Muusikoiden.net
09.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etuasteiden saundinäytteitä?
1
sammakko54
13.12.2013 22:42:07 (muokattu 13.12.2013 22:42:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö mistään netin syövereistä eri etuasteiden samoissa tiloissa ja samoilla mikeillä tehtyjä ääninäytteitä ja vielä hyvän laatuisena? Haluttaisi kuulla juurikin kaikista halvimpien perus äänikorttien ja erittäin kalliiden erillisten mikkietarien eroja. Itsehän olen niin puukorva etten vielä oikein ymmärrä mistä noissa maksetaan, joten oikeaa vertailua kaipaisin! Eipä noita käsittelemättömiä äänityksiä oikeasti hyvillä etareilla ole päässytkään vielä kuulemaan. Joskun kuulin puhuttavan että eron kuulisi summatessa. Eli kun useampia raitoja miksaa keskenään joko huonolla tai hyvällä etuasteella äänitettynä, niin siinä alkaa jo erot huomata, kerrannaisvaikutus huonommilla ym. Mutta enpä usko mitään ennenkuin kuulen omin korvin!
 
Hippien kaveri.
hape
13.12.2013 23:53:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Löytyisikö mistään netin syövereistä eri etuasteiden samoissa tiloissa ja samoilla mikeillä tehtyjä ääninäytteitä ja vielä hyvän laatuisena?
 
Gearslutzista noita löytyy muistaakseni lukuisia. Koetas googlata vaikka preamp test site:gearslutz.com tjsp.
 
http://www.thespyro.com
kiiski
15.12.2013 10:40:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestäni hyvien ja huonojen etuasteiden merkittävin ero on siinä, että huonot kuulostavat tukkoisilta ja sumeilta. Nuhainen on ehkä lähinnä oikeaa termiä :) Eron kuulee jo ihan yksittäisellä raidalla, mutta tietysti myös summatessa ongelmat kertaantuvat.
 
Ota huomioon, että jos kuuntelet tiedostoja huonoilla laitteilla (DA-muunnos, kaiuttimet, huoneen akustiikka) et välttämättä kuule eroja. Erot eivät ole kuitenkaan niin suuria kuin nettikirjoittelusta voisi luulla.
 
varakeef
15.12.2013 11:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan huono etuaste olla myös kireä, räikeä tai yksinkertaisesti kohisee liikaa, säröytyy epämiellyttävästi tms.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
cozmo
15.12.2013 12:29:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Löytyisikö mistään netin syövereistä eri etuasteiden samoissa tiloissa ja samoilla mikeillä tehtyjä ääninäytteitä ja vielä hyvän laatuisena? Haluttaisi kuulla juurikin kaikista halvimpien perus äänikorttien ja erittäin kalliiden erillisten mikkietarien eroja.
Aloita vaikka tästä http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preampsmedia.htm
http://www.soundonsound.com/sos/dec12/articles/preamp-results.htm
 
Itse kyllästyin aika nopeasti...
 
Itsehän olen niin puukorva etten vielä oikein ymmärrä mistä noissa maksetaan, joten oikeaa vertailua kaipaisin! Eipä noita käsittelemättömiä äänityksiä oikeasti hyvillä etareilla ole päässytkään vielä kuulemaan. Joskun kuulin puhuttavan että eron kuulisi summatessa. Eli kun useampia raitoja miksaa keskenään joko huonolla tai hyvällä etuasteella äänitettynä, niin siinä alkaa jo erot huomata, kerrannaisvaikutus huonommilla ym. Mutta enpä usko mitään ennenkuin kuulen omin korvin!
Paljonhan sitä puhutaan niin... Mutta mun mielestä toi väite sotii aika pahasti kyllä ihan maalaisjärkeä ja oikeastaan kaikkea muutakin vastaan.
 
Jos haluaa saada kerrannaisvaikutuksia kuulumaan, (saman) signaalin pitäisi mennä useita kertoja saman laitten läpi, ei useita eri signaaleita kertaalleen samantyyppisten laitteiden läpi rinnakkain.
 
- Niko
 
Mikael
15.12.2013 13:45:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etuasteiden (ja mikkien ja oieestaan melkeen minkä vaan) vertailu on joidenkin yksittäisten ääninäytteiden perusteella aika hyödytöntä hommaa. Pitäis olla niin paljon erilaisia soundeja ja soundi-ihanteita, eri mikkejä ja eri gain-asetuksilla, eri särön asteilla ja klipaten jne, että soundinäyte-metodilla ei vaan onnistu.
 
Mun mielestä ainoa validi menetelmä on tehdä hommia niillä vehkeillä. Siinä sitä vasta huomaa miten se vehje toimii käytössä eri tilanteissa.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
washburn
15.12.2013 18:52:14 (muokattu 15.12.2013 18:56:41)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kyllähän noilla nyt on eroa!
Kun äänität koko session tukkoisten etareiden läpi, niin ompa vaan hommaa saada miksaus avoinaiseksi ja yläsävelsarjat soimaan kunnolla. Oikeasti laadukkaiden etuasteiden kanssa voipi joskus käydä niin, että faderit ylös ja homma on lähestulkoon läjässä.
 
EDIT: se on kyllä totta, että joku etuaste voi olla muuten aivan passeli, mutta ei suostu jostain syystä toimimaan hyvin jonkin tietyn mikrofonityypin kanssa esim.
Tai sitten putkietuaste ilman vaiheenkääntöä/älyä käyttää sitä voi olla aika tuohoisaa vaikkapa puhaltimia äänittäessä.
 
Live long and prosper.
Danko
15.12.2013 21:42:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mun mielestä ainoa validi menetelmä on tehdä hommia niillä vehkeillä. Siinä sitä vasta huomaa miten se vehje toimii käytössä eri tilanteissa.
 
Tosi on. Pitäis vaan osata tehdä se ero mikin ja etusen välillä, esim. kouluaikoina viissepestä jäi todella puolivillainen kuva Focusriten Platinum-sarjan etareilla ajettuna, mut sit taas työharjoittelussa Fiilismaan entisellä Soundcraft Sapphyrellä siitä tuli yks meiten lempparimikeistä.
 
+ soittajan + tilan + soittimen vaikutus ja mitä näitä nyt on, mistä päästään taas tähän Etuasteiden (ja mikkien ja oieestaan melkeen minkä vaan) vertailu on joidenkin yksittäisten ääninäytteiden perusteella aika hyödytöntä hommaa. Pitäis olla niin paljon erilaisia soundeja ja soundi-ihanteita, eri mikkejä ja eri gain-asetuksilla, eri särön asteilla ja klipaten jne, että soundinäyte-metodilla ei vaan onnistu.
 
Hyvien mikkien kanssa harvoin joutuu kikkailemaan, enempi tulee mieleen et voisko joku vaihtoehto olla vielä parempi tietyssä kohteessa.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Werihukka
16.12.2013 00:45:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henk.koht. pidän suurimpana laatutekijänä etuasteessa sitä, että se toimii hyvin siihen mihin se on tarkoitettu eli mikrofonisignaalin muuttamiseen linjatasoiseksi. Etuastetta on aika vaikea erottaa tuosta asianyhteydestä. Mikeissä on paljon toisistaan erilailla toteutettuja vehkeitä. Jos etuaste toimii hyvin minkälaisen mikin kanssa vaan, niin se on sillon hyvä. Monet halvemmat etuasteet ei toimi mun mielestä dynaamisten mikkien kanssa lähellekkään yhtä hyvin, kuin konkkien tai putkimikkien kanssa, jotka on etuasteelle paljon helpompia "kuormia".
 
Aika hyvä referenssimikki etuasteiden testailuun on perus SM57. Se on hyvä ja terveen kuuloinen mikki, mutta ei kuulosta kovin kaksiselta jos etuaste ei toimi sen vahvistamiseen kovin hyvin. Komppaan sitä, ettei tommosta asiaa pysty kuulemaan ääninäytteistä kovinkaan helposti.
 
rintapek
16.12.2013 13:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Etuasteiden (ja mikkien ja oieestaan melkeen minkä vaan) vertailu on joidenkin yksittäisten ääninäytteiden perusteella aika hyödytöntä hommaa. Pitäis olla niin paljon erilaisia soundeja ja soundi-ihanteita, eri mikkejä ja eri gain-asetuksilla, eri särön asteilla ja klipaten jne, että soundinäyte-metodilla ei vaan onnistu.
 
Mun mielestä ainoa validi menetelmä on tehdä hommia niillä vehkeillä. Siinä sitä vasta huomaa miten se vehje toimii käytössä eri tilanteissa.

 
Kovasti komppia.
Tontyyppinen "ääninäytteiden kuuntelu" on jokseenkin sama asia kuin vasaroiden katselu.
 
Toimivalla työkalulla homma sujuu.
 
Itse asiassa, työ on melko kallista. On aikamoista järjen köyhyyttä palkata ammattilainen hommaan ja antaa työkaluksi lelu. Jos ny yksittäinen etuaste maksaa kolme tonnia ja mikki saman, niin sou? Niitä käyttävän studiovelhon vuosipalkka saattaa huidella sadoissa tonneissa. Isossa maailmassa. Bussikuskin työkalun hintalapussa on kuus numeroa ja bussikuski tienaa ehkä nelkyttonnia vuodessa. Et hinnat on suhteellisia.
 
Harrastajalle kaikki laitteet on kalliita, koska ne eivät tuota koskaan mitään. Ammattilaisilla tilanne on toinen.
 
Mikael
19.12.2013 11:22:22 (muokattu 19.12.2013 11:34:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli tästä asiasta juuri viime viikolla hyvä kokemus, kun äänitin yhden levyn pohjat Petraxilla, jossa on Amek Galileo ja siinä Neven etuset. Levylle yritettiin äänittää mahdollisimman paljon asiat kokonaisina liveottoina ja päällesoittoina vaan ne mihin ei paikalla olleet soittajat riittäneet. Soittimina oli rumpusetti, akustinen-/sähkökitara, flyygeli/viulu, lead laulu ja sähköbasso. Päälle äänitettiin myös Hammondia, perkussioita ja kiippareita, sekä korjattiin parit jotkut soinnut tai yksittäiset bassoäänet jos sellaisia oli (ei kyllä ollut monta). Aikataulu oli tiukka, koska kolmessa päivässä äänitettiin 14 biisin pohjat ja niihin suurin osa päällesoitoistakin. Haastetta lisäsi soittimien vaihtelu biisistä toiseen sekä valtava dynamiikka sekä biiseissä että biisien kesken ja jopa eri ottojen välillä (esim. rumpujen osalta hiljaisesta sutinasta reippaaseen kapulasoittoon). Aikataulusta johtuen ei ihan joka välissä voinut tehdä uutta soundchekkiä ja joka kanavaa ei koko ajan pystynyt vahtaamaan, joten aika paljon piti gainien osalta mennä ns. lennossa.
 
Tässä huomasi selvästi että kun on tiski jossa on todella laadukkaat etuset ja paljon headroomia, niin työskentely oli paljon nopemppa/helpompaa ja lopputulos parempi kuin mitä on tullut tehtyä sit taas näillä ns. sempipro ihan ok -laitteilla (octopre jne) jossa vaikkapa gainit pitää säätää paljon huolellisemmin jotta toisaalta tulee tarpeeksi hyvällä kohinasuhteella mutta ei myöskään mene särölle missään kohtaa koska se särö kuulostaa paskalta. Neve/Amek kuulosti ihan mahtavalta vielä tossa +12db:n tietämilläkin :D Lisäksi nyt kun näitä kuuntelee niin vaikuttais siltä että tän materiaalin kanssa on huomattavasti vähemmän tarvetta EQ:lle kuin mihin yleensä oon tottunut.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Niq
19.12.2013 13:06:56 (muokattu 19.12.2013 13:07:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole huippuetusia edes nähnyt elävänä, mutta oman suht. budjettiluokan signaalitien ja mikrofoniston aiheuttamat resonanssi yms.-piikit kyllä teettävät töitä melko lailla. Jos aikani ei olisi ilmaista, säästäisi parin laadukkaan etuasteen hinnan hetkessä. Parikymmenraitaisen projektin käyminen läpi EQ-täikammalla kestää kuitenkin helposti pari tuntia, kun sen tekee huolella. Tässä mielessä ymmärrän miksi ääninäytteiden perusteella vertailu on liki mahdotonta. Ongelmahan kuuluu vastaa summauksessa, eikä sielläkään selvästi, ainoastaan miksauksen epäselvyytenä, joka voi johtua monesta muustakin syystä.
 
Samoin yllämainittu gain-soheltaminen, kun esimerkiksi lauluja äänitetään. On otettava säkeistöt erikseen ja kertsit erikseen ym. sekä joka välissä oltava säätämässä, tämä taas helposti vaikuttaa laulajan suoritukseen, kun ei voi vaan vetää fiiliksellä alusta loppuun.
 
Homma kyllä onnistuu ja lopputuloksenkin saa hyväksi ilman noita huippuvehkeitä, mutta sen mikä kamoissa säästää, sen ajassa maksaa.
 
Mikael
19.12.2013 13:50:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: joka välissä oltava säätämässä, tämä taas helposti vaikuttaa laulajan suoritukseen
 
Sama juttu vaikuttaa ihan kaikkien soittajien tekemisiin. Jos koko ajan pitää venata että äänittäjä säätää jotain ja koko ajan pitää antaa ääninäytettä tekemisistään, niin eihän se optimaalista ole - aika paljon kivempaa kun voi vaan soittaa eikä edes tarvii huomata koko asiaa.
 
Fuzz is Clean!
HateHalon
19.12.2013 14:41:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistanko väärin vai löytykö täältä forumin uumenista jonkun jäsenen tekemä etuaste-vertailu.
 
Itse olen pitkään miettinyt tekeväni etuaste/mikrofoni-vertailua esim. virvelistä, kitaravahvistimesta, akustisesta kitarasta. Tuommoiseen vertailuun kaipaisi vielä ainakin neveä, apia, ssl ja focusritea sekä roden, Audio-Technican, Audixin yms mikkejä.
 
Joillakin täällä on ollut tänkaltaiseen asiaan kiinnostusta lähtä mukaan.
 
www.halondesign.com
kohdataan
22.12.2013 22:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomanin sivulla on Mindprit envoicen ääninäyte, se on siinä heti ylhäällä, jos kiinnostaa kuulla:
 
http://www.thomann.de/fi/mindprint_envoice_mkii_inkl_usb.htm
 
Niq
23.12.2013 09:53:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kohdataan: Thomanin sivulla on Mindprit envoicen ääninäyte, se on siinä heti ylhäällä, jos kiinnostaa kuulla:
 
http://www.thomann.de/fi/mindprint_envoice_mkii_inkl_usb.htm

 
Sen verran paljon on muuttujia, etten muodostaisi mielipidettä mikkietusesta tuollaisen ääninäytteen perusteella. 256kBit mp3 -koodattuna ja tietämättä yhtään mitä on mikitetty ja miten, puhumattakaan A/B verrattavasta etusesta.
 
Ruutukunkku
23.12.2013 12:07:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutenkin nuo thomanin soundinäytteet on kyllä lähinnä huumoria. Muuttujia on niin paljon, että tuo vertailu on todella turhaa. Ehkä se just ja just vahvistinosastolla puoltaa paikkaansa, mutta mikit, etuset, ym....hohhoijaa
 
I'm sorry Dave
HK
16.01.2014 03:53:46 (muokattu 16.01.2014 03:58:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruutukunkku: Muutenkin nuo M.Netin soundinäytteet on kyllä lähinnä huumoria. Muuttujia on niin paljon, että tuo vertailu on todella turhaa. Ehkä se just ja just vahvistinosastolla puoltaa paikkaansa, mutta mikit, etuset, ym....hohhoijaa
 
Anteeksi, näin yli 10 vuoden itsekin M.Netin käyttäjänä oli pakko. :)
 
Peltikorva puupäässä.
Ruutukunkku
20.01.2014 14:34:34 (muokattu 20.01.2014 14:35:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä terveiset teille kaikille:
 
"I'll go away
I won't be around
Not just for today
But 'till the end of time
 
Yeeeaahh.."
 
Laulettuna äänellä 'soul female'.
 
Kiitos!
 
I can see clearly now, a painful vision indeed.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti