Muusikoiden.net
04.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mobiilistudiosettiä kasaamassa
1
epeli
15.12.2013 18:36:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjensta pöytään!

Olen kasaamassa mobiilistudiota, jolla voin mennä asiakkaan luo (esim bändin reenikselle) tai vain vuokrata laitteet bändille. Nyt mulla on Gatorin 12U räkki, jossa:

- Focusrite Liquid Saffire 56
- M-Audio Octane
- Avid Eleven Rack
- Macbook Pro 13" (Pro Tools 10, Superior Drummer)
- mikkejä: Audix D6, 2x Audix D2, 2x Audix D4, Audix i5, Shure SM57, 2x Røde NT1-A, Lauten Audio ST-221
- triggereitä (DDrum Red Shot Trigger, 3x tom/snare 1x basari)
- kuulokkeet (AKG K271 MK II, Vic Firth SIH 1)
- 4x Audix D-Vice

Lisäks on vielä:
- monitorit (KRK RP6 Rokit G2)

Vielä tarttis ostaa:
- 6U laatikko jossa kulkee piuhat, mikit, piuhat, tarvikkeet
- xlr-kasa (Cordial+Neutrik)
- ständejä
- Case monitoreille

Mitäs mieltä olette? Eikös tolla nyt saa melko lailla kaikkee tehtyä? Onko järkee? Mitä puuttuu? Mitä vaihtaisitte? Mitä laitan lottokuponkiin? Missä meidän mönkijät on?

"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
saastara
15.12.2013 19:10:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu varmaankin aika paljon siitä, mitä aiot pyytää per päivä..?

"I've suffered for my music. Now it's your turn"
epeli
15.12.2013 20:16:50 (muokattu 15.12.2013 20:17:18)

Aluks olin ajatellu 120€ (sis alv) päivä sillee että mä olen setin mukana. Laitteiston/miehen toimituskulut vielä päälle. Liian vähän/paljon?

washburn
15.12.2013 20:39:24

Elkee nyt prkl hinnotelko niin alakanttiin.
Koko ala roikkuu palkkakuopassa tämmösen takia.
Pitää arvostaa omaa työtä ja ammattititaitoa, jos sitä on.
20€/h + alv on aika minimi, millä voi tulla toimeen, että saa kaikki pakolliset kulut maksettua ja jää vielä ittelle palkka. Sit vielä laitteistovähennykset tuohon päälle.

Live long and prosper.
saastara
15.12.2013 21:09:41 (muokattu 15.12.2013 21:13:42)

epeli: Aluks olin ajatellu 120€ (sis alv) päivä sillee että mä olen setin mukana. Laitteiston/miehen toimituskulut vielä päälle. Liian vähän/paljon?

Taitaa olla vähän liian vähän, että laskut saa maksettua, jos laillisesti duunaa.. Ja vähän liian paljon, että kenenkään kannattaisi oikeasti tota maksaa.

Jos ihan rehellisesti katsotaan niin noi kaikki sun kamat on halpisluokan perustasoa.. Kympin per naama kun lyö bändi enemmän pöytään, voidaan mennä jo ihan oikeaan studioon. Jos sulla olisi tosi hyvät kamat, siis oikeasti hyvät, mä luulen, että voisi toimia.. Tai tottakai mä toivon sun puolesta, että toimii noinkin, mutta epäilen..

Jos mä haluan treenisnauhoituksen, miksi mulle ei kelpaisi se Zoomin H4? Ja jos mä haluan jotain enemmän, miksi mä en menisi lähes samalla rahalla jonnekkin pienempään studioon äänittämään? Ja jos mä haluaisin työskennellä nimenomaan sun kanssa sun taiteellisen panoksen vuoksi, enkö mä mielummin säästäisi vähän kasaan, jotta saataisiin lock outilla hyvä studio ja sut könttämaksulla sinne projektia äänittämään..?

Tämä siis vain mulle tuli mieleen.. Jos itse lähtisin tollaista setuppia rakentamaan, mielummin varmaan laittaisin rahat helvetin laadukkaaseen stereo-setuppiin. Ne treenisrummut kuulostaa kuitenkin treenisrummuilta jos ne äänitetään treeniksellä, ja kaiken muuhun sä et oikeasti tarvi kuin yhden mikin, max kaks.. Mielummin mä ottaisin yhden helvetin hyvän kanavan kuin 16 nojaata.

Mutta tää on nyt aika turha pointti kun kaiken tuon jo omistat.. Kyllä mä siis oikeasti toivon, että toi homma sulle natsaa.. Kannattaa vaan ehkä harkita vielä, ennen kuin päivätyöt lopettaa.

E: Mutta siis, sun alkuperäiseen kysymykseen, juu saahan tolla vaikka mitä.. Puuttuuko jotain, juu, laatu. Kuten sanoin, jos sä olet se syy miksi kannattaa maksaa, mä mielummin menen sun kanssa studioon, ei nuo kamat ole ainakaan se mistä mä maksaisin toista sataa per päivä.

epeli
15.12.2013 22:03:29

saastara: Taitaa olla vähän liian vähän, että laskut saa maksettua, jos laillisesti duunaa.. Ja vähän liian paljon, että kenenkään kannattaisi oikeasti tota maksaa.

Jos ihan rehellisesti katsotaan niin noi kaikki sun kamat on halpisluokan perustasoa.. Kympin per naama kun lyö bändi enemmän pöytään, voidaan mennä jo ihan oikeaan studioon. Jos sulla olisi tosi hyvät kamat, siis oikeasti hyvät, mä luulen, että voisi toimia.. Tai tottakai mä toivon sun puolesta, että toimii noinkin, mutta epäilen..

Jos mä haluan treenisnauhoituksen, miksi mulle ei kelpaisi se Zoomin H4? Ja jos mä haluan jotain enemmän, miksi mä en menisi lähes samalla rahalla jonnekkin pienempään studioon äänittämään? Ja jos mä haluaisin työskennellä nimenomaan sun kanssa sun taiteellisen panoksen vuoksi, enkö mä mielummin säästäisi vähän kasaan, jotta saataisiin lock outilla hyvä studio ja sut könttämaksulla sinne projektia äänittämään..?

Tämä siis vain mulle tuli mieleen.. Jos itse lähtisin tollaista setuppia rakentamaan, mielummin varmaan laittaisin rahat helvetin laadukkaaseen stereo-setuppiin. Ne treenisrummut kuulostaa kuitenkin treenisrummuilta jos ne äänitetään treeniksellä, ja kaiken muuhun sä et oikeasti tarvi kuin yhden mikin, max kaks.. Mielummin mä ottaisin yhden helvetin hyvän kanavan kuin 16 nojaata.

Mutta tää on nyt aika turha pointti kun kaiken tuon jo omistat.. Kyllä mä siis oikeasti toivon, että toi homma sulle natsaa.. Kannattaa vaan ehkä harkita vielä, ennen kuin päivätyöt lopettaa.

E: Mutta siis, sun alkuperäiseen kysymykseen, juu saahan tolla vaikka mitä.. Puuttuuko jotain, juu, laatu. Kuten sanoin, jos sä olet se syy miksi kannattaa maksaa, mä mielummin menen sun kanssa studioon, ei nuo kamat ole ainakaan se mistä mä maksaisin toista sataa per päivä.

No juu. Osittain totta, mutta ei toi mun mielestä oo läheskään kaikki "halpiskamaa". Ja väitän että tolla setillä mä saan pirusti parempaa jälkeä millä tahansa reeniksellä ku alottelijabändi "hinnat alkaen"-kamoilla. Vähemmän kokeneen muusikon korva kun ei erota Neveä Behringeristä, niin nille kelpaa kyllä aivan varmasti tuon läjän laatu. Ja toki jos mulla olis oikea lottokuponki niin ostasin oitis kunnon tilat ja värkit ja vekottimet.

Mutta tossa hinnoitteluasiassa olet oikeessa. Tarttee vielä miettiä josko tuosta kehtaa laskuttaa enemmän.

Niq
16.12.2013 09:50:28 (muokattu 16.12.2013 09:50:40)

epeli: Mutta tossa hinnoitteluasiassa olet oikeessa. Tarttee vielä miettiä josko tuosta kehtaa laskuttaa enemmän.

Ota myös huomioon se, että askel harrastajaäänittelijäksi siihen tilanteeseen, että joku maksaa sulle palkkaa, on melko suuri. Se askel ei tunnu sun mielestä kovin suurelta, koska pystyt parhaimmillasi tekemään hyvästä matskusta loistavaa jälkeä. Mutta asiakkaat odottaa sulta loistavaa jälkeä aina. Ne asiakkaat, jotka ei osaa soittaa tarkasti, joiden soittokamat on sellaisia, joille m.netissä nauretaan ja joilla on rummut viritetty päin honkia ja symbaalit halvinta sarjaa. Ne haluaa että niiden demo kuulostaa samalta kuin ne idolien biisit radiossa. Nehän maksaa siitä.

Tulet saamaan hirveästi kuraa niskaan sun asiakkailta, vaikka oisit kuinka kova äänimies. Se on totuus, mikä kannattaa muistaa. On aina helppo syyttää "sitä p*skaa äänittäjää/miksaajaa/studiota" kun oma demo kuulostaa vähän surkealta. Oman otoksen mukaan ehkä 80% tällaisista tapauksista johtuu enemmän siitä lähtömateriaalista ja sen toteutuksesta.

saastara
16.12.2013 12:18:23 (muokattu 16.12.2013 16:56:35)

epeli: No juu. Osittain totta, mutta ei toi mun mielestä oo läheskään kaikki "halpiskamaa". Ja väitän että tolla setillä mä saan pirusti parempaa jälkeä millä tahansa reeniksellä ku alottelijabändi "hinnat alkaen"-kamoilla. Vähemmän kokeneen muusikon korva kun ei erota Neveä Behringeristä, niin nille kelpaa kyllä aivan varmasti tuon läjän laatu. Ja toki jos mulla olis oikea lottokuponki niin ostasin oitis kunnon tilat ja värkit ja vekottimet.

Mutta tossa hinnoitteluasiassa olet oikeessa. Tarttee vielä miettiä josko tuosta kehtaa laskuttaa enemmän.

Hinnoittelussa on vaan se ongelma, että musta 120€+ kulut on jo oikeasti liikaa siihen nähden mitä on tarjolla.. siis kilpailuasetelmaan nähden. Voihan olla, että sä olet seppänä tuplasti sen arvoinen, tai enemmänkin.

Mutta jos pyydät vaikka 150€-180€ plus kulut, niin sitten ollaan jo semmoisissa summissa, että sillä rahalla kävelee ihan oikeaan studioon. Ja sen kanssa sun on todella vaikeaa kilpailla, saati perusteella asiakkaalle miksi hänen kannattaisi äänittää sun kanssa, treeniksellä, perusetillä, sen sijaan, että menevät oikeaan studioon samalla rahalla. Ei perusjamppa ehkä kuule eroa Neven ja Behringerin välillä, mutta ei ne silti heitä rahaa tosta noin vaan mihin vaan.

Toinen mitä pitää mielessä tossa asetelmassa on se, että se mikä jää elämään muiden silmiin, on lopputulos.. Niinkuin Niqu tossa jo mainitsi. Valistunut korva voi ehkä päätellä miksi soundaa paskalta, onko kamojen vika, tilan vika, äänittäjän vika, bändin vika, vai vähän kaikkea / jotain noista. Valtaosaa ei kiinnosta, ne vaan kuulee, että nyt ei kuulosta hyvältä.. Ja bändit kuulee vain sen, että ei kuulosta niin hyvältä kuin pitäis. Ja varmaan on äänittäjän vika.. Tää logiikka pelaa vielä nopeammin jos on laitettu rahaa kiinni johonkin, eikä oikeastaan älytä miten prosessi ja laatuäänite oikeasti syntyy.

Tästä asiasta siis vaan anekdoottina, että mä en itse live-hommissa enää työskentele muuta kuin loistavien bändien kanssa. Ei mun kannata tehdä muuta, ei se vie mua mihinkään tai anna mulle mitään, tehdä toiste.. Jos ei talonsepän keikkoja lasketa, en mä tee muita keikkoja, kuin niitä joilla on potentiaalia kuulostaa aivan helvetin hyvältä minimivaivalla. Ja mystistä kyllä, toisin kuin monet sanoo usein, ne bändit joilla on oikeasti varaa maksaa se mitä per keikka pyydän, usein tuppaa olemaan melko tasokkaita. Usein ne bändit joiden pakka ei ole ihan niin kasassa, eivät ole siinä asemassa, että ne voi maksaa mun liksoja.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti