Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä tietokone-audiokortti-softa yhdistelmä hankittavaksi?
1 2 3 4 5 6
myldex
26.11.2014 18:55:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii-koo: Mut mikä se korvalla kuultava ero sitten on? Missä se tapahtuu? Onko se jotain kohinaan liittyvää, vai taajuuksia enemmän/vähemmän, hiljaisuutta, särisemistä.. Mitä ihmettä?
Jos on huonolaatuinen äänenlaatu niin miltä se kuulostaa, ja jos on hyvälaatuinen äänenlaatu niin miltä se sitten kuulostaa? voiko sitä eroa jotenkin kuvailla suomen kielellä?

 
Dynamiikka, kuinka nopeasti esm. nauhoitettu virvelin saundi syttyy ja kuinka paljon yksityiskohtia siinä on, ihan samoin sähkökitaran saundi tai bassomelodian selkeys. Sama melodia bassolla soitettuna voi toisen kortin kautta olla eloisa ja dynaaminen, toisen kautta "lattea" jne jne. Erot tulee pienistä pisaroista ja kun niitä on paljon, muodostuu joki.
 
jannu
26.11.2014 19:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä mennään nyt muutenkin perse edellä puuhun taas vaihteeksi. Jii-koolla on ollut vaihtoehtoina liuta ihan järkeviä laitteita ja sen jälkeen liuta kysymyksiä joihin on tullut liuta vastauksia, osa hyviä ja tarpeellisia, osa taas ei välttämättä.
 
jii-koo: Mut mikä se korvalla kuultava ero sitten on? Missä se tapahtuu? Onko se jotain kohinaan liittyvää, vai taajuuksia enemmän/vähemmän, hiljaisuutta, särisemistä.. Mitä ihmettä?
Jos on huonolaatuinen äänenlaatu niin miltä se kuulostaa, ja jos on hyvälaatuinen äänenlaatu niin miltä se sitten kuulostaa? voiko sitä eroa jotenkin kuvailla suomen kielellä?

 
Kysytkö sä nyt äänikorttien havaittavista laadullisista eroista vai yleisesti äänen havaittavista laadullisista eroista?
 
Lähdetään siitä että jos sä kyselet tällaisia, niin sä et noista kamoista joiden välillä arvot tule löytämään sellaista laadullista eroa joka estäisi sua tekemästä asioita riittävällä tasolla.
 
Jos sä taas mietit ihan oikeasti, miten erottaa hyvän ja huonon äänenlaadun, niin sun kannattaisi aloittaa asian opiskelu ihan jostain muualta kuin tältä foorumilta. Äänenlaadun arvioiminen pitää hoitaa kuitenkin loppupeleissä omilla korvilla ja asioita joko kuulee ja tunnistaa tai sitten ei. Tiettyyn pisteeseen asti ollaan suhteellisten asioiden äärellä, niin kauan kuin kyse on musiikista eikä kultaisista kaapeleista legopalikoiden päällä.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
washburn
26.11.2014 20:52:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cut the crap nyt oikeesti!
 
JiiKoolle: etuasteissa/äänikorteissa äänenlaadulliset erot on helpoiten havaittavissa transienttitoistossa, bassopään 'tiukkuudessa' ja ylä-harmonisten välittymisessä. Stereoraidat saattaa olla huonommissa vehkeissä kapeamman kuuloisia. Syvyyskuvassa myös huomaa eroja, esim kaikujen häntien erottumisessa.
Ero tulee esille selkeästi, kun summataan yhteen vaikkapa 16 raitaa äänitettyä materiaalia heikolla äänikortilla vs. hyvä etuaste ja ad muunos.
 
Nykyään kuitenkin uusien kuluttajalaitteidenkin taso on niin hyvä, että kotiäänittelijän on näistä aika turha murehtia. Kannattaa keskittyä siihen äänilähteeseen ja mikrofonin sijoitteluun. Kamat päivittyy kyllä sitten, jos hommassa pääsee niin pitkälle ja on oikeasti tarvis.
 
Live long and Prosper
oksatboys
26.11.2014 21:28:42 (muokattu 26.11.2014 21:30:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen jälkeen kun on soittaja, soitin, tila, mikki ja etuaste kunnossa niin voi vaihtaa 500e maksaneen interfacen johonkin hifimpään.
 
Kuten washburn jo sanoi, niin nykyään vehkeet on niin hyviä että joku harrastevehje ei tee automaattisesti soundista paskaa. Eroja tietysti on ja nekin tossa jo tuli yllä. Eroja kuulee helposti kun kuuntelee musaa koneelta A) aktiivikajarit luurilähdössä B) muuntimina halpa DAC (esim. halpis usb-äänikortti) C) muuntimina noin 500 euron interfacella D) muuntimina 2 k euroa hellasäröboksi.
 
Äänenlaadusta vielä
 
Käsitettä laatu on tässä tapauksessa tarkasteltava (ainakin) kahdesta eri näkökulmasta. Ensimmäinen on käräjiltä tuttu "mitään siitä pois jättämättä ja mitään siihen lisäämättä" -vaade. Tällä tarkoitan sitä että mikään ääniketjun osa ei saa muuttaa tai värittää alkuperäistä ääntä. Eli esim DACin pitää pystyä käsittelemään koko audiokaista. Tämänlaadun määritelmän mukaan äänenlaatu on siis mitattavissa objektiivisesti ja mahdollistaa laitteiden keskinäisen vertailun ilman koekuuntelua.
 
Toinen näkökulma on subjektiivinen laatu. Laatu on siis sitä mitä pitää laatuna, esim. tossa ylempänä mainittiin 70-80-lukujen studiot, jotka pääasiassa olivat analogisia. Monet pitävät analogisoundia parhaana mahdollisena, jota digimaailmassakin sitten yritetään tavoitella. Usein analogilaitteet kuitenkin värittävät ääntä ja näin ollen eivät ole laadukkaita ensimmäisen määritelmän mukaan.
 
Itse ajattelen niin että äänenlaatu on jotain noiden kahden määritelmän välistä, koska kuulokokemus on joka tapauksessa aina subjektiivinen ja teknisillä spekseillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Kuitenkin ensimmäinenkin määritelmän on jossain määrin täytyttävä, jotta vehkeen voi sanoa olevan äänenlaadullisesti hyvä. Esim. vanhan lankapuhelimen mikkikapseli on kiva lofi/efekti-mikki, mutta se ei ole yleiskäyttöinen, laadukas mikki.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
washburn
26.11.2014 21:36:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, lisäisin laitteiden kategorioihin lokeron 'musikaaliset'. Tarkoittaa sitä, että sellaisen signaalitien läpi äänitettyä audiota ei juurikaan tarvitse enää jälkikäsitellä. Siihen sisältyy mm. sopiva määrä onnistunutta transienttien pehmenemistä ja saturaatiota, jonka korva aistii miellyttävänä. Jos äänittää kaiken ns. värittämättömien etuasteiden läpi, tähän on vaikeampi ainakin allekirjoittaneen päästä.
 
Live long and Prosper
oksatboys
26.11.2014 21:41:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Jep, lisäisin laitteiden kategorioihin lokeron 'musikaaliset'. Tarkoittaa sitä, että sellaisen signaalitien läpi äänitettyä audiota ei juurikaan tarvitse enää jälkikäsitellä. Siihen sisältyy mm. sopiva määrä onnistunutta transienttien pehmenemistä ja saturaatiota, jonka korva aistii miellyttävänä. Jos äänittää kaiken ns. värittämättömien etuasteiden läpi, tähän on vaikeampi ainakin allekirjoittaneen päästä.
 
Joo tätä tarkoitin tuolla subjektiivisella laadulla.
 
Yksi tapa mitata vehjeksen äänenlaatua voisi olla se, kuinka yleiskäyttöinen laite on. Esim. jo mainitsemani puhelimen mikki ei ole yleiskäyttöinen, mutta moni väristään tunnettu mikki/etunen kuitenkin on. Riippuu tietty siitä mitä tehään. Klasarissa ei haluta väriä ja popissa taas mittamikit ja millenian etuset eivät useinkaan ole kovin hyviä valintoja.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Muovinen
27.11.2014 09:25:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä minkä verran kuluttajatason äänikorttien muuntimet, etuasteet yms. ovat mielestänne kehittyneet viime vuosien aikana? Saako nyt samaan rahaan parempaa?
 
Tämä kiinnostaa, koska olen juuri vaihtamassa ikivanhan M-Audio Delta 1010 PCI-kortin (jossa ei tosin omia etusia ole) Focusriten Scarlett 18i20 -korttiin. Vanhasta setupista jätän vain Mindprintin AN/DI Pron, jonka soundiin olen ollut tyytyväinen monessa hommassa. RME:n Quadmicinkin laitoin kiertoon. Itse olen huomannut selvimmät erot etuasteissa akselilla Art Tube MP -> Focusrite Octopre -> Mindprint -> Neve Portico. Niin että joka askeleella äänenlaatu paranee. ARTin purkista tosin saa kivaa lofi tuhnua ja sitä voi hieman yliajaa.
Mikael
27.11.2014 09:52:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä muuntimet ovat jo vuosia olleet harratelulaitteissakin sellaisella tasolla, että kaikki muut asiat siinä ympärillä merkkaavat paljon enemmän. Ensimmäisiä laitteita ostellessa en ihan kauheasti miettisi muuntimien laatua vaan kortin muuta toiminnallisuutta. Toki kaikista asioista on löydettävissä jotain eroja, mutta aluksi kannattaa keskittyä niiden asioiden eroihin, joilla on paljon enemmän merkitystä.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Muovinen
27.11.2014 10:07:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mun mielestä muuntimet ovat jo vuosia olleet harratelulaitteissakin sellaisella tasolla, että kaikki muut asiat siinä ympärillä merkkaavat paljon enemmän. Ensimmäisiä laitteita ostellessa en ihan kauheasti miettisi muuntimien laatua vaan kortin muuta toiminnallisuutta. Toki kaikista asioista on löydettävissä jotain eroja, mutta aluksi kannattaa keskittyä niiden asioiden eroihin, joilla on paljon enemmän merkitystä.
 
Joo, tämä riittää minulle. Keskityn jatkossakin siis hyvään lähtösoundiin ja soittosuoritukseen sekä oikean mikin ja etuasteen valintaan :)
Antti1
27.11.2014 10:09:57 (muokattu 27.11.2014 10:10:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Joo, tämä riittää minulle. Keskityn jatkossakin siis hyvään lähtösoundiin ja soittosuoritukseen sekä oikean mikin ja etuasteen valintaan :)
 
Mikäs tuossa RME:n Quadmicissä sit oli se syy, että laitoit kiertoon? Mulla ei oo siis mitään haisua ko. tuotteesta, RME:n etuasteet on täysi mysteeri. Muutoin kuitenkin yleensä aika laadukasta kamaa puskeva merkki mun mielestäni.
 
E: Toki joku muukin saa kertoa aiheesta mielipiteensä, varsinkin Mackien Onyx -etusiin verrattuna. Siis niihin mitä on esim. 800r:ssä.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
timobass
27.11.2014 10:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mun mielestä muuntimet ovat jo vuosia olleet harratelulaitteissakin sellaisella tasolla, että kaikki muut asiat siinä ympärillä merkkaavat paljon enemmän. Ensimmäisiä laitteita ostellessa en ihan kauheasti miettisi muuntimien laatua vaan kortin muuta toiminnallisuutta. Toki kaikista asioista on löydettävissä jotain eroja, mutta aluksi kannattaa keskittyä niiden asioiden eroihin, joilla on paljon enemmän merkitystä.
 
Aivan näin. Kas, kun musiikin tekeminen(c) menee yllättävän usein välineurheiluksi. Vieläpä niin helposti, ettei sitä itsekään huomaa. Yleissääntönä itselleni on ollut se, että äänitysketjussa (=signaalitie) ei ole mitään kohtaa tarvetta vaihtaa, ennenkuin omalla korvalla huomaan ja ymmärrän, missä huono lenkki sijaitsee. Tämän jälkeen tähän äänitysketjun kohtaan investoidaan uusi kapine. Se tarkoittaa yleensä myös sitä, että vanhan ja uuden kapineen välinen hintaero on luokkaa 5-10 -kertainen. Ja tämä tarkoittaa puolestaan sitä, että sitä aika tarkkaan miettii, mitä hankkii. Ainakin tällainen persaukinen harrastaja.
 
Muovinen
27.11.2014 10:37:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mikäs tuossa RME:n Quadmicissä sit oli se syy, että laitoit kiertoon? Mulla ei oo siis mitään haisua ko. tuotteesta, RME:n etuasteet on täysi mysteeri. Muutoin kuitenkin yleensä aika laadukasta kamaa puskeva merkki mun mielestäni.
 
E: Toki joku muukin saa kertoa aiheesta mielipiteensä, varsinkin Mackien Onyx -etusiin verrattuna. Siis niihin mitä on esim. 800r:ssä.

 
No ei siinä mitään vikaa ollut, hyvä etuaste. Mun äänitykset tapahtuu niin harvakseltaan, että vaikea sanoa mitään syvällisempää. Tuossa Scarletissa on kuitenkin jo itsessään 8 etuastetta ja Mindprintistä saan 2 lisää. Noiden lisäksi tarvisin ennemmin jotain värikkäämpää peliä ja lisäksi rahallekin oli nyt tarvetta.
anapena
27.11.2014 22:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii-koo: Mikä sen äänenlaadun edes määrittää noissa, et niis ois eroo? en oo ite ikinä huomannu eri äänikorteilla (kalliilla ja halvoilla) äänitettäessä mitään eroa äänen laadussa. Samalta (hyvältä) kuulostaa aina. Vai huomaako normaali ihminen edes sellasia pieniä eroja vai onko se vaan sellasta jonninjoutavaa hifistelyä miettiä edes sellasia?
 
Hiukan vierestä, mutta torilla on halpa ESI, jolla voisi vetää niin kauan kunnes tuntee tarvitsevansa jotain parempaa. Ja sitten myy sen samalla rahalla eteenpäin.
Ei normaali, kokematon, ihminen huomaa juuri mitään eroja niin kauan kuin asiat on öbaut kunnossa. Korva kuitenkin harjaantuu ajan mittaan, kannattaa yrittää vakioida olosuhteita ja kalustoa, niin jonkin palikan vaihtuessa eron pystyy huomaamaan. Jos kaikki muuttuu koko ajan, niin se on vaikeaa.
 
Istu ja pala!
jeraki312
04.12.2014 17:12:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites noi johdot, ku niistäki puhutaan että vaikuttaa äänenlaatuun?
Mut onko sillä mitään suurta merkitystä/eroa että, ostanko esim. mikkipiuhaks ton 79 € piuhan http://www.thomann.de/fi/monster_cable_studio_pro_2000_micro_10_ww.htm vai ton 22 € piuhan? http://www.thomann.de/fi/sommer_cable_sg01_0600_sw.htm Onko toi kalliimpi ihan turhaa rahojen haaskausta vai hoitaisko joku kympin tai parin piuha hommansa ihan yhtä hyvin?
 
varakeef
04.12.2014 17:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii-koo: Mites noi johdot, ku niistäki puhutaan että vaikuttaa äänenlaatuun?
Mut onko sillä mitään suurta merkitystä/eroa että, ostanko esim. mikkipiuhaks ton 79 € piuhan http://www.thomann.de/fi/monster_cable_studio_pro_2000_micro_10_ww.htm vai ton 22 € piuhan? http://www.thomann.de/fi/sommer_cable_sg01_0600_sw.htm Onko toi kalliimpi ihan turhaa rahojen haaskausta vai hoitaisko joku kympin tai parin piuha hommansa ihan yhtä hyvin?

 
On haaskausta. Kahdella kympillä saa oikein hyvän mikkipiuhan. Kunhan jättää ankeimmat vitosen ssssnaket väliin, pärjää kyllä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kiiski
04.12.2014 18:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on myös ihan hyvää sanottavaa näistä Cordialin CAM-sarjan piuhoista
http://www.thomann.de/fi/cordial_cam9bk_mikrokabel.htm
 
Tätä halvempia en ostaisi, tuppaa olemaan paskoja, mm. seuraavista syistä:
-kaapeli on paskaa ja menee kierteelle ajan saatossa
-liittimet on paskoja ja saattaa jäädä jumiin toiseen liittimeen
-liittimet on usein valettuja eli ei voi korjata itse
 
-Q-
04.12.2014 19:02:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii-koo: Mites noi johdot, ku niistäki puhutaan että vaikuttaa äänenlaatuun?

Äänenlaatuun harvoin on merkitystä, ainakaan jos ei kysytä hi-end miehiltä, mutta kaapeliahan toki on erilaista. Suojakuoren paksuus, materiaali ja jäykkyys jo pelkästään vaikuttaa piuhan elinikään ja käytännöllisyyteen. Toinen pointti on liittimet, ne halvat nyt vaan on huonoja. Vedonpoistoa ei ehkä ollenkaan ja ne epämääräiset lukot meinaa hajota jo katseesta.
 
Kalmo
06.12.2014 15:50:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän öljyä Jii-koon ja kumppanien äänenlaatuhuolten laineille tällaisellakin näkökulmalla:
Nykyisessä (kevyessä) musiikissahan ei juuri missään käytetä ääniä, joista joku voi sanoa niiden kuulostavan "oikeilta" tai luonnollisilta. Kaikki on niin prosessoitua yms. että riittää, jos kuulostaa hyvältä.
 
Ei kenelläkään ole oikeastaan keinoa todeta, onko omista luureista kuuluva
Slashin kitarasoundi sellainen, miltä se Slashin korviin kuulosti studiossa. Riittää, että se kuulostaa hyvältä. Huilusta tai akustisesta kitarasta voi sensijaan esittää väitteitä ja mielipiteitä siitä, kuulostaako ääni luonnolliselta vai ei.
 
Ja jos huoli muuntimien ja muiden tasosta on pitelemättömän kova, niin täytyy ensin sijoittaa niin monta kymmentä tuhatta monitorikaiuttimiin ja akustointiin, että pystyy kuulemaan ne erot luotettavasti. Eli siis umpikuja siinä päässä, eikö?
 
Ja vielä tuohon, jota jo kommentoitiin: Jos täytyy erikseen kysyä, että miltä se hyvä äänentoisto kuulostaa, niin sitten on niin, niin paljon kuuntelua ja opettelua vielä edessä, ettei todellakaan ole mieltä juuttua teknisen saivartelun lillukanvarsiin (vielä tässä vaiheessa :o)
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
saastara
06.12.2014 17:00:42 (muokattu 06.12.2014 17:04:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Ja vielä tuohon, jota jo kommentoitiin: Jos täytyy erikseen kysyä, että miltä se hyvä äänentoisto kuulostaa, niin sitten on niin, niin paljon kuuntelua ja opettelua vielä edessä, ettei todellakaan ole mieltä juuttua teknisen saivartelun lillukanvarsiin (vielä tässä vaiheessa :o)
 
Vaikka tavallaan oonkin samaa mieltä, on musta lähes virkistävää, että aloittajalla on edes tahtoa, jos ei yhtä paljon ymmärrystä, panostaa oikeasti laatuun. Se on aika paljon kehityskelposempi reitti aloittaa, kuin ostaa halvin mahdollinen setuppi ja ryhtyä sillä ihmettelemään.
 
Jos on varaa, niin tottakai kannattaa ostaa niin hyvät vehkeet kuin perse kestää, ihan riippumatta siitä, osaako niiden potentiaalia laisinkaan ymmärtää vrt halvemmat vaihtoehdot.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Antti1
06.12.2014 17:12:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Jos on varaa, niin tottakai kannattaa ostaa niin hyvät vehkeet kuin perse kestää, ihan riippumatta siitä, osaako niiden potentiaalia laisinkaan ymmärtää vrt halvemmat vaihtoehdot.
 
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Köyhät ja kateelliset (=minä) sit on usein toista mieltä. :)
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «