Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Trebleä lisää - kuinka paljon laitatte?
1
von spets
28.03.2015 20:55:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On pitkään askarruttanut miten paljon muut miksaa ylätaajuuksiin korostuksia noin yleensä. Ite laitan AINA lauluraitoihin noin +4-6dB 9-10kHz jolla soundi "aukeaa" ja tulee lähelle. Samoin akustiset kitarat, banjo, kontrabasso ja monesti jotkin rumpuraidat. Puhaltimiin ei niin paljoa tarvitse.
Mulla on yleensä mikkeinä Neumann KM84i, SM57, SE2200a ja Beyer M201. Noista KM84i on siisteimmän kuuloinen yläpäästä mutta kaipaa myös "aukaisua".
Etuasteina Focusrite ISA One, ART Pro MPA II ja M-Audio Profire 2626. Kuuntelussa Genelec 1032A ja Sennheiser HD600. Pistän nykyään diskanttia lisää Classic SSL Console Channel Stripillä.
Malliksi vaikka tämä biisi:
https://soundcloud.com/audiospets/erossa
 
Mulla on referenssinä jenkkimusa, Toto kolahtaa ja sen uusi soundimaaillma :)
 
Mitäs on teillä muilla käytäntönä? Tai tarviiko edes koskea eq:hun esim. laulujen osalta?
 
www.facebook.com/thebadcaseband
Kalmo
29.03.2015 11:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en harrastelijana koskaan ole Neumannin tasoisilla äänitellyt, mutta ihan kommenttina tuohon linkin sinänsä mainioon biisiin/esitykseen/äänitykseen.
 
Kuuntelin sen läppäriltä Beyerdynamicin DT 770 Pro80 kuulokkeilla. Mielestäni
siinä on himpun verran liikaa sellaista lähes sihisevää pintadiskanttia pelleissä ja laulun sibilanteissa erityisesti. Ensivaikultelmalta se kuulostaa sellaiselta "pirskahtelevan raikkaalta", mutta muuttuu pian vähän häiritseväksi.
Jollain tavalla se korostui kertsissä, kun taustalaulu tuli mukaan.
 
Minulla on ylä-äänissä kuulon vaimenema, mutten muista, millä taajuuksilla. Jonkun korvissa tuo voi siis sihistä vielä enemmän. Noiden kuulokkeiden ei muistaakseni pitäisi yläpäätä korostaa (?).
 
Tuota mikkivalikoimaa ajatellen minusta tuntuu hieman "uskaliaalta" lyödä automaattisesti noinkin kovat korostukset, mutta kuten sanottu, olen vain harrastelija.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Drummer-K
29.03.2015 11:17:33 (muokattu 29.03.2015 11:18:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo biisihän kuulostaa hyvältä! Raikas yläpää, eikä yhtään häiritsevää pistävyyttä (ehkä hivenen hi-hatissa ja taustalauluissa ja ässät saattaa vähän suhahtaa liikaa?). Eikä se ylärekisteri mun korvaan kuulostanu mitenkään älyttömän täydeltä, vaikka aika paljon oot eri soittimia sinne sijottanu. Itellähän on tullut joskus buustattua aivan liikaa yläpäätä ja sehän alkaa kuuntelussa vaan vituttaan... Ehkä sitä nykyään osaa tasapainosemmin buustata.
 
Off-topicina on pakko kysyä, että miten sait noin erottuvan virvelisoundin?
 
Pakko heti vähän editoida: Kyllä tuo ehkä sittenkin saattoi rasittaa korvia, varsinki kertseissä, mutta ei pahasti :)
 
Humppaan taikka kuolen.
von spets
29.03.2015 12:15:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drummer-K:
Off-topicina on pakko kysyä, että miten sait noin erottuvan virvelisoundin?

Paljon diskanttibuustia ja ART PRO MPA II virvelissä :P
 
Noi lauluraitojen kivat presence-kihinät kyl vaatii aika reilusti trebleä. Vaikkapa tää biisi missä on myös hienot rumpusoundi á la Simon Phillips:
https://youtu.be/_Y2qfmjCmCw
On tuossa s:tkin pihisemässä.
 
Ja tässä myös:
https://www.youtube.com/watch?v=w95WdpE6QAI
 
Mun ihmettely siis painottuu siihen että saako huippuetuasteilla ja mikeillä tuota presenceä vai laittaako miksaajat vaan härskisti sinne reilusti ehostusta.
 
www.facebook.com/thebadcaseband
Spedemix
29.03.2015 12:45:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mjoo, mä ite kyllä uskallan laittaa esim mixbussiin rohkeasti EQ:ta jos näen tarpeelliseksi; tällä hetkellä mulla on masterissa UAD:n Pultec jonka yläpääkorostus leveimmällä Q:lla saattaa päättyä kello kolmeen. Lopputuloksena ei välttis tartte yksittäisten raitojen yläpäihin nii paljoo koskea. Mahdollisesti saatan päättyä de-essaamaan joitan extrakirkkaita raitoja (joku rogue akkari, rokkibasso jne).
 
Silloin harvemmin kun korostan yläpäätä laulusta tulee se yleesä tehtyä pikkuisen alempaa; about 6 kHz (harvemmin enempää kuin 3-5 dB:ä). Kaipa kelauksena on se, että mitä alempana korostus on sitä vähemmän tarttee ylipäänsä korostella (tosin vastaväitteenä toimii sellainen argumentti että se alempaa tehty ylähyllykorostus kuulostaa overall enemmän karkeammalta). Lisäksi mua itseäni lähtökohtaisesti arveluttaa (=pelottaa) skenaario jossa laulu tuodaan esiin tekemällä siitä kirkaampi kuin muut instrumentit. Musta tuntuu että ongelmia tulee jos biisiä kuuntelee muista ämyreistä kuin Geneleceistä.
 
Pääsääntöisesti oma logiikkani menee siten, että tykään "ekvalisoida" miksauksen, eli päätyä sellaiseen tilanteeseen jossa kaikkien raitojen yläpään määrä olis about sama. Siks tummemmat raidat saa multa ylensä enemmän yläpääkorostusta kuin kirkkaat. Lauluissa toi korostuspolitiikka vaihtelee ihan sen mukaan mikä on ollut äänittäjän politiikka laulukirkkauteen (414 vs 103 jne). Joku ribbonilla äänitetty laulu saa multa ihan surutta sen 10 dB:ä yläpäätä kun taas jostain 103:lla äänitetystä laulusta saatan jopa päätyä leikkaamaan yläpäätä (tai ainakin de-essaamaan rajusti).
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
northern
29.03.2015 20:01:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikasemmin tuli itekkin huolettomasti tehtyä jyrkempiäkin korostuksia korkeille taajuuksille, varsinkin laululle. Jossain vaiheessa sitten tajus että miksauksissa on sellasta kihinää ja S kirjain pomppaa terävänä lauluissa.
 
Miksatessa yritän aina ajatella mistä voi vaimentaa, sen sijaan että mitä voi korostaa. Niinpä lisäänkin nykyään low pass filterin lisäksi high pass filterin melkein joka raidalle. Jos tuntuu että laulun korkeimmat taajuudet eivät erotu tarpeeksi, sen sijaan että yrittäisin puskea EQ:lla lisää korkeita taajuuksia muun suhinan ja sihinän yli, mietin voisiko jostain muusta instrumentistä vähentää niitä taajuuksia. Tarviiko siinä basarissa ihan välttämättä olla tavaraa 15khz paikkeilla?
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
PurpleCandle
30.03.2015 12:57:01 (muokattu 02.04.2015 23:10:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastelijana ja plugareilla toimiessa kokeilen aina ennen yläpään eq-korostusta tehdä sitä kirkkautta saturaatioplugareilla. Variety of Soundeilla esim.
 
Breathing Black Metal since 1997
von spets
30.03.2015 13:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää asiaa täällä!
 
Rumpusoundeista puheenollen diggaan tämän kaverin äänityksistä:
https://youtu.be/u-Yfigph_eI
 
Eipä ole ainakaan liian kihisevät soundit ja kuulemma ei kaveri laita eq-korostuksia ollenkaan.
 
www.facebook.com/thebadcaseband
darkus
02.04.2015 19:07:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tapana miksata aika tumman kuuloiseksi joten mulla on master outputissa GSSL kompressorin kaveriksi pätsättynä pultec stereopari. Aika rohkeita buusteja oon sillä tehnyt ja tuntuu toimivan
 
Attack Attack, We are back again baby!
Sotahippi
02.04.2015 19:42:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä en oo kummoinen miksaaja mutta mun korvaan kuulosti myös liian kirkkaalta ja ohuelta, etenkin pellit ja laulu. Tämmöiseen bluessahtavaan kamaan hakisin itse enemmän lämmintä soundia ja siis enemmän alakeskialuetta. Jos tämä diskantin lisäys ilmenee systemaattisena, kannattaa vertailla eri kajareilla ja systeemeissä ynnä huoneissa. Sitten jos muuallakin kuulostaa kovin kirkkaalta, ottaa kuuntelun diskanttia napsun ylöspäin. Inehmon on mahdollista tottua liikaan diskanttiin, joten korvien kalibrointi akustisella live-musiikilla silloin tällöin ei ole sekään pahitteeksi.
 
Ja miksauksessa sitä bassoa kovemmalle! ;)
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
Groovi
03.04.2015 00:34:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä jaksa muistaa koska olisin buustanut yläpäätä johonkin träkkiin oikein huolella. Melkein aina sitä tulee kokeiltua, mutta yhtä usein se tulee otettua pois. Mielummin karsii ne taajuudet mitkä ei istu kontekstiin ja jättää muuten koskematta.
 
Toton Tambu-levyllä ei kyllä ihan mahdottomasti ole buustattu yläpäätä. Siinä on todella hyvällä maulla skuupattu middle ala Al Schmitt.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
kiiski
03.04.2015 09:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina välillä huomaan lisääväni trebleä, usein esimerkiksi särökitaroihin tai lauluun. Omista plugarivalikoimistani valikoituu hommaan yleensä Wavesin V-EQ4. Sitten huomaan lisääväni myös botnea. Seuraavaksi alan tehdä tätä muillekin raidoille.
 
Sitten otankin yleensä korostukset pois.
 
Pasi B Pace
03.04.2015 09:38:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dawilla pyrin leikkaamaan pois, mutta pöydässä laitan surutta lisää yläpäätä jos sille on tarve. Kuulostavatkin ihan erilaisilta!
 
Viestin kirjoittajalla ei ole hajua kuusta eikä maasta. Suhtautukaa varoen. Lukijaa on varoitettu
mattim
04.04.2015 13:32:20 (muokattu 04.04.2015 13:34:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: On pitkään askarruttanut miten paljon muut miksaa ylätaajuuksiin korostuksia noin yleensä. Ite laitan AINA lauluraitoihin noin +4-6dB 9-10kHz jolla soundi "aukeaa" ja tulee lähelle. Samoin akustiset kitarat, banjo, kontrabasso ja monesti jotkin rumpuraidat. Puhaltimiin ei niin paljoa tarvitse.
Mulla on yleensä mikkeinä Neumann KM84i, SM57, SE2200a ja Beyer M201. Noista KM84i on siisteimmän kuuloinen yläpäästä mutta kaipaa myös "aukaisua".
Etuasteina Focusrite ISA One, ART Pro MPA II ja M-Audio Profire 2626. Kuuntelussa Genelec 1032A ja Sennheiser HD600. Pistän nykyään diskanttia lisää Classic SSL Console Channel Stripillä.
Malliksi vaikka tämä biisi:
https://soundcloud.com/audiospets/erossa
 
Mulla on referenssinä jenkkimusa, Toto kolahtaa ja sen uusi soundimaaillma :)
 
Mitäs on teillä muilla käytäntönä? Tai tarviiko edes koskea eq:hun esim. laulujen osalta?

 
Hyvä biisi ja asiallista laulua. Kihisee jo nyt liikaa, myös ylämidleä on rasitteeksi asti ainakin mun Genejen kautta kuunneltuna. Saman biisin englanninkielinen otos jo tasapainoisempi. Hieman koskettimista yläkeskisiä alas niin laululle jää tilaa ;-)
 
En koskaan equta äänittämiäni raitoja yläpään osalta kovemmalle.
 
.
von spets
05.04.2015 10:53:28 (muokattu 05.04.2015 10:54:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Hyvä biisi ja asiallista laulua. Kihisee jo nyt liikaa, myös ylämidleä on rasitteeksi asti ainakin mun Genejen kautta kuunneltuna. Saman biisin englanninkielinen otos jo tasapainoisempi. Hieman koskettimista yläkeskisiä alas niin laululle jää tilaa ;-)
 
En koskaan equta äänittämiäni raitoja yläpään osalta kovemmalle.

 
Kiitos kaikille palautteesta ja ideoista!
Päivitin enkku-miksausta pehmeämmäksi ;)
 
https://soundcloud.com/audiospets/anne-pion-walking-alone
 
www.facebook.com/thebadcaseband
lasal
27.04.2015 10:02:00 (muokattu 29.04.2015 09:05:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaitpa plugareilla saa saman kun "enhancereilla" livekäytössä. Eli luodaan kirkkautta lisäämällä sopivia harmoonisia taajuuksia. (Live-käytössä pelkkä korostus tuo kiertoa.)
 
E: equalixer vs enhancer -eron ymmärrän. Ketjun alkusysäys kai oli kirkkauden lisääminen? Johon ehdotan harkittavaksi jälkimmäistä. (BTW: oma enhancerini väittää tekevänsä myös muuta näennäisen loudnessin lisäämiseksi)
 
Spedemix
27.04.2015 12:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: Kaitpa plugareilla saa saman kun "enhancereilla" livekäytössä. Eli luodaan kirkkautta lisäämällä sopivia harmoonisia taajuuksia. (Live-käytössä pelkkä korostus tuo kiertoa.)
 
En tiedä onko tässä nyt joku väärinymmärrys mutta Equalizer ja Exciter ovat kaksi eri asiaa: Toinen pamauttaa yksittäisiä taajuuskaistoja kovemmalle ja toinen rakentaa uuttaa yläsävelsarjaa vanhan päälle. Ero on sama sekä plugareissa että hardwareissa. Plugari-EQ on myös EQ. Eli periaatteessa se sama mahdollinen kierto-ongelma olisi olemassa jos käyttäisit vaikkapa jotain Digidesignin digitaalitiskiä ja siinä plugari-EQ:ta.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
CryptoFib
27.04.2015 20:07:34 (muokattu 28.04.2015 02:09:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa workflowssa oon omaksunu raidottamaan "kohti miksausta" (tottakai), mikäli myös äänitän, sitte miksaamaan yhen rundin raidat läpi vähentäen eq:lla ja faderia ja panorointinappia kääntelemällä. Tämän jälkeen oon viskannu jonku mukavan plugarin masteriin tekemään ylä-äänihypeä. Ihan siksi, etten oo nähny sen jälkeen sitä tarpeelliseksi - tai niin tarpeelliseksi - raitakohtasesti. Nykysin oon käyttäny Softuben jotaki EQ:ta. Oisko Passive se sen nimi (melkein ihan sama millä eq:lla sen tekee). Sillä rohkea hyllykorjaus ylöspäin ja jatkanu toiseen "miksauskierrokseen". Metodeja on monia, mutta itelle em. tapa on ollu hedelmällisin ja nopea.
 
E: viestiketjun alottajan biisiliitteeseen ihan läppäriltä kuunnellessa semmonen huomio, että biisi on niin julmasti - genreen sopimattomalla tavalla - lanattu, että on yhtentekevää jutella equttelusta sen kuntelemisen perusteella. miksausbalanssi sinänsä vaikuttaa hyvältä - masterointi on ääreishuono.
 
flimtrick
30.04.2015 11:29:07 (muokattu 30.04.2015 11:30:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi treblen boostaaminen on useimmiten kiinni siitä kuinka hyvä eq on käytössä ja kuinka hyvin lähde on nauhoitettu. Jos on hyvin äänitetty laulu ja hyvä eq käytössä niin trebleä voi josku boostaa yllättävänkin paljon kun taas huonoilla vaihtoehdoilla soundista tulee vain korvia riipivä. Ite oon usein varovainen shelf boostaamisen kanssa, usein koen paremmaksi boostaa bellillä ettei tuu sellaista "paskaa" yläpäätä. Muutenkin se ihan ylin hi-fi yläpää on mun mielestä järkevintä jättää vain tietyille elementeille miksauksessa (mm.lead laulu) eikä niin että boostaa kymmeneltä raidalta shelfillä 5db. Tämäkin taas riippuu niin paljon nauhoitetusta materiaalista.
 
Kyllä jos esim. poppia tekee niin lead laulua saa boostaa välillä paljonkin, riippuu tietty soundista ja biisistä. Yleensä leikkaan laulusta ensin jos jokin häiritsee, laitan kompuraa ja kirkastan ehkä tosi miedosti. Sitten miksaan muuta biisiä ja palaan aina laulu eq:n tarvittaessa (eli oikeastaan aina) jotta laulun saa tarpeeksi esille.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «