Muusikoiden.net
06.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sovitettu stereopari?
1
hallu
28.02.2014 16:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on varmaan selvää pässinlihaa, mutta joudun kysymään nyt tätäkin. Eli mitä tuo mikrofoneissa tarkoittaa kun puhutaan stereoparista? mitä siinä on sovitettu? olen sen verran kokeillun äänityksiä mikrofonilla, että olen jo törmännyt vaihe-eroongelmiin, jos mikit on huonosti sijoitettu tai itselläni kävi myös niin, että äänitin yhtäaikaa linjan kautta ja mikrofonilla, niin menivät raidat vastavaiheeseen (tai ei tietenkään kokonaan vastavaiheeseen vaan osittain). Tuo stereoparien sovittaminen ei liittyne tähän vaiheasiaan mitenkään, vaan johonkin muuhun seikkaan, mutta mihin?
 
Voiko muuten kahdella erilaisella mikillä äänittää samanaikaisesti samaa äänilähdettä, vai rikkooko siinä jotakin lakia? olen joskus nähnyt kuvissa kitarakaappimikityksiä, joissa saman kaapin edessä hojottaa vierekkäin kaksi tyystin erilaista mikkiä. Kävin tänään ostamassa yhden dynaamisen mikin ja olen aloittamassa villit kokeilut erilaisilla sijoituksilla.
 
Ai niin ja sitten vielä olisi toinen kyssäri mikrofonien suuntakuvioista. Eli tuo uusi Byerdynamicsin TG V71D on suuntakuvioltaan superhertta niin onko tässä suuntakuviossa jotakin, joka selittää tämän mikrofonin kalliimman hinnan tavalliseen herttakuvioiseen verrattuna? meinaan konkkamikeissähän suuntakuviosäädin liikkuu kasista hertan kautta palloon, niin tuntuisi että ne peruskuviot on siinä. Miten tämä superhertta siihen suhteutuu? tiedän kyllä superhertan muodon häntineen ja että se on kapeampi, mutta liittyykö sen tuottamiseen jotakin, joka selittää sen että tuon Byerdynamicsin superherttamikin kapseli on lähes kaksi kertaa isompi kuin tuon QuickLocin herttakuvioisen mikin kapseli.
 
No tämmöisiä täällä pohdin ja olen kiitollinen jos joku osaa kertoa tai neuvoa minut sylttytehtaalle.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Kallekorvola
28.02.2014 17:06:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:Eli mitä tuo mikrofoneissa tarkoittaa kun puhutaan stereoparista? mitä siinä on sovitettu?
 
Tuo stereoparien sovittaminen ei liittyne tähän vaiheasiaan mitenkään, vaan johonkin muuhun seikkaan, mutta mihin?

 
Joskus kahden mikin taajuusvaste on yritetty sovittaa mahdollisimman samanlaisiksi keskenään. Usein näin ei kuitenkaan ole, vaan sovitettu pari muodostuu suht peräkkäisistä sarjanumeroista, ja ideana on se, että sitä voidaan nimittää sovitetuksi pariksi. Motiivina tällaiselle "pseudo-sovittamiselle" on tietenkin suhteessa korkeampi hinta. Näin siis varsinkin halvemman tuotannon mikeissä.
 
Voiko muuten kahdella erilaisella mikillä äänittää samanaikaisesti samaa äänilähdettä, vai rikkooko siinä jotakin lakia? olen joskus nähnyt kuvissa kitarakaappimikityksiä, joissa saman kaapin edessä hojottaa vierekkäin kaksi tyystin erilaista mikkiä. Kävin tänään ostamassa yhden dynaamisen mikin ja olen aloittamassa villit kokeilut erilaisilla sijoituksilla.
 
Voi äänittää kahdella mikillä, mutta jonkinlainen vaihe-ongelma tulee pakosta. Se, että kuinka paha ongelma on, ja kuulostaako se pahalta, on sitten tekijästä kiinni. Paremmalla valmistautumisella parempi jälki.
 
Ai niin ja sitten vielä olisi toinen kyssäri mikrofonien suuntakuvioista. Eli tuo uusi Byerdynamicsin TG V71D on suuntakuvioltaan superhertta niin onko tässä suuntakuviossa jotakin, joka selittää tämän mikrofonin kalliimman hinnan tavalliseen herttakuvioiseen verrattuna? meinaan konkkamikeissähän suuntakuviosäädin liikkuu kasista hertan kautta palloon, niin tuntuisi että ne peruskuviot on siinä. Miten tämä superhertta siihen suhteutuu? tiedän kyllä superhertan muodon häntineen ja että se on kapeampi, mutta liittyykö sen tuottamiseen jotakin, joka selittää sen että tuon Byerdynamicsin superherttamikin kapseli on lähes kaksi kertaa isompi kuin tuon QuickLocin herttakuvioisen mikin kapseli.
 
Mikin kalvon koko ei liity suuntakuvioon mitenkään. Kalvoja on useassa koossa eri valmistajilla. Hintaero voi johtua esim. tuotantomäärien koosta ja kysynnästä.
 
www.5by5.fi
hallu
28.02.2014 17:26:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Joskus kahden mikin taajuusvaste on yritetty sovittaa mahdollisimman samanlaisiksi keskenään. Usein näin ei kuitenkaan ole, vaan sovitettu pari muodostuu suht peräkkäisistä sarjanumeroista, ja ideana on se, että sitä voidaan nimittää sovitetuksi pariksi. Motiivina tällaiselle "pseudo-sovittamiselle" on tietenkin suhteessa korkeampi hinta. Näin siis varsinkin halvemman tuotannon mikeissä.
 

 
Voi äänittää kahdella mikillä, mutta jonkinlainen vaihe-ongelma tulee pakosta. Se, että kuinka paha ongelma on, ja kuulostaako se pahalta, on sitten tekijästä kiinni. Paremmalla valmistautumisella parempi jälki.
 

 
Mikin kalvon koko ei liity suuntakuvioon mitenkään. Kalvoja on useassa koossa eri valmistajilla. Hintaero voi johtua esim. tuotantomäärien koosta ja kysynnästä.

 
Okei, kiitoksia kovasti:-). Taisinkin kuulla, että Byerdynamicsin TG V50D mikrofoni (herttakuvioinen) on niiden eniten myyty malli ja kuulemma kotiäänittäjille erityisen suosittu. Tuo superhertta voi olla tosiaan kalliimpi siksi ettei se ole niin suosittu. Itse ihastuin tuohon kapeaan suuntakuvioon kotiäänityksissä erityisesti akustisella kitaralla, koska siinä vuotaa huonosta akustiikasta syntyviä huonekaikuja mikkiin paljon vähemmän ja kapealla suuntakuviolla voi siitä kitarasta tähtäillä niitä hunajaisimpia tsoundeja;-). Laajakalvoinen konkka jostain metrin päästä taas mahdollistaa sen että soittaessa ei tarvitse jäkittää niin hirveästi. Nimittäin tuo kapea suuntakuvio tekee sen että äänilähteen ei kärsi paljoa liikahtaa kun se jo kuuluu nauhoitteessa sama laulussa pitää laualaa aika kohtisuoraan siihen mikkiin. Se saattaa selittää, että hertta on vähän miellyttävämpi käyttää ja tarjoaa astetta luonnollisemmat vuotoäänet.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
darkus
28.02.2014 17:29:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulen että se tila missä äänität vaikuttaa mikkien soundieroihin enemmän kuin se onko kyseessä sovitettu pari vai kaksi samanmallista mikkiä.
Etenkin kun lähet levittämään sitä stereoparia
 
Attack Attack, We are back again baby!
Danko
28.02.2014 18:31:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Joskus kahden mikin taajuusvaste on yritetty sovittaa mahdollisimman samanlaisiksi keskenään. Usein näin ei kuitenkaan ole, vaan sovitettu pari muodostuu suht peräkkäisistä sarjanumeroista, ja ideana on se, että sitä voidaan nimittää sovitetuksi pariksi. Motiivina tällaiselle "pseudo-sovittamiselle" on tietenkin suhteessa korkeampi hinta. Näin siis varsinkin halvemman tuotannon mikeissä.
 
Taajuusvasteen lisäksi herkkyys, eli kun esivahvistimet gainaa samaan niin _pitäisi_ tulla samaa tasoa. Ensimmäisessä kohdalle sattuneessa Røde NT1-A -parissa yksilöiden välillä oli lähemmäs 10dB:n ero -> vaihtoon.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
hallu
28.02.2014 18:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kun tässä nyt oli teemana mikkikokeilut, niin pistänpä ensimmäisen pikatestin havainnot tähän. Eli äänitysjärjestely oli sellainen, että soitin lyhyehkön luupin kitaravahvistimeen jonka jätin pyörimään, että sain keskittyä äänittämiseen. En kokeillut vielä konkkamikkiä tähän tarkoitukseen, vaan äänitin kahdella dynaamisella eli tuo Quicklokin halpismikki, joka tuli mulle joskus jonkun telineen kylkiäisenä ja sitten tämä uusi byerdynamics TG V71d ja kolmas raita Koch LB120 II balansoidusta linjalähdöstä kera kaappimallinnuksen.
 
Ihan korvilla havaittua voisi sanoa, että Byerdynamic on pikkuisen herkempi kuin tuo Quicklok eli samoilla tasonsäädöillä siitä sai vähän reippaammin gainia. Sointi oli molemmissa mikeissä aika kirkas verrattuna linjasta äänitettyyn (joka oli muutenkin pikkuisen botnekkaampi), mutta äkkiä ei kirkkaudessa huomannut isompaa eroa korvilla mikkien kesken (täytyy illanmittaan vielä kuunnella ja testailla olisiko niissä kuitenkin jotakin. Tuo äänen kirkkaus verrattuna linjasta äänitettyyn voi johtua mikkien lisäksi siitäkin, että tuo Fender BluesDeVillen kaiuttimen sointi ei tietenkään tullut sinne linjaan vaan ainoastaan mikeillä äänitettyyn versioon ja se saattoi olla vain se kaiutin kirkassointinen.
 
Kokeilin myös etuvahvistimen gaineja avaamalla provosoida mikrofonien häiriöääniä esille, mutta niitä ei juurikaan kummassakaan mikissä ollut. Sinällään häiriöäänien puuttuminen oli vähän yllättävää, koska aikaisemmin olin pannut merkille tuossa Quicklokissa aikamoista hurinaa ja pörinää ja myös sen kapseli hölskyi kun mikrofonia liikutti tai heilutti. Ennen tätä testiä avasin sen ja vedin kapselin tyveen muutaman kierroksen eristysnauhaa saadakseni kapselin istumaan tiukasti mikkirunkoon ja lopettamaan hälskymisen. Näköjään se erkkari vei hurinatkin mennessään:-).
 
Tuo byerdynamic vaikuttaa kaikin puolin jämäkältä ja laadukkaalta mikiltä ja soundiltaan se tuntuisi vastaavan aikaisemmin kokeilemaani TG V70 mikkiä, josta tykkäsin siinä määrin että päätin ostaa tämän kun poistohyllyssä halvalla näin (vaikka tämä ei ihan sama olekaan). Kuulemma TG V71 on suunniteltu enemmänkin naisvokalisteille sopivaksi, mutta kyllä tämä minulle välttää vallan mainiosti ja voinhan ostaa shuren sm58 tuohon rinnalle jos tuntuu joskus ettei mikit riitä:-). Eiköhän tällä mikkiarsenaalilla ala kotiäänittelijä jo pärjäämään.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
hallu
28.02.2014 18:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Taajuusvasteen lisäksi herkkyys, eli kun esivahvistimet gainaa samaan niin _pitäisi_ tulla samaa tasoa. Ensimmäisessä kohdalle sattuneessa Røde NT1-A -parissa yksilöiden välillä oli lähemmäs 10dB:n ero -> vaihtoon.
 
Minä luulin että laatumikrofoneissa valmistustoleranssit olisivat niin pieniä ettei niitä korvilla voisi havaita. Minusta 10 desibeliä tuntuu paljolta (tai sitten olen ymmärtänyt desibeliasteikon väärin).
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
kiiski
28.02.2014 19:41:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minä luulin että laatumikrofoneissa valmistustoleranssit olisivat niin pieniä ettei niitä korvilla voisi havaita. Minusta 10 desibeliä tuntuu paljolta (tai sitten olen ymmärtänyt desibeliasteikon väärin).
 
10dB on paljon. Sen takia mikrofonit lähtivät vaihtoon.
 
Kalmo
28.02.2014 20:09:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, kiitoksia kovasti:-). Taisinkin kuulla, että Byerdynamicsin TG V50D mikrofoni (herttakuvioinen) on niiden eniten myyty malli ja kuulemma kotiäänittäjille erityisen suosittu. Tuo superhertta voi olla tosiaan kalliimpi siksi ettei se ole niin suosittu.
 
Kyllä se on niin päin markkinataloudessa, että jos tuotteella on hyvä kysyntä, sen hinta pääsääntöisesti nousee, ellei kilpailu muuhun pakota.
Kalliimpi ja vähemmän myyty joko on tyyriimmin rakennettu, tai sen kohderyhmä/markkinointistrategia poikkeaa volyymimyyntiin tarkoitetusta tuotteesta.
 
Rankasti yksinkertaistaenhan tuotesarjan suunnittelu menee niin, että päätetään tehdä malli A aloittelijoille, malli B kehittyneille harrastajille ja malli C ammattilaisille.
Niiden valmistuskustannukset ovat 10, 15, ja 20 euroa.
Aloittelijamallia myydään 50 egellä, B-mallia 200 egellä ja ammattilaismallia 600 eurolla. Niinkuin vaatteissakin, farkut kuin farkut voidaan valmistaa alle 10 eurolla, mutta siitä mallista, jonka mainostamiseen uhrataan 20 miljoonaa, pyydetään kaupassa 100 egeä, muista 30.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
hallu
28.02.2014 20:34:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kyllä se on niin päin markkinataloudessa, että jos tuotteella on hyvä kysyntä, sen hinta pääsääntöisesti nousee, ellei kilpailu muuhun pakota.
Kalliimpi ja vähemmän myyty joko on tyyriimmin rakennettu, tai sen kohderyhmä/markkinointistrategia poikkeaa volyymimyyntiin tarkoitetusta tuotteesta.
 
Rankasti yksinkertaistaenhan tuotesarjan suunnittelu menee niin, että päätetään tehdä malli A aloittelijoille, malli B kehittyneille harrastajille ja malli C ammattilaisille.
Niiden valmistuskustannukset ovat 10, 15, ja 20 euroa.
Aloittelijamallia myydään 50 egellä, B-mallia 200 egellä ja ammattilaismallia 600 eurolla. Niinkuin vaatteissakin, farkut kuin farkut voidaan valmistaa alle 10 eurolla, mutta siitä mallista, jonka mainostamiseen uhrataan 20 miljoonaa, pyydetään kaupassa 100 egeä, muista 30.

 
Minä olen käsittänyt että Byerdynamicsit on kaikkai ihan laatutavaraa eikä niillä sellaisia aloittelijoiden malleja ole ollenkaan. (tai siis eihän nuo nyt niin taivaita järisyttävän kallita ole mutta dynaamisiksi ihan hinnakkaita ja jopa Shuren kanssa ihan samaa hintaluokkaa.
 
Ajattelin, että jos superhertan tekeminen vaan on pikkuisen kalliimpaa kuin pelkän hertan (päällepäinhän ne on ihan samanlaisia mikkejä eli varmaan ihan samaan runkoon lykätty vaan erilainen kapseli). Mutta niin tai näin, lienet päätelmissäsi täysin oikeassa, noinhan se markkinataloudessa varmaan menee (tosin veikkaan ettei mikin tekeminen maksa edes kymppiä tai jos maksaisi niin sen hinta asakkaalle olisi 600 euroa) Nokiahan teki aikanaan kännykän neljällä markalla ja myi sen tonnilla.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Groovi
28.02.2014 22:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kyllä se on niin päin markkinataloudessa, että jos tuotteella on hyvä kysyntä, sen hinta pääsääntöisesti nousee, ellei kilpailu muuhun pakota.
Kalliimpi ja vähemmän myyty joko on tyyriimmin rakennettu, tai sen kohderyhmä/markkinointistrategia poikkeaa volyymimyyntiin tarkoitetusta tuotteesta

 
On se vähän näinkin.
 
Toisaalta, vuosikymmeniä sitten kun legendaarisimmat audiolaitteet on suunniteltu ja valmistettu, markkinoita on hallinnut tarvepohjainen ajattelu. Ennen pyrittiin tekemään parhaita työkaluja, välittämättä juuri yksikkökustannuksista tai materiaalin menekistä. Aikojen alussa huippuluokan laitteet olivat joka tapauksessa vain hyvin pienen marginaaliryhmän hankintoja.
 
Nykyään studiolaitteissa kilpaillaan mm. siitä, että kuka pystyy tekemään massatuotantona halvimman kopion entisaikojen parhaista laitteista. Ostopäätöksen tekemiseen kun riittää usein pelkästään alkuperäistä esikuvaa muistuttava ulkonäkö. Soundi voi olla periaatteessa ihan mitä tahansa, koska yllättävän harva harrastaja on päässyt testaamaan omin kätösin arvokkaita vintagemikkejä tai kompuroita. Ja kun vertailukohtaa ei ole olemassakaan, niin mistäpäs kukaan tietää kuulostaako se kiinan ihme tippaakaan alkuperäiseltä.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti