Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: konkkamikki, äänikortti, tila - heikoin lenkki?
1
h.e.k.a
11.05.2013 10:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
nyt pitää hieman hakea konsultointiapua ammattilaisilta, eli tarkoitus olisi hieman upgreidata laitteistoa nimenomaan akustisen kitaran nauhoitusta silmälläpitäen.
 
Tällä hetkellä mikkeinä käytössä kymmenisen vuotta vanha T.Bonen SC400 ja Roden NT1, äänikorttina puolestaan Presonuksen vanha Firepod. Signaali Logiciin, jossa tulee hoidettua loput.
 
Taustaa: käytännössä nauhoituksia tulee tehtyä erilaisissa ympäristöissä, mutta yhdistävänä tekijänä näissä on rajallinen tila ja/tai haastava akustiikka. Välillä omassa varastohuoneeseen tehdyssä ministudiossa, välillä treeniksellä, välillä mökillä. Mieleeni on kuitenkin jäänyt eräs akustinen nauhoitus, jonka tein SC400:lla ja Yamahan AWG16:lla vanhan vuokrakämppäni pienessä olohuoneessa. Tuolloin jokin natsasi sen verran hyvin, että akustisen soundi oli minun mittapuuni mukaan tarpeeksi laadukas, eli sinänsä palikoiden laatuvaatimukset eivät äärettömän korkealla ole. Yhdessä vaiheessa käytin Apogeen Duettia, ja tuolloin tuntui soundin haku onnistuvan paremmalla onnistumisprosentilla, tosin edelleen tuli arvottua laaja- ja pienikalvoisen konkan kanssa.
 
Kysymys: Kannattaisiko suosiolla upgreidata sekä äänikortti että tuo mikki (SC400)? Vai riittäisikö vain toisen äänikortin hankinta (Esim. Apogeen One, Firepodia käytän vielä moniraitaäänityksissä)? Mielestäni tuo SC400 kuitenkin nappaa kaiken tarvittavan, ja itse signaalin muokkaus alkanee vasta etusesta eteenpäin..? Vai toisiko joku hieman kalliimpi mikki selkeästi parannusta tuohon perussoundiin?
 
Haussa olisi siis sellainen "lämmin hitaasti syttyvä" akkarisoundi, ja soitto tapahtuu yleensä näppäillen. Yksi malliesimerkki löytyy Sound City-elokuvan alusta, jossa Dave Grohl soittaa akustisella elokuvan "teemabiisin". Usean mikin käyttöä hieman karsastan, eli tavoite olisi saada tarpeeksi yksinkertainen setuppi, jonka voi pistää pystyyn nopeasti missä tahansa ja joka ei vaadi ympäristöltäänkään mitään mullistavaa.
 
Vinkkejä otetaan siis vastaan.
 
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
kiiski
11.05.2013 11:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaisi siltä, että nyt pitäisi saada se kitara soimaan lämpimästi ja hitaasti syttyvästi. Kannattaa kokeilla hakea hyvää äänityspaikkaa huoneista. Tuleeko paras soundi dempimmässä tilassa vai esimerkiksi soittamalla nurkkaa päin? Kyllä noilla laitteilla ääntä saadaan tallennettua ja luulisin, että nyt pitäisi keskittyä lähtösoundiin.
 
hape
11.05.2013 11:39:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Kyllä noilla laitteilla ääntä saadaan tallennettua ja luulisin, että nyt pitäisi keskittyä lähtösoundiin.
 
Nimenomaan. Kitara ratkaisee aika paljon (ja soittaja toki myös), eli kandee kokeilla eri soittimilla.
 
http://www.thespyro.com
h.e.k.a
11.05.2013 13:41:06 (muokattu 11.05.2013 13:41:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape: Nimenomaan. Kitara ratkaisee aika paljon (ja soittaja toki myös), eli kandee kokeilla eri soittimilla.
 
Kitarana Landolan J-85 (jumbo), ja pitkällisen vertailun jälkeen löytyi oikeantyyppiset kieletkin (Dean Markley) , joilla saan soundin alkupäässä mieleisekseni (joka siis ensimmäisen kerran sai minut kyseiseen kitaramalliin ihastumaankin, mutta kyseinen yksilö ehti livahtaa näpeistä. Tämän jälkeen vasta neljäs J-85 omasi suht vastaavan soundin, ja tämä lähti aikoinaan mukaan kaupasta). Kaipa se niin on, että noilla kamoilla pitäisi päästä haluttuun lopputulokseen, eli tässä kohtaa hifistely ei kannata...
 
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Mikael
11.05.2013 14:06:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofonin sijoittelu on avainasemassa. Kitara kuulostaa mikrofonille hyvinkin erilaiselta eri suunnista ja etäisyyksiltä. Toinen mikä vaikuttaa paljon on kitaran sijainti tilassa. Käytä aikaa siihen että kokeilet erilaisia sijoitteluita niin kitaran kuin mikrofoninkin suhteen. Pitäisi siis löytää hyvä kombinaatio kullekin tila-instrumentti-mikrofoni-kombinaatiolle ja koska kukin näistä omaa oman luonteensa, mitään muuta yleispätevää ohjetta, kuin "kokeile" ei oikein voi sanoa.
 
Mua yleensä helpottaa hyvät suljetut kuulokkeet sijoittelun tutkiskelussa, koska niiden avulla voi asiaa tutkia reaaliajassa siirtelemällä mikkiä/kitaraa kuulokkeet päässä jolloin vaikutuksen kuulee siinä samalla. Toki voi myös äänitellä eri paikoista ja tehdä muistiinpanoja...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
mukis
14.05.2013 15:19:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mikrofonin sijoittelu on avainasemassa. Kitara kuulostaa mikrofonille hyvinkin erilaiselta eri suunnista ja etäisyyksiltä. Toinen mikä vaikuttaa paljon on kitaran sijainti tilassa. Käytä aikaa siihen että kokeilet erilaisia sijoitteluita niin kitaran kuin mikrofoninkin suhteen. Pitäisi siis löytää hyvä kombinaatio kullekin tila-instrumentti-mikrofoni-kombinaatiolle ja koska kukin näistä omaa oman luonteensa, mitään muuta yleispätevää ohjetta, kuin "kokeile" ei oikein voi sanoa.
 
Mua yleensä helpottaa hyvät suljetut kuulokkeet sijoittelun tutkiskelussa, koska niiden avulla voi asiaa tutkia reaaliajassa siirtelemällä mikkiä/kitaraa kuulokkeet päässä jolloin vaikutuksen kuulee siinä samalla. Toki voi myös äänitellä eri paikoista ja tehdä muistiinpanoja...

 
Mikaelin ohjeita lämpimästi kompaten lisään vielä, et mikkisijoittelussa jo muutaman sentin muutos muuttaa soundia. Sijoittelussa ei ole kiellettyä käyttää esim. mittanauhaa, tai mittanarua apuna, mua ainakin jelppaa se rumpumikittelyyn, ja helpottaa myös muistiin painamista/muistiinpanoja. Valokuvien käyttö hyvästä setupista vois olla myös keino, joka helpottaa vertailua.
 
Sit tulee vielä mieleen, se, et lähimikki kuulee sen skitan ihan erilailla kuin korvat, joten, kun taisit olla tyytyväinen lähtösoundiin, niin ehkä vaan automaattisesti kaipaat enemmän tilaa myös siihen mikkisoundiin. Tuohon vois auttaa toinen tilamikki, tai sit aikalailla isompi muutos mikkisijoitteluun.
 
Raiskataan kaikkea mikä 70-luvulla oli hyvää.
M.F.
14.05.2013 15:39:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Haussa olisi siis sellainen "lämmin hitaasti syttyvä" akkarisoundi, ja soitto tapahtuu yleensä näppäillen.
 

 
Voisit kokeilla myös jotain laadukasta dynaamista mikkiä, toimivat monesti hyvin myös ei-niin-ihanteellisessa akustiikassa.
 
Mikä on kun ei taidot riitä?
Mikael
14.05.2013 17:13:52 (muokattu 14.05.2013 17:15:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Sit tulee vielä mieleen, se, et lähimikki kuulee sen skitan ihan erilailla kuin korvat, joten, kun taisit olla tyytyväinen lähtösoundiin, niin ehkä vaan automaattisesti kaipaat enemmän tilaa myös siihen mikkisoundiin. Tuohon vois auttaa toinen tilamikki, tai sit aikalailla isompi muutos mikkisijoitteluun.
 
Joo, sen mikin voi myös sijoittaa vaikka siihen korvan viereen osoittamaan olan yli kohti kitaraa. Tällainen "soittajanäkökulma" on monesti toimiva ratkaisu.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti