Muusikoiden.net
05.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuoron nauhoitus
1
jbonjovi
05.10.2013 06:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi mennä nauhoittamaan huonoa kuoroa. Huonolla tarkoitan, heikko laulutaito, epäbalanssissa keskenään, heikkoja laulajia, laulajat mukana harrastusmielessä lähinnä yhteishengen takia, ja heitäkin vain kymmenen henkeä jolloin SATB juuri ja juuri saadaan edes kasaan. Taustalla piano jonka voin nauhoittaa joko etukäteen tai samanaikaisesti samassa tilassa. Tila on sellainen hallimainen 100h tila. Musatyyli on klassisen musan vaikutteista kansanlaulua.
 
Mietin mikitystä ja tarttisin vinkkejä edullisen, budjettimikkien löytämiseen. Toiseksi kaipaisin vinkkejä niiden asetteluun ja määrään.
 
Mitä mietin on, että jos mikittäisin kuoron 4:llä mikillä. (jokaisen section yhdellä.)
Tai jos mikittäisin koko revohkan kahdella - en tiedä mikä olisi paras.
 
Äänikorttini M-audion Profire 610 antaa tilaa 4 sisääntulolle (s/pfd)-sisääntuloa lukuunottamatta. Omistan ennestään ainoastaan yhden studioproject C3 mikin, joka on hyvä yleismikki. Lisäksi saan tarvittaessa lainaan Shuren sm58 mikkejä, jos tarvitsen mutta en ole varma soveltuvatko ne tähän työskentelyyni.
 
Olisiko tarjota vinkkejä budjettimikkeihin ja asetteluun mikä ratkaisu saattaisi toimia parhaiten?
 
lasal
05.10.2013 19:37:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuttu tilanne. Diplomatian vuoksi jokin mikki kaikille annettava, vaikkei miksaukseen ihan pahimpia nuotinsäästäjiä päästäkään. ("laulan nuotin vierestä jotteivät nuotit kulu"). Enimmillään on neljällätoista käsimikillä toimittu
 
Shure-mikkien apuna ensisijaisesti Behringer XM8500 (21€, googlaapa laatuarvioita) ja hännänhuippuna sitten kymmenen euron huuhaamikkejä
 
M.F.
07.10.2013 18:52:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jbonjovi: Pitäisi mennä nauhoittamaan huonoa kuoroa. Huonolla tarkoitan, heikko laulutaito, epäbalanssissa keskenään, heikkoja laulajia, laulajat mukana harrastusmielessä lähinnä yhteishengen takia, ja heitäkin vain kymmenen henkeä jolloin SATB juuri ja juuri saadaan edes kasaan. Taustalla piano jonka voin nauhoittaa joko etukäteen tai samanaikaisesti samassa tilassa. Tila on sellainen hallimainen 100h tila. Musatyyli on klassisen musan vaikutteista kansanlaulua.
 
Mietin mikitystä ja tarttisin vinkkejä edullisen, budjettimikkien löytämiseen. Toiseksi kaipaisin vinkkejä niiden asetteluun ja määrään.
 
Mitä mietin on, että jos mikittäisin kuoron 4:llä mikillä. (jokaisen section yhdellä.)

 
Pianolle yksi ja ehkä loput kolme kuorolle. Yritä löytää tai lainata pienikalvoisia konkkia esmes noita t. bone SC140.
 
Mikä on kun ei taidot riitä?
Kallekorvola
07.10.2013 22:42:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuorolle stereopari (x-y, jos monokompatibiliteetti on tärkeä, A-B tai ORTF, jos ei ole niin tärkeä). Mikeiksi jotain niin hyvää kuin perse kestää (lainaa, vuokraa tai osta).
 
Pianolle monomikki tai stereopari (samat ohjeet kuin yllä). Piano ja sen mikki sellaiseen paikkaan, josta kuoromikit poimivat mahd vähän ääntä (esim. herttakuviolla se on mikin takana).
 
Kuorosta et saa hyvän kuuloista, jos lähtökohta on niin huono kun annoit ymmärtää. Mutta tallenteen kuoron kuosista saat silti aikaan. Sit vaan kerrot kuorolle, että äänite ei valehtele.
 
Mun mielestä kaikessa äänittämisessä tärkein on se hyvä äänilähde. Kuoron kohdalla tämä ei ainakaan ole vähemmän totta.
 
www.5by5.fi
varakeef
08.10.2013 11:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosielämässä tuskin pystyt äänittämään pianoa ensin ja sitten saamaan huonoa kuoroa vetämään siihen päälle onnistuneesti. Tai ainakaan helposti: hiki tulee jo monitoroinnin järjestämisen ajattelemisestakin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jbonjovi
10.10.2013 04:32:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos sympaattisista viesteistänne,
te kommentoineet olette selvästi "kohtalotovereita".
 
Vinkeistä vaarin... olen tässä vaiheessa suunnitellut seuraavaa.
1. Aion kiusata pianistia ja pakottaa se vetämään midinä oma osuutensa ensin narulle. Tällöin voin muokata sitäkin miten vaan haluan jälkikäteen. Ainakin joku on timessä ja vireessä - jossei muuta.
2. Stereoparilla (niin hyvillä kuin saan käsiini) laittaa kuoron laulun talteen. Lainaan beringerin 8-kanavaista kuulokevahvaria ja vedän siitä jokaiselle (melkein jokaiselle ; )
kuuntelun ja laulavat sitten mitä pystyvät (- meiningillä nauhoitus ei valehtele, kuten kommentti kuuluu.)
3. Saatuani näin tilasaundin ja yhtenäisen mölinän nauhalle ja fiiliksen että "kaikkia on kuultu" & kuoron me-hengen nostatatetuksi aion kylmästi heittää neljä mikkiä pitkillä piuhoilla eri huoneisiin (ehkä shuren sm58:ja lainaksi) ja vetää yhden äänialan kerralla nauhalle jokaisen omille raidoille. Tämä vielä kaksi kertaa uudestaan niin biisi on nauhalla.
4. Pistän Logic:n Flex -toolilla laulutimen kohdalleen yhdestä kohtuu hyvästä lauluraidasta josta sitten teen groove templaten muita lauluja varten. Näin jokainen laulu ajastetaan (vocal alingment) samanaikaiseksi aika kätevästi. Mikäli joku laulu ei taivu - jätän sen raidan pimeäksi enkä jää itkemään sen perään.
5. Viritän Flex -toolilla vielä jokaiseta laulusektiosta parhaat 98% oikein ja teen niistä groove templatet kaikkiin saman äänialan lauluihin.
6. Miksausvaiheessa yhdistän kuoron yhteisnauhoituksen + viritetyt laulut jotta yhdistyy tila-fiilis ja oikein lauletut osuudet.
 
Tämä siis tämänhetkinen suunnitelma jolla ehkä saan jotain järkevää lopputulosta. Mutta, täytyy laskea työekonomia... set up + nauhoitus, jakaantuminen huoneisiin... ehkä minimi on 2h / biisi + jälkikäsittely minimissään samoin aikamäärein lienee onnistuessaan 4h/ biisi.
 
dewil
10.10.2013 11:38:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No huh huh...
Kai sen...
Voi tehdä...
Noinkin.
 
Mikset sitten saman tien äänitä jokaista laulajaa erikseen?
Ei se ainakaan työn määrää merkittävästi lisää tai lopputulosta enempää kierouta.
 
Jännällä odotan lopputulosta.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
M.F.
10.10.2013 11:41:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, huh huh, mutta voihan sen noinkin.
 
Mikä on kun ei taidot riitä?
M.F.
10.10.2013 11:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.F.: No, huh huh, mutta voihan sen noinkin.
 
Kas kumma kun me kommentoitiin peräjälkeen lähes samoilla sanoilla!
 
Mikä on kun ei taidot riitä?
anapena
10.10.2013 11:56:16 (muokattu 10.10.2013 20:34:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei perkele. Tää menee jo sketsin puolelle.
Amatöörilaulajat ei varsinkaan taivu tuollaiseen. Olosuhteiden pitää muistuttaa mahdollisimman paljon normaalia laulutilannetta mihin he ovat tottuneet, esim. luurikuuntelu voi yhtäkkiä tuntua todella oudolta. Enempi palveluasennetta peliin. Hoidat homman mikkien ja pianon sijoittelulla. Äänität joka mikin omalle raidalleen. Lähimikit ja kaukomikit, mittaat niiden välisen etäisyyden, jos tekee mieli viivästää jotain samanaikaiseksi.
 
Edit. Nojoo, ehkä olen vaan liian luomu...
 
Istu ja pala!
Danko
10.10.2013 15:48:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tosielämässä tuskin pystyt äänittämään pianoa ensin ja sitten saamaan huonoa kuoroa vetämään siihen päälle onnistuneesti. Tai ainakaan helposti: hiki tulee jo monitoroinnin järjestämisen ajattelemisestakin.
 
Ottojen jälkeen soitattaa pianoraidan samoilla gaineilla ja flippaa kuoromikeistä polariteetin.
 
jbonjovi: Tämä siis tämänhetkinen suunnitelma jolla ehkä saan jotain järkevää lopputulosta. Mutta, täytyy laskea työekonomia... set up + nauhoitus, jakaantuminen huoneisiin... ehkä minimi on 2h / biisi + jälkikäsittely minimissään samoin aikamäärein lienee onnistuessaan 4h/ biisi.
 
Laita ihmeessä näytettä lopputuloksesta, tämähän ei voi kuin onnistua!
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
jannu
11.10.2013 03:27:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jbonjovi:
Tämä siis tämänhetkinen suunnitelma jolla ehkä saan jotain järkevää lopputulosta. Mutta, täytyy laskea työekonomia... set up + nauhoitus, jakaantuminen huoneisiin... ehkä minimi on 2h / biisi + jälkikäsittely minimissään samoin aikamäärein lienee onnistuessaan 4h/ biisi.

 
Hei, älä aloita vielä. Mä käyn hakemassa ensin pari koria bisseä ja poppareita. Nyt ollaan nimittäin jännän äärellä!
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Ruutukunkku
11.10.2013 10:06:24 (muokattu 11.10.2013 10:11:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena:
Amatöörilaulajat ei varsinkaan taivu tuollaiseen. Olosuhteiden pitää muistuttaa mahdollisimman paljon normaalia laulutilannetta mihin he ovat tottuneet, esim. luurikuuntelu voi yhtäkkiä tuntua todella oudolta. Enempi palveluasennetta peliin.

 
En voisi enempää olla samaa mieltä. Ensinnäkin ihmettelen miksi äänitystilanteessa tarvitaan luurikuuntelua, jos normaalioloissakaan sitä ei tarvita.
 
Luurikuuntelun lisäksi tuo yksittäisen äänialan erikseen äänittely kuulostaa (siis metodina) oudolta, koska amatöörilaulajat...
 
Voisin olettaa, että lopullisen äänitteen kuuntelijoista kukaan ei tule arvostelemaan äänitteen teknistä laatua, vaan itse kuoron suoritusta, joten no sweat.. :)
 
I'm sorry Dave
Hanuriin
11.10.2013 11:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruutukunkku: En voisi enempää olla samaa mieltä. Ensinnäkin ihmettelen miksi äänitystilanteessa tarvitaan luurikuuntelua, jos normaalioloissakaan sitä ei tarvita.
 
Luurikuuntelun lisäksi tuo yksittäisen äänialan erikseen äänittely kuulostaa (siis metodina) oudolta, koska amatöörilaulajat...
 
Voisin olettaa, että lopullisen äänitteen kuuntelijoista kukaan ei tule arvostelemaan äänitteen teknistä laatua, vaan itse kuoron suoritusta, joten no sweat.. :)

 
Olen opiskeluaikoinani laulanut muutaman vuoden hyvässä kamarikuorossa, jossa oli hyviä laulajia ja hyvä johtaja ja kaikin puolin kunnianhimoinen meininki. Tehtiin taiteellisesti korkeatasoisia ja vaativia juttuja yksin ja isompiakin proggiksia sinfoniaorkestareiden ja vastaavien kanssa.
 
Tämän kokemuksen pohjalta täytyy sanoa, että kuorossa laulaminen on paljon hauskempaa, kuin miltä se kuulostaa :) ja minä en ole ainakaan itse jaksanut/viitsinyt/halunnut kuunnella kokonaan yhtään tekemäämme äänitystä, vaikka nekin oli tehty sinänsä hyvin ja ihan OK äänenlaadulla.
 
Eli en näe mitään syytä mihinkään ajoitusten, vireen tai muunkaan korjailuun; balanssit kuntoon niin se on siinä. Oikeastaan ainut efekti, jota suosittelen on kompressointi. Vaikka dynamiikalla pelaaminen on olennainen osa kuoromusiikin ilmaisua, se toimii parhaiten livenä. Kuitenkin äänitteen, jonka dynaamiset volyymierot ovat kuoromusiikkikontekstissa realistisen suuruiset, kuunteleminen on raskasta. Eli saa lytätä mielestäni melko paljon, vaikka se on kompressoitua, ero meiningissä saa sen kuulostamaan aikalailla aidolta.
 
varakeef
11.10.2013 11:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruutukunkku: En voisi enempää olla samaa mieltä. Ensinnäkin ihmettelen miksi äänitystilanteessa tarvitaan luurikuuntelua, jos normaalioloissakaan sitä ei tarvita.
 
Tässä kuuntelun tarpeen aiheutti kai se sinänsä järjetön ajatus, että pianisti olisi soitellut osuutensa etukäteen ja kuoro olisi äänitetty sen päälle. Ei voi oikein kuurona kuoro vetää.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
anapena
11.10.2013 13:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tässä kuuntelun tarpeen aiheutti kai se sinänsä järjetön ajatus, että pianisti olisi soitellut osuutensa etukäteen ja kuoro olisi äänitetty sen päälle. Ei voi oikein kuurona kuoro vetää.
 
Säestäminen ja laulaminen on sen verran interaktiivista hommaa, että hankalaa on erikseen tehdä. Ainakaan hyvin.
 
Istu ja pala!
jbonjovi
12.10.2013 03:51:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista, luen niitä edelleen pohdiskellen parasta tekniikkaa.
 
Syy miksi olin suunnitellut "pidempää reittiä kulkemista" - sitä ettei vedä kaikkea kerralla vaan jokaisen erikseen sessioiden jälkeen on, että olen kuullut kuoroleyä (30-40 henkeä) jossa oli toimittu niin että jokainen kuorolainen veti joka biisin omalle raidalle erikseen. Syynä oli nimittäin kuoron huonous. Biisien alut ja loput oli sen jälkeen helppo vetää taimiin, samoin dynamiikkavaihtelut automaatiolla mitä moni heikkotasoinen laulaja ei osannut tehdä oikein. Kuultuani ton metodin jäi jotenkin kihelmöimään että tolla tekniikalla tulee varmaan kohtuu jälkeä.
 
Toinen tapa jota itse kerrran käytin heikkoa kuoroa nauhoittaessa oli, että vedimme luurikuuntelun niin että kuorolaisilla oli nappi toisessa korvassa. Soitto oli vedetty midillä etukäteen, juuri kuten tässäkin suunnittelin. Sitten nauhoitettiin kuoro kahdella mikillä. Tämän jälkeen toisena päivänä lauloimme studiossa kuorosta tehdyllä pienemmällä ryhmällä, hyvien laulajien kanssa äänissä yhdelle raidalle saman osuuden kuin kuoro. Miksaamalla nämä kaksi ottoa studioryhmä ja kuoro yhteen saatiin hyvä lopputulos. Pelkkä kuoro kuulosti aika sialta itsessään, mutta yhdistelmä paransi lopputuloksen yli puolella. Se, että siinä tilanteessa kuoron yhteishenki ja solidaarisuusperiaatteet eivät kärsineet tästä mahdollisti tämän. Nyt tilanne on toinen, eri kuoro, eri paikka.
 
Tästä projektista, että vetäis jokaisen omalle raidalleen 8-10henkeä...
- Kommentti siitä, että amatöörikuoron on vaikea mukautua uuteen olosuhteeseen ja vetää siinä napeilla, oudossa tilanteessa ilman totuttua ympäristön tukea on totta. Kyllä se on epäsuotuisa ympäristö ja siinä on suuret heikkoudet.
- Ratkaisu vie aika paljon aikaa - totta.
- Ratkaisu on epätavallinen - totta.
 
En ole vakuuttunut, että näin eteneminen on välttämättä paras. Se on se mitä suunnittelin ja yhä mietin - mutta en ole varma. Todennäköisesti sillä saisi kohtuullisen lopputuloksen mutta työekonomiaa ajatellen mieluummin vetäisin kaiken suoraan kerralla ja sanoisin että itepähän lauloitte noin, muhikaa liemessänne. Vertaan tätä kuitenkin ikäänkuin valokuvaukseen, jossa on eri koulukuntia. Toiset sanovat että kuvan tarkoitus on vaan tallentaa todellisuus. Toiset taas ottavat kuvia niin että kohteet käyvät peilin edessä tuunaamassa itseään, kuvauskohde valaistaan varjoilla sopivaksi, taustakangas taakse ja lopuksi fotoshoppaus. Molemmat ovat kuvia ja suurimmalle osalle katselijoista "kuva ei valehtele".
 
Kirjoittakaa vaan lisää, mitä mieleen tulee, luen mielelläni. Ja kyllä, projekti alkaa kunhan suunnitelmat vahvistuvat.
Diggailin muuten ihan sairaasti kommenttia: "käyn hakemassa ensin pari koria bisseä ja poppareita. Nyt ollaan nimittäin jännän äärellä!"
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti