Muusikoiden.net
09.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omien tekeleiden masterointi
1 2
darkus
21.10.2013 12:01:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikkeliskoikkelis,

Kuinka moni teistä masteroi itse omat miksaukset?

Mä olen tehnyt tätä aina ja joka kerta tuntuu vähän siltä ettei oikeastaan tiedä mitä on tekemässä tai mitä sille miksaukselle pitäis tehdä. Mä saan kyllä kompressoitua ja limitoitua sen miksauksen "riittävän" kovalle sillein ettei balanssi hirveesti muutu mutta tommoset kekseliäät eq:lla pelleilyt tuppaa jäädä vähän vähemmälle.

Tiedän ettei sitä eq:ta tarttis käyttää masteroinnissa vaan sen takia että siihen on mahdollisuus, mutta veikkaan että joku ulkopuolinen masteroija korjailisi sitä mun miksausta eq:lla varmaan aika paljonkin.

Ylipäätänsä toi masterbussin prosessointi on alkanut viimeaikoina tuntumaan hieman kurjalta, tekee aina mieli palata siihen miksaukseen korjaamaan ongelmat sen sijaan että käyttäisin jotain mid/side eq:ta.

Viimeisen tekeleeni masteroimiseen käytin yhden plugarin, (Stillwell Event Horizon) jolla vaan nostin miksauksen rms:ää hieman.
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 3/Vengeance_MSS_MixedMastered_1.mp3

Olenko siis oikeanlaisessa tilanteessa jos musta tuntuu siltä ettei mun miksaukselle tarvitse enää tehdä muuta kun lähden sitä "masteroimaan"? Järki sanoo että joo mutta silti tuntuu että jään jostain paitsi.

Avatkaa itseänne

PS: Itseasiassa Viitalähde masteroi yhden mun miksaaman levyn joskus ja kyllä se tuli vitusti paremman kuuloisena takaisin..

Attack Attack, Were back again baby!
anapena
21.10.2013 12:28:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku tossa keskialueella ottaa gorfaan...liekö tarkoitus? Nyt ei kerkee analyseeraamaan tarkemmin:(

Istu ja pala!
washburn
21.10.2013 13:31:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipahan robottirokkia. :)
En oo tämmösen asiantuntija, enkä osaa itte miksata näin kliinistä soundia, mut oli äkkiseltään luureilla kuunneltuna sen verta atakkista kamaa, että yläsävelsarjat ei oikeen soi. Sit semmonen botnen muhkeus uupui mun mielestä.
Gridissähän se oli varmaan..

by the way, mitä oli äänitetty ja mitä tehty koneella?

Live long and prosper.
darkus
21.10.2013 15:38:38

Kiitoksia kommenteista!

Toi ääninäyte oli tossa postauksessa enemmän tommonen lisäys mun mietteille.
Tarkoituksena oli enemmänkin kysellä teidän workflowta ja mietteitä tosta "masteroi itse" aiheesta....

washburn: by the way, mitä oli äänitetty ja mitä tehty koneella?

No mähän en ole tätä tuottanut tai äänittänyt....miksasin ja "masteroin" vaan.
Rummut ja bassot midi-tiedostoina (varmaan jostain guitar pro-sessiosta suoraan), kitarat tuli linjakamana (oli jopa editoitu gridiin valmiiksi) ja laulut sitte prosessoimattomina kanssa.....synat sain ihan audiona. Pähkinänkuoressa, kitarat ja laulut on oikeaa ihmistä.

washburn
21.10.2013 15:48:23 (muokattu 21.10.2013 16:06:50)

darkus: Tarkoituksena oli enemmänkin kysellä teidän workflowta ja mietteitä tosta "masteroi itse" aiheesta....

Suostun masteroimaan itse siinä tapauksessa, että olen vaikkapa pelkästään miksannut biisit. Jos olen ollut mukana tuotannon alusta asti, osallistunut tuottamiseen, ehkä soittanut jotain matskua biiseihin, äänittänyt ja miksannut, jätän mieluusti masteroinnin ulkopuoliselle korvaparille.

EDIT: ja onhan sit sekin puoli, että masterointiin erikoistuneissa pajoissa löytyy yleensä kaikkee fancya rautapuolta, jolla voi oikeasti olla merkitystä varsinkin ITB miksausten kanssa.

Live long and prosper.
dewil
21.10.2013 16:18:29

Yks tärkein homma, mitä ulkopuoliselta masteroijalta voi saada, on
objektiivinen näkemys, vuosien kokemus laajalta skaalalta ja neutraali, sekä läpeensä tuttu kuuntelu.

Esimerkiksi mä hokasin heti, mikä on isoin ongelma tuossa sun miksauksessa. Otin ensimmäisen käsiini sattuvan Eq:n (Logicin chanel eq) ja tein suuntaa-antavan korjausliikkeen alta minutin.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/908121/Nopeus%20eq.mp3

Tämä siis kompuroituun ämppäriin.

Voinet kuvitella, mitä saisi aikaan alkuperäisestä, käsittelemättömästä filestä, johon paneutuisi kunnolla ja varta vasten valitsisi työkalut, joilla soundi aukeaa kunnolla.

Vaikka itse teen paljon myös masterointihommia, niin mä vien isommat miksaukset aina kuitenkin ulkopuoliselle luottomasteroijalle. Pääosin tosin siksi, että saa mielenrauhan. Välillä ero ei ole merkittävä, toisinaan on.
Tunnen kyllä yhdenkin huipputuottajan, joka tekee kaiken itse masterointia myöten, ja se toimii hänen kohdallaan ihan täböllä.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Spedemix
21.10.2013 16:21:49

Itse jossain kohtaa päätin tutustua noihin masteroinnin saloihin pikkuisen kun sitä "näin yleisellä tasolla" aina hehkutetaan salatieteeksi. Näköjään näistä opeista on jotain hyötyä ollut kun välillä mut pyydetän nimenomaan masteroimaan jonkun tutun miksaus vaikka "miksaajaksi" itseni koen.

Omiin miksauksiini olen suosiolla ottanut sen linjan, että turha plärätä masterketjussa mitään erikoistemppuja jos ongelmaan pääsee käsiksi moniraitaan; tekee vähemmän tuhoa ympärilleen. Masterointiin kuuluu myös se ymmärrys milloin ei kannatakkaan prosessoida oikein olan takaa. Tätä kautta minulle on myös syntynyt se asenne miksaukseen, että mitä enemmän miksaus muuttuu masteroinnissa sitä epäonnistuneempi miksaus oli alunperin. Eli itse en tee juurikaan mitään omissa masteroinneissa (ja yleensä toivon pääseväni sellaiseen tilanteeseen, että sen mahdollisesti jonkun toisenkaan masteroijan ei tarvitsisi tehdä juuri mitään). "We'll fix it in the mastering" NOT.

Näin yleisellä tasolla ymmärrän masteroijien käytön ison maailman pro-osastolla; siellä kun miksaajalla saattaapi olla aikamoinen kiire miksata ne biisit (tiukat aikataulut, budjetit jne.) ja sit samantien seuraavaan projektiin kiinni. Masteroijan rooli "lisäkorvaparina" korostuu kun asioita tehdään vauhdilla.

Masterbussissa oleva prosessointi joka kuuluu olennaisena osana miksaukseen (taiteellisessa mielessä) onkin sitten ihan eri juttu, jolla ei mielestäni ole käytännössä mitään tekemistä masteroinnin kanssa.

miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Groovi
21.10.2013 16:48:20

Kun lähtee alusta asti tekemään kaiken prosessoinnin kanavakohtaisesti ja ryhmiä apuna käyttäen, voi jättää masterbussin tyhjäksi. Kun biisien kokonaisbalanssi on hierottu jo kanavatasolla kuntoon, niin ulkopuolisen masteroijan työpanoksen jälkeen lopputulos nostaa hymyn korville.

Tämä tosin ei välttämättä toimi jossain hiphop/soul/pop jutuissa.

Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Mikael
21.10.2013 17:59:40 (muokattu 21.10.2013 19:41:34)

Välillä oon ihan huvin vuoksi harrastanut masterointia materiaalilla jonka kuitenkin masteroitutan oikalla masteroijalla. Siis ihan omaksi huviksi kokeillut mitä itse saisi aikaan ja sitten verranut sitä oikean masteroijan lopputulokseen. Oikea Masteroija on voittanut kevyesti joka kerta.

Oon mä toki demoja tai jotain pikku juttuja masteroinut itsekin, mutta kyllä mä oikeat musaduuit vien mielummin jollekin jonka tekemisiin luotan.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
darkus
21.10.2013 18:08:09

No nyt alkoi tulemaan sitä mitä kaivattiin, tuhannesti kiitokset fellas!

Kokeilemisen arvoisia juttuja mitä tulee mieleen:

-Välipäiviä
-SPL by frequency - mittarit
-Ankara referensseihin vertailu

Ja gearslutzin villein vinkki: Ozone5 Match EQ. (huijaamistahyi!!!)

Onko kenelläkään mitään ässiä hihassa noihin ongelmakohtien löytymiseen tuorein korvin?

Tossa referenssien kuuntelussa on mun mielestä ainakin se ongelma että se masteroitava miksaus on tod.näk hyvin erilainen kuin verrokki....ja sit taas et se liika prosessointi masterissa tuskin tekee hyvää....

Mutta se miks tää ylipäätänsä on ongelma, on siks koska haluan tietysti tehä parasta soundia ja useimmiten budjetti ei taivu ulkopuoliseen masterointiin.

Mikael
21.10.2013 18:27:04

Yksi selkeä itensämasteroinnin ongelma on kuuntelu. Jos masteroit samalla kuuntelulla kuin miksaat, et pääse kuuntelun virheistä eroon vaan ne oikeestaan vaan helposti kertaantuu.

Groovi
21.10.2013 18:39:27

darkus: gearslutzin villein vinkki: Ozone5 Match EQ. (huijaamistahyi!!!)

Eihän tää mikään uus juttu ole sinänsä, onhan noita esim Har-Bal jolla voi equttaa mixin suoraan jonkun referenssibiisin "muottiin". Suohtautuisin näihin softiin terveellä kokeilunhalulla, koska match eq:t on todella hyviä apuvälineitä ongelmakohtien löytämisessä. Ne toimivat oivana apuna korvien virittämisessä, ja sä opit tunnistamaan millä taajuusalueella ne mahdolliset ongelmat useimmin syntyy. Ja siitä voit taas helposti päätellä missä ne ongelmat syntyy.

Taikatyökaluja ne eivät kuitenkaan ole, ja vääntelemällä omiin mixeihin metallican eq-käppyrät ei todellakaan ole se "juttu" millä tuhkasta saadaan tehtyä särmätön timantti.
Jokainen ymmärtää ettei esim. Fenderistä saa equttamalla Mesan soundia.

Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
darkus
21.10.2013 18:44:49

Mikael: Yksi selkeä itensämasteroinnin ongelma on kuuntelu. Jos masteroit samalla kuuntelulla kuin miksaat, et pääse kuuntelun virheistä eroon vaan ne oikeestaan vaan helposti kertaantuu.

Tää on kyllä ihan helvetin hyvä pointti....Täytyy kokeilla masteroida vaikka noilla kuulokkeilla kun ne nyt kuulostaa ihan eriltä kun Equatorit.

saastara
21.10.2013 18:57:44 (muokattu 21.10.2013 20:20:21)

Mikael: Yksi selkeä itensämasteroinnin ongelma on kuuntelu. Jos masteroit samalla kuuntelulla kuin miksaat, et pääse kuuntelun virheistä eroon vaan ne oikeestaan vaan helposti kertaantuu.

Tämä. Etenkin kun omistautuneella masteroijalla on todennäköisesti pari nollaa huoneen, signaalitien ja kuuntelun hinnassa enemmän kuin miksaajalla.

Ei se masterointi mitään salatiedettä ole, hyvää makua ja laajaa ymmärrystä lähinnä. Ja ihan miksausnäkökulmasta on helvetin hyödyllistä opiskella aihetta ja koittaa ymmärtää sitä prosessia. Ideaalilähtökohtahan olisi se, että miksausta ei ikinä tarvisi masteroida.. Täähän harvoin kuitenkaan pitää paikkaansa tässä meidän todellisuudessa.

Sitten on myös se valitettava puoli, mitä mikään plugari tai salainen tekniikka ei muuta, että hyvät kamat nyt ihan oikeasti vaan maksaa ihan helvetisti ja jeesaa vielä enemmän. 30k€ on pientä rahaa kun ruvetaan oikeasti rakentamaan laadukasta DA/AD/DA-tietä hyvällä hardwarella kera hyvien skobejen ja hyvän huoneen.

Ei se kalusto kenestäkään masteroijaa tee, mutta ei se 30000€ piuhojen välissä ole ikinä pahaksi ollut yhdellekkään biisille.

Mutta itse kysymykseen, ei, en ikinä. Annan mielummin muille masteroitavaksi. Tässä topicissa on tullut jo aika monta hyvää syytä.

E: Se on toki erittäin järkevä ja käytännöllinen lähtökohta yrittää tarjota asiakkaalle 'koko pakettia', ja mahdollisimman laadukasta luonnollisesti. Ehkä sitä voi kuitenkin katsoa toisesta suunnasta ja sä voit 'vastuullisessa asemassa' koittaa ohjata bändiä oikeaan suuntaan:

"Mä voin antaa teille jäätävän kovan mixin ja masteroida sen ite täällä.. Tai sitten te voitte panostaa vielä muutaman satkun lisää ja masteroida sen ammattilaisella, jolla on vuosien kokemus ja meidän kaikkien vuositulot maksava laitteisto.. Ja saada huomattavasti paremman lopputuloksen kuin mitä mä yksin ikinä voin tarjota". Ei se ole mitenkään sulta pois, paitsi jos sä ihan oikeasti uskot voivas antaa rahalle vastinetta.. Mitä sä ilmeisesti et usko..

Sivuhuomautuksena itse kiertäisin huomattavan kaukaa miksaajan joka ehdottaa mielellään masteroivansa myös miksauksensa itse.

"I've suffered for my music. Now it's your turn"
jannu
21.10.2013 20:55:20

saastara: Sivuhuomautuksena itse kiertäisin huomattavan kaukaa miksaajan joka ehdottaa mielellään masteroivansa myös miksauksensa itse.

Plussan sait, koko kirjoituksesta etkä vain tästä.

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
washburn
21.10.2013 21:43:03

saastara: Sivuhuomautuksena itse kiertäisin huomattavan kaukaa miksaajan joka ehdottaa mielellään masteroivansa myös miksauksensa itse.

Ei oo kyllä tullu ainakaan mulla vastaan kuvaukseen sopivaa miksaajaa.
Tuskimpa kukaan mielellään omia miksejään masteroi, mutta sillekin vaan tuppaa olemaan kysyntää nykyään.

Live long and prosper.
Mikael
21.10.2013 21:55:59 (muokattu 21.10.2013 22:00:11)

washburn: Ei oo kyllä tullu ainakaan mulla vastaan kuvaukseen sopivaa miksaajaa.
Tuskimpa kukaan mielellään omia miksejään masteroi, mutta sillekin vaan tuppaa olemaan kysyntää nykyään.

Yleensä kysymys nousee esiin ensimmäisiä äänitteitään omalla rahalla tekevien bändien/artistien kanssa, joille masteroinnin merkitys on epäselvä. Tässä kohtaa jos miksaaja viittaa ja ilmoittaa voivansa tehdä sen - etenkin vieläpä ehkä samaan hintaan tai ainakin paljon halvemmalla - niin se saattaa tuntua jopa fiksulta ajatukselta.

Demot ja sen semmoiset on toki eri juttu, mutta jos ihan ns. oikeasta levystä puhutaan niin mä oon vahvasti sitä mieltä että masteroinnin hoitaa masteroija.

darkus
21.10.2013 22:19:24

Aika moni menestyväkin tuottaja/miksaaja tätä kyllä tekee....Suomestakin tulee nyt mieleen Anssi Kippo näin esimerkiksi.

Uskon kyllä että mun miksauksille olisi eduksi jos joku muu ne masteroi, pelkona vaan se että jos jätän homman bändille millä budjetti ei ehkä riitä, niin sen masteroi joku joka ei sitä hommaa tee yhtään sen paremmin kuin minäkään. Siksi musta on reilua tarjota se masterointi siihen kylkiäisenä, erikseen en siitä oo laskuttanut.

Groovi
21.10.2013 22:33:28

Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa, mutta tää lausahdus on kyllä melko paksua.

Maailma on täynnä tuottajia ja miksaajia jotka haluavat tehdä usein myös masterinsa itse, säilyttääkseen sen oman soundinsa alusta loppuun saakka. Mainittakoon nyt vaikkapa Jacob Hansen joka on puuhapekkana esim. Volbeatin, Amaranthen ja Pretty Maidsin kulisseissa.

Nykyään isot bändit myös tekevät sitä että levy lähetetään 2 tai 3 paikkaan masteroitavaksi yhtäaikaa. Lopputuloksista sitten valitaan kuuntelemalla se kaikkein paras.

PurpleCandle
21.10.2013 22:55:46

Yoad Nevo, se Wavesin tyyppi, masteroi kans melkein kaiken miksaamansa.

For what it freedom?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti