Muusikoiden.net
04.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cajonin äänittäminen (luomahtavassa projektissa)
1
matti_
03.06.2013 21:35:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sykli on taas saavuttanut pisteen, jossa tekee mieli tehdä kesä-ep soittamalla, eikä ohjelmoimalla. Tavoitteena olisi saada luonnollisen kuuloista unplugged-matskua. Ei siis täysin livenä, mutta semi-luomusti kuitenkin.

Tein muutama vuosi sitten vähän samalla idealla kesäprojektin, joka löytyy osoitteesta http://mikseri.net/norjassa

Tuo oli todella kokeileva terapiaprojekti joka suhteessa. Nyt olisi tavoitteena saada kokonaisuus, jonka ydinajatuksen ja sovitukset pystyisi triona vetämään myös livenä. Kyllähän tuon linkin takaa löytyvänkin pystyy, vaikka yksin, mutta kiukaat yms. elementit ovat kuitenkin paikoitellen suuressa roolissa.. niin ja peltiämpäri!

Nyt minua kiinnostaakin, että miten äänittää cajon. Luulen, että jotain hankitoja tarvitsee jokatapauksessa tehdä mikkiosastolla, mutta ennen sitä kysyisin hieman kokemuksia. Basarimikki tulee ensimmäisenä mieleen, mutta kun tarkemmin miettii, mahtaako olla järkevää? Livetilanteessa sillä on selkeä tehtävä, mutta unplugged-henkisestä miksauksesta ei mielestäni tarvitse tulla läpi mitään kovin matalia (equlla löytämättömissä olevia) botnepiikkejä.

Mikkivalikoimani on suppea, mutta vaatimaton :) Mätsätty stereopari (GAP) ja saman valmistajan laajakalvokonkka, sekä TSM:n laajakalvokonkka, sekä tietenkin se viisseiska.

Pienikalvoisella konkalla saisi varmaan sekä tilan, että herkkyyden etupuolelta samalla kertaa. Ja ruttu + pieni jytinä viisseiskalla takaa..? Vai laajakalvoinen ylhäällä edessä, ja viisseiska takana. Vai viisseiska edessä ja laajakalvoinen takana.. vai stereopari.. vai viisseiska repussa ja TSM yksin metrin päässä cajonista korvien korkeudella?!

Testaamalla selviää sitten lopulta - tiedän. Mutta jos minulta nyt puuttuu jokin olennainen mikki (ribbon?), tai jätän mahdollisesti jotain muuta olennaista huomiotta koskien nimenomaan cajonin äänitystä, kerro tarinasi!

Muilta osin taajuuskaista jakautuisi ainakin melko heleäsointisen Martinin, mahdollisesti kontrabasson, sekä ohut-, mutta kuitenkin niin runsassaundisen naisvokalistin kesken..

matti_
03.06.2013 21:40:17

Ainiin. Lisään vielä, että tarkoitusta varten etsin ensin tilan, joka kuulostaa hyvältä. Varmaan taas joku hirsiaitta tai navetta.

Mikael
03.06.2013 21:55:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vierastan bassarimikkejä cajonissa, sillä niistä on yleensä raavittu juurikin ko. soittimen soundin kannalta olennasita middleä pois usein aika rankallakin kädellä, jolloin soundista katoaa helposti sellainen luonnollinen "puu" ja slap/crack rupeaa korostumaan ikävällä tavalla.

Mä oon äänittänyt yleensä kahdella mikillä. Takaa dynaamisella ja edestä konkalla. Itelle sopivat ovat olleet MD421 ja KM184/U89 mutta varmasti mitkä vaan hyvät toimii. Myös pelkästään yhdellä konkalla (U89) edestä oon saanut ihan kelvollista jälkeä.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
matti_
04.06.2013 17:00:27

Kiitos Mikael, taas kerran! Cajonin saa saundaamaan varmaan moneen lähtöön tilasta ja siellä sen sijainnista riippuen. Aika (yllättävän) vähän täällä tuntuu olevan käytännönkokemuksia. Täytyy kertoa omista kokemuksista kun niitä siunaantuu :)

mhelin
04.06.2013 17:05:52 (muokattu 04.06.2013 17:15:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollainen sisäinen mikki voisi toimia myös äänityskäytössä (ja varsinkin livevedoissa):
http://www.kopfpercussion.com/internal-microphone-system/
http://www.x8drums.com/Cajon-Microphone-System-p/lp144.htm (tämä on kylläkin vain pidike PZM mikille)
ym.,
Hyvä tee-ite projekti muuten.

Spedemix
05.06.2013 02:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael aika pitkälti sanoi jo olennaiset pointit....

Basarimikit on toimivia lähinnä basareissa (koska ne EQ:tettu niitä varten mahd. valmiiksi). Itse olen mennyt konkkamikkihommilla: Takana joku tummahko laajakalvokonkka, esim 414, kuitenkin reiän ulkopuolella ja edessä joku pienikalvoinen, vaikkapa km184. Pienikalvoiset puolustaa paikkaansa edessä, koska niitä voi mahdollisesti saada lähemmäs cajonia ilman, että tulevat läpsyttelijän tielle. Etupuolella vuodot muista instrumenteista ovat huomattavasti suurempia, kuin takamikissä. Takaa mikittäessä signaaliin tulee lähes aina semmoinen yläbassoresonanssi (n. 100-130 Hz:n alueelle), johon en toistaiseksi ole löytänyt muuta lääkettä, kuin sen kevyt notchaus. En suosittele takamikin laittamista cajonin sisälle, sillä omat kokemukseni ovat osoittaneet, että bassoresonanssi korostuu entisestään ja lisäksi signaaliin tulee joku toinen middleresonanssi (vähän samantyypinen blip, jota tulee myös basareissa, mikäli mikin laittaa syvyyssuunnasta katsoen keskelle basarin sisäosaa).

Mutta mikäli livepohjalla mennään, niin tarvittaessa ihan perusdynaamisetkin toimii cajon-hommissa myös ihan mainiosti; akkarit on ehdottomasti nokkimisjärjestyksessä edessä kalliita konkkamikkejä varten.

miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Mikael
05.06.2013 11:06:44 (muokattu 06.06.2013 07:13:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo samat tunnelmat tuosta mikkipositiosta takana: en laittaisi mikkiä soittimen sisälle äänityshommissa, koska soundi on selvästi parempi laatikon ulkopuolelta. Livenä toi voi ehkä olla perustellumpaa vuoto/kierto-syistä jos muu lavamökä on kova. Kahden mikin kanssa kannattaa tietty jo äänitysvaiheessa tsekkailla etäisyydet etulevystä kondikseen, jotta säästyy pahimmilta vaihehässäköiltä.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
matti_
06.06.2013 00:38:22

Thänks. "Kalliita" on vähän väärä termi luonnehtimaan minun musajuttuja ylipäätään. Toki nuo mun mikit on ihan kunnialla asiansa ajaneet, mutta jotenkin tuntuu, että tuo viisseiska on minun paras mikki. Eikä tämä johdu mistään uskonnosta. Varsinkin lauluissa se on monta kertaa ollut sitten kuitenkin se paras. Palaan linkkien kera asiaan myöhemmin :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti