Aihe: Suositelkaa studiota | |
---|
Dropped C 01.11.2013 17:29:47 (muokattu 01.11.2013 17:32:30) | |
|
Sijainti ei siis ole mikään absoluuttinen kynnyskysymys. Mutta kun me kaikki bunkataan joko Helsingin kantakapungissa tai välittömässä läheisyydessä, niin ainoastaan yhdellä meistä on auto. Liikkuminen kamojen kanssa ei välttämättä hoidu älyttömän jouheasti satojen kilometrien päähän. (Toki ollaan me käyty esim. Lappeenrannassa soittamassa, tuotiin puolet kamoista. Eli hoituuhan se, mutta kuitenkin lähellä parempi. Kaikki kun käy töissä, niin aikatauluttaminenkin on helpompaa). |
|
Onko se budjetti 1500€ tarkoitus riittää miksaukseen ja masterointiinkin? Taitaa mennä tiukalle 4 studiopäivää ja 9 biisin miksaukset. Jos ei, niin omasta mielestäni kannattaa panostaa miksaajaan kun on tuo saunditavoite noin selvä. Se on aika pieni merkitys kuka sen 57:n sihtailee siihen kitarakaapin eteen ja missä, verrattuna osaavaan miksaajaan, joka raapiii sitä rupea ja jyrää niistä äänityksistä esiin. Varsinkin kun käydään kuitenkin "oikeissa" studiossa äänittämässä, joissa on kamat, tilat ja äänittäjä ovat laadukkaat vaikka minkä valitsisi, ainakin näissä ehdotetuissa vaihtoehdoissa. Hippien kaveri. |
|
sammakko54: Onko se budjetti 1500€ tarkoitus riittää miksaukseen ja masterointiinkin? Taitaa mennä tiukalle 4 studiopäivää ja 9 biisin miksaukset. Jos ei, niin omasta mielestäni kannattaa panostaa miksaajaan kun on tuo saunditavoite noin selvä. Se on aika pieni merkitys kuka sen 57:n sihtailee siihen kitarakaapin eteen ja missä, verrattuna osaavaan miksaajaan, joka raapiii sitä rupea ja jyrää niistä äänityksistä esiin. Varsinkin kun käydään kuitenkin "oikeissa" studiossa äänittämässä, joissa on kamat, tilat ja äänittäjä ovat laadukkaat vaikka minkä valitsisi, ainakin näissä ehdotetuissa vaihtoehdoissa. Mä sanoisin, että juurikin toiste päin. Kun menee äänittämään asiansa osaavan kaverin kanssa, hyvillä kamoilla hyvään tilaan niin kuuro apinakin osaa miksata loistavan kuuloisen lopputuloksen. "I've suffered for my music. Now it's your turn" |
|
Saastaralla on hemmetin tärkeä pointti, joten plussa siitä hälle. Kyllä soundi lähtee alkupäästä ja mitä vähemmän sitä tarvii korjailla, sitä paremmin, nopeammin ja laadukkaammin hoituu miksaus ja masterointi. Sen minkä rumpujen virityksessä säästää tunnin studioaikaa, saattaa lisätä 10 tuntia editointiaikaa. www.halondesign.com |
|
saastara: Mä sanoisin, että juurikin toiste päin. Kun menee äänittämään asiansa osaavan kaverin kanssa, hyvillä kamoilla hyvään tilaan niin kuuro apinakin osaa miksata loistavan kuuloisen lopputuloksen. Paha kysymys. Omassa tuttavapiirissäni tämä lähestymistapa on yleensä valitettavasti tuottanut tilanteen jossa Faders Up -miksaus kuulostaa pirusti paremmalta, kuin se varsinainen "miksaus". Kuuroissa apinoissa on se probleema että ne ei tunnu reagoivan musiikkiin vaan prosessoivat matskua "siten miten ne on aina tottunut tekemään"; No goal oriented but method oriented. Eli tässä lähestymistavassa unohtuu että miksaaja (näin ylipäänsä terminä) kykenee myös ryssimään matskun totaalisesti. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
saastara 02.11.2013 11:21:34 (muokattu 02.11.2013 11:24:12) | |
|
Spedemix: Paha kysymys. Omassa tuttavapiirissäni tämä lähestymistapa on yleensä valitettavasti tuottanut tilanteen jossa Faders Up -miksaus kuulostaa pirusti paremmalta, kuin se varsinainen "miksaus". Kuuroissa apinoissa on se probleema että ne ei tunnu reagoivan musiikkiin vaan prosessoivat matskua "siten miten ne on aina tottunut tekemään"; No goal oriented but method oriented. Eli tässä lähestymistavassa unohtuu että miksaaja (näin ylipäänsä terminä) kykenee myös ryssimään matskun totaalisesti. Itse en ainakaan suostu tekemään puolivillaista duunia sen takia, että joku mun jälkeen ruokaketjussa 'saattaa' olla lahjaton. Se, että miksaaja voi kusta hyvän äänitteen, ei ole musta erityisen vahva perustelu sille, että ei kannattaisi tehdä mahdollisimman valmiin kuuloista duunia jo äänitysvaiheessa. Paras lääke tommoiseen on se, että ei työskentele semmoisten ihmisten kanssa. Ei siis sillä, että Spede olisit muuta väittänyt, mutta kunhan vaan teroitin esiin. E: Ja jos äänittäjä ja miksaaja ovat sama heppu, älyän vielä vähemmän sitä, että jättää miksaukseen kysymysmerkkejä. "I've suffered for my music. Now it's your turn" |
|
Ajateltiin, että varmaan sama mies äänittäis ja miksais. Ja neljään päivään sisältyis kumpikin operaatio. |
|
Dropped C: Ajateltiin, että varmaan sama mies äänittäis ja miksais. Ja neljään päivään sisältyis kumpikin operaatio. Ehdottaisin, että etsitte isohkolla analogitiskillä varustetun studion ja vedätte biisit livenä sisään. Ekan päivän käytätte soundien hakemiseen ja se sillä soundilla mennään levylle asti. Vaatii toki todella paljon myös äänittäjältä, mutta kova ukko kyllä taltioi sen teidän livemeiningin genreistä riippumatta. |
Dropped C 02.11.2013 18:49:05 (muokattu 02.11.2013 19:48:35) | |
|
Itseasiassa tämän suuntaisesta lähestymistavasta on ollut puhetta. Vaatii vaan kovan reenin ennen äänityksiä. Edellinen matsku vedettiin livenä purkkiin rumpujen, basson ja rytmikitaran osalta. Siihen sitten liidikitarat ja laulut päälle. Itse en ole täysin varma, että onko tämä paras lähestymistapa. Mutta kovaa reeniä, niin on se kyllä mahdollista. Kitaristi ja rumpali on soittanut yli 20(!) vuotta heviä kimpassa, niin niiltä kyllä hoituu. |
|
Dropped C: Kitaristi ja rumpali on soittanut yli 20(!) heviä vuotta kimpassa, niin niiltä kyllä hoituu. Metallica? :D miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
|
Dropped C:Kitaristi ja rumpali on soittanut yli 20(!) vuotta heviä kimpassa, niin niiltä kyllä hoituu. Hoituuko muiltakin (basisti, toinen kitaristi, laulaja jne)? Toi budjetti ei nimittäin anna periksi ihan kauheesti muulle kun onnistumiselle. Tää on oikeesti aika kurantti kysymys, jos 1500€ budjetilla pitää saada "levyllinen" matskua taittumaan miksauksineen... Koska haussa on 90-luvun alkupuolen juttu, niin mäkin suosittelen kattelemaan paikkaa, jossa toi äänityksen etupää on kunnossa. Siellä ne merkittävät erot syntyy, ihan kaikkien aikakausien mittapuilla. Silloin "ennen" kun oli tapana rakentaa soundia jo ennen miksausta. www.5by5.fi |
|
Daunt: Ehdottaisin, että etsitte isohkolla analogitiskillä varustetun studion ja vedätte biisit livenä sisään. Ekan päivän käytätte soundien hakemiseen ja se sillä soundilla mennään levylle asti. Vaatii toki todella paljon myös äänittäjältä, mutta kova ukko kyllä taltioi sen teidän livemeiningin genreistä riippumatta. Mankku tai Soundstation Porvoon magnusborgissa ei kauheen kaukana hellstingistä. Riippuen valinnasta käytössä joko Trident 80b tai Neve V1 konsoli ja mankussa mahdollisuus nauhatallennukseen, hyvän kuulonen puusali kannuille ja hyvä mikkivalikoima. En siis työskentele ko. paikassa mut tunnen mestan aika hyvin ja saattaisin olla kiinnostunut ko. Projektista. Pistäkää pikaviestiä jos kiinnostaa. |
|
Sen verran tarkentu tää bisnes, että äänitykset olisi tarkoitus hoitaa Helmi - Huhtikuu akselilla. Ja omat styrkkarit otetaan mukaan, kun tuskin Marshallin Jubileeta kovin monesta putiikista löytynee ja edes osittain korvaavat styrkkaritkin näyttäisi olevan harvinaisia. Jostain Mesasta tai Peaveystä kun nyt yksinkertaisesti ei lähde wanhan liiton kuivia doom-saundeja Ja sori kun ole vastaillut kenellekkään, kun ei pysty sanomaan vielä mitään. |
|
Dropped C: Sen verran tarkentu tää bisnes, että äänitykset olisi tarkoitus hoitaa Helmi - Huhtikuu akselilla. Ja omat styrkkarit otetaan mukaan, kun tuskin Marshallin Jubileeta kovin monesta putiikista löytynee ja edes osittain korvaavat styrkkaritkin näyttäisi olevan harvinaisia. Jostain Mesasta tai Peaveystä kun nyt yksinkertaisesti ei lähde wanhan liiton kuivia doom-saundeja Ja sori kun ole vastaillut kenellekkään, kun ei pysty sanomaan vielä mitään. Turussa on tuommoiseen paikkaan oikea mesta nimeltä Lifeline Productions. Netistä löytyy hinnasto ja kaikki. Omalta bändiltämme tulee ulos old School Deathmetallia, ruotsalaiseen tyyliin. 13.12 tulee ulos. |
|
Turussa suosittelisin puitteiltaan kaupungin parasta studiota, eli V.R. Studio. http://www.vrstudio.fi/ Edes tätä yhtä ei ole olemassa. |
Murgo 01.12.2013 16:30:59 (muokattu 01.12.2013 16:32:21) | |
|
Mikael: http://d-studio.fi/ D-studio Klaukkalassa on ihan asiallinen. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
|
Itsekin miettinyt noita Neven ja SSL huipputiskejä, mutta tullut tulokseen että parempi lähestyä enempi erillisetuasteilla, kun että joka ikinen raita äänitetään aina samalla etuasteella. vaikuttaa siihen lopulliseen summaukseen rikastavammin, kun on paljon erisävyisiä etuasteita, eikä sen saman ison pöydän yksilöity soundi vaikuta joka raitaan kertaannuttavasti. On kiva käyttää Avalonia tai Millenniaa, kun tarvitaan transparenttia akustista sointia ja UA 610, kun tarvitaan tiukkaa ja tukevaa alapäätä jne... Toki lopulliseen summaukseen hyvä analogipöytä on elintärkeä työkalu, mikäli analogisummaus on se juttu. Aika harvinaiseksi tuppaa nykykiireisessä musiikinteossa jäädä. www.halondesign.com |
|
HateHalon: Itsekin miettinyt noita Neven ja SSL huipputiskejä, mutta tullut tulokseen että parempi lähestyä enempi erillisetuasteilla... Öh, mikä ajaa ajattelemaan ettei SSL/Neve huoneen räkeistä löytyisi muutamaakin erilaista etuastetta? -Paavo |
HateHalon 18.12.2013 23:56:02 (muokattu 19.12.2013 04:42:26) | |
|
multipaavo: Öh, mikä ajaa ajattelemaan ettei SSL/Neve huoneen räkeistä löytyisi muutamaakin erilaista etuastetta? Ajattelinko noin? Välittyikö viestistäni tämä asenne? Kyllä varmasti löytyy hyvä valikoima eri vaihtoehtoja myös räkistä, jos on SSL:n tai Neven tiski investoitu, en väittänyt, että ei löytyisi. Huomannut olen, että turvaudutaan helposti siihen "kaikki vaan pöydän läpi". Varsinkin jos asiakas on vähemmän "tärkeä", niin siinä hienosäädössä mennään vähän matalimmasta kohdasta. Toisaalta niin tulee joskus itsekin tehtyä, jos asiakkaalla on kiire äänittää ja miksata esmes 5 biisiä 2 päivässä, eli maksaa vaan niistä 2 päivästä, mutta asiakkaan kanssa pitää aina keskustella niin, että asiakas ymmärtää esim. niukan aikataulun vaikutukset. Silti mulla yleisin tapa on äänittää niin paljon kerralla, kuin vaan soiton sujuvuuden kannalta on järkevää. Useimmiten se on kitarat, basso, rummut sekä demolaulu (+ koskettimet). Lopuksi korjataan, jos korjattavaa + päällekkäissoitot (soolot, koskettimet, laulut yms.) Tämä on selkeästi nopein tapa tehdä ja aina pyrin mahdollisimman vähän käyttää samoja etareita. Tietty tomeille, kitaroille ja stereopareille muutenkin identtinen etarisetup. Kun on valmiiksi luotu livesetup, jälkiäänityskitaroita esim. on helppo jatkotyöstää samalla setupilla. Tietty kitaravahvistimet tulee äänitettyä eri tilassa kuin rummut samanaikaisesti äänitettynä. Mutta lähinnä tarkoitin omaa äänituotantotapojeni kehitystä, jossa on ollut puntarissa esim. ssl 4040 lähemmäs 30 000€ kertainvestointina tai laaja valikoima erillistä rautaa räkeissä pikkuhiljakseen ostettuna. www.halondesign.com |
|
Eipä ole ainakaan itseäni alkanut häiritsemään noiden Tridentin tai Neven etareiden karaktäärien kertautuminen. Aika paljon tuntuu vaikuttavan erilaisten sieppojen karaktääri siihen miten noiden edelläminittujen konsolien etarit käyttäytyvät, ei esim tulis mieleen laittaa 7x 57 rumpuihin ja vielä lisäksi kitaroihin pari mokomaa. Neven 4081 etarit on ainakin todella monipuoliset ja mukautuvat. Molemmissa noissa mainitsemissani tiskeissä on myös erittäin hyvän kuuloiset eq:t , enkä usko että jäis levyt äänittämättä vaikka oiskin "vaan" se ssl:n 4040 käytössä eikä kolmeasataa irtoetaria. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|