Muusikoiden.net
02.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DIY Audiolaitteita
1
Viikset
05.09.2014 13:56:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moro,

Haulla löytyi jonkin verran aiheeseen liittyen ja ilmeisesti aika monella Tee-Se-Itse miehellä kolvi käryää kammarissa..

Alkanut tässä viime aikoina kiinnostamaan joku tee itse projekti.
Jonkin verran tullut vuosien saatossa kokemusta esim. mikserin huoltamisesta, komponentteja on tullut vaihdettua ja piuhoja kolvattua vaikka kuinka paljon, kolvi pysyy aika hyvin lapasessa.

Pelkän kytkentäkaavion mukaan tekeminen ei kyllä onnistuis ellei laite olis sitten ihan yksinkertainen, lähinnä mietin tollasia rakennussarjoja, joissa on kaikki komponentit valmiina, piirilevyt ja hyvät kytkentäkaaviot. Netissä aika paljon löytyy esim. eri kompressorien rakennussarjoja 1176 klooneja yms. Lisäksi kiinnostais mikkietuset ja itse mikrofonit. Alla pari linkkiä mitkä herättää mielenkiintoa:

http://www.hairballaudio.com/shop/p … t_info.php?cPath=22&products_id=163
http://microphone-parts.com/microphones/

minkälaisia kokemuksia on aiheesta ja mitä ei ainakaan kannata tehdä/mistä ei ainakaan kannata aloittaa. jostain simppelistä muljuttimesta olis tieten kiva aloittaa ja siirtyä sitten haastavampiin aiheisiin..

-janne

oo kiitoksia paljon kiitoksia oo
Viikset
05.09.2014 14:01:09

huomasimpa juuri että m-netissähän on oikeen palsta tätä aihetta varten... hoh hoijaa!
katselin haualla näköjään vaan studiotyöskentely palstalta..
eiku lukemaan ja ihmettelemään...

darkus
05.09.2014 14:17:14 (muokattu 05.09.2014 14:23:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen rakentanut näitä jonkinverran.... mm. pari 1176, 4ch neumann w492 eq, SSL tyylinen bus kompressori, etareita yms

Tällä hetkellä workbenchissä on stereo LA2A.

Mukavaa puuhaa ja aika nopeasti pääsee hommasta jyvälle.

Itse alotin hieman kunnianhimoisesti juurikin noista Hairballin kamoista. Oli mulla kolvin kanssa temppuilusta ja korjailusta jonkinverran kokemusta etukäteen kylläkin.

Noista 500 sarjan moduuleista on aika turvallista aloittaa koska ne ei vaadi omaa virtalähdettä....mikä on oikeastaan se "vaarallinen" osuus noiden tekemisessä. Putkiprojekteja en ainakaan suosittele heti kärkeen ollenkaan.

Jos sulla on vain vähän kokemusta niin rakentele joku pedaali? Rakennus-sarjoja löytyy paljonkin eivätkä ole vaikeita tai kalliita pilata.

EDIT: pitää noista hairballin kamoista mainita että nuo 1176 kloonit hakkaavat mielestäni nykyiset Universal Audion reissuet mennen tullen... ja noi Lolat on meidän studion käytetyimmät etarit vaikka meillä on muitakin laadukkaita etuasteita...huikean hyvän kuuloisia

Attack Attack, We are back again baby!
Viikset
05.09.2014 16:25:13

kiitos Darkus vastauksesta!

Kaverilla olis 500-sarjan luncboxi :) ehkäpä voisin jostain semmosesta moduulista lähteä liikkeelle. Mietinkin että saan suosiolla putkivehkeet unohtaa näin aluksi..

Spike
05.09.2014 20:27:55

Viikset: Mietinkin että saan suosiolla putkivehkeet unohtaa näin aluksi..

Uraltone junioriin tulee niin hyvät ohjeistukset, että sen kasaa vähän vähemmälläkin kokemuksella. Jos kolvaustaitoja löytyy ja on huolellinen.

Juhani_t
06.09.2014 12:19:12

Viikset: Mietinkin että saan suosiolla putkivehkeet unohtaa näin aluksi..

Putkilaitteilla ne isät ja esi-isätkin on aloitelleet elektroniikkaharrastustaan. Järjen ja huolellisuuden kanssa tietenkin. Kovat jännitteet ja kuumat lasipinnat kun huomioi niin turma tulee todennäköisemmin liikenteessä. Putkivehkeissä mekaniikkaan kannattaa panostaa eikä tehdä avohässäkkäkoekytkentöjä pitkin pöydännurkkia. Kunnollisen kotelon työstäminen on puutteellisilla työkaluilla ja tiloilla vaikeaa. Tämä on varmaankin suurin syy suosia rakennussarjoja.

Heikki
06.09.2014 19:21:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani_t: Kunnollisen kotelon työstäminen on puutteellisilla työkaluilla ja tiloilla vaikeaa.

Helppoahan se on jos valmiisin räkkikoteloihin tekee, ei tartte muuta kun reikiä porailla. Putkenkannatkin voi laittaa takaseinään, niin että putket sojottavat takaseinästä ulospäin. Näin ei sitten koko laitos lämpene helvetisti.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti