Muusikoiden.net
08.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ensimmäiset äänitykset
1
MiXeR-93
31.12.2014 11:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, olen sävellellyt jonkin verran itse materiaalia ja nyt ajattelin alkaa äänittämään kotona jonkinmoista demoa. Varusteina löytyy marsun kaappi+nuppi ja mikit, ulkoinen äänikortti, äänityssoftat yms. Lähinnä aloin kuitenkin miettiä kun kitaristi olen, että kannattaako noita kitaroita äänitellä riffi kerrallaan ja ikäänkuin kasata se biisi niistä lyhyistä pätkistä, vai soittaa koko biisi kerralla purkkiin? Tyylilajina on kuitenkin melodinen/extreme metalli, eli aika vauhdikasta soittoa ja aika paljon sooloja sekä lickejä mm. sweeppausta. Onko nykypäivänä yleinen metodi äänittää pätkä kerrallaan vaiko biisi kerrallaan?

Kiitokset vastauksista jo näin etukäteen:)

oksatboys
31.12.2014 11:47:49

MiXeR-93: Hei, olen sävellellyt jonkin verran itse materiaalia ja nyt ajattelin alkaa äänittämään kotona jonkinmoista demoa. Varusteina löytyy marsun kaappi+nuppi ja mikit, ulkoinen äänikortti, äänityssoftat yms. Lähinnä aloin kuitenkin miettiä kun kitaristi olen, että kannattaako noita kitaroita äänitellä riffi kerrallaan ja ikäänkuin kasata se biisi niistä lyhyistä pätkistä, vai soittaa koko biisi kerralla purkkiin? Tyylilajina on kuitenkin melodinen/extreme metalli, eli aika vauhdikasta soittoa ja aika paljon sooloja sekä lickejä mm. sweeppausta. Onko nykypäivänä yleinen metodi äänittää pätkä kerrallaan vaiko biisi kerrallaan?

Kiitokset vastauksista jo näin etukäteen:)

Vedä silleen et tulee hyvä lopputulos. Sanoisin et mieluummin pitkissä kuin lyhyissä pätkissä. Sillon pitää tietty osata soittaa :D

Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
dewil
31.12.2014 12:45:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Kalmo
31.12.2014 13:58:14

Itse en osaa, mutta jos osaisin, yrittäisin vähintään säkeistön pituisissa pätkissä.
Tulee luontevampaa ja ehjempää tulosta, vaikkei äkkinäinen kuuntelija eroa huomaisikaan (mikäli homma on hyvin tehty).

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kiiski
31.12.2014 15:29:43

Kannattaa sitten (muutenkin kuin vain tämän jutun takia) ottaa haltuun äänitysohjelmasta esim. playlistit ja se, miten klippejä/regioneita siirretään raidoilta toisille niin, että ne pysyvät varmasti aikajanalla samassa paikassa. Jos siis lähdet tähän leikkaa/liimaa-hommaan.

Spedemix
01.01.2015 18:52:15

Yeah, käytännössähän tommosia juttuja äänitetään just semmosen pituisissa pätkissä ku soittaja osaa soittaa. Ite en ihan niin paljon tommosia extrememetallijuttuja soittele narulla, mutta kun esim. soitan akkaria talteen, saatan ottaa jonkun todella kiperän sointuvaihdoksen erikseen jos en saa sitä muuten haltuun siinä tilanteessa. Muuten pyrin sit soittaman mm. tommoset komppikitararaidat alusta loppuun mahd. timmisti sillä pitäähän nyt nuoren miehen attention span nyt ainakin kolmeen minuuttiin ulottua :D

miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
MiXeR-93
02.01.2015 15:14:13

Kiitoksia vastauksista, kävin tuota vanhaa keskusteluakin tsekkailemassa. Näinpä kokeilin kotosalla jo vähän nauhotella ja kyllähän siinä aikaa ja työtä kovasti säästyy jos kerralla vetelis narulle:D Täytynee koittaa hakata nuo rytmipuolen jutut kerralla ja sitten soolo ym. välitilut toiselle raidalle jälkikäteen...

Heguli
04.01.2015 15:58:03

Äänitysohjelma haltuun eli copy/paste, ajoitukset yms. Kannattaa tehdä rummut midinä (tai mikä nyt onkin rytmipohjana) ensi. Sitten soittaa demokitara, joka on suuntaa antava. Nyt kun on biisipohja valmiina, voi sen päälle testailla kaikenlaista, muuttaa sovitusta, tempoa yms. Itse teen varsinaisen äänityksen niin, että käytän kahta raitaa yhtäaikaa vuorotellen. Toinen raita toimii ns. apuraitana, josta siirtelen sitten ottoja varsinaiselle raidalle jne. Jossain tapauksissa helpon biisin kompit menee yhdellä otolla.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti