Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Chartmakers & finnvox e-masterointi
1 2
T-Stag
26.09.2014 20:22:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Tuo liimajuttu on tosi. Jos sulla on tuollainen herkkumikseri tai kompura käytössä, niin sitä kannattaa käyttää.
 
Aphex Dominator ja Empirical Labs Fatso :)
 
Danko
26.09.2014 21:13:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chartmakersin Henkka on mun henk.koht. sankari, mut koska yhtyeille on niin vaikea perustella miksi viimeistelystä pitäisi maksaa jollekin vielä erikseen, niin olen itse myös ottanut osa-aluetta haltuun - Tuovisen Tipin opeilla ("jokainen voi masteroida itse").
 
http://youtu.be/pFRt-htYZjc
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
anapena
26.09.2014 21:49:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Chartmakersin Henkka on mun henk.koht. sankari, mut koska yhtyeille on niin vaikea perustella miksi viimeistelystä pitäisi maksaa jollekin vielä erikseen, niin olen itse myös ottanut osa-aluetta haltuun - Tuovisen Tipin opeilla ("jokainen voi masteroida itse").
 
http://youtu.be/pFRt-htYZjc

 
Alan mies järkipuheella.
 
Istu ja pala!
Wrekchos
23.12.2014 22:43:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stag: Juurikin näin. Varsinkin tuo kommentti siitä että muutokset toimivat aina paremmin moniraitatasolla on vale. Hyvä bus-kompressointi toimii monesti "audioliimana" joka sitoo musiikin elementit toisiinsa aikaansaaden yhtenäisemmän miksauksen. Siihen on syynsä, että mm. SSL- ja Neve-konsoleissa löytyi buss-kompressori sisäänrakennettuna. Ei siinä mistään loudnessista ole kysymys jos kompressoidaan 1-3 db:ä.
 
Hyvä huomio, täytyy korjata tekstiä. Tarkoitin koko miksaustointa ennen masterivaihetta. Bussikompressointi hyvin tehtynä todellakin korostaa biisin dynamiikkaa ja rytmiikkaa, etenkin jos käsitellään esim. rumpubussia kokonaisuutena tai vaikka kitara-/bassomassaa. Desibeli on paljon!
 
Ennen kaikkea tuossa viittaan siihen, että jos vaikka niissä ärjykitaroissa on sitä 3 kHz puukkoa liikaa ja virvelin geittaamaton alamiddlen humina täyttää koko äänikuvan niin tokihan sellaiset on parempi hoidella siellä miksauspöydällä, vaikka niille paljon saakin tehtyä masterissa. Joissakin tapauksissa jopa erinomaisesti, mutta se ei ole asian pointti. Asian pointti on kannustaa tekemään erinomainen miksaus, eikä jättää masteroijan hoidettavaksi asioita, jotka voi itse hoidella kuntoon.
 
Pidän siitä väitteestäni kiinni, että osaava masteroija erittäin todennäköisesti tekee masterbussiprosessoinnin miksaajaa paremmin. Miksi muuten masteroitettaisiin edes? Toki lisäkorvat ja hienosäätö, mutta jos puhutaan Soundista. Kyse ei ole pelkästään esim. jonkun perus SSL-kompuran säätötaidosta, vaan siitä paljosta muusta, mitä äänelle tehdään ennen ja jälkeen sen. Jo valmiiksi kompressoitu materiaali, vaikka miten hyvin kompressoitu, rajoittaa masteroijan liikkumavaraa ja täten tietenkin mahdollisuuksia hieroa hienoutta esiin. Toisaalta, jos kompressointi on erinomaista, niin mikä ettei masteria tehdä siitä versiosta. Olenhan ohjeistanut lähettämään myös prosessoidun version, sikäli kun siihen nähdään mieltä (sikäli kun ohjeistukseni on ymmärrettävä?). Samoin kaikenlaiset pidemmälle viedyt demomasterit nopeuttavat luonnollisesti homman viemistä maaliviivalle.
 
Terveisin,
Matias Ahonen
studiomestari / masteroija
// Audiamond
 
P.S. Nostakaa toki esille vastaavia tekstipieruja esiin. Jos annan huonon kuvan itsestäni, niin haluan ainakin tehdä sen tarkoituksella!
 
nakedzen
24.12.2014 14:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kyseltiin muita puljuja niin ainakin raskaamman musan puolelta voin suositella Unisoundia erittäin lämpimästi. Kilpailukelpoiset hinnat ja mukavaa palvelua, Dan myös ottaa toiveita/kritiikkiä vastaan tarvitessa. Molemmat EP:t mitä teetätettiin tuolla niin valmis paketti tuli takaisin seuraavana päivänä. :)
 
www.unisound.se
Spedemix
25.12.2014 17:04:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wrekchos: Pidän siitä väitteestäni kiinni, että osaava masteroija erittäin todennäköisesti tekee masterbussiprosessoinnin miksaajaa paremmin. Miksi muuten masteroitettaisiin edes? Toki lisäkorvat ja hienosäätö, mutta jos puhutaan Soundista. Kyse ei ole pelkästään esim. jonkun perus SSL-kompuran säätötaidosta, vaan siitä paljosta muusta, mitä äänelle tehdään ennen ja jälkeen sen. Jo valmiiksi kompressoitu materiaali, vaikka miten hyvin kompressoitu, rajoittaa masteroijan liikkumavaraa ja täten tietenkin mahdollisuuksia hieroa hienoutta esiin. Toisaalta, jos kompressointi on erinomaista, niin mikä ettei masteria tehdä siitä versiosta. Olenhan ohjeistanut lähettämään myös prosessoidun version, sikäli kun siihen nähdään mieltä (sikäli kun ohjeistukseni on ymmärrettävä?). Samoin kaikenlaiset pidemmälle viedyt demomasterit nopeuttavat luonnollisesti homman viemistä maaliviivalle.
 
Nyt on pakko sanoa, että sillä, että miksaaja laittaa mixbuss-kompuran miksaukseen (ja jopa miksaa koko pahuksen biisin sitä vasten alusta saakka), ei ole käytännössä mitään tekemistä masteroinnin kanssa. Omasta mielestäni on kumma että tätä pitää uudestaan ja uudestaan vängätä. Kyseessä on taiteellinen prosessi jonka tulos on vaikuttaa siihen, miltä biisi saundaa eikä siihen kuinka lujaa se soi -näin lähtökohtaisesti.
 
Huvittavinta omissa miksauksissani on se, että musikaalisesti dynamisimmissa biisessä on pääsääntöisesti eniten mixbus-kompuraa. Green Day -tyyppinen tasainen rokkipläjäys saa multa yleensä 1-2 dB:ä kun taas johonkin Björk-pastissiin uppoaa lähemmäs 8 dB:ä biisin huippukohdissa. Tämä siis ennen masterointia.
 
Ei sekoiteta sitä masterlimitointia tähän asiaan, sillä tänä päivänä me (valitettavasti) haluamme mahdollisimman paljon masterlimitointia pienimmällä saundimuutoksella. Miksauksessa tapahtuvan mixbuss-kompuran tarkoitus on nimenomaan muuttaa saundia. Menee ehkä hieman näsäviisasteluksi mun osalta, mutta jos me seurataan tuota train of thoughtia että miksaaja ei saisi vaikuttaa summauksen saundiin koska se rajoittaa masteroijan duunia, miksaaja ei saisi käyttää esim. summausmiksereitä tai miksata analoginauhurille, koska summauksen saundi tulee muuttumaan.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Wrekchos
25.12.2014 18:00:57 (muokattu 25.12.2014 18:42:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis masterbussin prosessoinnilla ei ole mitään tekemistä masteroinnin kanssa? Hmmh. Kirjoittamasi perusteella mielikuvamme masteroinnista on kovasti erilainen. Onneksi itse harjoittamani (pre)masterointi on teknisen tarkistamisen ja korjaamisen lisäksi erittäin taiteellinen prosessi, jonka päättää toistaiseksi digitaaliformaatteihin masteroitaessa brickwall-henkinen limitteri. Limitteristä tosin en puhunut enkä sinne päin kintaallani viitannutkaan aiemmassa postissa, joten älkäämme puhuko siitä tässä. Lopettaisin heti masterointihommat, jos en saisi vääntää soundia paikoitellen isollakin kädellä. Eivät kaikki sitä tee, ja se on erinomaista! Pidän myös siitä, että masterkompura kuuluu, luonnollisesti toki ainoastaan silloin kun se musiikkia palvelee. Mitä enemmän kompuraa luukuttelee, sitä enemmän se aiheuttaa ympärillään muita toimenpiteitä ja mielelläni pidän ne hanskoissani sen kompressorin lisäksi.
 
Moni miksaa masterplugareita vasten ja by all means. Sitten se itse väännetty versio ja toinen versio matkaan kohti masteripajaa. Huomatkaa, että tämä on ainoastaan allekirjoittaneen preferenssi, ei suinkaan totuus. Kyseinen ohjeistukseni ennen kaikkea pyrkii vähentämään niitä heikosti (digitaalisesti) masterprosessoituja vedoksia, jotka eivät vaan toimi. Toki viskon silloin tällöin bumerangeja takaisin miksaajille, mutta aina se ei ole mahdollista. EDIT: Olisiko paikallaan muuttaa sanamuotoa jotenkin osastolle: "pitäydy mahdollisimman vähässä ja ainoastaan välttämättömässä prosessoinnissa"?
 
Btw Niemistön Henkkakin taisi ko. asiaan viitata alkuvuoden haastiksessa: https://www.youtube.com/watch?v=pFRt-htYZjc
 
Terveisin,
 
Matias Ahonen
studiomestari / masteroija
www.matiasahonen.com
www.audiamond.fi
 
Groovi
25.12.2014 19:11:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Miksauksessa tapahtuvan mixbuss-kompuran tarkoitus on nimenomaan muuttaa saundia. Menee ehkä hieman näsäviisasteluksi mun osalta, mutta jos me seurataan tuota train of thoughtia että miksaaja ei saisi vaikuttaa summauksen saundiin koska se rajoittaa masteroijan duunia, miksaaja ei saisi käyttää esim. summausmiksereitä tai miksata analoginauhurille, koska summauksen saundi tulee muuttumaan.
 
Tässä on sellainen ongelma, että meillä on hyvin eritasoista porukkaa keskustelemassa samasta aiheesta.
 
Osa tietää tasan tarkkaan mitä he tekevät ja osa on ihan kuutamolla. Useimmat ovat jotain siltä väliltä. Mikään ei ole tehokkaampaa musiikin "liimausta" kuin maukas buss-kompressointi. Siitä on maailma esimerkkejä ja listaykkösiä täynnä. Toisaalta, mikään ei tuhoa lopullista soundia yhtä tehokkaasti kuin persiilleen tehty kompurointi, jota masteroija ei luonnollisesti voi enää korjata millään.
 
Koko levyn tai biisin soundi, mukaan lukien busskompurointi, kuuluu miksaajan työkenttään. Se mitä työkaluja miksaaja käyttää parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi, ei kuulu kenellekään.
 
Jos et tiedä mitä teet, älä tee mitään.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
saastara
26.12.2014 12:11:16 (muokattu 26.12.2014 15:02:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wrekchos: Siis masterbussin prosessoinnilla ei ole mitään tekemistä masteroinnin kanssa? Hmmh. Kirjoittamasi perusteella mielikuvamme masteroinnista on kovasti erilainen. Onneksi itse harjoittamani (pre)masterointi on teknisen tarkistamisen ja korjaamisen lisäksi erittäin taiteellinen prosessi, jonka päättää toistaiseksi digitaaliformaatteihin masteroitaessa brickwall-henkinen limitteri.
 
Yrittämättä luoda mitään turhia vastakkainasetteluja, omasta mielestä miksaajan on erittäin turhaa välittää miksausvaiheessa laisinkaan masteroinnista, saati potentiaalisen masteroijan taiteellisesta näkemyksestä. Ensisijaisesti siksi, että se ajaa väistämättä miksausprosessin semmoiseksi arvausleikiksi "mitäköhän se masteroija aikoo tehdä tälle miksaukselle", joka on totaalinen ja erittäin lyhyt tie hulluuteen. Toinen syy on sitten enemmän fiilispohjainen, mutta syystä, että masteroijan taiteellinen visio on täysin turha pointti sen levyn valmistumisen kannalta.
 
Samaan syssyyn todettava, että yhtälailla musta on melko hämmentävää jos masteroija lähtökohtaisesti kokee velvollisuudekseen ja 'oikeudekseen' jättää jonkinnäköisen taiteellisen jalanjäljen asiakkaansa musiikkiin.
 
Eli Speden ja Groovin kanssa aika samoilla linjoilla tosta masterkanavan prosessoinnista. Miksaaja tekee mitä parhaaksi näkee, että se biisi / levy kuulostaa taiteellisena kokonaisuutena siltä miltä pitää, ja se mitä miksaaja ojentaa sitten masteroijalle, on se masteroijan työkenttä. Ei se ole masteroijan taiteellinen päätös, miltä sen levyn 'kuuluu' kuulostaa.
 
Limitteristä tosin en puhunut enkä sinne päin kintaallani viitannutkaan aiemmassa postissa, joten älkäämme puhuko siitä tässä. Lopettaisin heti masterointihommat, jos en saisi vääntää soundia paikoitellen isollakin kädellä. Eivät kaikki sitä tee, ja se on erinomaista! Pidän myös siitä, että masterkompura kuuluu, luonnollisesti toki ainoastaan silloin kun se musiikkia palvelee.
 
Mä etsin masteroijassa lähinnä kahta piirrettä:
 
- Erittäin laajaa musikaalista ymmärrystä, jotta sillä on taito päätellä mitkä ratkaisut miksauksessa on tahdottuja ja taiteellisesti relevantteja ja mitkä johtuu rajoittuneesta kuuntelusta, turtumisesta, huolimattomuudesta tai muista ulkopuolisista voimista.
 
- Helvetin laadukasta ja tarkkaa laitteistoa joka mahdollistaa ton edellisen toteutuksen käytännössä.
 
Silläkin uhalla, että sukelletaan semantiikan syviin vesiin, toi ensimmäinen kohta on mun mielestä aivan eri asia kuin taiteellinen visio. Ei mua kiinnosta, enkä mä halua huomata kirjaa lukiessa oikolukijan panosta kirjailijan ja editoijan näkemykseen.
 
Mitä enemmän kompuraa luukuttelee, sitä enemmän se aiheuttaa ympärillään muita toimenpiteitä ja mielelläni pidän ne hanskoissani sen kompressorin lisäksi.
 
Nää on toki aina tapauskohtaisia kysymyksiä ja yrittämättä turhaan mustavalkoistaa asioita, niin musta masteroijan ominaisuudessa toi päätös ei ole millään tasolla sun "oikeus".
 
Jos mun miksauksessa on aivan helvetisti botnea ja yläpäätä ja jokin elementti hyppii helvetisti silmille läpi miksauksen, mä oletan, että se tilanne on edelleen niin kun mä saan masterin kuultavakseni. En mä ole taiteellisella tasolla yhtään kiinnostunut siitä onko siinä miksauksessa masteroijan mielestä liikaa tai liian vähän jotain. Mä oletan, että masteroija löytää keinon saada sen miksauksen illuusion, hengen ja idean kantamaan läpi kaikkien olosuhteiden ja kuuntelutilanteiden.
 
Mä näen sen asian itse niin, että miksaajan ominaisuudessa se mun (bändin hyväksymä) miksaus on se lähtökohta, miltä sen levyn pitää kuulostaa ja masteroijan ominaisuudessa sun hommasi on varmistaa, että se toistuu kaikissa medioissa mahdollisimman otollisessa valossa. Ei tuoda siihen jotain uutta taiteellista näkemystä pohjaten omiin musiikillisiin mielihaluihin.
 
Moni miksaa masterplugareita vasten ja by all means. Sitten se itse väännetty versio ja toinen versio matkaan kohti masteripajaa. Huomatkaa, että tämä on ainoastaan allekirjoittaneen preferenssi, ei suinkaan totuus.
 
Tossa on vaan se ongelma, kuten aiemmin on jo todettu, että esim vaikkapa masterkompuraa ja equa vasten miksaaminen muokkaa sitä miksausprosessia ja päätöksiä huomattavasti. Eli se masterlohko kuivana-bounce, ei ole todellisuudessa mikään miksaus laisinkaan eikä sillä semmoisenaan ole mitään tekemistä sen miksauksen kanssa, mihin on päädytty miksauksen lopussa.
 
Toki, monet ajattelee, että 'sillä masteroijalla on paljon kaikkia kivoja, kalliita ja laadukkaita leluja joten jätän tän päätöksen mielummin sille'.. ton logiikan voi vaan loppujen lopuksi ulottaa ihan mihin tahansa päätökseen koskien sitä miksausta. "Kannattaiskohan mun oikeastaan antaa tää biisi jonkun toisen miksattavaksi kun tyypillä X on mua paremmat monitorit ja tyyppi Y on tehnyt tätä hommaa vähän kauemmin". Ei tommoisella logiikalla voi työskennellä.
 
Ei se ole musta hirveän hyvä tie, että vältetään päätöksiä sen takia, että ruokaketjun alemmalla tasolla jollakulla voi olla paremmat lelut käytössä. Etenkin vielä jos se päätös kuuluu todellisuudessa sun omaan työkuvaan, eikä sen seuraavan kaverin.
 
Kyseinen ohjeistukseni ennen kaikkea pyrkii vähentämään niitä heikosti (digitaalisesti) masterprosessoituja vedoksia, jotka eivät vaan toimi.
 
Toi on ihan ymmärrettävää, etenkin nykypäivänä varmasti vielä enemmän kun olosuhteet jossa levyjä tehdään on ihan ympäri karttaa.
 
Jos hetki aiheen ohi, yrittämättä tehdä tästä analogi-digitaali-juupas-eipästelyä, pidättyisin itse ehkä masteroijan roolissa tekemättä tommoisia 'digitaalisia' yleistyksiä, etenkin kun sunkin studio näyttäisi olevan puhtaasti plugaripohjainen..? Tai mä ainakin oletan, että jos sulla olisi helvetin kalliit monitorit ja analogihärpättimet, niin olisit listannut ne tonne plugarien ja halpismikkien sekaan?
 
Toki viskon silloin tällöin bumerangeja takaisin miksaajille, mutta aina se ei ole mahdollista.
 
Tää toki riippuu täysin suhteesta miksaajaan ja artistiin mutta itse olisin tämmöisen kanssa todella varovainen, jos kyse ei ole todella hyväpohjaisesta ja vahvasta luottamuksesta.
 
Jos mun miksaus tai bändin biisi tulisi entuudestaan tuntemattomalta masteroijalta takaisin esteettisistä syistä, ilman jotain todella eksaktia ja painavaa teknistä syytä miksi se miksaajan miksaus on rikki, niin bumerangina vaihtuisi masteroija eikä miksaus.
 
Tämä siis toki olettaen, että mulla on jotain sanavaltaa prosessissa.
 
En nyt yritä neuvoa sulle millään tasolla miten tehdä työtäs, mutta teroitin vaan, että siltä pohjalta millaisen kuvan annat näkemyksistäsi tässä keskustelussa, luulen, että esim meidän kahden yhteistyö voisi koitua melko ongelmalliseksi, ellei etukäteen keskusteltaisi tontteja aivan selväksi. Mikä on musta keskustelu, joka pitäisi olla kaikille itsestäänselvä jo lähtökohtaisesti.
 
EDIT: Olisiko paikallaan muuttaa sanamuotoa jotenkin osastolle: "pitäydy mahdollisimman vähässä ja ainoastaan välttämättömässä prosessoinnissa"?
 
Toi lienee ihan hyvä teksti polttomerkitä ihan jokaisen otsaan, seinään ja nettisivuun mikä löytyy.
 
Mutta siis, nyt kun tätä tekstiä luin, mulla ei ole mitenkään tarkoitus yrittää mustavalkoistaa tai luoda jotain vastakkainasetteluja tähän keskusteluun. Millaisen vaikutelman kyllä taidan antaa.
 
Kaikki levyä tekevät tyypit on samassa tiimissä ja jokainen haluaa tehdä siitä levystä mahdollisimman hyvän. Se tuntuu vaan monesti monilta (etenkin meiltä, jolla ei kilsoja ole ihan niin paljon takana) unohtuvan, että kenen levyä ollaan tekemässä, ja mikä se oma tontti siinä levyn tekemisessä oikeasti on.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
gimmick
31.05.2015 14:40:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvään masterointiin tarvitaan erittäin tarkka kuuntelu ja asiansa osaava kaveri pöydän taakse.
 
Kannattaa kokeilla tätä http://www.abrakadabra.fi eli KW Masterointi Espoossa.
 
Niin kuin jo todettu on, hyvä miksaus on kaiken lähtökohta jos haluaa hyvän masteroinnin, mutta myös keskitason miksauksesta voi saada eri prosesseilla ihan kelpo masteroinnin.
 
dewil
04.06.2015 12:21:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sain vihdoin myös omat kotisivuni valmiiksi. Huippulaatua erittäin kilpailukelpoisin hinnoin!
http://kesthouse.com
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
jannu
27.07.2016 12:36:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Yrittämättä luoda mitään turhia vastakkainasetteluja,...
 
...Se tuntuu vaan monesti monilta (etenkin meiltä, jolla ei kilsoja ole ihan niin paljon takana) unohtuvan, että kenen levyä ollaan tekemässä, ja mikä se oma tontti siinä levyn tekemisessä oikeasti on.

 
Jos kykenisin, niin synnyttäisin sulle lapsia tän kirjoituksen perusteella. +
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
saastara
28.07.2016 09:35:42 (muokattu 28.07.2016 09:40:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Jos kykenisin, niin synnyttäisin sulle lapsia tän kirjoituksen perusteella. +
 
Tätä pitänee sitten testata ensi kerralla jossain juottolassa, pilkun lähestyessä: "Hej beibe! Haluuks kuulla mun näkemyksiä masteroinnista?".
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
jhakwe
28.07.2016 11:56:51 (muokattu 28.07.2016 11:58:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsin mielenkiintoinen keskustelu!
 
Mä nyt olen vähän jäävi kommentoimaan, kun masterointipuolen track record lasketaan kymmenissä julkaisuissa eikä päästä edes kolmen numeron rajapyykin yli, mutta Saastaran pointti keskusteluyhteydestä osapuolten välillä on mun mielestä tässä se olennainen juttu. Sen enempää miksaajan kuin masteroijankaan on huono ottaa mitään oletusarvoista roolia hommaan, vaan kyllä se juttelemalla on aina löytynyt.
 
Omassa toimintatavassa ensimmäinen juttu on aina ollut kuunnella matsku läpi, ja sen jälkeen kysyä, että mikäs olisi herrasväen näkemys siitä, mitä halutaan tehtävän. Monesti se on ollut linjaa "tsekkaa vaan ettei siellä ole mitään hirveyksiä ja tuo hyvät jutut esiin", jolloin bändi-tuottaja-äänittäjä-miksaaja -akselin taiteellisiin ratkaisuihin ei lähdetä puuttumaan, vaikka itse olisin vahvasti asioista mieltä. Yhtä usein on tullut kuitenkin myös niitä "ota vapaat kädet"-briiffejä. Tärkeintä on, että homma on kaikille selvä. Itsekin tykkään siitä, että masterbus-prosessointi on minimissä, mutta jos miksaaja miksaa bussikompuran läpi, niin aika usein se on olennainen osa sitä miksausta, ja kuten Saastara sanoikin, sen kompuran nappaaminen bypassille ennen bouncea tekee lähinnä karhunpalveluksen. Kyllä mäkin rokkihommat miksaan kompuran läpi.
 
Toki aina se keslustelukaan ei takaa, että hommat menee putkeen. Mun lyhyen urani yksi hirveimmistä tilanteista oli erään jenkkiläisen metalcore-bändin levy, joka tuli masteroitavaksi siitäkin huolimatta, että etukäteen käytiin läpi, että mä en tee totaalilyttäystä ollenkaan. Tämä oli ok ja dynamiikkaa arvostivat. Lopulta päädyttiin kuitenkin siihen "tätä ei ihan tosi voi lytätä enää yhtään - eiku laita vielä vielä vähän lujemmalle" -dialogiin, ja bändi oli tyytyväinen vasta, kun mentiin -5dB RMS -tonteilla. Lopulta erittäin kohteliaasti ilmaisin, että jos on pakko niin on pakko, mutta toivoisin, että jätetään mun nimi kansilehdestä pois. Kannet toki olivat jo painossa, joten se siitä. Vieläkin tekee pahaa tuon levyn tullessa jossain vastaan, sillä se kuulostaa rehellisesti hirveältä.
 
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
jannu
28.07.2016 23:54:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: Lopulta erittäin kohteliaasti ilmaisin, että jos on pakko niin on pakko, mutta toivoisin, että jätetään mun nimi kansilehdestä pois. Kannet toki olivat jo painossa, joten se siitä. Vieläkin tekee pahaa tuon levyn tullessa jossain vastaan, sillä se kuulostaa rehellisesti hirveältä.
 
Kuulun itse siihen porukkaan, joka ajattelee että mikäli on pokkaa nostaa liksa, niin on pokkaa antaa nimen näkyä.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
jhakwe
29.07.2016 00:23:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Kuulun itse siihen porukkaan, joka ajattelee että mikäli on pokkaa nostaa liksa, niin on pokkaa antaa nimen näkyä.
 
Ihan validi näkökanta, mutta aina se ei valitettavasti ole ihan noin mustavalkoista. "Pokkaa nostaa liksa" on vähän hassusti ilmaistu tilanteesta, jossa työn luonteesta on ennalta sovittu, työ on tehty, vaatimukset muuttuvat radikaalisti ja levy-yhtiön deadline painaa päälle. Kyllä noita vaihtoehtoja tuli puntaroitua, ja nähdäkseni ne olivat seuraavat:
 
A) Viheltää peli poikki, pimittää masterit ja palauttaa depositti: asiakkaalle aikataulullinen katastrofi, meikäläiseltä liksa tehdystä työstä saamatta ja bändin silmissä "toi jätti meidät kuseen"-kaverin maine
B) Ilmoittaa, että "sori, mutta tämmönen tämä on ja lujemmalle ei laiteta": bändille paha mieli, mulle liksa ja henkinen hyvinvointi paremman kuuloisesta levystä
C) Hoitaa homma loppuun ja pyytää kredittien jättäminen pois: bändille haluttu levy, mulle liksa ja kalvava muisto siitä yhdestä levystä, joka on täysin lytyssä
 
Päädyin valitsemaan vaihtoehdon, jossa mun mielestä oli vähiten häviäjiä. Jälkiviisaus ei toki näin vuosien jälkeen ketään lämmitä, mutta kyllä mä mieluusti kuuntelen ihan vastaisuudenkin varalta, mikä olisi ollut sun ratkaisu! :)
 
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
Spedemix
29.07.2016 06:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: Ihan validi näkökanta, mutta aina se ei valitettavasti ole ihan noin mustavalkoista. "Pokkaa nostaa liksa" on vähän hassusti ilmaistu tilanteesta, jossa työn luonteesta on ennalta sovittu, työ on tehty, vaatimukset muuttuvat radikaalisti ja levy-yhtiön deadline painaa päälle.
 
Päädyin valitsemaan vaihtoehdon, jossa mun mielestä oli vähiten häviäjiä. Jälkiviisaus ei toki näin vuosien jälkeen ketään lämmitä, mutta kyllä mä mieluusti kuuntelen ihan vastaisuudenkin varalta, mikä olisi ollut sun ratkaisu! :)

 
Hyviä pointteja. Sun pitää ottaa sun neuvotteluarsenaaliin realiteetit nimeltä Apple Music, Spotify ja niiden ReplayGain: http://productionadvice.co.uk/online-loudness/
 
Eli tulevissa samantyyppisissä keskusteluissa toteat että "Mun on ihan turha laittaa tätä tän kovemmalle, jokatapauksessa Spottari soittaa sen yhtä hiljaa". Näin mäki teen, tai tekisin jos ois tarvis :). Jostain syystä mä en oo parin viime vuoden aikana joutunu painiin asiakkaiden kanssa ollenkaan tästä asiasta.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Fanu
11.05.2018 01:10:16 (muokattu 11.05.2018 01:10:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäänpä tähän oman pajani (hintaa ja relevanttia infoa löytyy linkeistä):
 
http://fanumusic.com/mastering/
https://www.facebook.com/fanumastering/
 
Miksauksesta ja masteroinnista on tullut minulle päivätyö.
Tuohon asemaan kovasti tähtäsin, ja siihen pääseminen on vaatinut paljon puuhaa, ja se onkin tavallaan yhdenlaista kulminoitumaa sille, että tietokoneiden ja musiikin laitteissa olen puuhannut yli 25 vuotta, vuodesta 1992.
 
Tässä nyt muutaman vuoden olen itseni tällä elättänyt, ja muutaman vuoden aikana olen tehnyt jokusen tuhat masteria/mixiä.
Suurin osa asiakkaistani on ulkomailta lähinnä Euroopasta ja USA:sta koska artistivientini (joka alkoi tuoda miksaus- ja masterointiasiakkaita, kun aloin tiedottaa asiasta) on aina ollut merten takana, mutta kotimaassakin olen puuhannut jo yhtä sun toista. Oma musiikillinen katalogini ("Fanu"-nimellä löytyy esim. Bandcampista, Spotifystä yms varsin paljon kamaa) onkin toiminut aika monelle käyntikorttina, ja omaa erikoisalaa on konesaundi: bassomusa, hip hop, downtempo, ja noiden johdannaiset.
Kovin meriitti tähän mennessä on ollut Pete Rockin tuotosten remasterointi USAan.
 
Asiakkaan saaminen tyytyväiseksi on minulle ylpeys ja sydämenasia. Annan tyytyväisyystakuun: jos ei kelpaa, en laskuta. Tämä tietenkin järjen rajoissa aina (esim. jos vokaaliraita on äänitetty surkeasti ja siitä ei saa ison laatustudion saundia, tätä ei voida katsoa miksaajan viaksi ja syyksi saada tehtyä työtä ilmaiseksi).
Viimeisen viiden vuoden aikana tuohon muutaman tuhannen masterin joukkoon mahtuu ehkä noin vajaa 10 tyytymätöntä asiakasta, joten onnistumisprosentti on korkealla, ja sillä elätän itseni.
 
Asiassa lähestyä voi mailitse: fanusamurai@gmail.com / 0456718221. Pyöritän yritystäni Espoon Niittykummussa.
 
-Janne Hatula aka "Fanu"
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «