Muusikoiden.net
10.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ihan pikainen kyssäri putkikonkan piuhasta
1
hallu
13.07.2013 00:04:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein interwebistä selkeää vastausta löytänyt, mutta onko seitsemän pinninen XLR kaapeli ihan standardi ratkaisu putkikondensaattorimikrofonin ja virtalähteen väliseksi piuhaksi? meinaan jos ostan putkikonkan, niin löytyykö siihen helposti uusia letkuja jos katkon/hävitän sen mikin mukana tulevan piuhan? A.I.R putkikonkka olisi nyt kiikarissa, vaan mietityttää tuo piuha-asia vielä tässä.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
oksatboys
13.07.2013 11:59:22

Taitaa se olla, koska sähköä ne kaikki putket tarttee. Ainakin irtona saa liittimiä ja piuhaa, jos vain osaa kolvata.

"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
varakeef
13.07.2013 13:21:36

Noita 7-piikkisiä piuhoja saa valmiina esimerkiksi Thomannilta,
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_xlr_ersatzkabel.htm

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hallu
13.07.2013 15:35:34

Tattista jäbät:-) niin arvelinkin. Lähti tänään A.I.R. Parrakuda musafasulta pilkkahintaan mukaan kera reflektiofiltterin. Odotukset ovat korkealla, mutta jos se on ihan pasha, niin onhan siinä ainakin makea salkku:-).

Konkkamikistä on kokemusta A.I.R. fatboyn myötä (siinä tuli vain köykänen muovisalkku mukaan), sekä elktreettimikrofonista AKG C1000 S:n myötä. Odotan tämän putkimikin tuovan soundiin pehmeyttä ja lämpöä. Jää nyt siis nähtäväksi.

oksatboys
13.07.2013 16:05:12

varakeef: Noita 7-piikkisiä piuhoja saa valmiina esimerkiksi Thomannilta,
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_xlr_ersatzkabel.htm

Noilla hinnoilla ei kannata edes ite kovata, pelkät liittimet maksaa enemmän.
http://www.thomann.de/fi/neutrik_nc_7_fxx.htm

"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Kallekorvola
13.07.2013 18:14:42

oksatboys: Noilla hinnoilla ei kannata edes ite kovata, pelkät liittimet maksaa enemmän.
http://www.thomann.de/fi/neutrik_nc_7_fxx.htm

No jaa, joka junaan jne... Mä maksan mielelläni vähän ekstraa kunnon liittimistä vs kiinanpaska, koska hyvä liitin on kestävämpi ja luotettavampi. Samaten mä kolvaan sen itse, koska voin samalla tehdä joitakin juttuja mitä ei useasti tehdaspiuhoista (kalliistakaan) löydä, mm. kutistesukitus erillisille johtimille ja kontakteille. Kaapelin mittaankin voin samalla vaikuttaa. Ja noi mikit mitä laitetaan tollasten 7-pinnisten perään on yleensä jo sen arvoisia, että halvalla piuhalla mä en halua tuhota niitä, tai huonontaa mikkien performanssia.

www.5by5.fi
hallu
14.07.2013 11:29:05

On muuten varsin hyvä tai miellyttävä mikki kotikäyttöön tämä barrakuda:-). Tämä ei taatusti taltioi autenttista ääntä, vaan imartelee laulajaa (jopa minä kuulostan hyvältä tällä mikillä ja se on paljon se:-)). Hyvä fiilis tästä mikistä tuli eikä kaduta yhtään vielä, että tuli se ostettua. Oln kuitenkin menossa ostamaan Byerdynamiksin tgv sarjan dynaamista mikkiä ja päädyin putkikonkkaan, niin ei nyt ihan paha täyskäännös:-).

No tämä oli niin hyvässä tarjouksessa että oli melkein pakko ostaa pois kuleksimasta niitä normihintaisia mikkejä saa myöhemminkin, mutta näitä on tähän hintaan harvemmin tarjolla (150 euroa). Kyllä se hyvä dynaaminen perusmikki on kaiketi joskus vielä ostettava, mutta katotaan nyt.

Mulla on ollut aikaisemmin tosiaan A.I.R. fatboy, joka on peruskonkkamikki ja ihan hyvä sellaisenaan. Tämä on aika samanlainen, mutta herkempi ja soinniltaan pehmeämpi ja lämpimämpi. Etenkin yläpään kihinä loistaa poissaolollaan (tai ainakin sitä on vähemmän).

Tässä on joku vienna20 tyyppinen kapseli joten varmaan jotain kuuskytluvun Neumannia tämä apinoinee (U67 tms.). On ollut mielenkiintoista huomata kuinka omaa taiteenlajinsa mikrofonit ovat kuna aikaisemmin olen ajatellut, että mikki on vaan mikki eikä sillä ole sen kummempaa väliä. Olen itse äänitellessäni oppinut huomaamaan, että mikki on ihan ratkaisevassa roolissa ja epäsopivan mikrofonin jälkeä ei saa millään equtuksilla korjattua ja sopivan mikin jälkeä ei tarvitse edes pahemmin equtella.

anapena
14.07.2013 13:21:30

hallu: On ollut mielenkiintoista huomata kuinka omaa taiteenlajinsa mikrofonit ovat kuna aikaisemmin olen ajatellut, että mikki on vaan mikki eikä sillä ole sen kummempaa väliä. Olen itse äänitellessäni oppinut huomaamaan, että mikki on ihan ratkaisevassa roolissa ja epäsopivan mikrofonin jälkeä ei saa millään equtuksilla korjattua ja sopivan mikin jälkeä ei tarvitse edes pahemmin equtella.

Näin se on :)

Istu ja pala!
multipaavo
14.07.2013 21:21:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkimikeissä ei ole olemassa samanlaista standardia kuin perus XLR-3:seen petaavassa mikkipiuhassa vaan joka valmistaja vie virrat/signaalit haluamissaan pinneissä.
Jollain Thomannin markan kaapelilla saattaa äänen saada ulos mikistä, mutta niinkuin kolleegajäsen Korvola tuossa yllä kertoi, niin kaapeli kandee tehdä itse/teettaa/ostaa mikin valmistajalta. Laatukaapelissa on pari astetta tukevampaa piuhaa maalle ja hehkuvirralle sekä häirösuojaukseen on kiinnitetty huomiota. MArkan kaapeli päästää helposti 50Hz hurinat läpi hyötysignaaliin. Lisäksi riippuen maa kytkennöistä saatat viedä tosi paskalla tuurilla anodijännitteen mikin runkoon mikä saattaa tuntua melko ikävänä nipistyksenä poskisolistin huulilla...

-Paavo

Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
varakeef
14.07.2013 22:29:04

Ainahan voi myös ottaa yhteyttä valmistajaan ja kysyä käykö joku tietty piuha. Rödeltä sain muinoin nimenomaisen suosituksen tuon T-kaupan piuhan soveltuvuudesta NTK:hon - ja firman asiantuntija käytti termiä "standardi 7-pinninen xlr-kaapeli". Eli joku standardi lienee sitten olemassa.

"The mic lead is a standard 7 pin XLR so the first one on your list will work fine."

Ja hyvin on toiminut. Varmaan paremmin kuijos olisilähtenyt itse kolvilla sohimaan...

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hallu
15.07.2013 00:44:39

multipaavo: Putkimikeissä ei ole olemassa samanlaista standardia kuin perus XLR-3:seen petaavassa mikkipiuhassa vaan joka valmistaja vie virrat/signaalit haluamissaan pinneissä.
Jollain Thomannin markan kaapelilla saattaa äänen saada ulos mikistä, mutta niinkuin kolleegajäsen Korvola tuossa yllä kertoi, niin kaapeli kandee tehdä itse/teettaa/ostaa mikin valmistajalta. Laatukaapelissa on pari astetta tukevampaa piuhaa maalle ja hehkuvirralle sekä häirösuojaukseen on kiinnitetty huomiota. MArkan kaapeli päästää helposti 50Hz hurinat läpi hyötysignaaliin. Lisäksi riippuen maa kytkennöistä saatat viedä tosi paskalla tuurilla anodijännitteen mikin runkoon mikä saattaa tuntua melko ikävänä nipistyksenä poskisolistin huulilla...

-Paavo

Juu, ymmärrän mitä tarkoitat. Mikrofoni voidaan liittää vain omaan virtalähteeseensä, koska esimerkiksi mikin suuntakuvio valitaan virtalähteen valitsimesta. Liittämiseen voidaan kuitenkin käyttää kai mitä tahansa seitsemän pinnistä XLR-piuhaa? (eihän se johto tiedä mitä tietoa niitä johtimia pitkin kuljetetaan... vai?). En tiedä kauanko XLR standardi on ollut olemassa, mutta varmasti niissä kuuskytluvun putkimikeissä on voitu käyttää jonkin muunkin standardin mukaista letkua.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti