Muusikoiden.net
09.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konerummut = Paha/Evil/Antikristus
1 2 3
tender.insanity
23.09.2013 19:50:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa tuossa mieleen kun joku tuolla kommentoi bändimme demo-demo-teaserpätkiä biiseistä että miksi konerummut sitä ja tätä. Rummut siis tulee nauhoittelun piiriin vasta vähän ajan kuluttua ja pistimme pikkupätkiä jakoon.

Miksi konerumpujen käyttöä paheksutaan? Kaikki muu tuntuu olevan sallittua. Lauluja tunetetaan, kitarat vedetään sekunnin pätkissä, armoton copypaste. Midinä sisään kaikki mitä voi ja siellä parannellaan. Kaikki tämä on ok, mutta jos basari tukuttaa liian tasaisesti, niin näytetään ristinmerkkiä heti.

Mutta sitten kun on nimeä, niin konerumpujen (miksei kone*mikätahansa*) käyttö onkin ok. Devin Townsendin Ziltoid? Steve Vain Alien Love Secrets?

Mielipiteitä?

http://www.enfarce.com
Johann Onn
23.09.2013 21:48:09 (muokattu 23.09.2013 21:48:55)

Koska ehkä joillekkin konerummut = Tekno & dance --> OK / Kaikki muu = Nou nou nou !!!.

Ehkä se myös pidemmän päälle tökkii, jos kaikilla on samat softarummut + sama setti + samat patternit käytössä ?. Ja joka isku on nanosekunilleen
gridissä ja rummut, svengaa yhtä paljon kuin metronomi. Ja muutenkin, noiden kanssa ehkä taidetaan olla jo "the honeymoon is over" tilanteessa.

Omiin korviin, huonosti tehdyt (= epäinhimilliset tarkat + ei mitään variaatioita) kone- / softarummut, alkaa kuulostamaan äkkiä puuduttavilta.

atheos
23.09.2013 21:50:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän niitä enää edes erota onko kone- vai oikeat rummut kun kaikkin on trigattua samplea anyway, ainakin metallipuolella.

Laulaja on lyömäsoitin.
saastara
23.09.2013 22:01:05 (muokattu 23.09.2013 22:20:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi ihan järkeenkäypä syy, minkä myös itse allekirjoitan aika täysin, on se, että ne kuulostaa helvetin huonolta.. Mm. Esim juuri tuo mainitsemasi Devin on aika järkyttävää kuunneltavaa 'rumpuina', niin mahtava levy kuin kyseessä onkin.

Enkä nyt siis puhu suoranaisesti soundista, vaan soittosuorituksesta, elosta ja mojosta. Jokainen, joka on ikinä kuullut oikeasti hyvän rumpalin soittoa, älyää kyllä eron kun kuunnellaan ohjelmoituja konerumpuja ja oikeasti soittavaa rumpalia. Ja miten paljon ne oikeasti vedetyt, hyvät pannut tuo palettiin mukaan.

Se vaatii oikeasti todella paljon aikaa, vaivaa, näkemystä ja ymmärrystä ohjelmoida hiirikädellä hyvän kuuloisia, groovaavia rumpukomppeja. Niin naurettavan paljon, että siinä on harvoin mitään järkeä. Jokainen joka ajattelee, että hyvä rumpali = gridissä, on ääliö. Ja silti ollaan parhaassakin skenaariossa aika kaukana siitä, mitä hyvällä kannuttajalla homma voisi olla..

Hyvällä, tai huonolla, maulla triggaaminen on toki sitten oma juttunsa.. Se, että jengi kuvittelee noiden rumpukoneiden ja samplerien olevan riittävän hyviä korvaamaan rumpalit, kertoo enemmän surullista kieltä kollektiivisesta huonosta mausta ja standardien tasosta, kuin noiden softien laadusta.. Ei sillä, kyllähän nykyään on paljon ihan tautisen hyvän kuuloisia softia.. Virhe on vaan se, että porukka kuvittelee sen yksin riittävän.

E: Paitsi jos hait tähän nyt siis jotain henkimaailmaan hommia, etkä soundipuolta niin juu, oot oikeassa. Spedeä kalunsilittelyä tommoinen nillitys.

"I've suffered for my music. Now it's your turn"
hallu
23.09.2013 22:35:13

tender.insanity: Tulipa tuossa mieleen kun joku tuolla kommentoi bändimme demo-demo-teaserpätkiä biiseistä että miksi konerummut sitä ja tätä. Rummut siis tulee nauhoittelun piiriin vasta vähän ajan kuluttua ja pistimme pikkupätkiä jakoon.

Miksi konerumpujen käyttöä paheksutaan? Kaikki muu tuntuu olevan sallittua. Lauluja tunetetaan, kitarat vedetään sekunnin pätkissä, armoton copypaste. Midinä sisään kaikki mitä voi ja siellä parannellaan. Kaikki tämä on ok, mutta jos basari tukuttaa liian tasaisesti, niin näytetään ristinmerkkiä heti.

Mutta sitten kun on nimeä, niin konerumpujen (miksei kone*mikätahansa*) käyttö onkin ok. Devin Townsendin Ziltoid? Steve Vain Alien Love Secrets?

Mielipiteitä?

Olen varmasti väärä ihminen vastaamaan koska minulla ei ole kategorisesti mitään vastaan mitään asiaa, vaan ajattelen että kaikki keinot käyttöön vaan. Ensinnäkin mitä tarkoitat konerummuilla? tarkoitatko midiraidan käyttöä yleensä, vai sitä että jokin kone soittaa ne rummut määrätyn ohjelman mukaisesti?

Minä luulen, että kyse on juuri siitä, että jos rumpuraidan paikalla on "jotain nakutusta" siihen saakka, että äänitetään ne rummut kunnolla, niin ei tietenkään se ole vielä lopullinen taideteos. Jos rumpuraita ohjelmoidaan/soitetaan huolellisesti ajatuksen kanssa kokonaisuuteen sovitetusti ja soundit on hiottu kokonaisuuteen sopiviksi, niin tuskin kenelläkään on syytä sitä paheksua tai pitää yhtään sen vähäpätöisempänä kuin "oikeiden" rumpujenkaan äänittämistä. Kyllähän ne "oikeatkin" rummut voidaan äänittää ja soittaa ja miksata miljoonalla eri tavalla joten ei kai sekään edusta kategorisesti mitään yhtä ja oikeaa tapaa.

Nykyisin on ihan käsittämättömän hienoja rumpusoftia ja soundifontteja tarjolla joilla rummut voidaan jokaista yksityiskohtaa myöden luoda täysin uskottavasti ja väitän, että huolellisesti ja hyvin tehtyä "konerumpu"raitaa ei edes erota oikeista rummuista, mutta se vaatii oikean rumpalin oikeaa käsityötä ja näkemystä musiikista.

Varmaan se mikä konerumpuraidassa saattaa tökkiä, on semmoinen päälleliimatun tuntuisuus. Eli kyllä ne konerummutkin täytyy olla samassa tilassa ja maailmassa sen muun kokonaisuuden kanssa. Itse kun olen käyttänyt vaikkapa superiordrummeria, niin ongelma on usein "liian hyvät" rumpusoundit. Se pitää konerumpalikin kuvitella siihen samaan tilaan sen bändin kanssa ja hieroa niin kauan, että se siellä myös on. Toinen ongelma on siinä, että jos midiraidan ohjelmoi vaikkapa hydrogenilla tms. niin vaikka sen raidan suunnittelisi oikea rumpali, niin ne pienet soiton nyanssit jäävät uupumaan. Viimeksimainitun voi ratkaista sillä, että soittaa sen rumpuraidan vaikka sähkörummuilla midinä ja jälkimmäisen niin, että käyttää laadukkaita soundikirjastoja ja näkee hiukan vaivaa sen rumpujen miksauksen kanssa.

Sitten on tietenkin musagenren vaatimukset siitä miltä sen musan pitää soundata. Jos värkätään kasarisyntikkapoppia, niin konerummuthan vanhanaikaisilla soundeilla kaikkine luonnottomuuksineen kuuluu suorastaan asiaan. Itselläni on yksi iänvanha bossin rumpukone niitä kaikkein rujoimpien konerumpuraitojen luomiseksi.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Krice
24.09.2013 00:00:49

tender.insanity:
Mielipiteitä?

Nauhoittakaa rummut ensin ja muut soittimet siihen grooveen niin menee paremmin tuuttiin.

Danko
24.09.2013 00:52:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Jokainen, joka on ikinä kuullut oikeasti hyvän rumpalin soittoa, älyää kyllä eron kun kuunnellaan ohjelmoituja konerumpuja ja oikeasti soittavaa rumpalia.

Toinen ääripää on tietysti, että treenaa soiton kuulostamaan ohjelmoidulta/rankasti editoidulta, ei pätkääkään eloa tai mojoa missään.
http://www.youtube.com/watch?v=_BmGNtW1lN0

"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
ganesha
24.09.2013 06:46:28

atheos: Eihän niitä enää edes erota onko kone- vai oikeat rummut kun kaikkin on trigattua samplea anyway, ainakin metallipuolella.

välillä kun on altistunut ao. "sekvensseriheville" ja on tullut kommentoitua että onpa tylsästi soittava rumpali, niin onkin paljastunut että rummut olikin tehty jollain softalla...tulee mieleen ainakin se eräskin Devin Townsendin rieska.

tender.insanity
24.09.2013 08:09:34

hallu: Olen varmasti väärä ihminen vastaamaan koska minulla ei ole kategorisesti mitään vastaan mitään asiaa, vaan ajattelen että kaikki keinot käyttöön vaan. Ensinnäkin mitä tarkoitat konerummuilla? tarkoitatko midiraidan käyttöä yleensä, vai sitä että jokin kone soittaa ne rummut määrätyn ohjelman mukaisesti?

Joo siis midiraitaa. Itse kyllä aina teen rumpuraidat ihan alusta loppuun itse. Copypastea se aluksi on, mutta sitten teen variaatioita ja fillejä miten sattuu ja välillä vähän eri taimilla jne. Eli jos esim. toisessa paikassa on filli, jossa ekaksi trioli 16-osanuotteja ja sitten kaksi 16-osanuottia, niin toiseen paikkaan laittaa samankaltaisen, mutta lykkää kaikki nuotit kvintoliksi.

jannu
24.09.2013 12:18:27

saastara: Jokainen joka ajattelee, että hyvä rumpali = gridissä, on ääliö.

Vaikka komppaankin sua suurelta osin, niin tämmöinen yleistäminen -vaikka olikin ehkä provoa- saa tyypin kuin tyypin vaikuttamaan lähinnä retardilta.

"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Mikael
24.09.2013 14:13:59 (muokattu 24.09.2013 14:20:13)

Mä veikkaisin että ylipäätään kun ns. bändimusaa tehdään konemusan estetiikalla ja ehdoilla niin törmätään usein tähän musiikillismoraaliseen dilemaan, että soitetaanko tässä nyt oikeastaan todellisuudessa yhtään mitään. Aika useinhan ei soiteta ja tää on ainakin musaa tekemättömien näkökulmasta ristiriidassa sen suhteen mikä on mielikuva bändistä (muusikot keskenään soittamassa biisejä alusta loppuun).

Mäkään en oo mikään puritanisti siinä suhteessa, että olis jotain metodeja jotka olis kokonaan jotenkin kiellettyjä, mutta silti mun mielestä useimmiten koneella kasaan kursittu "bändimusa" kuulostaa aika huonolta ja tylsältä. Ehkä se vaan helposti kulminoituu noihin konerumpuihin jossa ei oo enää sitä soittajaa ollenkaan ja mikä helppo havaita, vaikka ei ne copypastemidireampgridi-kitarat ja muut soittimet oo mun mielessä yhtään sen enempää soitettuja ja useimmiten kuulostavat ihan yhtä etäiseltä oikeasta soitosta.

Ja vielä mitä noihin konerumpuihin tulee, niin aika useinhan ne on jonkun muun kuin rumpalin puuhasteluja eli näkemys siitä miten oikea rumpali soittaa on jo lähtökohtaisesti useimmiten vääristynyt. Se että niihin ohjelmointeihin melko randomilla tekee jotain vaihtelua ei vielä tee siitä mitenkään oikeasti soitetun oloista vaan lähinnä omituista.

Mut sit taas toisaalta pitäis luottaa omaan näkemykseen. Jos se on omasta mielestä hyvä, niin eihän sillä ole niin väliä jos joku muu on toista mieltä, sillä aina se joku löytyy :D

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
saastara
24.09.2013 14:29:47 (muokattu 24.09.2013 14:33:47)

jannu: Vaikka komppaankin sua suurelta osin, niin tämmöinen yleistäminen -vaikka olikin ehkä provoa- saa tyypin kuin tyypin vaikuttamaan lähinnä retardilta.

No mutta sittenhän menee just kohdilleen? Muut voi hoitaa selkääntaputtelun ja olla hyvää pataa.. Mä voin mielelläni olla se bileiden laskuhumalainen, joka huutelee pöydän perältä liian suoraan, ja kaikki muut toivoo kiusaantuneena, että 'lähtispä toi jo himaan'..

E: Pakollinen hymiö. :)

"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Ruutukunkku
24.09.2013 14:53:12

Milläs tavalla väki täällä tekee noihin konerumpuihin inhimillisiä elementtejä?
Itse tyytynyt lähinnä iskujen voimakkuukksien säätöön, mutta jäähän se groove siitä silti uupumaan liian tarkan taimin takia.

Onko teillä jotain oikeiden soittajien soittamia looppeja, mistä röystätte groovin, vai mikä olisi helpoin tapa? Tietysti sähkörummut, mutta jos pysytään hiiressä ja näppäimistössä...

Tutustuin tuossa Protarin beat detectoriin ja uudenlainen maailma aukesi. Pakko vähän testailla tuota. Tarttis vaan jotain groovaavia looppeja saada.

I'm sorry Dave
tender.insanity
24.09.2013 14:56:27

Ruutukunkku: Milläs tavalla väki täällä tekee noihin konerumpuihin inhimillisiä elementtejä?
Itse tyytynyt lähinnä iskujen voimakkuukksien säätöön, mutta jäähän se groove siitä silti uupumaan liian tarkan taimin takia.

Itse usein ihan velocityn kanssa pelailen, mutta joskus jos innostuu, niin synalla noita paukuttelee.

MolliS
24.09.2013 15:09:45 (muokattu 24.09.2013 15:14:18)

Ja vielä mitä noihin konerumpuihin tulee, niin aika useinhan ne on jonkun muun kuin rumpalin puuhasteluja eli näkemys siitä miten oikea rumpali soittaa on jo lähtökohtaisesti useimmiten vääristynyt. Se että niihin ohjelmointeihin melko randomilla tekee jotain vaihtelua ei vielä tee siitä mitenkään oikeasti soitetun oloista vaan lähinnä omituista.

Komppaan erityisesti tätä. Nykyään konerummut on monessa demotason projektissa melkeinpä oletus, mutta kovasti ainakin itseäni häiritsee juurikin se seikka että rummut kuulostavat niin "omituisilta".

Milläs tavalla väki täällä tekee noihin konerumpuihin inhimillisiä elementtejä?

Synasta midi koneelle ja siitä hakkaamaan. Usein tällä pääsee kaikista lähimmäs inhimillistä tatsia. Sisältöä midiin voi hakea katselemalla vaikka Youtubesta opetusvideoita, nuotintaa ne midiksi ja hioa kunnes lopputulos kuulostaa lähestulkoon samalta. Samalla siinä kuulee yleensä, minkälaiset kuviot toimii ja missä välissä. Velocity on kanssa tärkeä.

Exhausted
24.09.2013 15:10:49

Konerumpujen ohjelmoinnissa auttaa, jos on itse soittanut rumpuja, että tietää millaiset jutut ovat mahdollisia ja luonnollisia soittaa. Toki riittävä määrä sampleja ja velocityn laaja käyttö auttaa. Nykyisin tosiaan äänitettyjäkin rumpuja kvantisoidaan ja samplataan niin paljon, että ohjelmoidut rummutkin "menevät täydestä" helposti. Meshuggahin Catch 33:lla oli aikanaan ohjelmoidut rummut, eikä sitä tainnut juuri erottaa edellisestä levystä, jolla rummut oli soitettu sisään. Itse käytän nykyisin Addictive Drumsia demoihin, mutta kyllä biisit lähtee ihan eri tavalla lentoon kun oikea rumpali soittaa (vaikkakin nuotilleen samat jutut).
Antti1
24.09.2013 15:23:59

Exhausted: Meshuggahin Catch 33:lla oli aikanaan ohjelmoidut rummut, eikä sitä tainnut juuri erottaa edellisestä levystä, jolla rummut oli soitettu sisään.

Mä oon elänyt siinä käsityksessä, jotta noi olisi alunperin paukutettu midiksi sähkörummuilla ja sitten kvantisoinnin kautta askarreltu biiseiksi pienistä pätkistä leikkaamalla sekä liimaamalla. Voin olla toki väärässäkin.

"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Exhausted
24.09.2013 15:42:59

This is also the first full Meshuggah album where the drums are programmed rather than performed by drummer Tomas Haake. They are created using "Drumkit from Hell", a software synthesizer that uses Haake's drums and cymbals as samples.

http://en.wikipedia.org/wiki/Catch_Thirtythree

Lisäksi kaikilla jäsenillä on kreditoituna "drum programming".
washburn
24.09.2013 19:24:08

Itsehän tykkään laitella kahdeksasosan tarkkuudella homman gridiin. 16-osia voi ottaa ulos gridistä. Tekee kummasti inhimmillisyyttä ohjelmointiin. Velocityn arpomista tietty myös.

Live long and prosper.
tender.insanity
24.09.2013 19:25:53

washburn: Itsehän tykkään laitella kahdeksasosan tarkkuudella homman gridiin. 16-osia voi ottaa ulos gridistä. Tekee kummasti inhimmillisyyttä ohjelmointiin. Velocityn arpomista tietty myös.

Temposta riippuen varmaankin? :-P

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti