Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studiokuulokkeet ja vahvistimet
1 2 3 4
hallu
02.10.2014 19:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: ....................
 
Voi olla että toistan itseäni, mutta suhtautuisin noihin malleihin varauksella. Todella kirkas soundi ja kevyt bassotoisto ovat lopulta suht harvojen mieleen (korjatkaa jos puhun höpöjä). ..............
.............................

 
Et puhu höpöjä, minä tykkään noista ja minähän olen harva kun minua on vain yksi:-D. Toisaalta voi minunkin kohdalla olla kyse siitä etten vain tiedä paremmasta. En ole noita senkkuja HD600/HD650 kuulokkeita kokeillut. Toisaalta olen alkanut epäillä että kun tykkään niin älyttömästi K702/K271 luureista, niin ehkä ne sennheiserit ei sitten ole minulle sopivat jos ovat kerran niin erilaisia. Paha sanoa pitäisi kokeilla, mutta kun ei enää ole tarvetta niin ei ole tullut tehtyä asian eteen mitään.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Ziggy Bubba
03.10.2014 18:33:04 (muokattu 03.10.2014 18:37:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shurella on myös useampi hyvin tuotantohommiin sopiva kuuloke katalogissaan. Itse tutkisin rauhassa eri arvostelut ja tarjoukset ennen kuin päättäisin mitkä luurit ostan. (Jos siis ei ole mahdollisuutta testata ekana.) Arvostelut on tosin monesti ympäripyöreitä ja fiilispohjaisia, mutta kun tarpeeksi monta lukee, alkaa hahmottua missä mennään noin suurin piirtein.
 
Tossa on aika asiallinen vertailu asiallisen lehden tekemänä eri studio-luureista jokusen vuoden takaa, kannattaa lukaista jos ei ole jo ehtinyt:
http://www.soundonsound.com/sos/jan10/articles/studioheadphones.htm
 
Lainaus tosta tekstistä:
"The now longestablished Sennheiser HD650, and the Beyerdynamic DT880s seemed to get the most plaudits as mixing phones, with the AKG K702s and other Sennheiser and Beyer models coming close behind all of which are openbacked or semi-open-backed models."
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
hallu
03.10.2014 19:33:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Shurella on myös useampi hyvin tuotantohommiin sopiva kuuloke katalogissaan. Itse tutkisin rauhassa eri arvostelut ja tarjoukset ennen kuin päättäisin mitkä luurit ostan. (Jos siis ei ole mahdollisuutta testata ekana.) Arvostelut on tosin monesti ympäripyöreitä ja fiilispohjaisia, mutta kun tarpeeksi monta lukee, alkaa hahmottua missä mennään noin suurin piirtein.
 
Tossa on aika asiallinen vertailu asiallisen lehden tekemänä eri studio-luureista jokusen vuoden takaa, kannattaa lukaista jos ei ole jo ehtinyt:
http://www.soundonsound.com/sos/jan10/articles/studioheadphones.htm
 
Lainaus tosta tekstistä:
"The now longestablished Sennheiser HD650, and the Beyerdynamic DT880s seemed to get the most plaudits as mixing phones, with the AKG K702s and other Sennheiser and Beyer models coming close behind all of which are openbacked or semi-open-backed models."

 
Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, mutta noi testit kannattaa jättää suosiolla omaan arvoonsa, koska ne yleensä ei ole riippumattomia ja voittaja on se joka maksoi parhaiten ja, vaikka joskus joku tekisikin taloudellisesti riippumattoman testin, niin se testaajakin puhuu vain omista mieltymyksistään ihan kuten mekin täällä. Sennheiser HD650 luureja en ole kuunnellut, mutta nuo Byerdynamicsin DT880 ei omassa testikuuntelussani yltänyt lähellekään AKG:n tasoa nautraaliudessa.
 
Edelleen suosittelen että etsii itse oman suosikkinsa, niin mekin olemme tehneet.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Ziggy Bubba
03.10.2014 19:44:03 (muokattu 03.10.2014 19:48:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, mutta noi testit kannattaa jättää suosiolla omaan arvoonsa, koska ne yleensä ei ole riippumattomia ja voittaja on se joka maksoi parhaiten ja, vaikka joskus joku tekisikin taloudellisesti riippumattoman testin, niin se testaajakin puhuu vain omista mieltymyksistään ihan kuten mekin täällä.
 
Tuon testin riippumattomuudesta en tiedä, mutta se perustuu useamman SOS:n skribentin näkemyksiin, ei vain yhden. Voihan se olla, että koko porukka käveli kotiin Sennheiserin ruskean kirjekuoren kanssa... Epäilen.
 
Tuota Sound On Soundia tilasin vuoden verran ja aika tasapainoisilta lehden kirjoitukset mun mielestä vaikuttivat. Paino on juurikin studio-hommissa, eikä vaikka hopeakaapeleissa, sisäänajossa ym. kuten hifi-puolella.
 
Tuolta löytyy muuten usein tosi edullisia kuulokkeita käytettynä:
http://www.hifiharrastajat.org/foor … rumdisplay.php/72-M-Kuulokelaitteet
 
Esimerkiksi tämä:
http://www.hifiharrastajat.org/foor … 598-%28Lappeenranta%29-100%E2%82%AC
 
E: Millä tavalla DT880 muuten hävisi sun mielestä neutraaliudessa? Ihan mielenkiinnosta, ite en noita ole omistanut. Testannut vaan parisen kertaa.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
hallu
03.10.2014 20:44:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Tuon testin riippumattomuudesta en tiedä, mutta se perustuu useamman SOS:n skribentin näkemyksiin, ei vain yhden. Voihan se olla, että koko porukka käveli kotiin Sennheiserin ruskean kirjekuoren kanssa... Epäilen.
 
Tuota Sound On Soundia tilasin vuoden verran ja aika tasapainoisilta lehden kirjoitukset mun mielestä vaikuttivat. Paino on juurikin studio-hommissa, eikä vaikka hopeakaapeleissa, sisäänajossa ym. kuten hifi-puolella.
 
Tuolta löytyy muuten usein tosi edullisia kuulokkeita käytettynä:
http://www.hifiharrastajat.org/foor … rumdisplay.php/72-M-Kuulokelaitteet
 
Esimerkiksi tämä:
http://www.hifiharrastajat.org/foor … 598-%28Lappeenranta%29-100%E2%82%AC
 
E: Millä tavalla DT880 muuten hävisi sun mielestä neutraaliudessa? Ihan mielenkiinnosta, ite en noita ole omistanut. Testannut vaan parisen kertaa.

 
Korosti alapäätä eli sitä botnea oli liikaa, muuten ihan lupaavat luurit Byerdynamicseistä tykkäsin enemmän DT990 mallista, mutta päädyin lopulta noihin AKG:n luureihin jotka sopivat minulle paremmin. Olen AKG:tä vasta keväästä saakka käyttänyt joten eihän sitä tiedä vaikka jossakin vaiheessa ajatukset muuttuisivat, mutta toistaiseksi ne ovat olleet juurikin odotusteni mukaisia.
 
Sennheiserit voisivat olla ihan jees ja kuvien perusteella mua ei niissä epäilytä muu kuin johto joka menee molempiin kuulokkeisiin kun itse arvostan toispuoleista johdotusta. Toisaalta jos ne ovat niin erilaiset soundeiltaan noihin K702 luureihin verrattuna, niin voi olla etten tulisi senkään kanssa juttuun, mutta ei sitä tiedä kokeilematta.
 
Mitä noihin liikkeessä tapahtuviin testikuunteluihin tulee, niin toki ne ovat vain pintaraapaisu, vaikka omalla taltiolla testaisikin. Ja toinen juttu mitä aloin tuossa miettiä, niin kuulokkeethan voivat olla hyvin erilaisia eri ihmisillä kuten tuolla aikaisemmassa vistissä joku totesi, että paitsi istuvuus niin jopa soundi voi muuttua pään akustiikan mukaan. En tiedä, itse epäilen ihmisillä olevan vain erilaisia mieltymyksiä. No istuvuus on tietenkin aikalailla mitattavissa oleva asia itse arvostan K702 luureissa sitä etteivät ne paina, mutta jos jostakin on pakko kritisoida niin onhan ne painavat.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Ziggy Bubba
03.10.2014 21:04:51 (muokattu 03.10.2014 21:17:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Korosti alapäätä eli sitä botnea oli liikaa, muuten ihan lupaavat luurit Byerdynamicseistä tykkäsin enemmän DT990 mallista, mutta päädyin lopulta noihin AKG:n luureihin jotka sopivat minulle paremmin. Olen AKG:tä vasta keväästä saakka käyttänyt joten eihän sitä tiedä vaikka jossakin vaiheessa ajatukset muuttuisivat, mutta toistaiseksi ne ovat olleet juurikin odotusteni mukaisia.
 
En usko että ne huonoiksi muuttuvat, kunhan itse niistä tykkäät. Just tuo taajuuskaistan balanssi on rankasti eri mallien välillä vaihteleva, hyvä on jos itelleen sopivan löytää, kannattaa siitä pitää kiinni. Tosin, ihmisen korvat (tai oikeammin aivot) tottuvat myös tosi pätevästi eri käyriin.
 
Omaan korvaan HD600 on yleensä aina noin 10 minuuttia hiukan kevyt bassopäästä kun päähän laitan (vähän bassokkaampien jälkeen), mutta sen jälkeen tuntuu että perusbalanssi on kohillaan just eikä melkein.
 
Sennheiserit voisivat olla ihan jees ja kuvien perusteella mua ei niissä epäilytä muu kuin johto joka menee molempiin kuulokkeisiin kun itse arvostan toispuoleista johdotusta. Toisaalta jos ne ovat niin erilaiset soundeiltaan noihin K702 luureihin verrattuna, niin voi olla etten tulisi senkään kanssa juttuun, mutta ei sitä tiedä kokeilematta.
 
Jos tosiaan K701 on sama kuin K702, eroa on aika reilusti (etenkin sen ekat 10 minuuttia). Alapäätä on molemmissa enemmän, HD650:ssa hilpan ylimääräistä, 600:ssa ei. Molempien alapää on kuitenkin aika tasainen, eli siellä ei kuulosta tai näytä käyrissä olevan piikkejä, vaan lähinnä alataajuuksien pitkä ja laaja kaari eri kohdassa.
 
Ja toinen juttu mitä aloin tuossa miettiä, niin kuulokkeethan voivat olla hyvin erilaisia eri ihmisillä kuten tuolla aikaisemmassa vistissä joku totesi, että paitsi istuvuus niin jopa soundi voi muuttua pään akustiikan mukaan. En tiedä, itse epäilen ihmisillä olevan vain erilaisia mieltymyksiä. No istuvuus on tietenkin aikalailla mitattavissa oleva asia itse arvostan K702 luureissa sitä etteivät ne paina, mutta jos jostakin on pakko kritisoida niin onhan ne painavat.
 
Varmasti kaikilla on eri muotoinen korva ja kallo, ihan totta. Mutta, noissa kuulokkeissa on jo lähtökohtaisesti niin paljon eroja käyrissä, että siihen verrattuna veikkaan fysiologisten erojen olevan suht lähellä merkityksetöntä soundia ajatellen. K701 on esimerkiksi niukkabassoinen kuuloke, pään tai korvan muodosta riippumatta. Mukavuuteen se fysiikka sitten vaikuttaa äärimmäisen paljon.
 
E: Tämä on erittäin pätevä työkalu kun miettii sitä miten eri kuulokkeet soivat eri taajuuksilla. Tosta voi suoraan verrata kaikki yleisimmät luurit keskenään taajuuskäyrän suhteen:
http://www.headphone.com/pages/build-a-graph
 
E2: Omat ykkösluurit on muuten Audezen LCD-2:t, jotka löysin edes jotenkin järkevän tapaiseen hintaan tuolta hifiharrastajat-foorumilta.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
hallu
03.10.2014 21:25:58 (muokattu 03.10.2014 21:33:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: En usko että ne huonoiksi muuttuvat, kunhan itse niistä tykkäät. Just tuo taajuuskaistan balanssi on rankasti eri mallien välillä vaihteleva, hyvä on jos itelleen sopivan löytää, kannattaa siitä pitää kiinni. Tosin, ihmisen korvat (tai oikeammin aivot) tottuvat myös tosi pätevästi eri käyriin.
 
Omaan korvaan HD600 on yleensä aina noin 10 minuuttia hiukan kevyt bassopäästä kun päähän laitan (vähän bassokkaampien jälkeen), mutta sen jälkeen tuntuu että perusbalanssi on kohillaan just eikä melkein.
 

 
Jos tosiaan K701 on sama kuin K702, eroa on aika reilusti (etenkin sen ekat 10 minuuttia). Alapäätä on molemmissa enemmän, HD650:ssa hilpan ylimääräistä, 600:ssa ei. Molempien alapää on kuitenkin aika tasainen, eli siellä ei kuulosta tai näytä käyrissä olevan piikkejä, vaan lähinnä alataajuuksien pitkä ja laaja kaari eri kohdassa.
 

 
Varmasti kaikilla on eri muotoinen korva ja kallo, ihan totta. Mutta, noissa kuulokkeissa on jo lähtökohtaisesti niin paljon eroja käyrissä, että siihen verrattuna veikkaan fysiologisten erojen olevan suht lähellä merkityksetöntä soundia ajatellen. K701 on esimerkiksi niukkabassoinen kuuloke, pään tai korvan muodosta riippumatta. Mukavuuteen se fysiikka sitten vaikuttaa äärimmäisen paljon.
 
E: Tämä on erittäin pätevä työkalu kun miettii sitä miten eri kuulokkeet soivat eri taajuuksilla. Tosta voi suoraan verrata kaikki yleisimmät luurit keskenään taajuuskäyrän suhteen:
http://www.headphone.com/pages/build-a-graph
 
E2: Omat ykkösluurit on muuten Audezen LCD-2:t, jotka löysin edes jotenkin järkevän tapaiseen hintaan tuolta hifiharrastajat-foorumilta.

 
Kiitos, tuo laittamasi linkki on tosi hyvä ja hauska vertailla noita käppyröitä. Aina jännä, että käppyräthän on melkein yksi yhteen kaikilla luureilla:-) pieniä eroja käppyröissä mutta jotenkin kuunnellessa sitä on kuulevinaan niissä eroja.
 
E: paitsi K712 luurit, herrajestas katsoitko noita käyriä!!! niissä on melkein kymmenen desibeliä kovempi bassotoisto kuin K702 luureissa!?!? nehän on oikein diskoluurit:-D vaikea kuvitella, että moinen ero tulisi pelkästään erilaisista tyynyistä. K702 ja K701 olivat aika lähellä toisiaan ja Sennheiser HD600 yllättävänkin lähellä niitä molempia (lähempänä kuin K712).
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Ziggy Bubba
03.10.2014 22:05:21 (muokattu 03.10.2014 22:07:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos, tuo laittamasi linkki on tosi hyvä ja hauska vertailla noita käppyröitä. Aina jännä, että käppyräthän on melkein yksi yhteen kaikilla luureilla:-) pieniä eroja käppyröissä mutta jotenkin kuunnellessa sitä on kuulevinaan niissä eroja.
 
E: paitsi K712 luurit, herrajestas katsoitko noita käyriä!!! niissä on melkein kymmenen desibeliä kovempi bassotoisto kuin K702 luureissa!?!? nehän on oikein diskoluurit:-D vaikea kuvitella, että moinen ero tulisi pelkästään erilaisista tyynyistä. K702 ja K701 olivat aika lähellä toisiaan ja Sennheiser HD600 yllättävänkin lähellä niitä molempia (lähempänä kuin K712).

 
Eipä mitään. AKG tais mainostaa tota uutta mallia, että bassoa on enemmän. Ja onhan siinä reilusti enemmän vs K701 tai K702. Nähtävästi noi vertailut menee niin, että vola 1000hz kohdalla on kaikilla sama (siinä ne kaikki risteytyy), sen mukaan sitten mitataan muut taajuudet.
 
Mä taas nään noi käyrät niin, että kaikilla luureilla on aika isoja eroja, jopa välillä HD600 vs HD650 :) Tossa näkee miten paljon on eroa vähän kaikissa kuulokkeissa. LCD-2:n käyrä on kyllä nähtävä, että uskoo. 20-1000hz on tosi tasaista viivaa - ei varmasti nollaan asti sentään, niinkuin tossa näyttää.
 
E: 50% uuden hinnasta sain LCD:t, kun jaksoi odottaa. Käytettynä saa tosi hyvää luuria siis monasti halvalla.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Ziggy Bubba
03.10.2014 22:12:23 (muokattu 03.10.2014 22:13:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa on verrattu samaa kuuloketta, eri piuhalla (toinen kierteellä) ja erot on huimat:
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 503/Pikaset%20fotot/ATH-M50.php.png
 
E: Eikun kallista hopeapiuhaa ostamaan, siis.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
hallu
03.10.2014 23:53:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Eipä mitään. AKG tais mainostaa tota uutta mallia, että bassoa on enemmän. Ja onhan siinä reilusti enemmän vs K701 tai K702. Nähtävästi noi vertailut menee niin, että vola 1000hz kohdalla on kaikilla sama (siinä ne kaikki risteytyy), sen mukaan sitten mitataan muut taajuudet.
 
Mä taas nään noi käyrät niin, että kaikilla luureilla on aika isoja eroja, jopa välillä HD600 vs HD650 :) Tossa näkee miten paljon on eroa vähän kaikissa kuulokkeissa. LCD-2:n käyrä on kyllä nähtävä, että uskoo. 20-1000hz on tosi tasaista viivaa - ei varmasti nollaan asti sentään, niinkuin tossa näyttää.
 
E: 50% uuden hinnasta sain LCD:t, kun jaksoi odottaa. Käytettynä saa tosi hyvää luuria siis monasti halvalla.

 
Njoo en varmaa osaa ihan oikein noita käppyröitä lukea. Nuo sinun LCD:t näytti ihan tolkuttoman suorilta toistokäyrältään. Saattaisin tykätä niistä vaikka alapäätä näyttikin olevan rutkasti, niin se tasaisuus olisi makea kuulla.
 
Katsoin nuo Byerdynamiksin käppyrät niin huomasin, että käppyrässä DT880 oli vaimeampi alapää kuin DT990, vaikka itse juuri moitin liiasta botnesta niitä DT880 ja kehuin DT990. Siinä sen taas näkee että kuuntelutilanteesta riippuen meikäläinenkin kuulee ihan mitä sattuu:-).
 
Katsoin Koss PortaPron käppyrän kun minulla joskus oli sellaisetkin ja muistin että ne oli aika kivat luurit ja sitähän tuo käppyräkin vähän kertoi, mutta minusta ne oli aika laatikkomaiset soundiltaan eivätkä ollenkaan niin ilmavat ja erottelevat kuin oikeat studioluurit. Varmaan se erottelevuus ei hifikäytössä ole niin tärkeää.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
hahuusko
04.10.2014 00:58:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua vähän epäilyttää nuo headphone.comin käppyrät, varsinkin tuon K712:n osalta. Ainakin mitä itse olen vertaillut niitä muihin kuulokkeisiini (AKG K240 Studio, Shure SRH440 ja uusimpana hankintana Beyerdynamic DT 880 Pro) kuuntelemalla ja noita käyriä katsomalla, niin ei niissä bassoa ihan niin hurjia määriä tuntuisi olevan, mitä voisi käyrien perusteella arvella.
 
Osoitteesta http://en.goldenears.net/GR_Headphones muuten löytyy myös paljon mittauksia eri kuulokkeista. Tuolla mittaustulokset on monesti kyllä aika erilaisia kuin headphone.comissa, mutta ainakin minusta nuo tuntuisivat vastaavan enemmän sitä, miltä ainakin omat kuulokkeeni kuulostavat. K712 tuolta tosin puuttuu. Mutta jos vaihdan K702-tyynyt omiin K712-luureihin ja vertaan Golden Earsin K702-mittauksiin, niin voisin kyllä olla samaa mieltä. Ainakin 2 kHz:n kohdalla oleva piikki tuntuu hyppäävän korville.
 
DT 880:n alapää pääsi ehkä vähän yllättämään verrattuna siihen, mitä olin noiden mittausten perusteella arvellut niiden soundiksi. Bassoa on enemmän, kuin miltä näyttäisi. Ehkä kun 1-5 kHz alue on vähän kuopalla (Golden Earsin mukaan), niin basson kuulee sen vuoksi suhteessa voimakkaampana, kuin miltä näyttäisi. Kokonaissoundi on kuitenkin aika lähellä minulle optimaalista. Olisi Sennheisereitä ja Audezejakin yms. silti mukava joskus kokeilla.
 
Antti1
04.10.2014 01:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hahuusko: Mutta jos vaihdan K702-tyynyt omiin K712-luureihin ja vertaan Golden Earsin K702-mittauksiin, niin voisin kyllä olla samaa mieltä. Ainakin 2 kHz:n kohdalla oleva piikki tuntuu hyppäävän korville.
 
Erilaiset korvatyynyt vaikuttaa soundiin aivan törkeän paljon. Jos joku joskus meinaa omistaan vaihtaa, niin kannattaa lähtökohtaisesti ostaa täysin identtiset vanhojen kanssa. Jopa materiaalin vaihtuminen muuttaa soundia, mutta eri paksuiset tyynyt voi pilata luurien soundin aivan täysin. Tähän samaan juttuun liittyy myös se ihmisten päiden välinen ero melko pitkälti, kun jollakulla luurit puristuu pari milliä lähemmäs korvia kuin toisella. Kuulostaa määränä pieneltä, mutta soundissa ero on suuri. Erittäin helppo myös testata, kun vähän liikuttelee luureja käsipelillä korviensa ympärillä. Sanoisinkin varovaisen mutuarvion, että tiukemmin puristavilla ja paksutyynyisillä luureilla pään muodon sekä koon aiheuttamat soundierot korostuvat väljemmin istuvia luureja enempi. Sama tietty suljettu vs. avoin, mutta ne liittyvät ominaisuuksina usein toisiinsa jo pelkän eristävyyden tavoittelun vuoksi.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
L.Ruoska
21.10.2014 18:09:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luurit on kuin kitarat ja vahvarit. Kaikki soundaa omalta jutultaan. Kokeilemalla selviää, joka tapauksessa jostain joudut aloittamaan. Neutraali ei tarkoita mitään ennen kuin olet miksannut muutamilla erilaisilla ja joudut kuuntelemaan sitä matskua eri ympäristöissä.
 
Kun ei ole mitään yhtä ainutta universaalia standardia täydellisen neutraalin äänen tuottamiseen ja kuulemiseen niin luurivalinta on tavallaan kompromissi oman soundi/mukavuusmieltymyksen ja miksaustarkkuuden välillä :-)
 
Saa niistä luureista siis nautiskellakin vaikkei niissä olisi se ultraneutraalein (kenen mielestä?) soundi :-P
 
Ei se riisi pure jolle kastiketta kaadat.
Juho1
06.12.2014 16:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkuhiljaa alkaisi tehdä mieli hankkia uudet luurit mutten ole vielä varma äänikortista. Mielessä on pari vaihtoehtoa, osaisiko joku kokeneempi kertoa näistä jotain?
http://www.thomann.de/fi/presonus_audiobox_usb.htm
http://www.thomann.de/fi/steinberg_ur22.htm
http://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_2i2.htm
Eli tarkoitus käyttää luurien ja kitaran kanssa.
 
hallu
06.12.2014 17:26:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juho1: Pikkuhiljaa alkaisi tehdä mieli hankkia uudet luurit mutten ole vielä varma äänikortista. Mielessä on pari vaihtoehtoa, osaisiko joku kokeneempi kertoa näistä jotain?
http://www.thomann.de/fi/presonus_audiobox_usb.htm
http://www.thomann.de/fi/steinberg_ur22.htm
http://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_2i2.htm
Eli tarkoitus käyttää luurien ja kitaran kanssa.

 
Minun mielestä käyttösi pitkälti ratkaisee mitä tarvitset ja olosuhteesi, mitkä ominaisuudet ovat olennaisimmat. Omia huomioitani noista on että steinbergin ja focusriten näytteenottotaajuus on korkeampi kuin presonuksessa, mutta itselleni 48khz riittää ihan hyvin (korkeampi näytteenottotaajuus antaa kuitenkin enemmän työstyvaraa nähdäkseni jälkikäsittelyssä tjsp.). Steinbergin etu on siinä, että siinä on kuulokeliitäntä etupaneelissa ja korkea näytteenottotaajuus (mixaus säädinkin löytyy kuten presonuksestakin, mutta ei focusritestä). Presonksen etu näyttäisi olevan tarvittavat säätimet ja liitännäisyyden (löytyy midi ja mixaus, joka löytyy myös steinbergistä, mutta ei focusritestä) sen sijaan presonuksen rakenne näyttää vankimmalta eli plugit ovat tietenkin jämäkästi mutterilla kiinni, mutta myös midiliitännät ja XLR comboliittimet etupaneelissa on ruuveilla ja kuorikin metallia joten kestää oletettavasti paremmin johtojen paikoilleen tökkimistä pois repimistä (en tiedä kuinka olennaista kotilaitteissa, mutta tulipahan mieleen). Focusrite näyttäisi olevan noista kaikkein "köyhin" liitännäisyyden ja säätimien puolesta ja siksi itse skippaisin sen heti kättelyssä.
 
Se mikä kannattaa äänikorteissa ehdottomasti huomata, on käyttöohjelmisto ja ajurien saatavuus, laatu ja yhteensopivuus omanjärjestelmäsi kanssa. Pitkään markkinoilla ollut korttimalli saattaa olla sellainen jonka ajurituki loppuu aikaisemmin (asialla ei ole välttämättä merkitystä jos et osta korttia loppuiäksesi). Ajureiden laatu vaikuttaa olennaisesti kortin toimintaan (latenssit yhteensopivuus ja kaikkinainen vakaus). Nuo kaikki listaamasi kortit ovat tunnettujen audiotalojen maineikkaita kortteja joten noissa ajurit tuskin tulee ongelmaksi, mutta joku monipuoliselta näyttävä vähän tuntemattomampi tekele saattaa aiheuttaa katkeran pettymyksen siinä asiassa.
 
No siinäpä tärkeimmät mitä tuli mieleen. Itse ottaisin noista Presonuksen, koska se näyttää parhaalta ja suorituskyky olisi itselleni riittävä ja ainoa miinus on takapaneelissa oleva kuuloketöpseli joka on helposti ratkaistavissa muutenkin. Sitten se on olennaisesti halvin. Ja itse tarvitsisin sähkörumpujen takia ehdottomasti midiä ja sen tarve saattaa tulla sinullekin yllättävän äkkiä eteen, vaikka nyt olisikaan aikeissa käyttää softainstrumentteja ulkoisella ohjaimella.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Juho1
06.12.2014 17:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos loistavasta infopaketista! Onko näillä korteilla olennaisia eroja kuulokelähdön voimakkuuden tjsp. kanssa?
 
hallu
08.12.2014 10:50:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juho1: Kiitos loistavasta infopaketista! Onko näillä korteilla olennaisia eroja kuulokelähdön voimakkuuden tjsp. kanssa?
 
En tiedä. En usko, mutta en oikeasti tiedä. En ole koskaan ajanut kuulokelähtöä täysillä, niin ei ole tullut mieleen niiden tehot.
 
Olisipa jo kevät
Mikael
08.12.2014 11:34:29 (muokattu 08.12.2014 11:35:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kuulokkeiden impedanssi on korkea, niin vahvistimen teholla saattaa olla merkitystä. Omat HD650:set ovat 300 ohmia ja etenkin puuhastellessa keskeneräisen musan kanssa kun tasot ovat paljon alhaisemmat kun valmiiksi masteroidussa musassa, huomaa pelkän äänikortin (RME Babyface) vahvisimen kanssa että välillä meinaa loppua hönkä kesken.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
saastara
08.12.2014 11:40:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Jos kuulokkeiden impedanssi on korkea, niin vahvistimen teholla saattaa olla merkitystä. Omat HD650:set ovat 300 ohmia ja etenkin miksatessa kun tasot ovat paljon alhaisemmat kun valmiiksi masteroidussa musassa, huomaa pelkän äänikortin (RME Babyface) vahvisimen kanssa että välillä meinaa loppua hönkä kesken.
 
Mistä herääkin sitten se toinen ajatus, että paljonko se kuulokevahvistimen soundi kärsii siitä, että se joutuu tekemään töitä nks täböllä. En tiedä, enkä ole testannut, mutta oma logiikka sanoisi, että etenkin halvemman hintaluokan vehjeksissä missä virtalähteet ja komponentit on mitä on, ei se ainakaan varmaan auta äänenlaatua, että pitää luukuttaa vahvistimen äärirajoilla tavaraa.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Mikael
08.12.2014 11:55:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Mistä herääkin sitten se toinen ajatus, että paljonko se kuulokevahvistimen soundi kärsii siitä, että se joutuu tekemään töitä nks täböllä. En tiedä, enkä ole testannut, mutta oma logiikka sanoisi, että etenkin halvemman hintaluokan vehjeksissä missä virtalähteet ja komponentit on mitä on, ei se ainakaan varmaan auta äänenlaatua, että pitää luukuttaa vahvistimen äärirajoilla tavaraa.
 
En oo varma johtuuko se äärirajoilla menemisestä vai yleisestä vahvistimen paremmuudesta, mutta kyllä mä huomaan eron (vaikkakin melko pienen) kun käytän oikeaa kuulokevavistinta (Lake-People G-109P). Aina ei vaan jaksa pitää erillistä vahvistinta mukana, joten random-tilanteissa välillä tulee käytettyä kortin omaa kuulokeliitäntää.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «