Muusikoiden.net
02.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Chartmakers & finnvox e-masterointi
1 2
Msse
09.09.2014 15:02:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko masterointikokemuksia kummastakaan otsikon mukaisesta? Chartmakers ei taida e-masterointeja paljoa laatia(?) mutta kiinnostaisi tietää vähän hintatasoa 1-4 biisin masteroinnista.
 
Finnvoxillahan tuo e-masterointi taitaa olla jotain 50 euron luokkaa /kappale, mutta masterointitulos voi olla hieman sika säkissä tyylinen ratkaisu, kun parannusehdotuksia ei oteta vastaan ja masterointi luovutetaan sellaisena kun masteroija on parhaaksi nähnyt.
 
Kiinnostaisi kuitenkin kuulla onko kenelläkään antaa pientä referenssiä vaikka omien töiden osalta kummastakaan puljusta? Etenkin elektroninen musa kiinnostaisi.
 
Onko muita masterointipuljuja joista löytyy hyviä kokemuksia?
 
dewil
09.09.2014 15:36:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä teen masterointia netinkin yli, tyytyväisyystakuulla.
Satoja artikkeleita takana ja varsinkin elektronista kamaa on tullu
tehtyä kosolti. Niin koti, kuin ulkomaisia. Itsekin (mm.) konemusatuottajana, mulla on keskivertoa tanakampi tatsi aiheeseen.
jazmanautÄTgmail.com sopii lähestyä yksityiskohdissa.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Henri Henri Olavi
09.09.2014 16:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Audiamond on suht tuore, mut jo kosolti hehutusta saanut lafka. Suosittelen!
 
http://www.audiamond.fi/
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
studiokekkonen
09.09.2014 16:47:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chartmakersilta kandee toki kysyä. Myös Virtalähde on oikein hyvä, sillähän on myös konemusatausta. www.virtalahde.com
 
Juppu / Studio Kekkonen / www.studiokekkonen.com / studiokekkonen.blogspot.com
washburn
09.09.2014 17:19:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Audiamond on suht tuore, mut jo kosolti hehutusta saanut lafka. Suosittelen!
 
http://www.audiamond.fi/

 
Komppia tälle. Ja Matias on muutenkin mukava kaveri.
 
Live long and Prosper
Spedemix
11.09.2014 18:15:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joitakin vuosia sitten, kun kävin Chartmakersillä kylässä, niin ainakin puhuivat silloin e-masteroinnin tulevasta järkkäämisestä. Laittamalla mailia sehän selviää. Charmakershän on edelleen se paras masterointipaja Suomessa.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Cathi777
15.09.2014 07:26:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Joitakin vuosia sitten, kun kävin Chartmakersillä kylässä, niin ainakin puhuivat silloin e-masteroinnin tulevasta järkkäämisestä. Laittamalla mailia sehän selviää. Charmakershän on edelleen se paras masterointipaja Suomessa.
 
No en nyt menisi niin julistamaan, että Chartmakers paras olisi. Toki monien artistien tuotokset heidän kauttaan menevät, mutta kyllä vähintää yhtää hyvää tavaraa tehdään monessa paikassa. Virtalähde esimerkiksi kyllä ajaa omalla tuotannollaan selkeästi jo ohitse Chartmakersista. Toki jos perus päivänhuttua tekee niin siihen ehkä Chartmakers on oikea vastaus ja heillä siitä eniten kokemusta.
 
Only pop music can break my heart...
washburn
16.09.2014 16:03:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: No en nyt menisi niin julistamaan, että Chartmakers paras olisi. Virtalähde esimerkiksi kyllä ajaa omalla tuotannollaan selkeästi jo ohitse Chartmakersista.
 
No en menisi näinkään julistamaan. Molemmista paikoista on tullut sekä erittäin hyviä että vähemmän hyviä ja vähemmän huolella tehtyjä masterointeja ulos. Tuntuu, että näissä ns. luottopajoissa on niin paljon tuota hommaa, että välillä vaan pääsee läpi vähän ronskimpaakin jälkeä.
 
Live long and Prosper
jannu
16.09.2014 18:53:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: No en menisi näinkään julistamaan. Molemmista paikoista on tullut sekä erittäin hyviä että vähemmän hyviä ja vähemmän huolella tehtyjä masterointeja ulos. Tuntuu, että näissä ns. luottopajoissa on niin paljon tuota hommaa, että välillä vaan pääsee läpi vähän ronskimpaakin jälkeä.
 
Minä kun luulin että masteroijat eivät olisi äänitteen tuotantoketjussa mitään ylimpiä auktoriteetteja. Luuloni perustunee siihen, etten ole kertaakaan tähän päivään mennessä työskennellyt masteroijan kanssa jolla ei olisi tyytyväisyystakuuta ja joka ei tekisi työtään kunnioittaen maksavan asiakkaan toiveita. Mikäli jälki ei ensimmäisellä kierroksella miellytä niin silloin annetaan palautetta, korjaustoiveita ja ammatti-ihminen vastaa tähän tekemällä uuden, paremmin asiakkaan mielenliikkeitä vastaavan version. Kommunikaatiota.
 
Jos joku haluaa vetää johtopäätöksiä äänitteen teknisestä tasosta yhtään minkään asian suhteen, niin sen jonkun tulisi olla kartalla kulloisenkin äänitteen tuotantoketjusta, alkaen siitä kuka teki päätökset. Palkatut tuottajat ja muut ruoskanheiluttajat erikseen, mutta äänitetuotannon ammattilaisen tehtävä on lähtökohtaisesti toteuttaa parhaansa mukaan päättävän eli maksavan tahon visiota, annetuissa raameissa. Totta kai varmasti löytyy eri tasoisia seppiä ja lapsuksia sattuu, mutta kyllä suuressa osassa tapauksista lopputuotteen mahdolliseen heikkouteen kannattaa lähteä etsimään syitä vähän syvemmältä kuin miksauksesta ja masteroinnista.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan Kojootti
Cathi777
17.09.2014 07:36:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: No en menisi näinkään julistamaan. Molemmista paikoista on tullut sekä erittäin hyviä että vähemmän hyviä ja vähemmän huolella tehtyjä masterointeja ulos. Tuntuu, että näissä ns. luottopajoissa on niin paljon tuota hommaa, että välillä vaan pääsee läpi vähän ronskimpaakin jälkeä.
 
No Virtalähteen kohdalla sen täytyy ainakin olla sitten artistista kiinni jos on kuraa ulos tullut. Kun lupaus on, että tehdään niin että asiakas on tyytyväinen.
 
Only pop music can break my heart...
washburn
17.09.2014 09:11:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Minä kun luulin että masteroijat eivät olisi äänitteen tuotantoketjussa mitään ylimpiä auktoriteetteja. Luuloni perustunee siihen, etten ole kertaakaan tähän päivään mennessä työskennellyt masteroijan kanssa jolla ei olisi tyytyväisyystakuuta ja joka ei tekisi työtään kunnioittaen maksavan asiakkaan toiveita. Mikäli jälki ei ensimmäisellä kierroksella miellytä niin silloin annetaan palautetta, korjaustoiveita ja ammatti-ihminen vastaa tähän tekemällä uuden, paremmin asiakkaan mielenliikkeitä vastaavan version. Kommunikaatiota.
 
Jos joku haluaa vetää johtopäätöksiä äänitteen teknisestä tasosta yhtään minkään asian suhteen, niin sen jonkun tulisi olla kartalla kulloisenkin äänitteen tuotantoketjusta, alkaen siitä kuka teki päätökset. Palkatut tuottajat ja muut ruoskanheiluttajat erikseen, mutta äänitetuotannon ammattilaisen tehtävä on lähtökohtaisesti toteuttaa parhaansa mukaan päättävän eli maksavan tahon visiota, annetuissa raameissa. Totta kai varmasti löytyy eri tasoisia seppiä ja lapsuksia sattuu, mutta kyllä suuressa osassa tapauksista lopputuotteen mahdolliseen heikkouteen kannattaa lähteä etsimään syitä vähän syvemmältä kuin miksauksesta ja masteroinnista.

 
Kyllä. Itse pyrin menemään mukaan masterointiin aina kun mahdollista, jotta saadaan homma kerralla kuntoon. Ei mulla ainakaan ole aikaa lähetellä useita versioita edestakaisin. Ammattitaitoa on mun mielestä se, että ottaa ne toiveet ja biisin tunnelman huomioon jo ekassa masterointiversiossa, eikä toivo, että nopsasti tehty eka versio menee läpi kunhan vaan soi kovaa..
 
Live long and Prosper
T-Stag
22.09.2014 23:28:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla hieman alkaa hälytyskellot soimaan kun kotisivulla olevissa ohjeissa miksaajaa ohjeistetaan näin:
 
"No master bus effects like EQs, compressors or limiters. All the necessary adjustments serve better when done in the multitracks. You can send another file with effects to serve as a reference."
 
Aika karu linjanveto, varsinkin kun missään ei lue mitä laitteita masteroinnissa käytetään.
 
anapena
22.09.2014 23:55:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stag: Mulla hieman alkaa hälytyskellot soimaan kun kotisivulla olevissa ohjeissa miksaajaa ohjeistetaan näin:
 
"No master bus effects like EQs, compressors or limiters. All the necessary adjustments serve better when done in the multitracks. You can send another file with effects to serve as a reference."
 
Aika karu linjanveto, varsinkin kun missään ei lue mitä laitteita masteroinnissa käytetään.

 
Eikös tuo ole yleensä ihan hyvä ohje, jos masterointi tehdään niinku oikeesti, erikseen, jonkun muun toimesta?
 
Istu ja pala!
saastara
23.09.2014 08:06:21 (muokattu 23.09.2014 08:09:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Eikös tuo ole yleensä ihan hyvä ohje, jos masterointi tehdään niinku oikeesti, erikseen, jonkun muun toimesta?
 
Ei. Ei ole. Ainakaan yksiselitteisesti.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Spedemix
23.09.2014 13:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on tää klassinen dilemma bussiproseinnin suhteesta masterointiin: Masteroijat pyytää, että ei puututa miksauksen headroomiin loudnessin nimissä, mutta kaikenlainen "taiteellinen" mixbus prosessointi on ihan allright (jos miksaaja tykkää tehä sellaista). Siitä on kyse noissa "No bus prosessing please" -libuissa.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
anapena
23.09.2014 14:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Ei. Ei ole. Ainakaan yksiselitteisesti.
 
Nojuu, eihän musan miksaus ole yksiselitteistä:) Kyllähän kaikenlainen bussipelailu ennen masteria on normaalia, mutta itse jättäisin masterlohkon aika tyhjäksi, ellei siellä ole jotain tosi tarpeellista. Turvallista olisi sanoa, että tapauskohtaista. Onneksi aiheesta voi usein keskustella etukäteen.
Mulla nyt on masteri aina täynnä, mutta mun tekemät ei menekään varsinaiseen äänimasterointiin...
 
Istu ja pala!
dewil
23.09.2014 15:01:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän masterointi ole pääsääntöisesti todellakaan niin yksioikoista hommaa, että kukaan voi kuuluttaa totuutena, että se tekee paskaa ja tuo timantteja.
Masterointikin perustuu subjektiiviseen totuuteen siitä mikä on hyvää, niin tekijä, kuin asiakaspuolellakin.
Lopputulos ja tyyliseikat voivat vaihdella paljonkin.
Toki masteroijilla on lähtökohtaisesti syvällisempi ja monipuolisempi ymmärrys mahdollisimman laajalla skaalalla eri musiikin ja tuottamisen tyyleistä, muttei kukaan ole selvän-näkijä. Jos ei päästä itse paikalle, niin sitten evästetään ja kerrotaan vaikka vähän referenssejä, että mihin ollaan tähtäämässä tyyliin:
- Sellasta Widhearts henkistä isoo amerikan soundia, joka iskee lekalla otsaan ja tulee ihan vitun lujaa!"
-Luomumpaa rokkikamaa, jossa on orgaaninen yläpää, lämmin botne ja laaja dynamiikka. Biisin 3 miksaukseen ollaan erityisen tyytiksiä. Seiskaan ei niinkään...
 
Mulla pomppaa tilauksista hyvin pieni osa tehtäväksi uudelleen, mutta mä yritänkin kysellä tarpeeksi tarkkaan, varsinkin epäselvemmissä tapauksissa, että mitä haetaan.
Välillä joutuu toteamaan että jos haluutte priimaa, niin menkääs takas studioon ja viilatkaas tää asia kuntoon miksauksessa.msolloin kun semmoseen täytyy ryhtyä, niin se kyllä yleensä maksaa vaivan.
 
Mutta yleisin tilanne masteroinnin jälkeen on se että tulee kommenttia heti perään, jossa esitetään että: kuuntelin just autossa/treeniksellä/kämpillä/luureilla (valitse vain yksi) ja tässä on liikaa botnea tai kihisee tms. Ja minä toppuuttelemaan, että mene kuuntelemaan myös frendin luokke, ja muihin eri paikkoihin, joihin et ole tottunut ja kerro parin päivän päästä miltä tuntuu. Yleensä sitten tuleekin palautetta, että johan toimii ja pitää varmaan ostaa uudet stereot himaan :D
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Torniojaws
24.09.2014 21:08:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan pitää kuunnella monella eri laitteella :) Yksi masteroinnin tärkeimmistä tehtävistä on saada lähdemateriaali soimaan mahdollisimman monella aivan erilaisella laitteella mahdollisimman hyvin.
 
Vortech Industrial Death Metal
T-Stag
25.09.2014 22:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Ei. Ei ole. Ainakaan yksiselitteisesti.
 
Juurikin näin. Varsinkin tuo kommentti siitä että muutokset toimivat aina paremmin moniraitatasolla on vale. Hyvä bus-kompressointi toimii monesti "audioliimana" joka sitoo musiikin elementit toisiinsa aikaansaaden yhtenäisemmän miksauksen. Siihen on syynsä, että mm. SSL- ja Neve-konsoleissa löytyi buss-kompressori sisäänrakennettuna. Ei siinä mistään loudnessista ole kysymys jos kompressoidaan 1-3 db:ä
 
Eq:sta vielä sen verran että jos tiedän korostavani useimpia äänilähteitä esim. parin db:n ylähyllyllä niin se on paljon näppärämpää tehdä masterissa.
 
anapena
26.09.2014 12:41:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo liimajuttu on tosi. Jos sulla on tuollainen herkkumikseri tai kompura käytössä, niin sitä kannattaa käyttää. Mutta jos mennään perusplugareilla, niin masteroijalla voi olla räkissään jotain vielä parempaa. Tietty miksaajalle tutussa omassa ympäristössä on helpompaa tehdä esimerkiksi tuollaisia yleisequtuksia. Itse ollut muutaman kerran masteroinnissa mukana, ei se joka kerta ole täysin maaliin osunut...kun sitä jälkeenpäin kuuntelee.
 
Istu ja pala!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti