Muusikoiden.net
08.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cubase LE5 Volume
1
jp_boy
11.03.2013 16:51:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olen vasta vähän aikaa sitten aloittanut Cubase LE5:dellä ja haluaisin tietää, että, kun äänitteen tallentaa MP3 muotoon, niin mistä saa muutettua lopullista äänen voimakkuutta? Nyt kun tallennan äänitteen MP3 muotoon, niin musiikkia kuulu todella hiljaa, vaikka volume olisi koneessa täysillä.

Numb
11.03.2013 17:05:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopullisen miksauksen master volumesta. Toki sinne masteriin voi lyödä brick wall -limitterin ja ajaa vähän sitä vasten vielä. Mutta se miksauksen vola määrää mp3:n volan.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Kalmo
11.03.2013 20:46:33

Koneen volyymipotikalla ei ole mitään vaikutusta äänitteen voimakkuustasoon.
Se, mitä Cubasen master outin tasomittari näyttää, on äänitteen todellinen taso, ei se, mitä korvilla kuulet. Vaikka tasomittari iskisi välillä 0 dB:iin, ei äänite välttämättä ole yleistasoltaan kovaääninen, koska yksittäinen rummunisku tms. voi nostaa huipun nollaan, vaikka keskimääräinen taso (RMS) olisi hyvinkin matala.

Äänittäessä ei kuitenkaan pidä pyrkiä mahd. korkeaan volyymiin, koska silloin klippaamista (0 dB:n ylityksiä) tapahtuu kovin helposti. Äänitystasona -12 - -6dB on riittävä, etenkin, jos käytetään 24 bitin syvyyttä.

Valmiin miksauksen RMS tasona -6dB on jo varsin kovaääninen.

Musaprojektin tason nostaminen lähelle "kaupallista tasoa" (= dynamiikan tuhoaminen :o) edellyttää vaikkapa

- raitakohtaista volyymiautomaatiota
- raitakohtaista kompressointia ja EQuttamista
- kompressointia, EQuttamista ja limitteriä "master"-vaiheessa.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
lasal
11.03.2013 20:53:37 (muokattu 11.03.2013 21:17:28)

minun Cubase 5 LE perii MAKSUN mp3-tallennuksista ekojen kahdenkymmenen jälkeen

olen havainnut hyväksi importoida .wav-exportit Audacityyn, voi korjata monenlaisia asioita, ml. kokonaistason. (Mm. 'hard limiter'illä karsin lähes joka laulussa esintyvät pari rumpujen piikkiä ja 'amplify'llä sitten nostan tason niin että piikit ovat esim -1,5 dB). Sitten export mp3:ksi

Klezberg
11.03.2013 21:55:33 (muokattu 11.03.2013 22:30:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: minun Cubase 5 LE perii MAKSUN mp3-tallennuksista ekojen kahdenkymmenen jälkeen

Eiköhän tuo johdu siitä että mp3-enkoodaus on lisenssimaksun alaista teknologiaa ja Cubase joutuu itse siitä maksamaan. Siksi nuo ilmaisversiot toimivat noin.

Tuolta löytyy maksut mitä valmistaja joutuu maksamaan
http://mp3licensing.com/royalty/

Tuo Audacity-homma ilmeisesti pelaa niin että Audacity toimitetaan ilman mp3-enkooderia (joka vaatii lisenssin) ja käyttäjä itse asentaa siihen LAME-enkooderin. Tuosta LAME:sta saa sen käsityksen, että se on olevinaan lisenssivapaa toteutus jota ei ole tarkoitettu oikeaan käyttöön, ja loput on käyttäjän vastuulla.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
-Q-
12.03.2013 09:22:28

Klezberg: Eiköhän tuo johdu siitä että mp3-enkoodaus on lisenssimaksun alaista teknologiaa ja Cubase joutuu itse siitä maksamaan. Siksi nuo ilmaisversiot toimivat noin.

Eikä pelkästään ilmaisversiot vaan myös tuosta Cubasen halvimmasta Elements -versiosta puuttuu MP3 enkooderin lisenssi. Pitää ostaa erikseen jos sen tuntee tarvitsevansa. Itse kierrän ongelman Applen iTunesilla josta toiminto löytyy. Pelkästään ämpärikoodausta varten se on tietty aika tuhti ratkaisu ja vaatii WAVien tuonnin Tunesin kirjastoon mutta kun se on jo muutenkin käytössä niin kelpaa hyvin. Sillä on myös helppo täyttää esitystiedot.

..Sitten on tietysti eri homma jos harrastaa jotain MP3-optimoituja miksauksia jossa kenties tekee koodauksen monta kertaa aina jokaisen muutoksen jälkeen kuullakseen lopputuloksen enkoodattuna. Mutta jos homma on niin isolla niin ehkä maksaa se jonkun kympin siitä lisenssistä tai käytössä on softa jossa toiminto on jo mukana. Muistelen myös nähneeni mainoksen jostain softasta/plugarista joka tekee enkoodauksen myös reaaliajassa. Voi siis kuunnella sitä huononnettua ämpäriä jo miksatessaan.

Spedemix
12.03.2013 15:50:22

Itse käytän ämppäreiden ja AAC:den luomiseen kevyttä encode/decode softaa nimeltänsä xACT (vain OSX). iTunesillakin homman kait hoitais, mutta on tosiaan aika järkäleratkaisu.

miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti