Muusikoiden.net
09.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akg C414 B-ULS vs XLS
1
master plan
19.02.2015 12:21:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys. Olen hankkimassa otsikon mukaista mikkiä. Kertokaapas onko näissä minkälaisia eroja, ilmeisesti XLS on uudempi malli ULS:stä. Lähinnä haluaisin kokemuksia soundieroista.. Studiokäyttöön tulisi.

Master Plan
Spedemix
19.02.2015 13:15:39

Pieniä saundieroja on (niin kuin kaikissa 414:n eri malleissa). ULS on XLS:ää tummempi mikki. AKG:llä oli ULS:n kanssa pyrkimys tehdä mikki mahdollisimman suoralla taajuusvasteella. Myöhempien mallien saundimuutokset perusteltiin sillä että tarvitaan lisää presenssiä. Tuossapa freq chartit molempiin malleihin.

http://media.bestquestions.com/best … edia/db/9406/c414b_uls_cutsheet.pdf

http://www.akg.com/pro/p/c414xls

Ja tässä ylipäänsä vähän propagandaa 414:n historiasta: http://www.usc.edu/student-affairs/bovardauditorium/pdf/c414.pdf

Nopee vilkaisu herttakuvioiden erosta kertoo että ULS-ssä on pieni 2 dB:n dippi 3-4 kHz:n kohalla. XLS taasen nimenomaan korostaa tota aluetta ihan pikkuisen (niin kuin periaatteessa myös kaikkea joka on ton yläpuolella); dippi XLS:ssä on 1,5 kHz:n paikkeilla. ULS:ssä korkein huippu (noh, +2dB) on 10 kHz:n paikkeilla josta yläpää rupeaa pikkuhiljaa hiljenemään ylemmäs mentäessä. XLS:n huippu on korkeammalla, melkein 15 kHz ja rolloff on vähäisempi.

Mä oon käyttäny ULS:sejä paljon ja IMO se on ehkä yks All-aroundein mikki mitä täst maailmasta löytyy. "414 on konkkien sm57" pätee ehkä eniten just ULS-malliin. Syynä varmaan just se, että ei yritä aggressivisesti miellyttää kuulijaa korostamalla sitä yläpäätä ihan raivolla niin kuin etenkin jotkut halvemmat konkkamikit näin tekee.

Mutta ei XLS aiempaa häpeä; muutamat kerrat kun olen mallia käyttänyt en mitenkään erityisemmin kiinnittänyt saundieroihin huomiota kesken rumpumikityssessioiden. Jos mulle tuotaisiin joku äänite ja kysyttäis kummalla mikillä on äänitetty, tuskin osaisin vastata.

XLS-malleissa oli ainakin jossain kohtaa semmonen ongelma että kun se suuntakuviokytkin oli digitaalinen, se nollautui aina jos phantomin kytki pois. Iso ongelma vaikka sähkökatkoksen sattuessa. Kai käsittääkseni tämä korjattiin jossain "päivityksessä" (ainakin toivottavasti).

miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Velli
20.02.2015 01:39:19 (muokattu 21.02.2015 00:42:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pähkäilin aikoinaan juurikin saman valinnan kanssa. Ei ollut mahdollisuutta päästä testaamaan molempia malleja, joten lueskelin iltakaudet foorumeita ja tein siltä pohjalta päätöksen. Tein sellaisen huomion, että XLS jakoi mielipiteitä. Osa tykkäsi siitä ja osa taas ei niin paljon. BULS-mallista ei tuntunut pahaa sanaa juurikaan löytyvän, joten pelasin varman päälle ja hommasin sen. Myöhemmin hommasin vielä toisen samanlaisen, jotta sain rumpujen ovarit stereona. En tosin usko että XLS on yhtään sen huonompi, mutta tällaiseen ratkaisuun päädyin itse, enkä ole katunut.

Mikael
20.02.2015 10:07:53 (muokattu 20.02.2015 10:08:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin oon pähkäillyt asiaa viimeisimmän mikkihankinnan kohdalla ja mulle merkittävin eroavaisuus oli muuntaja, joka vanhemmasta mallista löytyy mut uudemmista ei. Mutta koska tuolloin ei sit sopivaa ULS-paria ollut tarjolla, niin itse päädyin Mojaven MA301fetteihin (koska halusin siis muuntajat). Mut jos noista pitäis valita niin itse fiilispohjalta valitsisin ULS:n, vaikka kuten Spede jo aiemmenin totesi, myös noi uudet ovat erinomaisen hyviä mikkejä.

Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
master plan
21.02.2015 07:30:38

Kiitokset vastauksista. Kylläpä se ULS taitaa voiton viedä. Itsekkin foorumeilta lukenut vertailuja ja eihän tuo ULS-malli negatiivisiä kokemuksia paljon aiheuta.

Master Plan
ganesha
21.02.2015 22:20:04

mä hommasin tuosta mikistä sen juhlavuoden LTD-mallin, kun "halvalla" sain sen T-kaupasta. Siinä tais olla erona noihin muihin malleihin yks ylimääräinen suuntakuvio (superhertta, jos en väärin muista?) - mut onkohan siinäkin sitten erinäköinen taajuusvaste...enpä oo tullut tuollaista ajatelleeksikaan?

jPekka
22.02.2015 16:32:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Superhertta löytyy kyllä tuosta minun XLS-mallistanikin. Ja kyllä, se asetusten säilymisongelma on korjattu.

Itse olen tuosta mallista tykännyt kovin. Kovin pehmeä-äänisenä laulajana pidän siitä lisäpresenssistä mitä mikki tuo.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
ganesha
22.02.2015 20:25:30

jPekka: Superhertta löytyy kyllä tuosta minun XLS-mallistanikin. Ja kyllä, se asetusten säilymisongelma on korjattu.

Itse olen tuosta mallista tykännyt kovin. Kovin pehmeä-äänisenä laulajana pidän siitä lisäpresenssistä mitä mikki tuo.

joo, muistin väärin. ainoat erot tuohon XLS-malliin tais olla lähinnä kosmeettisia: Ltd.-malli on kullanvärinen ja paketissa tuli mukana pop-filtteri ja se sellainen "kelluva" adapteri. En tiiä mistä tuli tuo mukamas ylimääräinen suuntakuvio: samat kuviot näyttää olevan noissa perusmalleissakin. Yhtä kaikki: aivan helvetin hyvä mikki!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti