Muusikoiden.net
06.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymyksiä kotistudiosta
1
jjam0
18.08.2014 18:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi. Sain vihdoinkin monen vuoden suunnittelun ja sniiduttelun jälkeen kasattua oman kotistudioni. Jep, nimenomaan, sain sen kasattua. Varsinaisessa työskentelyssä on suuria esteitä. Tuntuu kuin softat olisivat jotenkin hukassa siitä mitä haluan tehdä ja päin vastoin, minä hukassa niiden kanssa. Selitän nyt yksityiskohtaisesti miten suunnittelin ja kasasin studioni. Jokin tässä hommassa ei luonaa tai sitten olen jättänyt jotain tärkeää välistä huomioimatta. Pää lyö tyhjää. Auttakaa jos pystytte, please!

Maschine MK II (mukana tuli softa Maschine 2.0) + Komplete 9 Ultimate (softa)
- Siis näiden pitäisi kuulemma pelittää jotenkin keskenään. Miten se tapahtuu?

M-Audio Axiom 61 2nd Gen + software (esim Komplete 9 Ultimate?)
- Tällä midikeyboardilla haluisin tuottaa ääniä tosta Kompletesta. Mutta miten?

Eleven Rack + Pro Tools 11
- Eleven Rackista haluaisin saada Pro Toolsiin kitarat ja bassot. Miten?

Pro Tools 11 + muut softat
- Pitäisi olla toimivia keskenään, mutta en käsitä miten.

Studiomonitoreina Yamaha HS 5 pari

Tietokoneena vuoden 2013 iMac 27'' ja ulkoinen kovalevy Buffalon 1TB Thunderbolt

En saa esiin kaikkia ominaisuuksia softista ja hardwareista.
Olen joutunut lataamaan valmistajien kotisivuilta softia, koska koneessa ei CD-asemaa.
Onko ongelma peräisin siitä kenties että olen joutunut lataamaan ne?
Pitäiskö ostaa ulkoinen CD-asema ja sitä kautta asentaa softat?
Komplete 9 Ultimate tuli kovalevyllä, Pro Tools 11 muistitikulla

Olis mielettömän hienoa jos joku vois jeesata miestä mäessä.
Tän kotistudion kasaaminen on ollu pitkään jo unelma ja nyt tää junnaa tässä.

Sori jos en osannu purkaa kaikkia tarvittavia yksityiskohtia tähän, mut kysykää.

Kiitos vastaajille

Point
20.08.2014 15:03:21

Nyt sulla on ainakin hyvät kamat kasassa, niistä ei jää tää homma kiinni. Mutta sun kysymykses on vähän älyttömän laaja, en itse oikein ainakaan pysty sanomaan tähän yhtään mitään. Mitä sä siis tarkalleen ottaen et pysty tekemään? Ootko saanut protariin mitään ääntä sisään, tai onko ylipäätään perusominaisuudet hallussa? Itse opettelin omien softieni käytön perusteet pitkälti youtubesta löytyvien tutoriaalien avulla, suosittelen ainakin kokeilemaan samaa.

Oothan muuten saanut eleven rackin asetettua macin äänikortiksi ja monitorit kytkettyä siten, että niistä tulee ääntä pihalle?

jjam0
20.08.2014 15:39:54

AKWM: Mutta sun kysymykses on vähän älyttömän laaja, en itse oikein ainakaan pysty sanomaan tähän yhtään mitään. Mitä sä siis tarkalleen ottaen et pysty tekemään? Ootko saanut protariin mitään ääntä sisään, tai onko ylipäätään perusominaisuudet hallussa? Itse opettelin omien softieni käytön perusteet pitkälti youtubesta löytyvien tutoriaalien avulla, suosittelen ainakin kokeilemaan samaa.

Oothan muuten saanut eleven rackin asetettua macin äänikortiksi ja monitorit kytkettyä siten, että niistä tulee ääntä pihalle?

Kiitos. Huomaan joo että jäi kysymys viimeistelemättä ja muutenkin suht' leväälleen. Tarkalleen ottaen en oo päässy tekemään vielä mitään. Maschine MK2:sella olen paukutellu jotain raakaa raitaa Maschinen 2.0 softaan, mutta varsinaiselta recordingiks se ei päässy missään vaiheessa. Kun rumpulooppi oli valmis, en tajunnu yhtään mistä löydän Komplete 9 Ultimaten soundit ja miten soitan ne tolla midi-kiipparilla, jotta saan kasattuu edes sen ekan testibiisin. < Eli toi workflow jotenkin takkuilee, mitä pitäis tehdä? Ja Pro Toolsista en oo löytäny vielä sitä miten soitan Eleven Rackin kautta tulleet kitarat sinne nauhalle, enkä oo löytäny Maschinen/Komplete 9 Ultimaten soundeja plug-inina. Ja mitä tohon äänikortti juttuun tulee niin en oo tietonen miten sen teen, oon täysin uus tässä mac-maailmassa. Löin kajareihin jackit ja sieltä tietokoneeseen. Ku ei tullu ääntä aluks pihalle ku niissä oli XLR:t kytkettynä Eleven Rackiin ja Eleven Rack usbilla koneeseen. Johtuukohan just siitä äänikortti-systeemistä?

Perusominaisuudet hakusessa, studiossa oon työskennelly artistina ennenkin, mut en koskaan tässä isossa tuolissa ennen kuin nyt kotistudiossa.

Onko jotain perusjuttuja mitä mun pitäis tarkistaa? Miten?

Kiitti

washburn
20.08.2014 16:30:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa siltä, että parhaiten hyötyisit ja oppisit homman jujun maksamalla muutaman kympin jollekin paikalliselle äänisepälle, joka näyttäis sulle perus asetukset ja toiminnot.

Live long and Prosper
Generalissimo
20.08.2014 16:35:07

washburn: Kuulostaa siltä, että parhaiten hyötyisit ja oppisit homman jujun maksamalla muutaman kympin jollekin paikalliselle äänisepälle, joka näyttäis sulle perus asetukset ja toiminnot.

Joo, hirviä homma alkaa askel-askeleelta opastamaan kaikkien softien asetuksissa jne, ne pitää vaan googlesta ja youtubesta kaivaa ja uhrata enemmän tai vähemmän aikaa, tai sitten maksaa jollekin joka jaksaa opettaa.

Point
20.08.2014 17:20:52

jjam0: Onko jotain perusjuttuja mitä mun pitäis tarkistaa? Miten?

Kiitti

Useimmilla meillä (tai ainakin mulla) on mennyt tää prosessi silleen, että on ostettu tyyliin yks laite kerrallaan ja opeteltu käyttään aina hiljalleen. Sulla tuli nyt kerralla aika kasa opeteltavaa. Suosittelen ehdottomasti, että pyydät just jotain studiohommia harrastavaa/ammatikseen tekevää ihmistä näyttään sulle perusteet ja laittaan setupin toimintavalmiuteen, niinkuin washburn ehdotti. Mä voisin tulla vaikka kahvipalkalla jos olisit lähistöllä ja jos protari olis mulle missään määrin tuttu ympäristö. :D

jjam0
20.08.2014 21:56:31

washburn: Kuulostaa siltä, että parhaiten hyötyisit ja oppisit homman jujun maksamalla muutaman kympin jollekin paikalliselle äänisepälle, joka näyttäis sulle perus asetukset ja toiminnot.

Niin kai on tehtävä ellei tää muuten aukea. Ei mennyt ihan niin kuin ajattelin, kun olen noin yleensä tietokoneiden kanssa ollut pätevä, että tämäkin menee tosta vaan. No, koitan ratkoa tätä solmua auki jotenkin. Kiitti kaikil vinkeistänne

L.Ruoska
21.08.2014 15:21:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Protools ei ole tuttu mutta jotenkin näin varmaan mennään:
Asenna softat
Asenna hardware
Laita Protoolsista MIDI-keyboardi käyttöön jos ei tajua itsekseen
Tee uusi raita
Laita raidan ohjaimeksi se keyboardi
Laita raidan efektiksi jotain mitä juuri asensit
Paina rec ja ala takoa

Jos tää ei tarkota sulle mitään niin vietä pari iltaa YouTubessa niin alkaa tapahtua :-P

Ei se riisi pure jolle kastiketta kaadat.
tuquoque
05.09.2014 16:15:09

AKWM: Useimmilla meillä (tai ainakin mulla) on mennyt tää prosessi silleen, että on ostettu tyyliin yks laite kerrallaan ja opeteltu käyttään aina hiljalleen. Sulla tuli nyt kerralla aika kasa opeteltavaa.

Tässäpä probleeman ydin taitaa olla.

Nyt kun olet hankinnat jo tehnyt, laita osa laitteista sängyn alle tai kaappiin odottelemaan. Ota niitä sieltä yksitellen esille vaikkapa kuukauden tai viikon välein, oppimisnopeudestasi riippuen. Aluksi vaikkapa vain Mac, kaiuttimet, Garageband ja midikiippari. Kun niiden käyttö on hallussa asenna sitten se Protools ja siihen sitten noita muita äänilähteitä pikkuhiljaa.

Olisihan se hienoa pamauttaa ensimmäinen hitti eetteerin jo viikon kuluttua, mutta hiljaa hyvä tulee :)

m.
dewil
05.09.2014 16:22:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Napankymppiä lainaten: Sama kuin edellnen.

Opettelet ensin ihan perusasiat, kuten sekkarin käytön. Sitten kytket siihen asian a. ja etenet vähän kerrassaan.

Eihän kukaan lähde valokuvausharrastukseenkaan ostamalla markkinoiden monipuolisimman järkkärirungon, kaikki mahdolliset objektiivit, salamakaluston refloineen ja radiolaukaisimineen etc... opettelematta ensin peuspokkarilla perusteet. Eiku onhan niitä, muttei pitäis. Tai siis pitäis, koska niiltä saa sitten käytettynä halvalla priimakalustoa :D

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Kalmo
06.09.2014 01:51:04

Noissa softissa on yhteensä varmaan 3000 sivua manuaaleja/help fileitä. Lueskele ne nyt pariin kertaan kaikessa rauhassa...
Sitten kun voit esittää spesifejä kysymyksiä jostain tietystä ongelmasta, niin taatusti löytyy neuvoja foorumilta.

Useilla ohjelmisto- ja laitevalmistajilla on myös paljon neuvontavideoita esim. Youtubessa. Tsekkaa sieltä.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti