Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kopioidun raidan efektointi
1 2
Danko
02.02.2015 16:53:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Doubler
As it's name implies, the Doubler plug-in can make your tracks sound as if they've been doubled. When you double a track by re-singing or re-playing a part, you'll get slight variations in timing and pitch. This can thicken the track and make it pop out of the mix. The Doubler plug-in attempts to replicate this effect by delaying and pitch-shifting the original signal.
 
Don't assume that all that Doubler does is create subtle doubling effects. With it's delay, feedback, EQ, octave shifting, and generous modulation controls, its capable of generating some pretty strange sounds.

 
Eli delayhin ja modulaatioon tuonkin plugarin toiminta perustuu. Samat työkalut löytyy Logicista, ei tosin valmiina presettinä.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
mhelin
02.02.2015 19:57:41 (muokattu 02.02.2015 21:55:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Eli delayhin ja modulaatioon tuonkin plugarin toiminta perustuu. Samat työkalut löytyy Logicista, ei tosin valmiina presettinä.
 
Joo, kannattaisi kokeilla jotain erilaista. Kahden raidan käyttö on turhaa jos jollain tuollaisen plugarin käyttöön loppupeleissä sortuu. Ota vaikka kaksi ottoa tai useampikin, mutta vaikka geittaa tiukasti ne efektiksi tarkoitetut otot. Parempi olisi vielä kopioida envelope, siis verhokäyrä, ekstraktoida se päälauluraidasta. Jotain mitä tuossa googlatussa Pure Data (ei VST) plugarissa suunnitellaan tehtäväksi:
 
https://christianfloisand.wordpress.com/tag/envelope-following/
 
Googlaamalla varmaan löytyy joku envelope follower vst kun viitsii etsiä. Tai tarvitaanko muuta kuin kompura jota ohjataan sidechainista? Loput sotkuisuudet saa pois kun korjaa vireen tai laulaa puhtaammin...
 
Edit: Korjaus ylläolevaan, Match Envelope VST plugari löytyy tuolta:
https://christianfloisand.wordpress.com/downloads/
Demovideo: https://www.youtube.com/watch?v=Nss5Fns0O5U
 
Spedemix
02.02.2015 21:12:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks erittäin quick n' dirty tapa tiukentaa laulutuplaus on laittaa ne saman kompuran taakse ja tuupata sitä tuplausta sinne pikkuisen hiljempaa. Ja kompurana olisi siis se kompura mitä kayttäisit leadilaulussa muutenkin.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Mikael
02.02.2015 21:25:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä oon noita tuplauksia taimannu leadin kanssa myös käsipelillä... aikaa menee vähän mut ei kohtuuttomasti jos on vaan yks tuplaus.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Antti1
02.02.2015 21:54:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Kyllä mä oon noita tuplauksia taimannu leadin kanssa myös käsipelillä... aikaa menee vähän mut ei kohtuuttomasti jos on vaan yks tuplaus.
 
Mä olen sanojen lopuista leikellyt stemmaraidoista ihan surutta kaikkia kovia suhinoita ja muita äänteitä pois, mutta tiukalla L/R panoroidulla tuplauksella se ei ole kovinkaan hyvä idea. Jos kuitenkin mahdollisten stemmalaulujen time häiritsee sihinöiden kanssa, niin joskus noinkin ronski konsti voi toimia. Joku tietty menee astetta pidemmälle ja tekee automaatiolla jonkun suhinaleikkurin tms. dynaamisella eq:lla. Itse en jaksa, jos pääsee helpollakin
 
Softien ominaisuuksista kannattaa ottaa venyttely haltuun mahdollisimman hyvin, se on noissa korjauksissa korvaamaton apuri. Nykyään mä tunnen parhaiten Reaperin, kun muista on jo niin paljon aikaa, mutta siinä kulkevat ainakin nimellä stretch marker. Kaikessa yksinkertaisuudessaan pistetään pikakomennolla täppä haluttuun kohtaan clippiä ja seuraavalla määritellään mistä asti se sitä ääntä venyttää. Nämä haluttuihin kohtiin ja ihan käsipelillä venyttää pahimmat mokat pois tuplauksista, tai sitten päinvastoin muokkaa yhdestä otosta tuplausraidan. Muutoksien ei tarvitse olla isoja, varsinkaan muihin kikkakutosiin yhdistettynä.
 
Vähän propellihattuosaston juttujahan tämä on, mutta mikään ei estä käyttämästä äänityksessäkin eri soundisia mikkejä, joka jo lähtökohtaisesti helpottaa tota tuplaamisen feikkaamista. Mä oon joskus jopa tehnyt niin, että pääsoundi tulee monona keskeltä ja siinä on mukana ORTF-mikitetty stereoraita äärilaitoihin panoroituna. ORTF tähän asti aina aseteltuna niin, että kapselit on syvyyssuunnassa mahdollisimman lähellä päämikkiä. Stereotykitykseen sit kaikki hurjimmat delayperversiot ja muut kokeilut kehiin, päämikkiin menee vähän kevyemmällä kattauksella.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
äskoo
19.03.2015 21:33:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyyks tosta "Synchro Art Vocalig" plugarista jotain edullisempaa versiota/kopiota? tykkäsin itse bölugarista mutta hinta on aika suolainen:(
 
Antti1
19.03.2015 21:48:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: Löytyyks tosta "Synchro Art Vocalig" plugarista jotain edullisempaa versiota/kopiota? tykkäsin itse bölugarista mutta hinta on aika suolainen:(
 
Eipä oikein löydy. Audiodeluxelta saisi Synchro Arts Revoice Pro 3:n 344,95 dollarilla, eli about 330€ hintaan. Siinä ei olisi mitään keinotekoisia sekuntirajoituksia ja paljon enemmän säätövaraa.
 
Vocalign on siitä paska softapätkä, että se tekee monesti liian täydellistä työtä ja lopputulos kuulostaa luonnottomalta. Paras konsti musiikkia varten lienee edelleen huolellinen äänittäminen ja käsipelillä työstäminen, jos sulla ei tule vaadittava aika vastaan projektia tehdessä. Kotiharrastelijoilla harvemmin tulee, oletan kysymyksenasettelun vuoksi sun lukeutuvan ko. porukkaan.
 
Videoiden dubbauksiin yms. tuo sit taas on erinomainen työkalu ja meneehän se musan joukossakin, materiaalista toki riippuen.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
flimtrick
11.04.2015 22:38:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Eipä oikein löydy. Audiodeluxelta saisi Synchro Arts Revoice Pro 3:n 344,95 dollarilla, eli about 330€ hintaan. Siinä ei olisi mitään keinotekoisia sekuntirajoituksia ja paljon enemmän säätövaraa.
 
Vocalign on siitä paska softapätkä, että se tekee monesti liian täydellistä työtä ja lopputulos kuulostaa luonnottomalta. Paras konsti musiikkia varten lienee edelleen huolellinen äänittäminen ja käsipelillä työstäminen

 
Voin yhtyä tähän. Ite tuli käytettyä laiskana vocalignia jossain vaiheessa kunnes huomasin että se todellakin tekee liian "hyvää" jälkeä ja lopputulos kuulostaa helposti ohuelta ja vaiheiselta. Isomman ja paremman soundin saa jos nauhoittaa tuplat hyvin ja siirtää tarvittavat kohdat käsipelillä paikoilleen. Melodyne on myös muuten virittämisen ohella loistava työkalu taimin korjaamiseen, nuottia voi venyttää ja vääntää mitenpäin vaan ja lopputulos on usein parempi kuin jos käyttäis vocalignia tai vaikkapa Elastic Audiota.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «