Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kireä ja nariseva kitarasoundi - soittajan vai kaluston vika?
1 2 3
Vladi
03.09.2013 18:03:11 (muokattu 03.09.2013 18:04:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Tulipa tässä tietokonetta järjestellessä kuunneltua iso määrä omia kitara-äänitteitä useamman vuoden ajalta. Huomasin, että about kaikkia vaivaa sellainen samanlainen kireys ja narina, vaikka matkan aikana vahvarit, kitarat ja kaapit ovatkin vaihtuneet. Aloinkin tässä pohtimaan, että mahtaakohan syy olla olla osaamattomuudessani käyttää äänityslaitteistoani vaiko kenties tavassa säätää kaikista vahvareistani samanlainen, kireä soundi.
 
Laitan tähän ensin jokusen ääninäytteen ja yritän muistella äänityskalustoa.
 
2012. Vahvarina Bluetone Ironman, LP-tyyppinen kitara, 1x12 kaappi hyvin sisäänsoitetulla V30:llä, Shure SM58 ilman suojakupua. Huomatkaa, kuinka tietynlainen kireys ja narina säilyy, vaikka mikki on aika eri kohdassa näissä pätkissä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/sounds/uusi_mikitys.mp3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/sounds/vanha_mikitys.mp3
 
2011. Bluetone Lead Jr., LP-tyyppinen kitara, sisäänsoitettu Mesa Recto 2x12, Shure SM58 ilman suojakupua:
https://dl.dropboxusercontent.com/u … unds/Bluetone_leadjr_noscreamer.mp3
 
2012: Marshall JCM1, LP-tyyppinen kitara, sama kaappi ja mikki, kuin ensimmäisessä pätkässä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 209543/sounds/fullpower_noboost.mp3
 
2013: Suhr Badger 18, PRS SE Bernie Marsden, Bluetone 2x10, joka kaipaa hieman lisää sisäänsoittoa, Shure SM58. Tämä pätkä oli osana kolmen vahvarin äänityskokeilua, jonka linkitin Bluetone-ketjuun Kitarakamat-palstalla. Sielläkin tuli palautetta, että kaikki soundit olivat suht kireitä ja "näkkäriä":
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/Badger_more_crunch.mp3
 
Huomaatteko mistä puhun? Kaikissa pätkissä yhdistävänä tekijänä on äänikorttini, joka on Edirol UA-25EX sekä tuo mikki. Minulta löytyy myös Sennheiser E606, mutta en tunnu pääsevän sillä yhtään sen parempiin tuloksiin.
 
Äänikortin tietoja: http://www.roland.com/products/en/UA-25EX/
 
Onko ehdotuksia, mistä lähteä purkamaan vyyhtiä?
 
-Vladi
saastara
03.09.2013 18:50:51 (muokattu 03.09.2013 19:12:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänikortti on se viimeinen paikka mistä lähtisin hommaa ihmettelemään..
 
Toki 58/57-osastoa miettiessä, itsellä nousee ekana mieleen kyllä termit "nenäkäs", "narina" ja "sirinä".. Mutta musta kuulostais, että sä vaan ruuvaat ihan tuhottomasti middleä soundin. Ei sen kummempaa..
 
Mä luulen, että monille, allekirjoittanut mukaan lukien, jää alkuajoilta semmoinen peikko, että keskaria pitää olla perkeleesti.. Kun sen hymykuoppa-vaiheen ohi kasvaa, niin oppii, että pitää olla paljon middleä, siitä tulee se mojo ja livenä leikkaa läpi. Mutta se on kuitenkin hämmentävää välillä, mitenkä vähän äänittäessä middleä tarvii. Ja sitä tulee ihan luonnostaan tungettua tosi reippaasti mukaan.. Etenkin jos on tottunut soittelemaan bändissä ja äänittelemään vaan kitarasoundeja itsekseen, eikä niinkään koko kokoonpanon äänitteitä.
 
E: Eli vastauksena kysymykseesi, jos tuntuu, että keskaria on liikaa, vääntäisin sitä pienemmälle. Se voi äänittäessä olla hämmentävänkin vähän. Aivonsa ja silmänsä kannattaa kalibroida myös siten uusiksi, että niillä livenä ja bändivolumessa toimivilla asetuksilla harvemmin on mitään tekemistä hyvän äänitetyn soundin kanssa.
 
Paitsi, ehkä JMP kaikki namikat täysillä, mikä kuulostaa niin narulla kuin lavalla luonnollisesti kauneimmalta asialta maailmassa.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Vladi
03.09.2013 18:55:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Äänikortti on se viimeinen paikka mistä lähtisin hommaa ihmettelemään..
 
Toki 58/57-osastoa miettiessä, itsellä nousee ekana mieleen kyllä termit "nenäkäs", "narina" ja "sirinä".. Mutta musta kuulostais, että sä vaan ruuvaat ihan tuhottomasti middleä soundin. Ei sen kummempaa..
 
Mä luulen, että monille, allekirjoittanut mukaan lukien, jää alkuajoilta semmoinen peikko, että keskaria pitää olla perkeleesti.. Kun sen hymykuoppa-vaiheen ohi kasvaa, niin oppii, että pitää olla paljon middleä, siitä tulee se mojo ja livenä leikkaa läpi. Mutta se on kuitenkin hämmentävää välillä, mitenkä vähän äänittäessä middleä tarvii. Ja sitä tulee ihan luonnostaan tungettua tosi reippaasti mukaan.. Etenkin jos on tottunut äänittelemään vaan kitarasoundeja itsekseen, eikä niinkään koko kokoonpanon äänitteitä.

 
Jep, viestin kirjoitettuani aloin pohtimaan mahdollisia ongelmakohtia ja tuohan se saattaa helposti olla. Mulla on myös paha tapa kuunnella kitarasoundia kaiuttimen "huutoalueen" ulkopuolelta, eli yleensä vähän turhan sivusta. Näin tulee ruuvattua herkästi myös trebleä isommalle.
 
Pitääpä kokeilla ottaa sitä keskiääntä ihan reilusti pois ja katsoa, mitä tapahtuu. :)
saastara
03.09.2013 18:56:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Jep, viestin kirjoitettuani aloin pohtimaan mahdollisia ongelmakohtia ja tuohan se saattaa helposti olla. Mulla on myös paha tapa kuunnella kitarasoundia kaiuttimen "huutoalueen" ulkopuolelta, eli yleensä vähän turhan sivusta. Näin tulee ruuvattua herkästi myös trebleä isommalle.
 
Pitääpä kokeilla ottaa sitä keskiääntä ihan reilusti pois ja katsoa, mitä tapahtuu. :)

 
Tunge korvas sentin päähän kajarista. Soundaako kivalta?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Vladi
03.09.2013 19:00:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Tunge korvas sentin päähän kajarista. Soundaako kivalta?
 
Riippuu varmaan soittaako vai ei...
 
Laatuvitsit sikseen, point taken. Pitääpä kokeilla lähipäivinä ja voin vaikka raportoida tänne, jos jotakuta kiinnostaa.
Ambitus
03.09.2013 20:21:53 (muokattu 03.09.2013 20:22:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaan mikitys + vahvistimen säädöt. Äänitysolosuhteissa saa soundin yleensä vääntää sellaiseksi, joka ei livetilanteessa toimisi ollenkaan. Pitää muistaa, et mikki "kuulee" äänilähteen ihan eri tavalla kuin ihmiskorva. Sm58 on oiva mikki poimimaan kitaraa talteen, mutta noissa kaikissa ääninäytteissä se kuulosti todella tukkoiselta sekä kireältä samaan aikaan.
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/475424/Unbreakable%20GTRS.mp3
 
Tossa esimerkki meikäläisen äänityksistä. EMG-kitara, MXR classic distortion, Bogner Uberschall, Bogner Ubercab, Royer 121, minimaalisen vähän prosessointia miksauksessa. Eihän tätä yksinään Erkkikään kuuntele, mutta kontekstissa toimii oikein hyvin (lisää mukaan säröbasso, tuplabasarit ja joku apina kiekumaan korkeelta ja kovaa). Kokeilin pian äänitysten jälkeen soittaa samassa huoneessa samojen kamojen kanssa ja soundi oli kuvottavan kauhea. Jos sulla on minkäänlaista alkeellista audioanalysaattoria, niin vertaile omia äänitteitä ja tuota mun linkkiä ja mieti mitä taajuksia sun pitää poistaa taikka lisätä. Isoin eq on mikin sijoittelu, seuraavaks vaikuttavin asia on kartio/kaappi, seuraavaksi tulee nupin/vahvistimen säätimet jne. Nämä siis taajuusvasteellisia asioita.
 
mattim
04.09.2013 00:40:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Veikkaan mikitys + vahvistimen säädöt. Äänitysolosuhteissa saa soundin yleensä vääntää sellaiseksi, joka ei livetilanteessa toimisi ollenkaan. Pitää muistaa, et mikki "kuulee" äänilähteen ihan eri tavalla kuin ihmiskorva. Sm58 on oiva mikki poimimaan kitaraa talteen, mutta noissa kaikissa ääninäytteissä se kuulosti todella tukkoiselta sekä kireältä samaan aikaan.
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/475424/Unbreakable%20GTRS.mp3
 
Tossa esimerkki meikäläisen äänityksistä. EMG-kitara, MXR classic distortion, Bogner Uberschall, Bogner Ubercab, Royer 121, minimaalisen vähän prosessointia miksauksessa. Eihän tätä yksinään Erkkikään kuuntele, mutta kontekstissa toimii oikein hyvin (lisää mukaan säröbasso, tuplabasarit ja joku apina kiekumaan korkeelta ja kovaa). Kokeilin pian äänitysten jälkeen soittaa samassa huoneessa samojen kamojen kanssa ja soundi oli kuvottavan kauhea. Jos sulla on minkäänlaista alkeellista audioanalysaattoria, niin vertaile omia äänitteitä ja tuota mun linkkiä ja mieti mitä taajuksia sun pitää poistaa taikka lisätä. Isoin eq on mikin sijoittelu, seuraavaks vaikuttavin asia on kartio/kaappi, seuraavaksi tulee nupin/vahvistimen säätimet jne. Nämä siis taajuusvasteellisia asioita.

 
Tapoit kyllä tehokkaasti tässä dynamiikan ja sävyt, ei tuota kuuntele erkkikään yksin. Kysyjän soundeissa on hurjasti enempi botnea ja joissakin sampleissa myös kaiku iski päälle. Mihin noita narutuksiasi käytät ?
 
.
saastara
04.09.2013 01:48:18 (muokattu 04.09.2013 01:50:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Tapoit kyllä tehokkaasti tässä dynamiikan ja sävyt, ei tuota kuuntele erkkikään yksin. Kysyjän soundeissa on hurjasti enempi botnea ja joissakin sampleissa myös kaiku iski päälle. Mihin noita narutuksiasi käytät ?
 
Eiks tuo Straton uudelta levyltä ole..? :)
 
Mutta ettei totuus unohtuisi, spammaan tän nyt tähän kans kun tuli tuonne tietokonepuolelle kanssa laitettua.
 
https://www.dropbox.com/s/w4pl5utcbxzpguh/Plugaritesti.mp3
 
Toi on lähes satapros ilmaisilla plugareilla duunattu.. Aloittajalle vaan siis huomioksi, että ei tarvitse 5k€ laitteistoa jotta narulle saisi jotain käyttökelpoista. Haittaa siitä koskaan ei tietysti ole.. Täähän on nyt kyllä ihan eri soundiosastoa esteettisesti siis, mutta lähinnä referenssin vuoksi siis.. Yllättävän hyvää soundia noista plugareistakin nykyään saa jos korvia jaksaa käyttää.
 
Vaikka Ambitus ei niin sanonutkaan, haluaisin vielä teroittaa, että ei sen kitaran tarvitse kuulostaa 'paskalta' jotta se toimisi miksauksessa.. Moni sellaista sanoo, mutta ikinä en oo koskaan älynnyt mitä sillä ajetaan takaa. Yksinäisten kitarasoundien äänittely on aina vähän haikeaa hommaa.. Ainoastaan ne ympäröivät raidat kuitenkin kertoo, että mikä toimii ja mikä ei.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Spedemix
04.09.2013 01:58:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko sanoa alkuun, että omasta mielestäni nämä kitarasaundit oli ihan OK:n kuuloisia pääpuolin. Näissä ei varsinaisesti ole mitään "päin peetä".
 
Aika paljon siis middleähän noissa kaikissa on. Uskaltaisin arvata, että yksi mahdollinen syy tähän on tuo V30 kaiutin, joka mainitaan kaikissa ääninäytteissä paitsi viimosessa (Rectifier-kaapissahan on myös V30:t). Olen varustanut omankin vahvarini (Blues Junior) V30:lla ja samantyyppistä about 700-800 Hz painotusta on havaittavissa (joka siis tuli kuvioihin siinä kohtaa kun vaihdoin V30:n stockielementin tilalle). Ihan mukavaahan se on jos se sopii tilanteeseen (ja aivan hirveää kun ei sovi). Tämä napakka keskiäänisyys toimii siis ihan mainiosti livetilanteessa, mutta pääsääntöisesti studiossa en äänittele omalla vahvarillani vaan lainailen muiden vehkeitä. Johtuen siis juuri siitä, että tuo "kooh" -kohmotus ei oikein narulla toimi.
 
Mutta (mitään poikkeuksellista) kireyttä näissä näytteissä ei mielestäni ole. Ainostaan se peruskireys joka tulee, kun laittaa sm57/58:n ämyriin kiinni (keskelle). Mutta näitä varten on olemassa semmoinen työkalu nimeltä EQ jolla voi notchailla noita ylämiddleresonansseja parin depan edestä. :)
 
Jos haluaisi teodenteolla panostaa äänityksiinsä, niin sit joku hyvä (paineenkestävä esim. 414) konkkamikki sm57:n tilalle tai sit opettelee työskentelemään useamman mikin kanssa; jopa 57 summattuna sennheiser 421:n saa noita yläpääresonansseja rauhoiteltua mainiosti (kun osaa laittaa ne oikeaan vaiheeseen keskenään, enkä siis tarkoita mitään erikoisvaiheita vaan siis niin, että ei tule mitään syvää kuoppaa taajuusvasteeseen), vaikka molemmat yksikseen ovat lievästi sanoen karkean kuuloisia :D
 
Toinen mahdollisuus tähän middlekyyteen voisi mahdollisesti olla paksut kielet. Itse siis huomasin jossain kohtaa (lainakitaroita käyttäessäni) että ohutkielisemmillä kitaroilla saa sen middlen painopisteen vähän ylemmäs (omassa kitarassani siis 13-60 kielisetti) ja panin merkille että näillä (verrattain) ohuemmilla kiellillä (esim 10-52 tai jopa 46) oli huomattavasti helpompi saada "tutun" kuuloisia kitarasaundeja ("levy"saundeja). Johtuen todennäköisesti siitä että nämä "ikoniset" saundit on ehkä sit kuitenkin soitettu vähän ohuemmilla kielillä. Käytännön maailmassahan pitää sit opetelle myös soittelemaan ohuemmalla tatsilla (levysaundi, levytatsi), mutta mitäpä sitä ei haluamansa saundin eteen tekisi :)
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Vladi
04.09.2013 09:40:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Veikkaan mikitys + vahvistimen säädöt. Äänitysolosuhteissa saa soundin yleensä vääntää sellaiseksi, joka ei livetilanteessa toimisi ollenkaan. Pitää muistaa, et mikki "kuulee" äänilähteen ihan eri tavalla kuin ihmiskorva. Sm58 on oiva mikki poimimaan kitaraa talteen, mutta noissa kaikissa ääninäytteissä se kuulosti todella tukkoiselta sekä kireältä samaan aikaan.
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/475424/Unbreakable%20GTRS.mp3
 
Tossa esimerkki meikäläisen äänityksistä. EMG-kitara, MXR classic distortion, Bogner Uberschall, Bogner Ubercab, Royer 121, minimaalisen vähän prosessointia miksauksessa. Eihän tätä yksinään Erkkikään kuuntele, mutta kontekstissa toimii oikein hyvin (lisää mukaan säröbasso, tuplabasarit ja joku apina kiekumaan korkeelta ja kovaa). Kokeilin pian äänitysten jälkeen soittaa samassa huoneessa samojen kamojen kanssa ja soundi oli kuvottavan kauhea. Jos sulla on minkäänlaista alkeellista audioanalysaattoria, niin vertaile omia äänitteitä ja tuota mun linkkiä ja mieti mitä taajuksia sun pitää poistaa taikka lisätä. Isoin eq on mikin sijoittelu, seuraavaks vaikuttavin asia on kartio/kaappi, seuraavaksi tulee nupin/vahvistimen säätimet jne. Nämä siis taajuusvasteellisia asioita.

 
Jes, kiitos tästä. Kyllähän toi sun Unbreakable-pätkä on kieltämättä aika rapsakka ja kuivakin, mutta toimii hyvin lopullisessa versiossa, kun on synamattoa ja ties mitä taustalla.
 
Mun DAW on ollut viimeiset 4v Logic 9 Pro, sieltä löytyy kyllä äänianalysaattoreita. Pitääpä kokeilla ja vertailla.
 
Ja kuten tässä tulikin jo ilmi, niin middleä on tullut vedettyä ehkä turhankin överisti joka äänitteeseen, kun miettii, että kitarana on oikeastaan aina ollut Les Paul-johdannainen, joka on jo sinänsä hyvin middlevoittoinen laitos, siihen kylkeen V30 tai sen tyyppinen elementti ja monesti olen vielä innostunut vääntämään middleä lisää äänityksiä varten. Siinähän sitä soppaa onkin kerrakseen.
 
Mites muuten näin kokeneena studiomiehenä, lähdetkö ensiksi hakemaan parasta mahdollista soundia mikin sijoittelulla ja vasta sitten kajoat vahvistimen asetuksiin, vai toisinpäin?
Vladi
04.09.2013 09:53:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Eiks tuo Straton uudelta levyltä ole..? :)
 
Mutta ettei totuus unohtuisi, spammaan tän nyt tähän kans kun tuli tuonne tietokonepuolelle kanssa laitettua.
 
https://www.dropbox.com/s/w4pl5utcbxzpguh/Plugaritesti.mp3
 
Toi on lähes satapros ilmaisilla plugareilla duunattu.. Aloittajalle vaan siis huomioksi, että ei tarvitse 5k€ laitteistoa jotta narulle saisi jotain käyttökelpoista. Haittaa siitä koskaan ei tietysti ole.. Täähän on nyt kyllä ihan eri soundiosastoa esteettisesti siis, mutta lähinnä referenssin vuoksi siis.. Yllättävän hyvää soundia noista plugareistakin nykyään saa jos korvia jaksaa käyttää.
 
Vaikka Ambitus ei niin sanonutkaan, haluaisin vielä teroittaa, että ei sen kitaran tarvitse kuulostaa 'paskalta' jotta se toimisi miksauksessa.. Moni sellaista sanoo, mutta ikinä en oo koskaan älynnyt mitä sillä ajetaan takaa. Yksinäisten kitarasoundien äänittely on aina vähän haikeaa hommaa.. Ainoastaan ne ympäröivät raidat kuitenkin kertoo, että mikä toimii ja mikä ei.

 
Ihan pätevältähän tuokin kyllä kuulostaa, vaikka menee meikäläisen genrestä ihan aavistuksen ulos. Mä oon yrittänyt aina välillä plugaritouhuja, mutta palaan aina vahvarilla äänittämiseen, koska jään kaipaamaan sitä soittodynamiikkaa. Eihän se välttämättä edes kuulu valmiissa tuotteessa kaikkien käsittelyiden jälkeen, mutta huomaan ainakin soittavani paremmin vahvistimella, kuin plugarilla. Poikkeuksiakin toki on, esim. mun profiilista löytyvä sooloskabaveto 249 on ihan puhtaasti Logic 9:n vahvarimallinnuksilla tehty ja olen soundiin ihan tyytyväinen :)
 
Ja mitä tuohon "huonoon" soundiin tulee, niin taidatte olla molemmat oikeassa. Asia riippuu hyvin paljon siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Joskus sitä kitarasoundia on vietävä aika radikaalistikin sellaiseen suuntaan, mikä ei yksin soitettuna kuulosta kovin ihmeelliseltä, mutta toimii miksauksessa kuin rasvattu salama.
Krice
04.09.2013 10:10:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: kireä soundi.
 
Minusta vähän hassusti luonnehdittu, koska tuohan on enemmän pyöreä soundi, joka johtunee siitä, että ei ole tarpeeksi säröä ja bassonamiska on ihan täysillä. Terävyys puuttuu, joten soundiin jää kuiva nariseva särö kauhean bassoläjän päälle.
 
Tuosta Ambituksen pätkästä kuulee hyvin, että soundissa on terävyyttä, trebleä sopivasti, mutta ei juurikaan keskialuetta tai kovin paljon bassoakaan. Eli kun taajuuksia on vähemmän niin se sujahtaa paremmin miksaukseen.
 
Numb
04.09.2013 11:15:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/Badger_more_crunch.mp3
 
-Vladi

 
Tässä Badgeri -klipissä on ehkä selkeimmin problematiikka esillä, eli juurikin se, minkä Ambitus ja Krice toivat esiin: yhtä aikaa kireä ja tukkoinen soundi - tuntuu, että V30 -kireys kelluu mahottoman basso-uuumph:in päällä.
 
Mut miten siitä pääsee? Ensmäisenä pitäis varmaan mennä suoraan vahvistimen tulilinjalle, ja säätää soundi niin, että se on hyvä suoraan kaapin edessä. (Sitten voipi halutessaan tsekata konkalla jostain puolentoistametrin päästä, että mitä se konkka kuulee. ) Sitte umpikuulokkeet päähän, dynaaminen käteen ja hakemaan sille paikka. Samalla kantsii äänitellä, kun ne kuulokkeet kuitenkin vuotavat. Mitä parempaa saa talteen suoraan äänittäessä, sen parempi.
 
Yst. terv. nimim. Juuri äskettäin 2KHz +7dB ylähyllyn kitaraan pukannut. (Hyvältähän se kitara yksinään kuulosti, mutta katosi jonnekin kun muut instrumentit lisättiin...)
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
dewil
04.09.2013 13:03:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy nyt todeta, että ei. en tiedä mitä tarkoitat. Tuoltahan se kaappisoundi noin mikitettynä hyvin pitkälti kuulostaa. Tuossa ei ollut edes pahoja ylämiddle resonansseja.
Jos oot tottunut sen kuuloisiin soundeihin, mitä itse kuulet stäkistäs, kun parin metrin päästä vedät, niin se on siten eri asia.
Isompaa ja pehmeempää soundia voit kaivaa esim. ribbon mikeillä.
 
Kysymys: miksi sä oot ottanut viiskasista grillin pois? Se nimittäin muuttaa sen mikin sointia ihan oleellisesti.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
darkus
04.09.2013 13:19:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sulla mikki ollut aina suorassa elementtiin nähden?
 
Itsellä on tapana etsiä se sweetspot ja sen jälkeen kääntää mikkiä parin asteen kulmaan. Se 2khz kihinä vähenee.
 
Noissa sun kitarasoundeissa ei musta ollut liiemmin mitään vikaa...Osa ehkä hieman mutaisia. En taas todellakaan sitten tiedä onko tämä ollut just se mitä on haettu.
 
Jos haluat vertailukohteita niin omani kuulostavat tältä.
 
Peavey 5150
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23190863/5150_Tone_Solo.mp3
 
MesaBoogie DualRectifier
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23190863/Recto_Tone_Solo.mp3
 
Molemmat pätkät on saman kaapin läpi eli MesaBoogie Rectifier 4x12 OS.
Molempien vahvareiden edessä Maxon OD808 buustina. Ja yksi SM57
 
Attack Attack, Were back again baby!
dewil
04.09.2013 14:03:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan esimerkin omaisesti oheisessa linkissä on eräiden levytys-sessioiden komppikitararaita. Marsun stäkki ja kaks mikkiä: 57 ja halpis ribboni.
Kaikki puhtaina ja käsittelemättöminä.
Eka mikit erikseen, sitten yhdessä ja sitten lopullinen balanssi, pikainen Eq ja kompura.
 
Ei se sen kummempi soundi ole se jeppis kitarasoundi :D
Ei liian tuhti, ettei sotke bontea muilta soittimilta, tarpeeksi nasaali, että tulee lävitte, eikä myöskään liian raikas tahi heleä, ettei vie ilmatilaa lauluilta, pelleilta yms.
 
https://www.dropbox.com/home/Public/Gtr%20sampleri
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Ambitus
04.09.2013 17:16:58 (muokattu 04.09.2013 18:24:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Mites muuten näin kokeneena studiomiehenä, lähdetkö ensiksi hakemaan parasta mahdollista soundia mikin sijoittelulla ja vasta sitten kajoat vahvistimen asetuksiin, vai toisinpäin?
 
Ekaks aina kitara, plektra ja nuppi. Nää määrittää soundin tonaliteetin ja tekstuurin. Sitten kaappi, ämyri, mikki(mikit), etuaste. Aika pitkälle tässä järkässä mennään. Mä vaihdan mieluummin kaappia ja mikityksen paikkaa jos pitää "ekvalisoida" tai soundissa on jotain vikaa. Lähinnä sen ongelman löytäminen ja tajuaminen on vaikeinta. Joskus mutaisuus/epäselvyys johtuukin kitarasta tai soittotavasta, ei kaapista tai mikityksestä. Ongelmataajuuksien tajuaminen, sekä kokonaisuuden hahmottaminen on tässä lajissa ehkä se vaikein. Kitarasoundeja kun on niin erilaisia, eikä mikään niistä välttämättä ole huono, mutta juuri sen oikean soundin löytäminen on yleensä työn ja tuskan takana (ellei käy juopon tuuri). Mä käytän tolkuttomasti aikaa ja vaivaa välillä soundien ruuvailuun ja yleensä "se" ei osu. Miksauksessa sen viimeistään huomaa, kun jää kaipaamaan jotain. Mulla alkaa yleensä hälytyskellot soimaan, jos kitarakanavaan alkaa ilmestyä eq:ta eq:n perään. Silloin alkuperäisessä äänityksessä on jotain vialla/sen olisi voinut tehdä paremmin, tai ei tiedetty mihin kontekstiin se tulee.
 
PurpleCandle
04.09.2013 20:54:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Tossa esimerkki meikäläisen äänityksistä. EMG-kitara, MXR classic distortion, Bogner Uberschall, Bogner Ubercab, Royer 121
 
Miten tuo 121 on sijoitettu kaapin eteen? Voisi kokeilla ampsimeilla kuinka lähelle pääsee.
 
For what it freedom?
Ambitus
04.09.2013 21:12:22 (muokattu 04.09.2013 21:20:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PurpleCandle: Miten tuo 121 on sijoitettu kaapin eteen? Voisi kokeilla ampsimeilla kuinka lähelle pääsee.
 
Se on yllättävän kaukana (n.15-20cm grillistä),keskellä kartiota, mutta suunnattu vinosti alaspäin n.20-25 asteen kulmaan. Helvetin vaikea selittää... Hyvin samantyyppinen lähestyminen kuin Wagenerilla on. Iso osa soundia on myös se, että kamat on täysiä! Siis niin lujaa kuin lähtee ;)
 
E: Ubercabissa on V30 sekä T75. Tuossa pätkässä mikitettynä oli T75.
 
Danko
04.09.2013 21:53:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.badmuckingfastard.com/sound/slipperman.html#contents
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti