Muusikoiden.net
04.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Presonus Audiobox USB ja digipiano
1
milahtee
30.12.2013 12:03:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen äänittänyt digipianoa (Roland FP-80) Presonuksen Audioboxilla ja pianosaundi jättää toivomisen varaa. Saundi on jotenkin yksiulotteinen ja tunkkainen verrattuna siihen, miltä piano kuulostaa normaalisti sen omien kaiuttimien tai kuulokkeiden kautta. Olen äänittänyt sekä monona että stereona. Piuhoina on ollut hyvälaatuiset kitarapiuhat. DI-boksin käyttö ei vaikuttanut lopputulokseen. Olisiko kellään vinkkejä, mitä pitäisi tehdä toisin?

washburn
30.12.2013 12:40:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitko laittaa jonkin ääninäytteen äänityksestäsi, niin olisi helpompi kommentoida.

Live long and prosper.
Klezberg
30.12.2013 15:35:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleeko äänitys varmasti stereona? Ainakin Audiobox VSL -malleissa taitaa control panelissa olla oletuksena että kaikki inputit on panoroitu keskelle. Itse olen mennyt lankaan useamman kerran ennenkuin olen tajunnut mikä on vikana. Siis Audiobox VSL -nimisellä ohjelmalla säädetään interfacen sisäistä mikseriä, joka määrää miten Audioboxin inputit suhtautuvat DAW:in näkemiin tuloihin.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
milahtee
30.12.2013 21:03:28

Kyse ei ole stereokuvasta, vaan siitä, että saundista häviää äänitettynä heleys, klangi ja erottelevuus. Sitä paitsi mainitsemasi ääripanorointi ei ole juurikaan käyttökelpoinen, paitsi silloin kun äänityksessä on pelkkä piano tai piano+laulu.

Klezberg
30.12.2013 22:52:45 (muokattu 31.12.2013 15:26:58)

milahtee: Kyse ei ole stereokuvasta, vaan siitä, että saundista häviää äänitettynä heleys, klangi ja erottelevuus. Sitä paitsi mainitsemasi ääripanorointi ei ole juurikaan käyttökelpoinen, paitsi silloin kun äänityksessä on pelkkä piano tai piano+laulu.

Ootas nyt, mä en puhu siitä panoroidaanko miksaus laidoille, vaan siitä että ylipäänsä saadaan stereona tuleva signaali stereona sisään DAW:iin. Siis näkeekö DAW stereoinputin L-puolessa L:n vaiko L+R:n ja niin edelleen. Siellä inputpuolella kun on mikseri jossa on oma panorointi. Mun on ainakin itse täytynyt käännellä ne oikein, niin että stereotulo ei väkisin monotu jo ennenkuin se tulee DAW:iin. Sama käsittääkseni jos haluaakin käyttää niitä erikseen monoinputteina. Kannattaa ainakin katsoa sitä Audioboxin control panelin mikseriä.

Mutta en ala tästä jankkaamaan, mulla on oikeaakin hommaa. Mutta tuli vain mieleen, että voihan se soundiinkin vaikuttaa, jos digipianon stereo-outputin väkisin monottaa. Ainakin oletin että äänität linjasta, kun et mikeistä puhunut mitään.

Lisäys: Tuossa ylhäällä tuolla L+R tarkoitan molempia kanavia summattuna monoksi.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
milahtee
31.12.2013 10:18:18

Klezberg: Ootas nyt, mä en puhu siitä panoroidaanko miksaus laidoille, vaan siitä että ylipäänsä saadaan stereona tuleva signaali stereona sisään DAW:iin. Siis näkeekö DAW stereoinputin L-puolessa L:n vaiko L+R:n ja niin edelleen. Siellä inputpuolella kun on mikseri jossa on oma panorointi. Mun on ainakin itse täytynyt käännellä ne oikein, niin että stereotulo ei väkisin monotu jo ennenkuin se tulee DAW:iin. Sama käsittääkseni jos haluaakin käyttää niitä erikseen monoinputteina. Kannattaa ainakin katsoa sitä Audioboxin control panelin mikseriä.

Mutta en ala tästä jankkaamaan, mulla on oikeaakin hommaa. Mutta tuli vain mieleen, että voihan se soundiinkin vaikuttaa, jos digipianon stereo-outputin väkisin monottaa. Ainakin oletin että äänität linjasta, kun et mikeistä puhunut mitään.

Kiitos selvennyksestä. Jos mulla valitsee stereoraidan, oletuksena on L+R eli stereoraidalle tulee kaksi eri signaalia. Pianosta tulee ulos linjatasoista signaalia ja Audioboxin sisäänmenot ovat mikkisisäänmenoja. Kokeilin DI-boxia välissä. mutta se ei vaikuttanut asiaan

Klezberg
31.12.2013 11:00:29 (muokattu 31.12.2013 11:06:47)

milahtee: Kiitos selvennyksestä. Jos mulla valitsee stereoraidan, oletuksena on L+R eli stereoraidalle tulee kaksi eri signaalia.

Puhutaan edelleen eri asioista, luulisin. Sä puhut DAW:ista, mä Presonuksen ohjauspaneelista (mun koneella nimellä Audiobox VSL).

Tämännäköisestä softasta https://www.google.fi/search?q=pres … presonus-audiobox-22vsl%3B879%3B725

Tuossa kuvassakin näkyy kuinka jokainen input on panoroitu keskelle. Jos haluaa stereota DAW:ille, pitää tuossa vastaavat inputit vetää yksi L:ään ja yksi R:ään.

Mutta olkoon.

milahtee
31.12.2013 11:17:47

Klezberg: Puhutaan edelleen eri asioista, luulisin. Sä puhut DAW:ista, mä Presonuksen ohjauspaneelista (mun koneella nimellä Audiobox VSL).

Tämännäköisestä softasta https://www.google.fi/search?q=pres … presonus-audiobox-22vsl%3B879%3B725

Tuossa kuvassakin näkyy kuinka jokainen input on panoroitu keskelle. Jos haluaa stereota DAW:ille, pitää tuossa vastaavat inputit vetää yksi L:ään ja yksi R:ään.

Mutta olkoon.

Luulen, että puhumme samasta asiasta. Softana on siis Studio One ja jos siinä valitsee stereoraidan, inputteina ovat automaattisesti L+R. Kun klikkaa raidan audio setupia, siellä näkee, että L= boxin input 1 ja R= boxin input 2. Eli softan L ja R vastaavat boxin fyysisiä sisäänmenoja 1 ja 2. Asetukset voi halutessaan tietysti muuttaa.

Klezberg
31.12.2013 11:29:39

milahtee: Luulen, että puhumme samasta asiasta. Softana on siis Studio One ja jos siinä valitsee stereoraidan, inputteina ovat automaattisesti L+R. Kun klikkaa raidan audio setupia, siellä näkee, että L= boxin input 1 ja R= boxin input 2. Eli softan L ja R vastaavat boxin fyysisiä sisäänmenoja 1 ja 2. Asetukset voi halutessaan tietysti muuttaa.

OK, Studio One Presonuksen omana softana hoitaa sitten asian noin.

Mulla on kaksi Presonuksen boxia ja aina on pitänyt käydä erikseen tuolla Presonuksen erillisellä ohjelmalla vetämässä input 1 -> L, input 2 -> R jne. että toimii oikein.

Klezberg
31.12.2013 12:06:32

Tuli mieleen, että kyllä mä olen Presonuksella (AudioBox 44VSL) äänittänyt digipianon linjasta suoraan onnistuneesti. Tuossa 44VSL:ssä ainakin on mic/line-inputit, siis linjatasoinenkin. Ja samoin mun FireStudio Mobilessa on erikseen linjatulot.

Klezberg
31.12.2013 12:35:35

Klezberg: Tuli mieleen, että kyllä mä olen Presonuksella (AudioBox 44VSL) äänittänyt digipianon linjasta suoraan onnistuneesti. Tuossa 44VSL:ssä ainakin on mic/line-inputit, siis linjatasoinenkin. Ja samoin mun FireStudio Mobilessa on erikseen linjatulot.

Joo, tältä kuulosti http://freygish.com/htoyryla/music/piano44vsl.mp3

Äänityssoftana oli Ohmstudio, jota kokeilin silloin. Tein tuon raidan yhdelle kaverille. Tuli aika alhaisella tasolla, siksi siinä on vähän tuota kohinaa pohjalla.

AudioBox USB:ssä ei tosiaan näytä olevan linjatuloja. En tunne noita DI-boxeja tarkemmin, mutta onko se sinun DI-box varmasti sopiva linjatasoiselle signaalille. Kun niitä on kitara/bassokäyttöön joka ainakin periaatteessa on vähän eri juttu.

milahtee
31.12.2013 15:01:46

Klezberg: Joo, tältä kuulosti http://freygish.com/htoyryla/music/piano44vsl.mp3

Äänityssoftana oli Ohmstudio, jota kokeilin silloin. Tein tuon raidan yhdelle kaverille. Tuli aika alhaisella tasolla, siksi siinä on vähän tuota kohinaa pohjalla.

AudioBox USB:ssä ei tosiaan näytä olevan linjatuloja. En tunne noita DI-boxeja tarkemmin, mutta onko se sinun DI-box varmasti sopiva linjatasoiselle signaalille. Kun niitä on kitara/bassokäyttöön joka ainakin periaatteessa on vähän eri juttu.

Kiitos avusta. Luulen, että selkein ratkaisu olisi päivittää tuo halpisboxi malliin, jossa on linjatasoiset sisäänmenot. Tuo mun DI-boxi on tarkoitettu akustiselle kitaralle, jossa on tallanalusmikki.

Antti1
31.12.2013 15:17:26 (muokattu 31.12.2013 15:20:15)

Joku impedanssisovituksesta paremmin tietävä voi korjata, mutta ei kai noilla 500kohm linjaliitännöillä ole mitään negatiivista vaikutusta soundiin tässä tapauksessa? Nehän on tarkoitettu lähinnä kitaralle impedanssinsa puolesta, mutta ihan linjaliitännät ovat jokatapauksessa ja lopputulos on jokseenkin juuri sama kuin keskiverrolla DI-boksilla.

E: Tarkoitan siis, etten millään usko äänenlaadun mahdollisen huonouden johtuvan tosta Audioboxista.

NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
Klezberg
31.12.2013 15:33:38

Antti1: Joku impedanssisovituksesta paremmin tietävä voi korjata, mutta ei kai noilla 500kohm linjaliitännöillä ole mitään negatiivista vaikutusta soundiin tässä tapauksessa? Nehän on tarkoitettu lähinnä kitaralle impedanssinsa puolesta, mutta ihan linjaliitännät ovat jokatapauksessa ja lopputulos on jokseenkin juuri sama kuin keskiverrolla DI-boksilla.

E: Tarkoitan siis, etten millään usko äänenlaadun mahdollisen huonouden johtuvan tosta Audioboxista.

Joo, kyllä minäkin luulen että vika on muualla, jos käytössä on nuo instrumenttisisäänmenot. Ja nehän ne kai on jos kitarakaapelilla on kytketty. Vaikka edellä oli mikkisisäänmenosta mainittu.

anapena
31.12.2013 17:16:24 (muokattu 31.12.2013 20:41:23)

Ettei sitten Rolandin asetuksissa ole niin, että noista ulostuloista matsku tulee kuivana ilman reverbiä? Muuta ei keksi.
Ja onko johto nyt mallia monoplugi-monoplugi molemmissa päissä? Käytetään Rolandin left-right-ulostuloa? Vai pelkkää left/monoa?
Haiskahtaa niin kuivalta monolta...;)

Istu ja pala!
washburn
31.12.2013 19:08:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivahan tässä on vaihtoehtoja arpoa. Mut jos laittasit pätkän siitä soundista jakoon vaikka dropboxiin ja linkittäisit tänne, niin olis tämäkin juttu selvinnyt jo.

Live long and prosper.
Aazi
31.12.2013 20:27:28 (muokattu 31.12.2013 20:32:16)

washburn: Kivahan tässä on vaihtoehtoja arpoa. Mut jos laittasit pätkän siitä soundista jakoon vaikka dropboxiin ja linkittäisit tänne, niin olis tämäkin juttu selvinnyt jo.

Ja laita myös suoraan pianosta äänitetty .WAV pätkä verrokiksi?
Eiks tuossa FP-80:ssa moinen tallennusominaisuus oo? Ainakin mun FP-7F tallentaa USBille stereo wavina.

Yks villi kortti mikä tuli mieleen,
Onko sulla mikrofoni kiinni pianossa? Itellä tuuppaa unohtumaan toi kytkimellinen kapula (joka on kokoajan plugattu kiinni) melko usein auki, vaikka sen työntäiskin ständissään sivuun. Tulee aikalailla uutta ulottuvuutta tilantuntuun, eikä välttämättä niin hyvässä mielessä, mut kuitenkin...

milahtee
01.01.2014 16:25:25

No niin, tein referenssiäänityksen pianolta suoraan USB-tikulle ja vertasin sitä samaan pätkään, jonka äänitin Audioboxin kautta Studio Onella. Laitoin pätkät peräkkäin ja normalisoin ne. Saundeissa ei tällä kertaa ollut mitään eroa. Piano oli yhdistetty audioboxiin kahdella kitarapiuhalla (L+R) kuten aikaisemmin.

Ainoa asia minkä tein eri tavalla oli, että jätin boxin sisääntulosäätimet todella pienelle, vaikka ensimmäisissä äänityksissä ei oltu lähelläkään klippausta. Ilmeisesti linjatasoisen signaalin syötön kanssa saa olla varovainen. Jos se tulee kovempaa (alle clip-rajan kuitenkin) saundi menee tukkoiseksi ja heleys katoaa.

Kiitos kaikille hyvistä ehdotuksista.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti