Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omien tekeleiden masterointi
1 2
Mikael
21.10.2013 22:59:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: pelkona vaan se että jos jätän homman bändille millä budjetti ei ehkä riitä, niin sen masteroi joku joka ei sitä hommaa tee yhtään sen paremmin kuin minäkään.
 
Mä yleensä itse suosittelen mielestäni projetiin sopivaa masteroijaa ja useimmiten suositus otetaan vakavasti. Ei itseasiassa tuu nyt mieleen yhtään sellaista tapausta, jossa levyä tehdessä olisi päädytty masteroimaan johonkin muualle kun mitä yhdessä bändin/artistin kanssa on puhuttu.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Danko
21.10.2013 23:21:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäli asiakkaalle saa perusteltua, miksi ulkopuolisesta masterista kannattaa maksaa, niin joo, mutta ainakin omat bändit on niin persaukisia et pakko mennä "tein itse ja säästin" -linjalla. Ja kyllä, olen käynyt PIRAMKissa Tuovisen Tipin "kaikki voi masteroida itse" -luennot, ja kyllä - teen masteroinnissa muutakin kuin vedän brickwall-limitteristä thresholdin alas.
 
Kuuntelu on joo yks, jos miksaa ja masteroi samoilla skobeilla niin epätarkkuudet kuuntelussa vaan kertaantuu. Sen takia melkein miksaan nykyisin Geneillä ja masteroin M&K:lla - backup-tsekkauksia sit luureilla ja "2000-luvun Auratoneilla" eli Logitecheilla.
 
Onhan se toki eri asia saada ylimääräiset korvat ja signaalitie, jossa yks palikka maksaa enemmän kuin kaikki omat kamat yhteensä, mut noin ikäänkuin oma workaround tiivistettynä:
1) duplikoi alkuperäinen raita ja säädä soimaan samalla voimakkuudella
2) botnen monotus
3) löydä paska ja poista se, jolloin kokonaistasoa voi nostaa soundin tukkeutumatta
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
saastara
22.10.2013 08:29:40 (muokattu 22.10.2013 09:21:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa, mutta tää lausahdus on kyllä melko paksua.
 
Maailma on täynnä tuottajia ja miksaajia jotka haluavat tehdä usein myös masterinsa itse, säilyttääkseen sen oman soundinsa alusta loppuun saakka. Mainittakoon nyt vaikkapa Jacob Hansen joka on puuhapekkana esim. Volbeatin, Amaranthen ja Pretty Maidsin kulisseissa.

 
Mjuu, ja hevihommista Sneap taitaa kans masteroida ainakin osan töistään. Toi töksähtää näin seuraavana aamuna vähän tylymmältä kuin oli orkkistarkoitus.. Tottakai maailman on täynnä pitkän linjan ammattijätkiä jotka tekee tota, paino termillä 'pitkän linjan ammattijätkiä'. Kippo, Hansen ja Sneap taisi kaikki duunata ammattijulkaisuja ennen kuin aloittaja oli edes syntynyt.. Sitä koitin vaan teroittaa, että se ei ole 'standard practice', vaan tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta köyhäilyä, eikä mikään taiteellinen voitto välttämättä. Se ei ole helppo tie, eikä se ole musta välttämättä semmoista mihin kannattaa totutella.. Toisin kuin mitä monet olkkarimiksaajat ja makuuhuonetuottajat tuntuu ajattelevan.
 
Sitä mä en sano, ettei miksaaja voisi olla loistava masteroija.. Se on vaan monestakin syystä erittäin vaikeaa olla molemmat samassa projektissa. Eikä se masterointi nyt ihan oikeasti ole niin kallista, että mä en vaikka omille levyilleni sitä haluaisi, vrt että minä tai miksaaja sen duunaisi.
 
E: Toi Dankon metodi on ihan fiksu, jos tietää että pakko on masteroida ite.. Se, että on eri skobet ei kuitenkaan pelasta siltä, että duunaa samassa huoneessa.. Mikä oikeasti vaikuttaa melkein yhtä paljon.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
hallu
22.10.2013 10:02:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: .........
E: Toi Dankon metodi on ihan fiksu, jos tietää että pakko on masteroida ite.. Se, että on eri skobet ei kuitenkaan pelasta siltä, että duunaa samassa huoneessa.. Mikä oikeasti vaikuttaa melkein yhtä paljon.

 
Mites, jos käyttäisi masterointiin luureja, niin ei se huone pääsisi vaikuttamaan (joo samat korvat on sitten vielä ongelmana, mutta jos pitää tarpeeksi taukoa miksauksen ja masterin välissä..... vaikka pari viikkoa tai kuukautta? ehtisi ne harhaiset soundi-ideat haihtua mielestä).
 
Tottakai, jos tehdään julkaistavaa materiaalia, josta odotetaan tuottoja niin silloin pitää myös taloudellisesti panostaa, mutta näin olohuonemiksaajan näkökulmasta, joka julkaisee korkeintaan juutuubissa?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Mikael
22.10.2013 10:21:04 (muokattu 22.10.2013 10:32:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaankin noilla maailmanstaroilla, jotka myös masteroivat omat tuotoksensa on myös kuunteluolosuhteet ja muutkin vermeet kunnossa. Voisin myös arvata että homma on kehittynyt niin, että ensin on käytetty masteroijaa ja opeteltu asiaa sitä kautta.
 
Mäkään en meinannut ihan sitä, että mikä tahansa muu kuuntelu olis se juttu kun omia tekeleitä masteroi. Kyllä sen pitäis olla vähintäänkin yhtä hyvä tai mielellään parempi kuin se millä miksataan huonetta myöden. Oma mutu-fiilis on se että masterointi on kuuntelun kannalta kriittisempi. Miksatessa pärjää kyllä kunhan kuuntelu on ok ja ennen kaikkea tuttu. Aika harvoin näkee masterointipajoissa NS10:jä...
 
Kyllä mäkin tunnustan, että olen kerran masteroinut oman äänittämäni ja miksaamani oman bändin ep:n joka tuli pääasiallisesti nettijulkaisuksi. Tuolloin tein nuo vaiheet varta vasten eri studioissa, joissa molemmissa on vähintäänkin ok kuuntelu.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
saastara
22.10.2013 11:13:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mites, jos käyttäisi masterointiin luureja, niin ei se huone pääsisi vaikuttamaan (joo samat korvat on sitten vielä ongelmana, mutta jos pitää tarpeeksi taukoa miksauksen ja masterin välissä..... vaikka pari viikkoa tai kuukautta? ehtisi ne harhaiset soundi-ideat haihtua mielestä).
 
Tottakai, jos tehdään julkaistavaa materiaalia, josta odotetaan tuottoja niin silloin pitää myös taloudellisesti panostaa, mutta näin olohuonemiksaajan näkökulmasta, joka julkaisee korkeintaan juutuubissa?

 
Miksauksen ja käytetyn huoneen ongelmia on aika paha korjailla ja tasoitella kuuntelulla joka on huonompi, kuin miksaukseen käytetty. Ei kyse ole vaan siitä, että on eri kamat. Vaan, että on myös paremmat kamat.
 
Tämä toki siis objektiivisen korvaparin lisäksi.
 
Siihenkään ei kannata tuudittautua, että se masteroija tietää aina paremmin mistä on kyse. Itsellä kävi juuri kesällä niin, että masterointiin lähtenyt mixi kuulosti paremmalta kuin masteroinnista tullut lopputulos. Kyse ei ollut siitä, että masteroija ei olisi osannut asiaansa tai olisi kämmännyt jotenkin. Se ei vaan soundannut siltä mitä haettiin.. Masteri 2.0 olikin sitten juuri sitä mitä haettiin..
 
Eli kyllä sillä taiteellisella näkemyksellä on väliä myös masteroidessa, eikä vaan miksatessa.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
darkus
22.10.2013 11:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeillaans nyt samaan topikkiin tätä vielä....
 
Eli tein uuden masterin tosta biisistä mikä oli tossa mun aloitusviestissä. Nyt masteroin tän kokonaan senkuilla (HD600) eli kuuntelussa käytetty eri välineitä.
 
Nyt lätkäsin siihen Ozonen, josta sitten käytin oikeastaan jokaista plugaria paitsi kaikua ja limitteriä. Limitterinä siis edelleen Stillwell Event Horizon, clipping mode päällä ja thresholdia vedin sen verran alas että rms asettui -9.8 paikkeille minkä pitäisi riittää....mittasin tuon rms tason Wavesin Paz:illa ette en sitten tiedä onko se kuinka tarkka.
 
Aloitusviestin master 1
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 3/Vengeance_MSS_MixedMastered_1.mp3
 
Äskettäin tehty master 2
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 3/Vengeance_MSS_MixedMastered_2.mp3
 
Ainakin näillä kuulokkeilla toi kakkonen kuulostaa paremmalta mutta mitä ootte mieltä?
 
Attack Attack, Were back again baby!
saastara
22.10.2013 12:21:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Kokeillaans nyt samaan topikkiin tätä vielä....
 
Eli tein uuden masterin tosta biisistä mikä oli tossa mun aloitusviestissä. Nyt masteroin tän kokonaan senkuilla (HD600) eli kuuntelussa käytetty eri välineitä.
 
Nyt lätkäsin siihen Ozonen, josta sitten käytin oikeastaan jokaista plugaria paitsi kaikua ja limitteriä. Limitterinä siis edelleen Stillwell Event Horizon, clipping mode päällä ja thresholdia vedin sen verran alas että rms asettui -9.8 paikkeille minkä pitäisi riittää....mittasin tuon rms tason Wavesin Paz:illa ette en sitten tiedä onko se kuinka tarkka.
 
Aloitusviestin master 1
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 3/Vengeance_MSS_MixedMastered_1.mp3
 
Äskettäin tehty master 2
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 3/Vengeance_MSS_MixedMastered_2.mp3
 
Ainakin näillä kuulokkeilla toi kakkonen kuulostaa paremmalta mutta mitä ootte mieltä?

 
Kuulostaako se luureja lukuunottamatta muualla siltä miltä pitää?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
darkus
22.10.2013 12:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Empä ole ehtinyt stedaamaan
 
Attack Attack, Were back again baby!
saastara
22.10.2013 13:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Empä ole ehtinyt stedaamaan
 
Sillä vaan, kun jos sä teet luureilla, totta kai se kuulostaa parhaalta niillä luureilla. Sehän on on ihan samantekevää, miltä se kuulostaa niillä kamoilla millä se väännetään, tärkeintä on se miltä se kuulostaa kaikkialla muualla. Siksihän se masteri ylipäätään väännetään.. Että saadaan se aproksiimaatio siitä, 'miltä' sen biisin on tarkoitus kuulostaa.
 
Ei gallup sitä kerro, kumpi masteri on kaikkialla lähempänä sitä, miltä sen kappaleen pitää susta kuulostaa.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Elmer
27.10.2013 09:17:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä Darkuksen mixuun tulee, niin mielestäni kitarat ovat ehkä jo liiankin suuressa roolissa ja laulut päinvastoin. Sorry, tosin makuasioita ja ei ole minun genreäkään joten kovinkaan voimakkaasti ei voi arvostella...
Mitä masterointiin sinänsä tulee, voisin minäkin äänitteen tuottaa ihan loppuun asti mutta useimmiten masteroija tuo myös uuden näkökulman kokonaissoundiin,
joten suosittelen sitä vaihtoehtoa.
Joona Lukala on mielestäni erinomainen vaihtoehto.
Tyyli kuin tyyli, aina taittuu.
 
PurpleCandle
27.10.2013 10:08:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus:
 
Aloitusviestin master 1
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 3/Vengeance_MSS_MixedMastered_1.mp3
 
Äskettäin tehty master 2
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 3/Vengeance_MSS_MixedMastered_2.mp3
 
Ainakin näillä kuulokkeilla toi kakkonen kuulostaa paremmalta mutta mitä ootte mieltä?

 
Minun korviin ensimmänen kuulostaa paremmalta. Toisessa on joku EQ tai kompressori vetänyt kitarat enemmän muhjuksi.
 
For what it freedom?
lumppaaja
04.11.2013 16:17:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskimpa noihin edellä mainittuihin biiseihin kannattaa tuhlata enempää aikaa. Musa on yhtä prosessoitua ja keinotekoista kuin Britneyn laulu tai mitä ääntelyä se nyt on. Jos jotain noista nyt kuitenkin sanoisi puuttumatta tuohon sisältöön niin esim basari on lötkö ja ärsyttävän koneellinen koko biisin miksauksesta puuttuu taajuusalueita keski ja alakeskialueilta. Pistä bändi soittamaan biisit uusiksi oikealla rumpalilla ja basistilla ja kitarat parilla otolla purkkiin eikä mitään mallinnuksia eikä sämplejä ja törkää editointia niin kuunnellaan sitten uudelleen. Muutoinkin kuullostaa tämä suomimetalli tänäpänä paskalle noiden samplejen ja editoinnin vuoksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «