Muusikoiden.net
02.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vanhojen Mikrofonien kapseleiden "puhdistus"
1
dantone
14.05.2013 13:12:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään tietoa onko käytännössä mitenkään mahdollista puhdistaa vanhoja konkkamikkien kapseleita? Jos ajatellaan tuollaista 60-70vuotta vanhaa mikkiä joka on jo nähnyt kaikenlaista ja kaikennäköistä "huolenpitoa" niin näissä tuppaa tuo kapseli olemaan jo aika likainen. On varmasti pölyä ja sylkeä ja hapettumaa ym ym.. ajattelin vain että se kapseli on niin älyttömän herkkä että sitä ei varmaan ihan hiomapaperilla viittis alkaa puhdistaa. :)

Kestääkö tuommoinen kapseli mitenkään vettä? eikös ne pitkälti kultaa ole? Ajattelin mitenköhän kestäisi ultraäänipesuria? sehän olisi mahdollisimman hellävärinen sekä samalla tehokas puhdistamaan? samalla jotain hopeankiiloitus ainetta mukaan joukkoon.

Onko jollain jotain ajatuksia/kokemuksia asiasta?

multipaavo
15.05.2013 00:03:40 (muokattu 15.05.2013 00:12:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapselit kestävät likaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun sitä ajan saatossa kertyy liikaa, muuttuu mikki kohinaiseksi, vaimeaksi ja taajuusvaste voi heittää volttia. Helppo tapa kokeilla kapselin likaisuusastetta on kytkeä se kiinni laitteistoon mistä sitä voi kuunnella ja hönkäistä hieman kosteutta kapseliin (grillin ei tarvitse olla poissa edestä) Jos mikki halvaantuu välittömästi, on kapseli melko varmasti puhdistusta vaille. Halvaantuminen kestää muuten vain pienen hetken, joten tuhoutumisvaaraa tällä testillä ei ole.

Ultraäänipesurilla kapselin tuhoaa varmasti, joten sille iso ja ehdoton EI!

Puhdistus on hyvin huolellista, aikaa vievää ja tarkaa käsityötä ja vaatii huomattavan puhdasta alkoholia (sinolit ja isopropanolit voi unohtaa per heti) tislattua vettä sekä erittäin hyvälaatuisen (ja kalliin) taiteilijan siveltimen. Ja aivan loputtomasti kärsivällisyyttä. Kapselin kultaus irtoaa myös hyvin herkästi riippuen millaiseen muoviin se on kiinnitetty ja kuinka rajusti sitä siveltimellä hinkkaa.

Mikäli mikki on arvokas ja tuntuu siltä, ettei omat taidot riitä operaation suorittamiseen, niin en suosittele kokeilemaan onneaan ennenkuin on treenannut useampia kertoja vaikkapa jollain halvalla kiinalaisella kapselilla, jonka mahdollinen tuhoutuminen ei ota päähän ihan niin paljon. Mikäli vieläkin pelottaa niin mikin voi tuoda esim. allekirjoittaneelle hoitoon.

-Paavo

Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
dewil
16.05.2013 12:58:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yllekirjoittanut putsas mun mikin kapselin ja mä olin ihan että "whaat"
ja se oli ihan et "daa" ja mä olin ihan että "jee!"

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti