Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: In the box vs out of the box
1 2
Sencify
15.04.2014 16:33:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt tässä pohtinut että haluanko lähteä rakentamaan out of the box studiota itselleni. Tällä hetkellä omistan Zoom R16 -äänikortin jonka kautta on sitten cubasessa miksailtu ja masteroitu.
 
Pyytäisin neuvoja siitä, miten out of the box miksaus tapahtuu (minne raidat tallentuu, miten ne saadaan sitten kuljetettua eri efektien läpi yms yms) ja siitä mitä laitteita kannattaisi ensimmäiseksi alkaa hankkimaan, jos out of the box miksausta haluaa alkaa tekemään.
 
Lisäksi yleistä keskustelua out of the box- ja in the box -miksauksen hyvistä ja huonoista puolista.
 
Kiitos etukäteen! :)
 
jannu
15.04.2014 17:21:58 (muokattu 15.04.2014 17:23:53)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei OTB:iin tarvita muuta kuin tarpeeksi (se sun on päätettävä itse mikä on tarpeeksi) kanavia interfacen tai muuntimen i/o:ssa ja esim analoginen summain ja mitä nyt sattuisit haluta käyttämään siinä välissä. Miksaussumman palautat sit takaisin DAWiin uudelle raidalle ja siinäpä se yksinkertaisuudessaan.
 
ITB:n ja OTB:n hyvä ja huonot puolet ovat tänäpäivänä melko kosmeettisia ja riippuvat täysin tilanteesta. Soundaako toinen paremmalta kuin toinen? -Se on jokaisen päätettävä itse, totuus on jossain siellä välissä, vaikka kuka muuta väittäisi.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Kuuntele punkrokkia!
oksatboys
15.04.2014 17:29:15 (muokattu 15.04.2014 17:36:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat yhdistää (analogista) rautaa tietokoneeseen pohjautuvaan äänityshässäkkään niin tarvitset:
- rautaa
- Interfacen, jossa tarpeeksi sisäänmenoja ja ulostuloja
- edelleen tietokoneen ja DAWn
- summaukseen ja reitittelyyn mikserin
- piuhaa
 
Tietokone DAWeineen toimii siis tallennusvehkeenä. DAWin reititysasetukset laitat silleen että raidat menee ja tulee minne haluat. Eli esim. DAWista tulee 12 raitaa interfacen kautta sen outputeista mikseriin ja mikserin stereosumma menee sitten interfacen inputteihin ja sieltä koneelle. Mikseriäkään ei tarvitse jos haluaa vain käyttää ulkoisia efektejä tms. eikä halua siis miksata (sanan varsinaisessa merkityksessä) ollenkaan. Sen kun kytkee ulkoisen palikan interfacen inputtien ja outputtien väliin ja reitittää DAWissa oikein.
 
ITBn plussat
-rahaa säästyy vs. OTB
- tilaa säästyy vs. OTB
-helppous kokeilussa yms.
 
OTBn plussat
- soundi (joissain tapauksissa)
- tuntuma miksaukseen
- analogisen vintage kaman tuoma mojo
 
E. Jos haluat jotain purkkia käyttää miksauksessa niin sen luulis onnistuvan tuolla Zoomillakin.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
PJS
16.04.2014 08:48:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nappulanpyörittäminen on ehkä hauskempaa niillä rautamollukoilla. Mut mikäli tosiaan haluu tyystin Out-Of-The-Box meiningillä puuhastella, niin ainakin näin maallikon aivolla kelais et kannattaa panostaa sellaiseen interfaceen mikä muuntaa sen digitaalisen asian takaisin audioksi (ja toistepäin) niin hyvällä laadulla kuin suinkin.
 
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
Mikael
16.04.2014 11:04:12 (muokattu 16.04.2014 11:04:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Periaatteessa asia on aika yksinkertainen. Nauhurilta (tai tietokoneelta) syötetään kanavakohtianen audio mikserille ja mikserillä miksataan. Käytännössä erialisia kombinaatioita ja mahdollisuuksia on lähes rajattomasti, mistä voi johtaa päätelmän että ITB ja OTB ovat vaan tietyllä tapaa ääripäät joiden väliin mahtuu niin paljon variaatioita ettei suoranaista vertailua voi järkevästi tehdä.
 
Helppo tapa olis varmaan hankkia joku mikseri jossa on omaan käyttöön riittävä määrä kanavia ja syöttää tietokoneelta matskut mikserillä ja palata mikseriin jälkeen takaisin tietokoneelle. Muuntimet tietty pitää olla halutuun kanavamäärään suhteutettuna.
 
Itse funtsin niin, että oikealla mikserillä on tietty mielettömän paljon kivempaa ja vibaisampaa (kiitos Pyry) miksata, mutta jotta se olisi järkevää pitää mikserin, muunitmien ja muidenkin asioiden olla erittäin laadukkaita, jotta se olisi jotenkin parempi kuin ITB. Paitsi tietty jos lofi on tarkoituksellista ja taiteellisen näkemyksen mukaista. Kustannukset kasvavat aika äkkiä kanavamäärän myötä vaan sellaiseksi ettei ainakaan mulla ole moiseen yleensä varaa. Näin ollen mä miksaan useimmiten laatikossa ja käytän ehkä joitan asioita välillä laation ulkopuolella marinoitumassa.
 
Mutta yhden levyn Nevellä miksanneena on pakko tunnustaa että kyllä sitä hommaa muistelee aina lämmöllä ja "jonain päivänä"-fiilikset ovat välillä hyvin vahvat...
 
Fuzz is Clean!
washburn
16.04.2014 12:03:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mutta yhden levyn Nevellä miksanneena on pakko tunnustaa että kyllä sitä hommaa muistelee aina lämmöllä ja "jonain päivänä"-fiilikset ovat välillä hyvin vahvat...
 
Vahvat kompit. Ja on se myös mukava tunne, kun äänittää Neven läpi, ja homma on samantien kasassa. Se jälkiprosessoinnin määrä vähenee tuntuvasti.
 
Live long and Prosper
oksatboys
16.04.2014 12:49:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun aloittelijalle vielä että soundiin vaikuttaa eniten tila, mikki ja etuaste. Jos päivität niitä eka paremmiksi (ja opettelet vielä käyttämään) niin koneellekin tulee heti parempaa soundia jota miksata. Usein tuntuu että ei oikeen saa kunnon soundia kun äänittää koneelle kliinisten halpisetusten läpi. Jos tosiaan on jotain kunnollisempaa etusta ja vaikka rautakompura äänittäessä, niin ollaan jo pitkällä.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
PJS
16.04.2014 12:50:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja taas ihan harrastajanäkökulmasta kelattuna:
Luulis että OTB asioissa kaikenlaisia ratkaisuja pitää kelata enemmän ennen kuin tekee, asioihin pitää olla valmis sitoutumaan enemmän (koska palauttaminen ja "eipäsku" meininki on niin paljon vaikeempaa ilman undo -nappia) ja kenties monia juttuja pitää ihan oikeesti ajatella jo siinä ihan äänittäessä (niinku kaiketi pitäis joka tapauksessakin).
 
Noi lisääntyneet kelailut ja harkitsemiset lopputuloksen aikaansaamiseksi heijastunee kivalla tavalla siihen itse lopputulokseen. Tai luulis ainakin, koska yleensä hommat sujuu nastemmin ku ei hätiköi vaan pysähtyy välillä ajattelemaan.
 
Myöskin koska kaikenlaisii analysaattoreita ja mittareita on vähempi käytössä, vois kuvitella et OTB joutuu käyttämään ihan niitä korvia siinä päässä. Sekin lienee pääsääntöisesti suotava ja positiivinen asia.
 
Mut siis: Kaikki noi asiat voinee tehdä ihan vaikka meitsin "kotistudion" harrastajaläppärilläkin.
 
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
PJS
16.04.2014 12:57:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tavallaan aiheesta ohi. Mut: Kivojen mikkiostosten jälkeen ja myös lainailtuani jäsen Mikaelilta kerrankin ihan oikeasti kivaisaa etuaste/kompura/eq asiaa on ainakin omassa harrastelussa alkanut entistä enemmän kiinnostamaan ihan vaan sellainen lähtökohta et kaikki matsku olis mahdollisimman lähellä valmista jo nauhoittaessa. Eli et vaikka omassa tapauksessa lauluun ja akkariin ja ehkä joihinkin muihin asioihin sais jo äänittäessä suunnilleen sellaset kompuroinnit ku tarvis. Ja et mikkien asentoja/soittotapaa/blaablaa vaihtelemalla sais sen saundin talteen mitä ajattelee haluavansa sille lopullisellekin asialle.
 
Lähinnä siks että se DAW-plugarirunkkaaminen on jotenkin mielettömän epäinspiroivaa ja epäintuitiivista ja koska 90% omasta puuhastelusta on sitä et koittaa saada ikäänkuin biisienteko -mielessä asioita nauhalle, mut kuitenkin kohtuullisella laadulla. Olis nastaa et semmoinen parametrien hinkkaaminen eliminoitais niin pitkälle kuin mahdollista.
 
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
jannu
16.04.2014 13:07:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Ja taas ihan harrastajanäkökulmasta kelattuna:
Luulis että OTB asioissa kaikenlaisia ratkaisuja pitää kelata enemmän ennen kuin tekee, asioihin pitää olla valmis sitoutumaan enemmän.

 
Tässä päästään just siihen että kaikki on tapaus- ja tilannekohtaista. Jos otb tekee raskasta prosessointia, niin joo, silloin ainakin näennäisesti sitoo käsiään hieman enemmän ja ottaa sen riskin ettei jotain tiettyä juttua voi toisintaa täysin identtisesti jos tarvetta tulee.
 
Mutta jos poistuu boksista esim. miksaussumman verran, ajaa tavaraa mikseriin, kaikki liut ylhäällä, tai muuhun summaimeen ja summan vaikka analogiseen masterkompressoriin, tällöin ainoastaan sen analogiketjun vähäiset asetukset ovat sitomassa käsiä ja dawissa on edelleen mahdollisuus hieroa niin paljon kuin jaksaa.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Mikael
16.04.2014 14:20:17 (muokattu 16.04.2014 17:38:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Tässä päästään just siihen että kaikki on tapaus- ja tilannekohtaista. Jos otb tekee raskasta prosessointia, niin joo, silloin ainakin näennäisesti sitoo käsiään hieman enemmän ja ottaa sen riskin ettei jotain tiettyä juttua voi toisintaa täysin identtisesti jos tarvetta tulee.
 
Toisaalta asian voi nähdä niinkin päin, että päätös asioista on silloin tehty ja se ei enää kuormita prosessia myöhemmin. Lisäksi päätös on tehty silloin kun itse asiakin tapahtuu, jolloin se ainakin fiilispohjalta on relevantimpi taiteentekemisen näkökulmasta, kuin kuukausien päästä tehty päätös ihan muissa fiiliksissä kun itse tapahtuma on jo unohdettu - pahimmassa tapauksessa "koska näin yleensä on totuttu tekemään" -pohjalta. Lisäksi kun se päätös on tehty se vaikuttaa muuhunkin tekemiseen. Nykyään kun on mahdollista jättää päättämättä about kaikki asiat, niin miksaaminen voi olla helvetillinen kokemus kun ei ole juuri mitään lähtökohtaa millekään asialle, eikä mitään ole tehty sopimaan yhteen minkään kanssa. Pahimmassa tapauksessa on monesta asiasta playlistoittain kamaa ja kaikenlaisia "vaihtoehtoja", mistä pitäis valkata yhteensopivat ja sitten miettiä niille jotkut soundit...
 
Veikkaisin että tässä on yksi suurimmista syistä sille, että paljoakaan mitään oikeasti persoonallista ei nykyään tapahdu :D
 
Fuzz is Clean!
washburn
16.04.2014 15:25:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ainakin riippuu siitä, että kuka tuottaa ja päättää soundin. Jos on edes pieni mahdollisus sille, että joudun palaamaan sessioon ja muuttamaan asioita jonkun muun toiveiden mukaan, niin miksaan ihan mielellään boksissa. Tää ei oo musta paha vaihtoehto, kun on äänittänyt hyvien rojujen läpi. Sit jos saa tehä just semmosta kun itte haluaa, niin senkun vaan leväyttää homman pöytään ja efektoi analogikamoilla.
 
Live long and Prosper
jannu
16.04.2014 21:54:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Toisaalta asian voi nähdä niinkin päin, että päätös asioista on silloin tehty ja se ei enää kuormita prosessia myöhemmin. Lisäksi päätös on tehty silloin kun itse asiakin tapahtuu, jolloin se ainakin fiilispohjalta on relevantimpi taiteentekemisen näkökulmasta, kuin kuukausien päästä tehty päätös ihan muissa fiiliksissä kun itse tapahtuma on jo unohdettu - pahimmassa tapauksessa "koska näin yleensä on totuttu tekemään" -pohjalta. Lisäksi kun se päätös on tehty se vaikuttaa muuhunkin tekemiseen. Nykyään kun on mahdollista jättää päättämättä about kaikki asiat, niin miksaaminen voi olla helvetillinen kokemus kun ei ole juuri mitään lähtökohtaa millekään asialle, eikä mitään ole tehty sopimaan yhteen minkään kanssa. Pahimmassa tapauksessa on monesta asiasta playlistoittain kamaa ja kaikenlaisia "vaihtoehtoja", mistä pitäis valkata yhteensopivat ja sitten miettiä niille jotkut soundit...
 
Veikkaisin että tässä on yksi suurimmista syistä sille, että paljoakaan mitään oikeasti persoonallista ei nykyään tapahdu :D

 
Joo, vähän kiireessä kirjoitin niin jäi sanomatta juurikin tämä puoli. Komppaan täysillä! :)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Sencify
25.04.2014 12:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Jos haluat yhdistää (analogista) rautaa tietokoneeseen pohjautuvaan äänityshässäkkään niin tarvitset:
- rautaa
- Interfacen, jossa tarpeeksi sisäänmenoja ja ulostuloja
- edelleen tietokoneen ja DAWn
- summaukseen ja reitittelyyn mikserin
- piuhaa
 
Tietokone DAWeineen toimii siis tallennusvehkeenä. DAWin reititysasetukset laitat silleen että raidat menee ja tulee minne haluat. Eli esim. DAWista tulee 12 raitaa interfacen kautta sen outputeista mikseriin ja mikserin stereosumma menee sitten interfacen inputteihin ja sieltä koneelle. Mikseriäkään ei tarvitse jos haluaa vain käyttää ulkoisia efektejä tms. eikä halua siis miksata (sanan varsinaisessa merkityksessä) ollenkaan. Sen kun kytkee ulkoisen palikan interfacen inputtien ja outputtien väliin ja reitittää DAWissa oikein.
 
ITBn plussat
-rahaa säästyy vs. OTB
- tilaa säästyy vs. OTB
-helppous kokeilussa yms.
 
OTBn plussat
- soundi (joissain tapauksissa)
- tuntuma miksaukseen
- analogisen vintage kaman tuoma mojo
 
E. Jos haluat jotain purkkia käyttää miksauksessa niin sen luulis onnistuvan tuolla Zoomillakin.

 
Anteeksi olen aloittelija tämän asian käsittämisessä joten varmistaisin.
Eli mikseriin oletuksena kaikki shitti mitä haluaa äänittää. Mikserin outputista (esim Main L ja R) piuhat USB interfacen inputteihin, josta ääni sitten kulkee tietokoneen dawille, jolloin DAWiin tulee 2 raitaa: oikea ja vasen?
 
Jos haluaa muokata jotain niin tarkoittaako se sitten sitä, että kaikki shitti täytyy lyödä uudestaan tämän saman rumban läpi mutta tarvitsemilla muutoksilla, esim jonkin yhden kanavan eq:n säätämisellä?
 
oksatboys
25.04.2014 14:32:52 (muokattu 25.04.2014 14:38:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sencify: Anteeksi olen aloittelija tämän asian käsittämisessä joten varmistaisin.
Eli mikseriin oletuksena kaikki shitti mitä haluaa äänittää. Mikserin outputista (esim Main L ja R) piuhat USB interfacen inputteihin, josta ääni sitten kulkee tietokoneen dawille, jolloin DAWiin tulee 2 raitaa: oikea ja vasen?
 
Jos haluaa muokata jotain niin tarkoittaako se sitten sitä, että kaikki shitti täytyy lyödä uudestaan tämän saman rumban läpi mutta tarvitsemilla muutoksilla, esim jonkin yhden kanavan eq:n säätämisellä?

 
Ei eiii. Kun äänität raidat miten nyt äänität. Joko ilman mitään käsittelyä koneelle tai sitten raudan läpi, mutta kuitenkin erillisille raidoille kaikki. Eli siis vaikka niin että 8 mikkiä on kytketty äänikortin 8 kanavaan ja ne menee suoraan koneelle. Tietty siihen väliin voi jo heittää jotain kompuraa jne. jos haluaa.
 
Sitten kun miksaat vedät äänikortin ulostuloista jokaisen kanavan mikserin kanaviin. Laitat koneelta "kelat pyörimään", eli biisin soimaan ja miksaat sitten mikserillä ja sillä raudalla mitä on. Miksaaminen on siis summaamista, jossa summaat raidat stereoksi. Tämä stereoraita pitää tietysti vielä äänittää johonkin talteen, eli siksi mikserin master L+R vedetään nyt koneelle uudestaan.
 
E. Ja kuten jo taisin mainita aiemmin, jos haluat käyttää jotain kompuraa vaikka yhteen raitaan tai miksei vaikka drumbussiin niin et tarvitse mikseriä ollenkaan. Senkun ajat ulostuloista mökän purkin kautta sisäänmenoihin. Raita soimaan ja samalla äänität toiselle raidalla purkin kautta kiertäneen äänen. Tää nyt ei ole sitten miksaamista, mutta tällä saadaan raudan ääntä ITB-miksaukseen.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
jannu
25.04.2014 15:54:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla että menee liian syvälle, mutta otb-summaamistahan voi käyttää myös välimiksaamiseen tai vaikka stemien tekemiseen. Silloin taas edellytetään että päätökset tiettyjen asioiden suhteen on tehty, eikä takaisinpäin tarvitse palata kuin "äärimmäisessä hädässä".
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
washburn
25.04.2014 17:17:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvoin jaksaa leväyttää kaikkia raitoja mikseriin tai harvoin on tarpeeksi isoa mikseriä tarjolla, joten on kätevää tehdä välisummauksia, kuten edellä ehdotettin, tai sitten summata asioita itb ja miksata mikserillä pelkät stemit.
 
Live long and Prosper
Sotahippi
26.04.2014 00:03:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo OTB meininki itseänikin kiinnostelee, mutta olen päätynyt siihen, että laajennan asteittain siihen suuntaan jos tarvetta ilmenee.
 
1. On tosiaan parempi ensin hommata kunnon interface ja tehdä jutut ITB.
2. Sitten jos halua ja rahnaa riittää, sitä voi laajentaa kytkemällä siihen interfaceen jotakin yksi- tai kaksikanavaista analoogirautaa, jonka kautta voi jotain synaraitaa tai rumpuja kierrättää.
3. Taas jos haluaa ihan summauksen hoitaa analoogina, niin siihenhän on olemassa summausbokseja, joissa ei ole mitään efectejä. Siihen tarvitaan tietysti jo aika monta interfacen kanavaa ulos. 16 olis varmaan aika minimi.
4. Ja sitten on se mikseri-vaihtoehto, johon hommaisin kyllä aika paljon paremman kuin mitä nykyiseni (Mackie VLZ3). Ja ottaisin huomioon, että nuo mikserithän (etenkään vanhemmat kunnianarvoisat) eivät varsinaisesti ole mitään huoltovapaita laitteita. Pieneen yksiöön soveltuvuudesta nyt puhumattakaan.
5. Tätä voi tietysti viedä vaikka kuinka pitkälle vaikka äänittämällä sen mikserin ulostulon nauhalle, savikiekolle tai vaikka foliorullalle. ;)
 
Eli tällä hetkellä olen tuossa kohtuu hyvä interface ja pari palaa rautaa-vaiheessa. Ja tuo mikseri toimii audiohubina/monitorikontrollerina.
Huomauttaisin kuitenkin, että sikälimikäli aloittajan tapauksessa on kyse varsin aloittelijasta (en ole itse paljoa kummempi), niin olisi kyllä tärkeämpiäkin asioita kuin ITB/OTB-vääntö. Vaikka kuuntelu (kajarit, akustiikka, työpisteen asemointi) ja tosiaan ne mikit ja etuasteet, millä äänittää. Niihin ei välttämättä liity niin paljon tunteita ja viehättävää salaperäisyyttä kuin tähän analoogikorkinhaisteluun, mutta lähtisin kuitenkin ihan siitä kuuntelusta liikkeelle ennen mitään muuta.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
Mikael
26.04.2014 22:26:48 (muokattu 26.04.2014 22:34:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on itellä vaan 10-kanavainen laadukas analoginen mikseri (Studer 169) ja haaveissa olis lähitulevaisuudessa tehdä äänite, jossa tietsikka toimis pelkästään nauhurina, eli kanavia olis maksimissaan tuo 10 per biisi. Miksaus tapahtuis Studerilla ja päätyis sit Otari MX5050II -nauhurille. Studerissa on kaksi auxia ja insertit joten DAW:issa ei tarvitsis tehdä mitään prosessointia vaan kaikki olis "nauhurin" jäkeen analogista. Kaikuvehkeinä vois toimia AKG BX20E ja vaik Echolette nauhadelay tai joku analogidelay ja sit kompurat olis rautapelejä... ei siis yhtään plugaria. 10 kanavan rajoite pakottais miettimään hyvin sen mitä on tekemässä ja panostamaan siihen että kaikki mitä äänitetään on mahdollisimman priimaa.
 
Fuzz is Clean!
Sencify
27.04.2014 18:41:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis oletettavasti, jos mulla on äänikortisssa 8 sisääntuloa ja stereoulostulo, niin eikö OTB ole silloin käytännössä mahdotonta jos ääni pitää saada looppaamaan tyyliin
 
>Mikki kiinni mikseriin
>Mikserin direct output / insert kanavasta --> äänikortin input
>Ääni menee tietokoneelle
 
Sitten jos niitä raitoja haluaa muokkailla niin tomii näin
 
>Ääni tulee äänikortin esim. line 1 outputista
>ääni menee esim. kompressorin läpi
>ääni tulee kompressorista äänikortin line 1 inputtiin
 
Olenko ihan hakoteillä?
 
Ja sitten kun vehkeessäni on tosiaan vain se stereo ulostulo niin tekeekö se OTB miksauksesta hankalan tai jopa mahdottoman?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti