Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpuäänitykset - mikrofonien sijoittelu + vaihe-erot
1
Laboriel
07.11.2013 13:58:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Onko tähän aihepiiriin hyvää materiaalia - miel. suomeksi, mutta englantikin kelpaa - olemassa?
 
Laboriel
07.11.2013 13:59:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laboriel: Moi,
 
Onko tähän aihepiiriin hyvää materiaalia - miel. suomeksi, mutta englantikin kelpaa - olemassa?

 
Laitteistona: PRESONUS 16.4.2. - Logic X jne...
 
dewil
07.11.2013 14:20:09 (muokattu 07.11.2013 14:20:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On. Netistä löytyy artikkeleita ja kirjojakin on kirjoitettu aiheesta.
Google, kirjasto jne...
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
kiiski
07.11.2013 15:26:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kysyä kannattaa jos joku on hämärän peitossa!
 
Itse räpsyttelen vaiheenkääntönappeja ja kuuntelen muutoksia äänitysvaiheessa/miksauksen alkuvaiheessa. Käytän sitä EQ:n kaltaisesti ja kuuntelen miten atakki toistuu ja mitä botnelle/alamiddlelle tapahtuu. Ennen siirtelin raitoja neuroottisesti "samaan vaiheeseen" mutta valitettavasti insinöörilogiikka ei toiminutkaan siinä.
 
pimp
07.11.2013 16:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sijoittele mikit yksi kerrallaan ja kuuntele äänitysvaiheessa, että mikkien välillä ei tule häiritseviä vaihe-eroja, ts. että mikit poimivat halutun äänen ja soivat yhdessä muiden mikkien kanssa myös hyvin. Mitä vähemmän mikkejä käyttää, sitä helpompi ne on asetella. Basari, virveli, overi/kokosetinmikki-yhdistelmällä pääsee jo aika pitkälle, kun kokeilee eri asentoja ja sijoituksia. Useampi mikki ei ole mikään oikotie "ammattimaisempaan" soundiin.
 
Words can hurt, you know
Danko
07.11.2013 18:56:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Ja kysyä kannattaa jos joku on hämärän peitossa!
 
No mä voin kysyä ensimmäisenä:
 
Ennen siirtelin raitoja neuroottisesti "samaan vaiheeseen" mutta valitettavasti insinöörilogiikka ei toiminutkaan siinä.

 
Mikä siinä ei toimi? Mulle se on ihan vitaalisen tärkeää.
Tos pätkä omasta sessiosta, ensin siirtelemättä ja puolivälistä time-alignattuna:
http://cl.ly/0A3o2v2s2632
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
tomboarmageddon
08.11.2013 06:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pimp: Sijoittele mikit yksi kerrallaan ja kuuntele äänitysvaiheessa, että mikkien välillä ei tule häiritseviä vaihe-eroja, ts. että mikit poimivat halutun äänen ja soivat yhdessä muiden mikkien kanssa myös hyvin. Mitä vähemmän mikkejä käyttää, sitä helpompi ne on asetella. Basari, virveli, overi/kokosetinmikki-yhdistelmällä pääsee jo aika pitkälle, kun kokeilee eri asentoja ja sijoituksia. Useampi mikki ei ole mikään oikotie "ammattimaisempaan" soundiin.
 
Tästä on aika monesti väännetty "äänimiesten" kanssa. Mikittämällä lujiten akustisesti soivan rummun ja jättämällä mikittämättä hiljaisemmat menee settibalanssi ainakin soittajan hallinnasta. Monesti väännetään siihen virppamikkiin niin amerikkasoundi ku ikinä ja jos biisi on vaikka semmonen missä tulee jotain tomikomppeja jne niin sitten ihmetellään vasta , että mikäs tässä mättää. Kun tomit on siis lähimikittämättä.
Samoin tuo vaiheiden kääntely. Käännetäänkö ne niin että natsaa virppaan ja jos sitä ei soitetakkaan pääsoittimena jossain kohtaa biisiä...?
Mulla on aina semmonen, että mikitetään bassari ja oh:t ja ehkä tilamikki tai sitten mikitetään kaikki....
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti