Muusikoiden.net
09.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Behringer Xenyx X1832 USB kokemuksia
1
Huuskomusic
14.04.2014 17:05:18 (muokattu 14.04.2014 17:56:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!

Olen tässä alkanut tutustumaan tuohon äänityksen ihmeelliseen maailmaan ja pohtinut hommaavani perus äännityskamat. Mitä on jengi mieltä tuollasesta (Behringer Xenyx X2222 USB) mikseristä? Kertokaa tyhmälle puuttuuko mitään oleellista kyseisestä laitoksesta. Omia kokemuksiakin olisi mukava kuulla.

Terv. AHM

Kalmo
14.04.2014 17:27:18 (muokattu 14.04.2014 17:33:54)

Ensin pitänee kysyä, mitä aiot äänitellä? Bändiä livenä, rumpusettiä? Eli kuinka monta raitaa äänität kerralla?
Tämä siksi, että niin monet luulevat tarvitsevansa mikseriä, vaikka eivät tarvitse.

Mikäli Thomannin tuotekuvauksen luin oikein, niin ei tuossa ole kuin stereoulostulo, joten et saa edes kaikkia sisäänmenoja omille raidoille. Jos tulkitsin oikein, niin en minä tätä kenellekään kotiäänittelijälle suosittelisi. (jäin kyllä epäilemään tulkintaani :o/)

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Huuskomusic
14.04.2014 21:08:30

Kiitoksia vastauksesta Kalmo! Tarkotuksena olisi tehdä kotiäänityksiä ja mahdollisia live-äänityksiä. Myös rumpuja haluaisin äänittää.

Voisitko mahdollisesti suositella jotain mikseriä äänitykseen, kuulostat meinaa tietävän asiasta huomattavasti enemmän kuin minä.

T. AHM

oksatboys
14.04.2014 21:25:36 (muokattu 14.04.2014 21:27:46)

Huuskomusic: Kiitoksia vastauksesta Kalmo! Tarkotuksena olisi tehdä kotiäänityksiä ja mahdollisia live-äänityksiä. Myös rumpuja haluaisin äänittää.

Voisitko mahdollisesti suositella jotain mikseriä äänitykseen, kuulostat meinaa tietävän asiasta huomattavasti enemmän kuin minä.

T. AHM

Ei siihen mikseriä tartte, vaan interface riittää. Interface on purkki jossa on (yleensä) etuasteita mikeille, liitännät luureille ja monitoreille sekä AD- ja DA-muuntimia joilla ääni saadaan biteiksi tietokoneelle ja takaisin sähköksi kajareille.

Miksaus taas hoituu tietokoneella DAWilla, eli ns. miksaussoftalla. Sellainen tulee yleensä interfacen mukana tai sitten esim. Reaper on ilmainen DAW. Rahalla saa sitten protoolssia ja muuta, mutta ilmaisilla pääsee alkuun.

Kuten Kalmo jo kertoi, yleensä mikserillä ei tee mitään. Ainakaan behkun pikkutiskillä.

Tietty ei tartte tommin koneesta ostaa mutta tämä lista on aika kattava markkinoiden vehkeistä http://www.thomann.de/fi/usb_audio_interfacet.html

Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
hallu
14.04.2014 21:49:42

Äänikortti on varmaan riittävä joo perus äänittelemiseen kotosalla. Tuli vaan mieleen kun itse olen näitä äänitysjutskia kotosalla opetellut ja kantapäänkin kautta asioita joutunut oppimaan, niin tietokonejutskissa kannattaa huomata, että ohjlelmiston laatu on osa sitä kokonaislaatua. Äänikorteissa jos joku laite vaikuttaa edulliselta ja siinä on paljonnappuloita ja piiiiitkä lista ominaisuuksia, niin se ei välttämättä ole laadukas laite ja sellainen saattaa ensimmäisenä potkaista naamaan ajuriongelmina ja laitteistoyhteensopivuuspulmina.

Vastaavasti jos jossakin laitteessa ei ole nappuloita ja ei se oikein teekkään muuta kuin muuttaa ääntä biteiksi ja bittejä ääneksi (yllättäen siinä saattaa olla juuri se kaikki mitä tarvitsee eikä ollenkaan sellaista mitä ei tarvitse), mutta hintaa sillä onkin kohtuu paljon niin luultavasti se on se jollainen kannattaisi hankkia. Pääsee vähemmillä murheilla ja systeemit toimii ilman julmettua säätämistä ja asentelua.

Usein nimittäin voi olla niin, että ne kaikkein parhaat ja toimivimmat tekniikat on joku mennyt patentoimaan ja niiden tekniikoiden käyttämisestä pitäisi maksaa lisenssimaksuja. Jos laite pitää tuottaa oikein halvalla ja saada vähän voittoakin niin mm. tällaiset turhat lisenssimaksut pyritään kiertämään laatimalla ns. purkkaviritelmiä ja tehdään jotakin näyttävää viemään käyttäjän huomio pois moisista seikoista (esimerkiksi retro ulkonäkö, harjattua alumiinia, viisarillisia mittanerie ja kromattuja potikoita, etc.).

Tarkoitan vaan, että osta niin vähän ja niin kallista kun perse kestää, niin säästyt monelta murheelta ja voit keskittyä luovuutesi toteuttamiseen. Halpaa ja paljon on yhtälö joka johtaa murheiden alhoon ennenpitkää.

Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Huuskomusic
16.04.2014 10:27:47

Kiitoksia vastauksista!

Mitä laitteita te olette käyttäneet ja mihin olette olleet tyytyväisiä? Voitteko suositella jotain äänikorttia?

Olisi myös hyvä jos laitteesta löytyisi midi:t ja ainakin 4 mic-in (XLR), sekä AUX-in.

T. AHM

oksatboys
16.04.2014 12:45:58

Huuskomusic: Kiitoksia vastauksista!

Mitä laitteita te olette käyttäneet ja mihin olette olleet tyytyväisiä? Voitteko suositella jotain äänikorttia?

Olisi myös hyvä jos laitteesta löytyisi midi:t ja ainakin 4 mic-in (XLR), sekä AUX-in.

T. AHM

On ollu presonusta ja focusriteä. Molemmilla on homma saatu hoidettua eikä saman hintaluokan erimerkkisissä vehkeissä tunnun niin kauheasti eroja olevan. Muun muassa edellä mainituilta merkeiltä löytyy < 500e sopivia vehkeitä. Parempia ja noin tuplasti kalliimpia on sitten RMEt ja Motut.

Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti