Muusikoiden.net
05.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Re-amppaus ongelma
1
Megadethh2
15.03.2015 15:59:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitin tuossa eilen reampata vähän kitaroita Bugerallani, ongelmana tulee se, kun syöttää raitoja line outputista Bugeran etuseen, syntyy äänityksessäkin ihan hyvin kuultavaa hurinaa. Kun taas kokeilin vetää signaalia suoraan Bugeran päätteeseen käyttäen koneelta TS808 ja kitaraetuastemallinnuksia, hurinaa ei synny ollenkaan ja kaikki pelittää ihan kunnolla.

Mikähän tässä on oikein ongelmana? Piuhana oli perus RCA-3,5mm plugipiuha, jonka päässä oli 3,5mm-6,3mm muunnospalikka, reamp-boksia en valitettavasti omista.
villeh
15.03.2015 18:54:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reamppi boksin tarvit jos meinaat reampata, se takana oleva sisään meno on linja sisään ja siksi se ei suhise.

www.upsidecrown.net www.hautaluoma.com
Megadethh2
15.03.2015 20:26:21

villeh: Reamppi boksin tarvit jos meinaat reampata, se takana oleva sisään meno on linja sisään ja siksi se ei suhise.

Aivan, ihan loogista kyllä sinänsä, kiitän! Pitää varmaan nyt sitten pärjäillä tälläsella hybridi-setupilla toistaiseksi.
Spedemix
16.03.2015 13:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, erikoista, onko se hurina sellaista maalenkki -tyyppistä? (eli sitä 50Hz pohjaista).

Oma logiikkani sanoo, että jos vahvarin Line input ei hurise, niin ei kyllä pitäisi sen ihan perusinputinkaan hurista.

Mä olen itse tehnyt vaikka kuinka paljon reamppayksiä ilman reamp bokseja (mutta käyttänyt passive DI boxia debalansointiin niin käy ilmi alempana); tärkeintä on kunhan sen "kitarasignaalin" tason eli volumen pitää samoilla alueilla kuin oikean kitaratason. Sehän selviää helposti AB:malla reampsignaalin ja oikean kitaran kaa ja säätämällä äänikortista sen mukaan.

Näin paperilla tommoselle reamp-boxille ei ole käyttöä laisinkaan. Ymmärtääkseni ainoa asian jota se tekee on tiputtaa gainia ja nostaa signaalin impedanssin linjatasosta ns. "kitaratasolle" jolle ei ole sähköopissa mitään perusteita. Vahvari jonka input impedanssi on Megaohmien luokkaa ei kiinnosta näkeekö se kymmenien ohmien (linjataso) vai tuhansien ohmien (kitarataso) impedanssin. Tärkeintä on se että se tuhansien ohmien impedanssi on tarpeeksi pieni jotta se ei vaikuta vahvarin toimintaan (vääristä taajuusvastetta, tai säröydy omia aikojaan). Pienemmäksi mentäessä tilanne ns. paranee.

Yks mahdollinen culprit vois olla semmonen että se sun lähettämäs linjasignaali on balansoitu ja debalansoituu mentäessä kitarainputtiin. Tämmösessä tilanteessa lopputulos voi olla mitä vaan riippuen miten esim vahvari on rakennettu (olis voinu olla mahdollista että ei kuulu saundia ollenkaan). Se vahvarin Line Input on tod näk balansoitu input joten kaikki on kohdallaan. Yks mahdollisuus hurinaan voi olla se, että se 20 metrin linjapiuha kulkeekin balansoimattomana (kun se "kylmä" kytketäänkin maahan loppupäässä) keräten hurinaa.

Mä oon ite käyttänyt reamp-tilanteissa passiivista DI boksia väärinpäin debalansointiin: Se line output signaali menee boxin mic-outputtiin (toivottavasti löytyy oikeanlaiset piuhat) ja boxin inputista otetaan kitarapiuhalla signaali vahvariin. Kun boxi on näinpäin kytketty, sullahan on sit signaalitiellä step-down -muuntaja eli gaini tippuu jonkin verran (minkä helposti kompensoit äänikortistas). Boxi luonnollisesti vahvarin viereen. :)

miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Megadethh2
16.03.2015 21:20:40

Noniin, askartelin sitten itselleni XLR-RCA -piuhan ja laitoin passiivi DI:n "takaperin" interfacen ja vahvistimen väliin, heti tuntuisi kohinan määrän olevan huomattavasti järkevämpi. Vieläkin tosin tuntuisi tuota hurinaa olevan jonkun verran, DI-boksin ground liftin käyttökään ei tuntunut auttavan, voisiko mahdollisesti tämä johtua siitä, että pistorasiat eivät ole maadoitettuja?

Normaalistikin kitaraa soittaessa häiriötä tulee jonkin verran, mutta vähemmän kunhan vain pitää kielistä kiinni. Tein tuossa nopean testireamppauksen johon jätin alkuun ja loppuun sitä hurinaa vähäsen, jos siitä vaikka selviäisi enemmän:

https://copy.com/1TPIuafXFABWhdbI
Spedemix
17.03.2015 01:51:50

Megadethh2: Noniin, askartelin sitten itselleni XLR-RCA -piuhan ja laitoin passiivi DI:n "takaperin" interfacen ja vahvistimen väliin, heti tuntuisi kohinan määrän olevan huomattavasti järkevämpi. Vieläkin tosin tuntuisi tuota hurinaa olevan jonkun verran, DI-boksin ground liftin käyttökään ei tuntunut auttavan, voisiko mahdollisesti tämä johtua siitä, että pistorasiat eivät ole maadoitettuja?

Normaalistikin kitaraa soittaessa häiriötä tulee jonkin verran, mutta vähemmän kunhan vain pitää kielistä kiinni. Tein tuossa nopean testireamppauksen johon jätin alkuun ja loppuun sitä hurinaa vähäsen, jos siitä vaikka selviäisi enemmän:

https://copy.com/1TPIuafXFABWhdbI

Onks toi pirinä niinkuin se ison hurinaongelma? Ihan pirunmoinen pirinä!

Mul on ollut vähän ton tyyppisiä (mutta ei koskaan noin lujaa) pirinöitä parissa mestassa; ne tulee ja ne menee. Yleensä huomaan kun oon kompannut ottoja, se pirinä yhtäkkiä ilmestyy sinne sekaan.

Se muu hurina ei vaikuttanut mitenkään dealbreakeriltä (varmaan tulee kitarasta itsestään, eli noisegatea kehiin), mutta toi pirinä on aika mystinen juttu. Pakko myöntää et mä en oikein tiedä miten se ratkeaa. Sä voisit yrittää jotenkin ottaa selvää tuleeko se esim. kitarasta. Reamppaa soittoa jossa kitaran volapotikka menee jossain välissä kiinni, näin tiedät tuleeko pirinä ennen vai jälkeen skeban. Jos pirinä häviää kun kitaran volat menee kiinni, ongelma on kitarassa; tod näk jossain ulkoisessa häiriössä jota mikit poimii.

En oo aikaisemmin kuullut Bugeran vahvareita. Ihan hyvältä tuo kuulosti. :) Tuli vähän mieleen Peaveyn hevimmät vahvarit.

Joo no nyt kun luin hieman tarkemmin: RCA? Sehän tarkoittaa sitä, että signaali on alusta alkaen balansoimaton. Kuinka pitkän letkun sä vedät? Tässä tilantessa toi DI boxi ei tee muuta kuin tiputtaa gainia. Mä vähän pahoin pelkään että järkevin tapa olisi vain yrittää vetää mahd lyhyt johdotus tai alussa balansoida signaali DI boxilla (hehheh, oon tätä tehny myös oikeiden kitaroiden kanssa jos tarttee vetää pitkä linja, mut aikamoinen säätö, alkuun RCA-plugipiuha). Aika monimutkaiseksi menee ratkaisu...

Maadoittamattomasta pistorasiasta en sano muuta kuin että kitaravahvareiden kanssa oot hengenvaarassa jos jotain menee vikaan. Suosittelen lämpimästi jatkojohtoa jos rakennuksesta jostain löytyy maadoitettu PR.

miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Megadethh2
17.03.2015 02:47:54

Spedemix: Onks toi pirinä niinkuin se ison hurinaongelma? Ihan pirunmoinen pirinä!

Mul on ollut vähän ton tyyppisiä (mutta ei koskaan noin lujaa) pirinöitä parissa mestassa; ne tulee ja ne menee. Yleensä huomaan kun oon kompannut ottoja, se pirinä yhtäkkiä ilmestyy sinne sekaan.

Se muu hurina ei vaikuttanut mitenkään dealbreakeriltä (varmaan tulee kitarasta itsestään, eli noisegatea kehiin), mutta toi pirinä on aika mystinen juttu. Pakko myöntää et mä en oikein tiedä miten se ratkeaa. Sä voisit yrittää jotenkin ottaa selvää tuleeko se esim. kitarasta. Reamppaa soittoa jossa kitaran volapotikka menee jossain välissä kiinni, näin tiedät tuleeko pirinä ennen vai jälkeen skeban. Jos pirinä häviää kun kitaran volat menee kiinni, ongelma on kitarassa; tod näk jossain ulkoisessa häiriössä jota mikit poimii.

En oo aikaisemmin kuullut Bugeran vahvareita. Ihan hyvältä tuo kuulosti. :) Tuli vähän mieleen Peaveyn hevimmät vahvarit.

Joo no nyt kun luin hieman tarkemmin: RCA? Sehän tarkoittaa sitä, että signaali on alusta alkaen balansoimaton. Kuinka pitkän letkun sä vedät? Tässä tilantessa toi DI boxi ei tee muuta kuin tiputtaa gainia. Mä vähän pahoin pelkään että järkevin tapa olisi vain yrittää vetää mahd lyhyt johdotus tai alussa balansoida signaali DI boxilla (hehheh, oon tätä tehny myös oikeiden kitaroiden kanssa jos tarttee vetää pitkä linja, mut aikamoinen säätö, alkuun RCA-plugipiuha). Aika monimutkaiseksi menee ratkaisu...

Maadoittamattomasta pistorasiasta en sano muuta kuin että kitaravahvareiden kanssa oot hengenvaarassa jos jotain menee vikaan. Suosittelen lämpimästi jatkojohtoa jos rakennuksesta jostain löytyy maadoitettu PR.

Joo tuo pirinahän on tässä se ison ongelma, tuntuu lähtevän ainakin osittain pois kun kitarat lähtee soimaan, kliinikanavalla tuota ei tullut ollenkaan, johtuu varmaan tosin siitä, että iso määrä säröä tuo sen esiin. Kanssa kun interfacen ulostuloa sääti pienemmälle hurina pienenee, mutta niin pienenee kitaran signaali luonnollisesti mukana. Tuo klippi ei ollut kyllä tässä ite nauhotettu, pitää kokeilla tuota volumepotikalla kikkailua ja katsoa mitä tapahtuu.

Ja tuo Bugerahan on ihan suora kopio Peaveyn Triple XXX:stä, joten soundi saattaa olla hieman samankaltainen kuin esikuvassaan ; ) Tuo piuha mitä käytin on jotain n. 15-cm luokkaa, interfacessa ei muita linjatuoja ole kun nuo RCA-lähdöt valitettavasti. Muutenkin suht lyhyet piuhat käytössä, interfacekin vahvistimen vieressä. Maadoitettua pistorasiaakaan ei harmikseni saa tähän kyllä vedettyä mistään.

Muuten tämä ongelma nyt ei sinänsä ole mikään iso, mutta hieman saattaa hankaloittaa asioita jos pitäisi jotain metalcorea äänitellä, jossa on kitaraosuudet on täynnä jotain tydy-tydy mutetusjuttuja, ja joka "pysähdyksen" jälkeen tulee helvetillinen pirinä : D.
htm
17.03.2015 17:48:17 (muokattu 17.03.2015 17:50:40)

Megadethh2: Joo tuo pirinahän on tässä se ison ongelma, tuntuu lähtevän ainakin osittain pois kun kitarat lähtee soimaan, kliinikanavalla tuota ei tullut ollenkaan, johtuu varmaan tosin siitä, että iso määrä säröä tuo sen esiin. Kanssa kun interfacen ulostuloa sääti pienemmälle hurina pienenee, mutta niin pienenee kitaran signaali luonnollisesti mukana. Tuo klippi ei ollut kyllä tässä ite nauhotettu, pitää kokeilla tuota volumepotikalla kikkailua ja katsoa mitä tapahtuu.

Ja tuo Bugerahan on ihan suora kopio Peaveyn Triple XXX:stä, joten soundi saattaa olla hieman samankaltainen kuin esikuvassaan ; ) Tuo piuha mitä käytin on jotain n. 15-cm luokkaa, interfacessa ei muita linjatuoja ole kun nuo RCA-lähdöt valitettavasti. Muutenkin suht lyhyet piuhat käytössä, interfacekin vahvistimen vieressä. Maadoitettua pistorasiaakaan ei harmikseni saa tähän kyllä vedettyä mistään.

Muuten tämä ongelma nyt ei sinänsä ole mikään iso, mutta hieman saattaa hankaloittaa asioita jos pitäisi jotain metalcorea äänitellä, jossa on kitaraosuudet on täynnä jotain tydy-tydy mutetusjuttuja, ja joka "pysähdyksen" jälkeen tulee helvetillinen pirinä : D.

Se pirinä lienee maalenkki. Reampboksissa on ground lift sitä varten. Mulla on toiminu hyvin tompalta ostettu kympin passiivinen DI-boksi nurinpäin kytkettynä.

EIKU: luin huonosti. Ground lift ei auttanutkaan...

www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
tommiot
18.03.2015 19:09:20 (muokattu 18.03.2015 19:10:01)

Maadoitettuja pistorasioita ei sit muuten vedellä mistään viereisistä huoneista muutenkaan.

Reamppausboksista ei oo mitään muuta hyötyä ku maaerotus ja mahdollisuus vetää pitkä kaapeli balansoituna ja muuttaa balansoimattomaksi vasta vahvistimen luona. DI-boksi väärinpäin nostaa signaalitasoa mikä ei oo tarpeellista linjalähdöstä ajettaessa.

Jos hurinan kanssa on ongelmia, näkisin että syy on joko maalenkki tai heikkolaatuinen äänikortti. Jos siis hurinaa ei esiinny kun soittaa kitaralla suoraan vahvistimeen.

16-bittisenä tallennettu ääni tuo myös huomattavan määrän pohjakohinaa 24-bittiseen verrattuna.

oksatboys
18.03.2015 21:14:42

Mä oon syyttänyt tollasesta pirinästä aina bluetoothia, wlaneja, kosmista säteilyä ja maaenergisiä aaltoja, joista kaksi ekaa voi olla oikeasti olemassakin. Kummasti jotkut häiriöttömät ja kohinattomat vahvarit ovat alkaneet tuollaista pirinää pitää esim. eri asunnossa. Samanlaista pirinää kuin tuossa pätkässä tulee täällä philicorda-urkujen jousikaiusta, mutta ei muista peleistä. Sattusko jotkut taajuudet sopimaan tohon urkuun sitten.

Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti