Muusikoiden.net
04.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Analogipöytä, ad/da ja tietokone
1
Miskendal
22.09.2013 22:48:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipaan suurta auttavaa kättä. On nimittäin ongelma! Haluaisin mikseripöydästä jokaisen raidan erikseen tietokoneelle ilman grouppailuja. Eli löytyy analogipöytä, 2x profire2626 sekä tietokone jossa on firewire paikka, luonnollisesti. Olen yrittänyt sillälailla, että tiskin mikkilinjaan mikrofoni ja line linjasta profiren mikkilinjaan, tuloksena että ääntä tulee mutta mukana ei tule pöydän eq. Sain myös puoli minuuttia toimimaan sen kuten halusin, laittamalla mikin tiskin mikkilinjaan ja tiskin line linjasta profiren outputtiin jonka olin kääntänyt inputiksi. Se toimi puoli minuuttia kuten halusin, miksei se enää toimi. Olen aivan pulassa, itken ja suren. Voiko se johtua tietokoneesta, joka on erittäin vanha ruoska. Herrat ja Rouvat areena on teidän?

Danko
22.09.2013 22:51:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikä tiski?

"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Miskendal
22.09.2013 23:18:37

Tiski on Target Q Series

Pauli Lappalainen
23.09.2013 08:54:54 (muokattu 23.09.2013 08:57:08)

Miskendal: Tiski on Target Q Series

Pöytää tuntematta, mutta onko line out pre vai post eq?

Jos ei ole manuaalia tai kytkentäkaavioita, niin kytke joku kuunteluvehje suoraan line outtiin ja kokeile vaikuttaako eq.

Useissa analogivehkeissä, varsinkin kalliimman luokan, on jumppereita joillaa voidaan valita esim. line out pre/post eq, samoin inserteille ja auxeille pre/post fader yms kanavakohtaisesti.

AoA
23.09.2013 17:19:57

Ohjaa ne kanavat mitä haluat equttaa groupien kautta ja ne mitä ei välttis tarvi niin ne sitten suoraan kanavien outista. Siis kanavissa on Line outit, vaiko Direct outit? Minun mikserissä kanavien direct outit ovat oletuksena equn jälkeen mutta pöytäkohtaisiahan nämä..

Miskendal
23.09.2013 22:34:51

Mikserissä on siis mic paikan lisäksi line sekä insert paikat. Hämärintä on se, että sain sen jotenkin toimimaan 30 sekunniksi, mutta sitten se päätti ettei toimi, tai painoin jotkut namiskat väärin. Vaikka tiski ei ole päällä, niin line linjan kautta singaali tulee profireihin sekä reaperiin. Eq ei tule sitä kautta vaikka se siinä lyhyessä onnistumisen riemussa hetkeksi tuli?? Eli pitääkö se jotenkin insertistä viedä, ja saanko sen eq:n jotenkin siihen mukaan, pre postia ja postia löytyy kyllä tiskistä, mutta minne se sen postailee, jos postailee? Nyt olen aivan ulapalla, onko mulla niinkuin profireissä jotkut asetukset jotenkin viturallaan vai mikserissä jotain? Kyllä alkaa naama rapistua pikkuhiljaa tässä pähkäillessä.

AoA
24.09.2013 01:16:27

Miskendal: Mikserissä on siis mic paikan lisäksi line sekä insert paikat. Hämärintä on se, että sain sen jotenkin toimimaan 30 sekunniksi, mutta sitten se päätti ettei toimi, tai painoin jotkut namiskat väärin. Vaikka tiski ei ole päällä, niin line linjan kautta singaali tulee profireihin sekä reaperiin. Eq ei tule sitä kautta vaikka se siinä lyhyessä onnistumisen riemussa hetkeksi tuli?? Eli pitääkö se jotenkin insertistä viedä, ja saanko sen eq:n jotenkin siihen mukaan, pre postia ja postia löytyy kyllä tiskistä, mutta minne se sen postailee, jos postailee? Nyt olen aivan ulapalla, onko mulla niinkuin profireissä jotkut asetukset jotenkin viturallaan vai mikserissä jotain? Kyllä alkaa naama rapistua pikkuhiljaa tässä pähkäillessä.

kokeile insertistä. vaikuttais jotenkin loogiselta että se mainitsemasi Line -liitäntä oliskin kanavan line-input, tosin kyllä tosiaan outoa jos aluksi toimi line outtina...
Oon kyllä erään pöydän kans Inserttejä käyttänyt ikäänkuin "direct outteina". tosin sillon ei kanavasta muut kuin Gain ja PAD namikat toiminu. EQ:n, faderin ym nappulat ohitti mutta mahtaa tämäkin olla mikserikohtaista että miten sattuu toimimaan.

Pauli Lappalainen
24.09.2013 08:35:13

Miskendal: Mikserissä on siis mic paikan lisäksi line sekä insert paikat. Hämärintä on se, että sain sen jotenkin toimimaan 30 sekunniksi, mutta sitten se päätti ettei toimi, tai painoin jotkut namiskat väärin. Vaikka tiski ei ole päällä, niin line linjan kautta singaali tulee profireihin sekä reaperiin. Eq ei tule sitä kautta vaikka se siinä lyhyessä onnistumisen riemussa hetkeksi tuli?? Eli pitääkö se jotenkin insertistä viedä, ja saanko sen eq:n jotenkin siihen mukaan, pre postia ja postia löytyy kyllä tiskistä, mutta minne se sen postailee, jos postailee? Nyt olen aivan ulapalla, onko mulla niinkuin profireissä jotkut asetukset jotenkin viturallaan vai mikserissä jotain? Kyllä alkaa naama rapistua pikkuhiljaa tässä pähkäillessä.

Mikserin manuaalistahan nuo asiat selviäisivät tai edes lohkokaaviosta.

Jos pöytä on live-käyttöön tehty, eikä studioversio, niin siinä ei saata olla lainkaan kanavakohtaisia line-out lähtöjä. Tällöin on helpointa puljata ryhmälähtöjen kanssa tai sitten ottaa kanavakohtaisesti signaali insert-lähdöstä johdolla jossa stereoplugin tip ja ring on juotettu yhteen, tämäkin jos insert send ja return ovat samassa liittimessä. Nytkään ei ole varmaa onko inserttipiste ennen vai jälkeen EQ:n.

Se, että olet saanut jotakin kuulumaan vaikka pöytä ei ole päällä saattaa johtua siitä, että mikkietuaste on yhteinen linja- ja mikkisisäänmenoille ja linjasisäänmeno on vaimennettu passiivisesti vastuksilla. EQ:ta ei kyllä silloin tule mukaan mitenkään.

Tämän enempää ei oikein pysty sanomaan ilman kytkentäkaavioita tai tuntematta pöydän sielunelämää.

Groovi
24.09.2013 21:23:54

Sulla pitäis olla tiskissä kanavakohtainen direct-out. Se on lähtökohtaisesti post fader ja post eq, mutta eroja tiskeissä toki on. Jos sä saat line-in liitänästä signaalin sun äänikortille niin se on pelkkää sattumaa. Yleensä sieltä linjasisäänmenosta ei tule mitään ulos, koska ne eivät ole suoraan samassa luupissa mikkietusen kanssa. Kuten joku tuossa jo mainitsikin, joissakin halvemmissa tiskeissä se linjatulo on vain vaimennettu tulo mikkietuselle.

Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Miskendal
24.09.2013 21:53:57

Joopelis. Line paikasta ainakin menee ja tulee ulos asioita. Insertistäkin saa ulos, mutta ilman eq:ta. Taitaa siis mennä groupittelun puolelle jos equtella meinaa. Onhan noita grouppeja kumminkin 8, että ne riittää kyllä suhteellisen pitkälle. Vielä joku päivä nousen uuteen taisteluun koneita vastaan, nyt on levättävä hetki. Kiitokset tähänastisista neuvoista kumminkin kaikille, ja jos jotain vinkkiä on vielä heittää niin eikun vaan!

dr_solo666
28.09.2013 00:47:19 (muokattu 28.09.2013 00:51:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako Profiren outputit inputeiksi?
Voit ohittaa Profiren etuasteen laittamalla TS tai TRS- piuhan siihen samaan liittimeen mihin XLR -johdonkin. Keskelle vaan. Jotenkin vaikuttaisi siltä, että se sun output/input kääntö ei pysy päällä.

E: http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/th/2626_inputs.jpg
Tuossahan lukee mic/line inputs.

"When you are a guitar player, you must tweak" -Paul Gilbert
Danko
28.09.2013 01:22:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dr_solo666: Saako Profiren outputit inputeiksi?

http://imageshack.us/a/img594/2991/130692074183.jpg

Miskendal: Joopelis. Line paikasta ainakin menee ja tulee ulos asioita. Insertistäkin saa ulos, mutta ilman eq:ta. Taitaa siis mennä groupittelun puolelle jos equtella meinaa. Onhan noita grouppeja kumminkin 8, että ne riittää kyllä suhteellisen pitkälle. Vielä joku päivä nousen uuteen taisteluun koneita vastaan, nyt on levättävä hetki. Kiitokset tähänastisista neuvoista kumminkin kaikille, ja jos jotain vinkkiä on vielä heittää niin eikun vaan!

En löytänyt manuaalia, ja tuosta löytämäni kuvatkin oli perunan tasoisia http://medias.audiofanzine.com/images/normal/target-q-serie-125457.jpg ?), joten eniten ehkä auttaisi jos saisit kuvattua yhden kanavalohkon signaalitien inputista feiderille, mitä kaikkea kilkettä ja switchiä siellä on välissä.

"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
dr_solo666
28.09.2013 21:00:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: http://imageshack.us/a/img594/2991/130692074183.jpg

No Miskendal kirjoitti aloituspostissa: Sain myös puoli minuuttia toimimaan sen kuten halusin, laittamalla mikin tiskin mikkilinjaan ja tiskin line linjasta profiren outputtiin jonka olin kääntänyt inputiksi.

"When you are a guitar player, you must tweak" -Paul Gilbert
Miskendal
02.10.2013 10:01:24

Tällä hetkellä olen nauhoittanut sillälailla, että olen groupannut kickin, snaren, tomit ja oh+room omille kanavilleen, ja kitara, basso ja vokaalit omilleen ja oikein hyvin olen saanut tehtyä sillälailla. Nyt vaan ihmettelen että minkätakia ei profiren sowtware returnit toimi kuinka niiden pitäisi. Eli 1-8 siitä hostista toimii eli ääni tulee pöytään takaisin, mutta sitten kun Adatista koittaa 9-16 linjoja niin ei mitään pihahdusta. Mitähän ihmettä, ongelmia ongelmien perään :D

Miskendal
02.10.2013 10:02:31

Edellinen kirjoitus oli näköjään kieliopillisesti erittäin epäselvä, toivottavasti ymmärrätte tarkoituksen

anapena
02.10.2013 11:46:13

Miskendal: Tällä hetkellä olen nauhoittanut sillälailla, että olen groupannut kickin, snaren, tomit ja oh+room omille kanavilleen, ja kitara, basso ja vokaalit omilleen ja oikein hyvin olen saanut tehtyä sillälailla. Nyt vaan ihmettelen että minkätakia ei profiren sowtware returnit toimi kuinka niiden pitäisi. Eli 1-8 siitä hostista toimii eli ääni tulee pöytään takaisin, mutta sitten kun Adatista koittaa 9-16 linjoja niin ei mitään pihahdusta. Mitähän ihmettä, ongelmia ongelmien perään :D

Onko sulla Adat-kaapeli kytketty johonkin? Se vaatii yleensä digimikserin tai äänikortin tms.

Istu ja pala!
Miskendal
02.10.2013 12:10:11

Eli siis profiret on kytketty toisiinsa optisella kaapelilla. Ja en saa toisen profiren software returneista mitään ulos, siinä toisen mode on host ja toisen adat a.

ITTAM
02.10.2013 12:14:08

Onhan sulla 2 ADAT kaapelia siinä välissä, in ja out

Matti

Miskendal
02.10.2013 12:29:01

Joo, kyllä on. Liitännät on ihan tämän mukaan tehty http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/How_To/en403225.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti