä tapaa oon samaa mieltä kuin edellä puhuneet, mutta toisaalta ymmärrän myös tarpeen vaikkapa omien demojen masterointiin ja treenaamiseen/testailuun/yms puuhasteluun. Riippuu aina vähän projektista, mitkä ne tarpeet kulloinkin ovat, mutta itse koitan välttää omien miksausten masterointia, vaikka välillä realiteetit ovatkin ajaneet myös tähän tomintaan.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Groovi
20.04.2015 18:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Jos siirrytään plugareista vielä fengshui-huluhulu-osastolle, niin tärkein pointtihan masteroinnin kannalta ei ole se, että kuuntelu on 'kunnossa' vaan se, että se on parempi ja eri kuin se miksaukseen käytetty kuuntelu.. Ja sitten tietysti se objektiivisuus ja esteettinen ammattitaito jonka se kuuntelun omistaja tuo mukanaan.
 
Olipa hyvä että sanoit tämän. Pelkäsin jo tulleeni vanhaksi, koska keskustelun sisältämä debatti Ozonen vaarallisuudesta, sekä limitterin A vs B paremmuudesta ei jaksanut enää millään sytyttää. =)
 
Ilmaisplugareilla ja perustyökaluilla pystyy tekemään maailmanluokan soundia. Jos homma ei onnistu, niin kannattaa aloittaa päivittäminen omien korvien välistä. Jokainen tietysti haluaa jossain vaiheessa säätää signaaliketjun omakseen ja luoda kamoillaan just sellaisen fiiliksen kuin tarpeelliseksi katsoo. Se ei kuitenkaan muuta edellä mainittuja realiteetteja miksikään.
 
Monet säätää nykyään asioita enemmän silmillään kuin korvillaan. Katsotaan mittareita, monitoreita tai plugarin parametrejä, kun pitäisi vain kuunnella. Yllättävän moni jopa valikoi työkalunsa visuaalisen ulkonäön mukaan, eikä niinkään sen mukaan miltä ne todellisuudessa kuulostavat.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
saastara
20.04.2015 18:45:05 (muokattu 20.04.2015 21:05:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Tietyllä tapaa oon samaa mieltä kuin edellä puhuneet, mutta toisaalta ymmärrän myös tarpeen vaikkapa omien demojen masterointiin ja treenaamiseen/testailuun/yms puuhasteluun. Riippuu aina vähän projektista, mitkä ne tarpeet kulloinkin ovat, mutta itse koitan välttää omien miksausten masterointia, vaikka välillä realiteetit ovatkin ajaneet myös tähän tomintaan.
 
Juu, toki asioita kannattaa testailla, laajentaa kokemuspiiriä, avartaa maailmankuvaa, kokeilla kansantansseja ymv.. Tarkoitin lähinnä, että itse näen ton touhuilun miksauksen jatkeena, en masterointina. En siis viittaa nyt master-kanavan prosessointiin.. Kyllä mulla on miksatessa helvetin moinen armada prosessointia masterissa yleensä, ja lopuksi tesmailen todennäköisesti jotain 'pientä kivaa' master eq:lla..
 
Mutta tää edellämainittu on mulle nimenomaan esteettinen päätös, ei korjaava. Mikä on musta nimenomaan se merkitsevä ero. Mun itse on melko vaikeaa korjata omia virheitä koska ne on, niin, mun omia virheitä.
 
Mutta tässä ajaudutaan nyt jo vähän semantiikan syövereihin. Kaikki asianomaiset varmaan ymmärtää miksi se ei ole hirveän hedelmällistä välttämättä ja kaikki varmaan ymmärtää kuitenkin ne realiteetit miksi jengi tota 'tein-itse-ja-säästin-meininkiä harrastaa.
 
E: Plugareista mainitakseni toi TDR SlickEq:n maksullinen GE-versio on tommoiseen aiemmin mainittuun säätöön naurettavan ihana vehje koska siinä on tilt-filtteri missä ei ole laisinkaan resonanssia, eli sen vaste on lähes luotisuora, niille jotka eivät puhua nörttiä sujuvasti. Semmoiseen 'Hmm, ehkä tää voisi olla ihan vähän kirkkaampi / tummempi' tyyppisiin ratkaisuihin toi tiltti on huomattavan kätevä.
 
E II: Semmoinen kela tuli vielä mieleen, että jos / kun tilanne olisi se, että täytyy oma miksaus masteroida, mielummin miksaisin alusta asti limitteriin, kuin 'masteroisin' itse bouncen.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
washburn
20.04.2015 20:19:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: E II: Semmoinen kela tuli vielä mieleen, että jos / kun tilanne olisi se, että täytyy oma miksaus masteroida, mielummin miksaisin alusta asti limitteriin, kuin 'masteroisin' itse bouncen.
 
Njaa. Itse taas olen huomannut tämmöisessä tilanteessa eri käteväksi juuri sen, että tekee bouncen ja masteroi eri softalla kuin millä on miksannut. Tää on puhtaasti psykologiaa mutta itse ainakin on siten helpompi ikäänkuin asettua 'masterointi moodiin'.
 
Live long and Prosper
saastara
20.04.2015 20:45:46 (muokattu 20.04.2015 21:09:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Njaa. Itse taas olen huomannut tämmöisessä tilanteessa eri käteväksi juuri sen, että tekee bouncen ja masteroi eri softalla kuin millä on miksannut. Tää on puhtaasti psykologiaa mutta itse ainakin on siten helpompi ikäänkuin asettua 'masterointi moodiin'.
 
Äidit ja tyttäret jne.. Ymmärrän kyllä myös tuon. Varmaan sitä tulisi itsekin noin tehtyä jos ei miksaisi miljoonaa härpätintä vasten suoraan jo muutenkin. Tosin eipä sitä tule oikeastaan koskaan omia miksauksia masteroitua. Tosin, eipä sitä tule nykyään juuri myöskään miksattua mitään.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
flimtrick
20.04.2015 20:47:32 (muokattu 20.04.2015 20:48:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Olipa hyvä että sanoit tämän. Pelkäsin jo tulleeni vanhaksi, koska keskustelun sisältämä debatti Ozonen vaarallisuudesta, sekä limitterin A vs B paremmuudesta ei jaksanut enää millään sytyttää. =)
 
Niin no tässähän nimenomaan kysyttiin masterointiplugaria niin ihan relevanttia keskustella niistä ja niiden paremmuudesta. Se masterointiketju on jo tuolla pysyvänä, ei joka keskusteluun tarvi tunkea näsäviisasta tärkeilyä masteroinnin filosofiasta vaikka samaa mieltä sun kanssa oonkin. Kyllä joskus vois keskustella ja fiilistellä ja väitellä/vertailla pelkästään plugareista ilman että aina tarvii joka keskustelu täyttää esittämällä samat argumentit että käyttäkää korvia ja että parhaimmillakaan plugareilla ei tee mitään jos ei tiedä mitä tekee jne.
 
Antti1
20.04.2015 21:59:02 (muokattu 20.04.2015 22:01:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Semmoinen kela tuli vielä mieleen, että jos / kun tilanne olisi se, että täytyy oma miksaus masteroida, mielummin miksaisin alusta asti limitteriin, kuin 'masteroisin' itse bouncen.
 
Mä teen vähän jotain puolivälistä. Laitan aina nykyään heti miksauksen alussa masterkanavaan tietynlaisen signaaliketjun, jossa on pari mietoa kompuraa, ehkä hyvin kevyt eq ja limitteri. Se on usein aika vakiokamaa mulla ja miksaan sitä vasten alusta loppuun. Sit juuri ennen bouncea/renderiä mä nappaan koko masterkanavan tyhjäksi ja ulostan tiedoston ilman mitään masterissa olevaa rompetta. Ehkä sinne voi joku Slate VCC jäädä, mutta hyvin harvoin mitään sen enempää.
 
Ton jälkeen on aina pakko pitää taukoa muutama päivä, jotta pystyy lähtemään masterointihommiin vähän tuoreemmilla korvilla. En tiedä miksi, mutta saan näin jokaikinen kerta paremman lopputuloksen aikaiseksi. Ehkä se masterointia jäljittelevä signaaliketju auttaa miksaamaan sellaisen lopputuloksen, joka toimii mun käyttämillä työkaluilla melko hyvin. Sitten tuon pienen korvien nollaamisen jälkeen ei oo kuitenkaan se masteriin tehty ketju rajoitteena, vaan saa aloittaa kuuntelun puhtaalta pöydältä. Tällä tavoin nimenomaan koen kuulevani miksauksesta uusia asioita, jotka on jääneet aiemmin huomaamatta.
 
Mulle on myös hyvin tärkeää avata se stereoraita kokonaan uuteen projektiin, jolloin saan pakotettua itseni pois sen valmiin miksauksen sörkkimisestä. Fiilisjuttuja, mutta vähemmät vaihtoehdot ajavat usein ainakin mut analyyttisempaan kuunteluun ja perustellumpiin ratkaisuihin. Kuunteluympäristö ei muutu, mutta ennen lopullista ratkaisua tulee musa kuunneltua kaksien referenssijärjestelmien kautta edelleen.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «