Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten kuunnellaan Auratoneja, mixcubeja yms?
1
dantone
09.10.2013 01:14:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin toisiksi monitoreiksi tuollaiset Auratonet ja en osaa varmaankaan ollenkaan hyödyntää niitä oikeaoppisesti. Lueskelin täältä kaikki treadit missä niistä ollaan puhuttu, mutta en oikein vielä ymmärtänyt että miten niitä pitäisi kuunnella?
 
Kysymys on nyt vähän vaikeasti selitetty, mutta en nyt löydä muutakaan vertausta.. Kun kuuntelen niistä tuttua musiikkia, ja omia äänitteitä, niin koko ajan pyörii mielessä että täältä ei nyt kuulu alapäätä eikä yläpäätä, mutta sehän on varmaankin tarkoitus, koska ymmärtääkseni nämä ovat erityisesti keskiäänien päällekkäisien taajuksien tarkkuuskuunteluun, mikäli olen ymmärtänyt keskusteluista oikein. kysymys onkin että miten niitä päällekkäisiä taajuksia sitten pystyy erottelemaan tai kuulemaan?
 
Vai olenko ymmärtänyt kaiken väärin? Pitäisikö niillä miksata niin että kaikki kuuluisi mahdollisimman selkeältä? En oikein usko siihen koska kaikki vanhat äänitteet mitä olen kuunnellut (mm, Sinatra, Billy Joel ym,) ei kuullosta niiden kautta siltä kuin kaikki olisi hmm.. miten sen nyt sanoisi, miksattu nimen omaan Auratonelle sopivaksi materiaaliksi. Esim. kun kuuntelen vaikka 60-70 luvullä äänitettyä matskua missä varmaankin on Auratoneja käytetty miksauksessa mukana, niin silti tekisi mieli nostaa kovasti trebleä ja bassoa jotta ääni tulisi vielä selkeämmäksi. Eli niitä varmaankin pitäisi kuunnella jotenkin eri tavalla, kuin että kaikki kuullostaisi selkeältä ja tasapainoiselta niiden kautta.
 
Te kenellä on kokemuksia näiden käytöstä niin olisin iloinen kokemuksista.
 
koopop
09.10.2013 01:39:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moni painii miksauksen viime hetkillä esim. laulutason kanssa, pikkupurkeista voi saada mukavasti uutta kulmaa ja etäisyyttä. Niistä voi kuunnella paljon muutakin.. Jos miksaus kuulostaa tasapainoiselta pikkupurkeissa, se todennäköisesti silloin on muuallakin.
 
Sieltä voi kuunnella myös bassoa, vaikkei se matalia taajuuksia toistakaan. Voi tarkastaa onko esim. sähköbasson middle hyvin miksattu, kuuluuko melodialinja, kielten napse ja sointi? Tai mitä vaan vastaavaa, you name it.
 
Mulla refepurkit siis keskialueen soinnin ja pääelementtien keskinäisen tason vertailuun, enimmäkseen. Monet käyttää eri tarkoituksiin, joten kertokaa muut tapanne! Ei ole yhtä oikeaa käyttötapaa.
 
saastara
09.10.2013 08:36:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se mikä noista auratoneista, mixcubeista ymv tekee todella hyvän refepöntön, on se koaksaalirakenne.. Yleensä peruskaksteissä on jakotaajuus kartion ja pillin välillä joko 1,5khz tai 3khz.. Eli just noilla korvan herkimmillä alueilla ja mixin 'tärkeimmillä' kohdilla. Siellä voi olla kaikennäköistä venkoilua, säröytymistä ymv hämäryyksiä, mitkä hankaloittaa neutraalia arviota.
 
Koaksaalikajarissa on yksi piste mistä koko musiikki toistuu.. Monet kokee, että balansseja ja keskarialueen elementtien 'suhteita', on helpompi arvioida siten. Mikä peittää ja mitä ja mikä nousee esille liian vahvasti / heikosti.
 
Toki pienet kaapit antaa myös hyvää osviittaa siitä balanssista, ja nimenomaan botnesta ja yläpäästä ergo hajoaako mixi käsiin kun niitä rokotetaan. Jotkut motown-jutut on niin tautisen hyvin äänitettyä, että sä voit laittaa nappiluurit pöydälle ja silti erottuu kaikki bassolinjat.
 
Sittenhän on olemassa toki myös se vaihtoehto, että ehkä ne ei yksinkertaisesti vaan istu sulle ja sun workflowhun.. Henkilökohtaisia juttuja kuitenkin.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Kalmo
09.10.2013 10:31:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monet myös tekevät Auratonen kaltaisilla viime tsekkaukset monona.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
dewil
09.10.2013 12:12:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattele niin, että ne edustaa keskiarvoa perus kotikuuntelusta, eli
telkkarin, matkaradion tms. soundimaailmaa.
 
Eli jos miksaukset on balanssissa ja kaikki tärkeimmät komponentit kuuluu hyvässä suhteessa, niin ollaan oikealla tiellä.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Spedemix
09.10.2013 12:54:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajatus Auratoneista vaatii tosiaan pikkuisen totuttelua. Itsekkin aikoinaan niillä alotellessa totesin että "joo, ylä-, ja alapää puuttuu". Myöhemmässä vaiheessa rupesin oivaltamaan keskiäänien tärkeyden miksauksissa. Botnen ja yläpään määrällä ja ladulla voidaan määrittää miltä vuosikymmeneltä miksaamamme musa yrittäisi olla kotoisin (=moderniin heavyyn rutkasti enemmän botnea kuin vaikkapa "autenttiseen" classic rockiin), mutta keskiäänien selkeys ja (tarvittaessa) täyteläisyys tekee miksauksen. Eilispäivän levymiksauksessa ja tämänpäivän demomiksauksessa erona on keskiäänien selkeys vaikka botne olisi molemmissa "iisimpi". Auratoneissa tämän eron sitten todellakin kuulee.
 
Auratoneista voisi saada ehkäpä paremmin kiinni referoimalla omia miksauksia kaupallisiin tapauksiin (ehkäpä vielä jonkun tunnustetun hahmon duuniin), todennäköisemmin eroina on, että omasta miksusta (jos se huono) rupeaa katoamaan elementtejä jossain määrin ja täyteläisyys häviää kun superstaran referenssissä asiat ei (toivottavasti) katoa ihan niin paljoa, tunnistat vielä biisin ja sen luonteen jopa pikkupurkeista. Ja tämä täyteläisyys/isous ei siis ole masterointikysymys :)
 
Sama asia toisinpäin selitettynä: vertaat miksaustasi pääkailottimien ja Auratonejen läpi ja yksinkertaistaen mitä vähemmän balanssit muuttuu sitä parempi; jos teet tosi mid-scoopin laulusaundin niin se melko varmasti menee tosi paljon hiljaisemmaksi Auratoneissa (ja sitä myöten tod näk myös ghettoblasterissa/läppärin kaiuttimessa, etc.)
 
In short: Auratonet muistuttaa meille mikä on tärkeää siinä musassa.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
hape
09.10.2013 20:01:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Se mikä noista auratoneista, mixcubeista ymv tekee todella hyvän refepöntön, on se koaksaalirakenne.. Yleensä peruskaksteissä on jakotaajuus kartion ja pillin välillä joko 1,5khz tai 3khz
 
Eihän ne mitkään koaksiaalit ole. Siinä on vaan yks kokoalueen elementti. Ilmeisesti tätä tarkoitkin, mutta koaksiaalirakenne (coaxial, siis samalla akselilla, samassa linjassa) siis tarkoittaa sisäkkäin olevia kaiutinelementtejä, yleensä siis diskantti siellä bassokartion keskellä.
 
Mutta joo, perusbalanssin tsekkailuun noi on todella jee. Ja jos se bassolinja ja bassari kuuluu noilla hyvin niin sit kuuluu muuallakin.
 
http://www.thespyro.com
saastara
10.10.2013 11:13:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape: Eihän ne mitkään koaksiaalit ole. Siinä on vaan yks kokoalueen elementti. Ilmeisesti tätä tarkoitkin, mutta koaksiaalirakenne (coaxial, siis samalla akselilla, samassa linjassa) siis tarkoittaa sisäkkäin olevia kaiutinelementtejä, yleensä siis diskantti siellä bassokartion keskellä.
 
Juu, aivopieru iski.. Oot oikeassa, yksi elementtihän noissa vain on. Mutta idea sama.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Hanok
11.10.2013 12:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Juu, aivopieru iski.. Oot oikeassa, yksi elementtihän noissa vain on. Mutta idea sama.
 
Hmmm... Onhan siinä se oleellinen ero, että koaksiaaleillakin tarvitaan jokin jakosuodinratkaisu. Se taas aiheuttaa juurikin keskialueen vasteeseen erinäisiä ilmiöitä. Koska näillä yksielementtisillä purkeilla ei tarvita jakosuodinta, niillä on hyvä tarkistaa myös se alue, jolle päämonitorien jakotaajuus osuu.
 
saastara
11.10.2013 14:35:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Hmmm... Onhan siinä se oleellinen ero, että koaksiaaleillakin tarvitaan jokin jakosuodinratkaisu. Se taas aiheuttaa juurikin keskialueen vasteeseen erinäisiä ilmiöitä. Koska näillä yksielementtisillä purkeilla ei tarvita jakosuodinta, niillä on hyvä tarkistaa myös se alue, jolle päämonitorien jakotaajuus osuu.
 
Phuuh.. Aivopieru? Sitä siis tarkoitin, että käytin väärin tota koaksaali-sanaa. Eli ei, auratonet ymv ei ole koaksaaleja ja kyllä, koaksaaleissa on myös jakotaajuus, mitä noissa mixcubeissa ymv ei ole.
 
Jostain aivojen perukoilta höpötti miniminä, että koaksaali = 1-elementtinen kokoaluekaiutin.. Mikä siis ei toki pidä paikkaansa.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Hanok
11.10.2013 17:34:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Phuuh.. Aivopieru?
 
Okei, ajattelin vain että edellisen viestisi voi ehkä lukea niin, että koaksiaalissa ja yksielementtisessä on sama idea. Mutta eiköhän tää tullut selväksi.
Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Elmer
27.10.2013 08:08:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Monet myös tekevät Auratonen kaltaisilla viime tsekkaukset monona.
 
Näin on.
Minäkin kun miksaan mainosta, kuuntelen lopuksi
mixun monona Auratonella, erittäin hiljaisella volyymilla.
Jos siinä sitten spiikki erottuu, niin on bueno. Thats it.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti