Muusikoiden.net
06.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studiolaitteita koululle
1
mukis
23.10.2014 22:03:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!

Olen ajautumassa mieluisan oloiseen projektiin, jossa olisi tarkoitus rakentaa uusi medialuokka koululle. Ja tällä kertaa on olemassa jopa kohtuullista rahoitusta. :)

Äänityöskentelyn osalta tarkoituksena on tehdä musaa Garageband-pohjaisesti ja käyttöön tulee myös 5-10 imac konetta.

Kaipaisin vinkkejä siitä, minkä hintaisilla / mitkä varusteet olisivat riittävän hyviä aloittelijoiden musantekokurssille?

Hommattavia varusteita:

-Suljettuja studioluureja
-Muutama pari studiomonitoreja
-Joitain audio interfaceja ipadiin tyyliin Apogee jam, tai One. Onko muita vaihtoehtoja? -Onko olemassa ipadiin interfacea, jossa olisi midi?
-Muutamia mikkejä tyyliin: laajakalvo konkka, pienikalvopari ja pari dynaamista.

Lähinnä mietin luureja ja monitoreja, että minkä hintaisella kamalla jo oikeasti tekee jotain? Tarkoitus olisi kuitenkin saada ok toimivia välineitä.

Raiskataan kaikkea mikä 70-luvulla oli hyvää.
anapena
24.10.2014 13:00:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Tervehdys!
Lähinnä mietin luureja ja monitoreja, että minkä hintaisella kamalla jo oikeasti tekee jotain? Tarkoitus olisi kuitenkin saada ok toimivia välineitä.

Luureiksi laittaisin MB Quartin 805, ei mee rikki.
Monitorit Genelec, Yamaha, JBL, Fostex, Prodipe, mihin nyt rahat riittää ja mistä saa hyvän diilin.
Interface Motu, Steinberg, Roland, ESI, Art, samat perustelut kuin edellä.
Mikeistä on vähän paha sanoa, ehkä Röde. Melkein kaikki normimerkit on ok. Shure, Sennheiser, AKG, GAP. Sitten taas jotain Beerinkeriä tai Tbonea saa pussillisen samaan rahaan, ja niilläkin pääsee alkuun. Rikkihän ne menee helpommin, mutta...
Niinno, emmä noista ipadi-hommista tiedäkään juuri mitään.

Istu ja pala!
tuquoque
24.10.2014 13:08:15

Parin oppilaitoksen hankintoja ja kalustohuoltoa muutaman vuoden tehneenä sanoisin, että laadun ohella kestävyys on tärkeä seikka. Suosittelen laitteita, joissa on minimaalinen määrä mekaanisia osia ja/tai irtoavia lisäosia.

Mikeissä Rode on luotettava kohtuuhintainen ja laadukas. Esim. M-sarjan konkilla (M3, M5) pääsee jo pitkällä ja sitten on tietysti NT-sarja (NT1, NT2, NT5).

iOS/OSX core-yhteensopivia laitteita on markkinoilla paljon, jos saa olla virtalähdekäyttöinen. Apogeet on jo aika tyyriitä. Esim. Lexiconin Omega voisi olla hyvä vaihtoehto. On midit, kuuntelut ja inputteja riittävästi ja toimii kaikissa Apple OS:ssa ilman ajureita. Jos pitää olla patteri/USB-virtakäyttöinen, niin iRigin Prossa on myös midi, phantom jne., mutta on vain mono.

Luureissa tietysti nämä takuuvarmat isot merkit (AKG, Sennheiser etc.) on aina ok.

m.
mukis
24.10.2014 16:10:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Parin oppilaitoksen hankintoja ja kalustohuoltoa muutaman vuoden tehneenä sanoisin, että laadun ohella kestävyys on tärkeä seikka. Suosittelen laitteita, joissa on minimaalinen määrä mekaanisia osia ja/tai irtoavia lisäosia.

Mikeissä Rode on luotettava kohtuuhintainen ja laadukas. Esim. M-sarjan konkilla (M3, M5) pääsee jo pitkällä ja sitten on tietysti NT-sarja (NT1, NT2, NT5).

iOS/OSX core-yhteensopivia laitteita on markkinoilla paljon, jos saa olla virtalähdekäyttöinen. Apogeet on jo aika tyyriitä. Esim. Lexiconin Omega voisi olla hyvä vaihtoehto. On midit, kuuntelut ja inputteja riittävästi ja toimii kaikissa Apple OS:ssa ilman ajureita. Jos pitää olla patteri/USB-virtakäyttöinen, niin iRigin Prossa on myös midi, phantom jne., mutta on vain mono.

Luureissa tietysti nämä takuuvarmat isot merkit (AKG, Sennheiser etc.) on aina ok.

Tuo Lexicon on mulle ihan uus tuttavuus, täytyy tutkia! Kiitos.

Tiedän kyllä perussetit, mulla on itellä 8020 monitoreina, ne olis ainakin järeen kestävää osastoa. Röden nt5:set mulla on kans itellä, mietin Oktavaa vaihtoehdoks.

Luureiks aattelin alunperin Sennheiserin 25:sen halvempaa versiota; tuntuis aika kestävältä. Oliskohan tuohon jotain halvempaa toimivaa luuria? Luurikustannukset on isohkot, n. 15-20 kpl.

Raiskataan kaikkea mikä 70-luvulla oli hyvää.
anapena
24.10.2014 17:27:20 (muokattu 24.10.2014 17:36:49)

mukis: Tuo Lexicon on mulle ihan uus tuttavuus, täytyy tutkia! Kiitos.

Tiedän kyllä perussetit, mulla on itellä 8020 monitoreina, ne olis ainakin järeen kestävää osastoa. Röden nt5:set mulla on kans itellä, mietin Oktavaa vaihtoehdoks.

Luureiks aattelin alunperin Sennheiserin 25:sen halvempaa versiota; tuntuis aika kestävältä. Oliskohan tuohon jotain halvempaa toimivaa luuria? Luurikustannukset on isohkot, n. 15-20 kpl.

Oktavat saattaa olla parempisoundiset, ainakin erilaiset kuin Röde. Oktavan 012puikoissa on vaan se huono puoli, että ne on modulaariset, elikkä palikat saa ruuvattua irti. Se ei välttämättä ole hyvä juttu kouluympäristössä. Oktavan halvin isokalvoinen 219 ei ole häävinkuuloinen yleismikkinä, itse olen tavannut laittaa ne overeiksi jatsisuhinoihin.

Noissa Senkuissa tulee ennen pitkää aina eteen piuha/liitinongelmaa.

MB Quart onkin muuttanut nimensä German Maestro GMPksi...:) Suosittelen kysymään Noretronilta, 805 on ehkä maailman vahvin luuri, ja soundiinkin tottuu! Niitä sai joskus jopa alle satasella.

Lexiconit eivät ole kuulopuheiden mukaan olleet mitenkään ongelmattomia kapistuksia. Toisaalta mikäpä olisi? En mä silti sano, etteikö tuo yhdistelmä voisi toimia ihan hyvin. Varmempi voisi olla esim. Motun Microbook, joka näyttää jämyltä.

Istu ja pala!
tuquoque
24.10.2014 21:00:29

anapena: Lexiconit eivät ole kuulopuheiden mukaan olleet mitenkään ongelmattomia kapistuksia. Toisaalta mikäpä olisi? En mä silti sano, etteikö tuo yhdistelmä voisi toimia ihan hyvin. Varmempi voisi olla esim. Motun Microbook, joka näyttää jämyltä.

En tiedä win-maailmasta, mutta Apple-puolella ei ongelmia. On toiminut moitteetta Lionista saakka Macbookissa ja iMacissa kuin myös iPhonessa ja iPadissa iOS7.

Microbook on muuten ok, mutta siinä ei ole midiä.

m.
anapena
24.10.2014 23:04:44

tuquoque:Microbook on muuten ok, mutta siinä ei ole midiä.

Kuka enää tarvii midiä, eikö nykyvehkeet pelaa suoraan usbllä? No, tietty tällaset dinot ku mä tarvii...meni muuten classinen M-Audion 2ch-midipurnu vähitellen mykäksi, hankin Rolandin piuhamallisen tilalle.

Istu ja pala!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti