Muusikoiden.net
09.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: AKG K 240 monitor-kuulokkeet
1
RAUTI_IS
27.03.2014 19:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tullut nuoruusvuosina hankituksi otsikon mukaiset kuulokkeet hyllyyn pölyyntymään. Nyt kun näitä taas tarkemmin tutkailen, ihmettelen noita ohmimääriä (600 ohms). Mihinkä laitteeseen nämä ovat varsinaisesti tarkoitettu, sillä ei nämä ainakaan kotistereoissa äänentoistollaan juurikaan loista. Vähänkin enemmän kun laittaa tehoja, niin ääni alkaa pörisemään. Vieläkö näitä enää myydään ja mikä mahtais olla jälleenmyyntiarvo. Ikää siis noin pari vuosikymmentä ja kunnoltaan moitteettomat.
Ismo Rautiainen

Kalmo
27.03.2014 19:37:43

Päätellen siitä, että K 240 mallimerkinnällä myydään tänään n. satasen hintaisia AKG-kuulokkeita, niin mistään jälleenmyyntiarvosta ei kannattane puhua.
Se pörinä voi olla ihan vaan siitä, että ne ovat sököt.
Noita saa E-Baystä 20-30 egellä käytettynä, myös noita vanhoja 600 ohmisia.
Nykyiset kuulokevahvistimet eivät tuollaisia ohmimääriä jaksa. "Ennenvanhaan" kuulokevahvarit jaksoivat ruokkia jopa 1200 ohmin kuulokkeita.

70-luvulla esim. 200-400 ohmiset (esim. Sennheiser) kuulokkeet olivat testeissä normaalitavaraa.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
miffe
28.03.2014 09:16:42 (muokattu 28.03.2014 09:18:41)

RAUTI_IS: On tullut nuoruusvuosina hankituksi otsikon mukaiset kuulokkeet hyllyyn pölyyntymään. Nyt kun näitä taas tarkemmin tutkailen, ihmettelen noita ohmimääriä (600 ohms). Mihinkä laitteeseen nämä ovat varsinaisesti tarkoitettu, sillä ei nämä ainakaan kotistereoissa äänentoistollaan juurikaan loista.

Kyseiset luurit vaativat melkoisesti jännitettä soidakseen lujaa. 90-luvun alussa tuollaisten kanssa tuli oltua tekemisissä ja silloin niitä ajettiin erillisillä vahvistimilla. Tuon ajan hifivahvareissa oli kuulokeulostuloissa tyypillisesti noin 100 ohmin vastus suojaamassa matalaimpedanssisia kuulokkeita. Nuo AKG:t taas eivät soundiaan merkittävästi muuttaneet verrattuna suoraan kaiutinterminaaleista ajamiseen.

Vahvistimet olivat Onkyo, Pioneer, harman/kardon ja Rotel mallistoista.

Vähänkin enemmän kun laittaa tehoja, niin ääni alkaa pörisemään.

Millä laitteella niitä ajat? Jos kyseisiä luureja ei ole käytetty, ovat komponentit saattaneet hapettua ja kalvon ripustuksen hapertua TAI kovettua. Kuulokkeet tykkäävät siitä, että niitä käytetään.

Vieläkö näitä enää myydään ja mikä mahtais olla jälleenmyyntiarvo. Ikää siis noin pari vuosikymmentä ja kunnoltaan moitteettomat.

Noiden johdannaisia myydään edelleen ja alkuperäistä mallia myytiin vielä joitakin vuosia sitten. Nykyinen K240 MkII on muutettu impedanssiltaan paremmin sopivaksi nykyisin käytössä oleviin äänilähteisiin, joiden kyky antaa riittävästi jännitettä on yleisesti ottaen rajoittunut.

Jos ne kuulostavat alkuperäisiltä ja ovat muutenkin kunnoltaan moitteettomat, voi arvoa olla muutama kymppi. Pitkään seisoneet luurit eivät välttämättä täytä tuota ensimmäistä kohtaa, jolloin ne ovat käytännössä arvottomat.

Missä kuulokkeita olisi mahdollisuus testata? Siilinjärvi on melko kaukana täältä :)

entinen turkulainen
Mikael
28.03.2014 09:45:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Nykyiset kuulokevahvistimet eivät tuollaisia ohmimääriä jaksa.

Siis nykyisten laitteiden sisäänrakennetut kuulokevahvistimet. Monet oikeat kuulokevahvistimet selviytyvät noista ihan hyvin.

Fuzz is Clean!
Lennu
28.03.2014 09:49:08

Näillä oli yhessä vaiheessa joku ihme noste, vaikka ei ne nyt niin kovin kummoset ole. Neutraalit toki. Mulla on yhet Studio-mallit jostain ysärin alusta. Kerran vaihtanu pehmusteet, taas on aikkast hapertuneet. Nyt moiset lojuu jossain studion lihalaatikossa.

"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
miffe
28.03.2014 10:18:23

Lennu: Näillä oli yhessä vaiheessa joku ihme noste, vaikka ei ne nyt niin kovin kummoset ole. Neutraalit toki.

HIFI-lehden testivoitto joskus ysärin alussa (olisko ollut vuonna 93) sai aikaan noille melkoisen myyntipiikin. Kaveri osti tuollaiset, kun minä taas Beyerdynamic DT901. Kummankin luurit ovat edelleen aktiivikäytössä. Niitä silloin aikoinaan pompoteltiin toisillemme ja kehuttiin kilvan toisen hyvää ostosta.

Mulla on yhet Studio-mallit jostain ysärin alusta. Kerran vaihtanu pehmusteet, taas on aikkast hapertuneet. Nyt moiset lojuu jossain studion lihalaatikossa.

Jos ovat tarpeettomat, niin lahjoita ne mulle.

entinen turkulainen
Lennu
28.03.2014 10:59:02

miffe: HIFI-lehden testivoitto joskus ysärin alussa (olisko ollut vuonna 93) sai aikaan noille melkoisen myyntipiikin. Kaveri osti tuollaiset, kun minä taas Beyerdynamic DT901. Kummankin luurit ovat edelleen aktiivikäytössä. Niitä silloin aikoinaan pompoteltiin toisillemme ja kehuttiin kilvan toisen hyvää ostosta.

No ilmankos. Broidi ne alunperin osti mutta antoi sit mulle.

Jos ovat tarpeettomat, niin lahjoita ne mulle.

Emmää.

"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
Antti1
28.03.2014 11:15:07

Mulle noista on muodostunut omat referenssiluurit. Niissä on toistoltaan mun mielestä hiukan samankaltaisia ominaisuuksia kuin Genelecin pienemmissä kaiuttimissa, jotka nekin ovat löytäneet paikkansa omista puuhistani jo aikoja sitten. Kai tää on vaan tottumuskysymys, mutta K240 Monitorilla tiedän mitä kuulen. Monilla näennäisesti paremmilla en uskalla tehdä päätöksiä äänihommissa. Mun mielestä hyvät luurit, mutta nimenomaan noi 600ohm Monitor -mallit. Ne muut K240-sarjalaiset kuulostavat aivan erilaisilta.

"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
hallu
28.03.2014 11:40:51

Antti1: Mulle noista on muodostunut omat referenssiluurit. Niissä on toistoltaan mun mielestä hiukan samankaltaisia ominaisuuksia kuin Genelecin pienemmissä kaiuttimissa, jotka nekin ovat löytäneet paikkansa omista puuhistani jo aikoja sitten. Kai tää on vaan tottumuskysymys, mutta K240 Monitorilla tiedän mitä kuulen. Monilla näennäisesti paremmilla en uskalla tehdä päätöksiä äänihommissa. Mun mielestä hyvät luurit, mutta nimenomaan noi 600ohm Monitor -mallit. Ne muut K240-sarjalaiset kuulostavat aivan erilaisilta.

Eikö kaikki kaiuttimet ja kuulokkeet, jotka ovat toistoltaan neutraalit (ts. studiotasoa), kuulosta samalta? siis toistoalueen puitteissa tietenkin. Itse kun olen käynyt korvakuulokkeita ja monitoreja koekuuntelemassa ja testailemassa sattuneesta syystä (huomioikaa, että minulla on maallikon korvat), niin olen joutunut tuon huomaamaan. Siis mitä parempiin ja neutraalimpiin vehkeisiin mennään, niin sen enemmän kaikki alkaa kuulostaa samalta. Olen kuvitellut, että eroja on vain halvoissa vehkeissä, koska erot syntyvät korostuksista ja siis virheistä.

Toivottavasti en sohaise muurahaispesää tässä asiassa:-), tai tee muuten itsestäni pösilöä:-). En ole mikään kovin taitava kuuntelemaan sitä toistoa, mutta olen ajatellut että ne taajuudet jotka kiinnittävät huomion, ovat korostuksia ja neutraalit kuulokkeet kuulostaa aina jotenkin ponnettomilta ensivaikutelmana.

Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Antti1
28.03.2014 11:44:31

hallu: Eikö kaikki kaiuttimet ja kuulokkeet, jotka ovat toistoltaan neutraalit (ts. studiotasoa), kuulosta samalta?

Teoriassa ehkä pitäisi kuulostaa, muttei niin täydellistä laitetta mun mielestä olekaan, että sointi on täysin "virheetön" tai vääristymätön. Viimeistään akustiikka tekee temput, ei sillekään liene täydellisyyden standardia. Ehkä joku täysi vapaakenttä ilman minkäänlaista kaiuntaa, mutta sellaisessa iskisi kuunteluväsymys hyvin nopeasti. Kerran oon ton suuntaisessa testihuoneessa entisessä työpaikassani pyörinyt ja aika hulluksi siellä pyramidien keskellä meinasi tulla. :D

hallu
28.03.2014 11:56:25

Antti1: Teoriassa ehkä pitäisi kuulostaa, muttei niin täydellistä laitetta mun mielestä olekaan, että sointi on täysin "virheetön" tai vääristymätön. Viimeistään akustiikka tekee temput, ei sillekään liene täydellisyyden standardia. Ehkä joku täysi vapaakenttä ilman minkäänlaista kaiuntaa, mutta sellaisessa iskisi kuunteluväsymys hyvin nopeasti. Kerran oon ton suuntaisessa testihuoneessa entisessä työpaikassani pyörinyt ja aika hulluksi siellä pyramidien keskellä meinasi tulla. :D

No kuten totesin, niin mulla on maallikon korvat:-). Okei, mutta kyse on aina jonkinlaisesta akustisesta kompromissista ja sitten pitää vain opetella ymmärtämään sitä omaa kompromissiaan..... tätäkö tarkoitit?

Antti1
28.03.2014 12:02:59

hallu: No kuten totesin, niin mulla on maallikon korvat:-). Okei, mutta kyse on aina jonkinlaisesta akustisesta kompromissista ja sitten pitää vain opetella ymmärtämään sitä omaa kompromissiaan..... tätäkö tarkoitit?

No jotain sinnepäin ainakin, en itsekään tiedä. :D

Mun mielestä laitteilla tollaisen perustavanlaatuisen äänellisen vaatimustason jälkeen on tärkeintä niiden tunteminen, eikä absoluuttinen laatu. Mä tiedän ettei esimerkiksi nää mun 8020:t oo markkinoiden parhaat kaiuttimet, mutta niillä on tullut kuunneltua musaa aivan älyttömän paljon. Mä tiedän miltä ne kuulostaa ja uskallan luottaa tekemiini päätöksiin, jopa mun kämpän suurista akustisista ongelmista huolimatta. Vaikka tähän lätkäistäisiin nyt 20k€ lisää kuunteluun rahaa kiinni, niin en mä todennäköisesti saisi samalta istumalta niistä yhtään sen enempää irti tositoimissa.

washburn
28.03.2014 13:06:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokainen kaiutin on kompromissi. Ja kaiuttimet kuulostavat yllättävän erilaisilta, hyvätkin kaiuttimet hyvässä tilassa. Myös se, millä niitä ajaa, vaikuttaa asiaan merkittävästi. (siis vahvistin)

Tätä asiaa olen nyt saanut ihmetellä toden teolla. Soundtrackilla Porvoossa on tarkkaamossa tällä hetkellä Genelec 8240DSP, B&W 800D, 803D ja 805D.
Kaikki noista ovat ns. hyviä kaiuttimia. B&W 800D parihinta taitaa huidella jossain 20 kiloeuron paremmalla puolella. Kaikki noista ovat aivan eri kuuloisia keskenään.

Live long and Prosper
miffe
28.03.2014 13:32:51

washburn: Jokainen kaiutin on kompromissi. Soundtrackilla Porvoossa on tarkkaamossa tällä hetkellä Genelec 8240DSP, B&W 800D, 803D ja 805D.
Kaikki noista ovat ns. hyviä kaiuttimia. B&W 800D parihinta taitaa huidella jossain 20 kiloeuron paremmalla puolella. Kaikki noista ovat aivan eri kuuloisia keskenään.

Bowers & Wilkins on aina pyrkinyt viivasuoraan vapaakenttävasteeseen, ottamatta huomioon sivuttaissuuntaista säteilyä sekä tehovastetta (kokonaissäteily).

Tästä syystä ne ovat normaalissa huonetilassa tunkkaisen ja raskaan kuuloisia. Soundin erilaisuus mallien välillä johtuu pääasiassa eri jakotaajuuksista, joiden kohdalla suuntaavuus ja sitä kautta tehovaste muuttuu.

entinen turkulainen
hallu
28.03.2014 19:19:29

washburn: Jokainen kaiutin on kompromissi. Ja kaiuttimet kuulostavat yllättävän erilaisilta, hyvätkin kaiuttimet hyvässä tilassa. Myös se, millä niitä ajaa, vaikuttaa asiaan merkittävästi. (siis vahvistin)

Tätä asiaa olen nyt saanut ihmetellä toden teolla. Soundtrackilla Porvoossa on tarkkaamossa tällä hetkellä Genelec 8240DSP, B&W 800D, 803D ja 805D.

Kyllä minä uskon, mutta se ei välttämättä tarkoita, että minä pystyisin eron huomaamaan. Eipä silti kyllä koekuuntelutilanteissa liikkeissä olen kaiuttimien välillä eroja huomannut, mutta ne ovat aina olleet hintahaitarin edullisemmasta päästä ja aivan huippukaiuttimia en ole koskaan edes kuullut. Genelecit on parhaat mitä olen kuunnellut ja olen aina kuvitellut, että huippukaiuttimet kuulostavat jokseenkin siltä.

Mutta hei, älkää minusta välittäkö olen aivan noviisi näissä jutuissa enkä tajua vielä riittävästi luottaakseni omaan arviointikykyyni. Olen huomannut, että oppi kuitenkin on lisääntynyt huimin harppauksin parin vuoden aikana ja samalla myös mielipiteet muuttuvat ja on oppinut havaitsemaan asioita joista ennen ei ollut mitään käsitystä.

Lennu
28.03.2014 20:08:21

Korjaan, on ne munki Monitor-mallit. Just se 600 ohmia.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti