Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: demppaus laulukoppiin
1
jupo.r
27.02.2013 14:07:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli lyönkö kopin aivan kaiuttomaksi? Kiitos
 
dewil
27.02.2013 14:22:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyö. Ole hyvä.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
kivi
27.02.2013 14:22:19 (muokattu 27.02.2013 14:23:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jupo.r: Eli lyönkö kopin aivan kaiuttomaksi? Kiitos
 
Älä, koska sitten sinulle tulee paha olo siellä. Sisäkorva joka säätelee ihmisen tasapainoa ei luonnostaan oikein pärjää kaiuttomissa tiloissa. Tee sen sijaan niin, että jätät selkäsi taakse vähän soivaa aluetta, ja keskityt vaimentamaan sen suunnan mihin lauletaan, sivuheijastukset ja mikin takana olevan alueen. Tää helpottaa ratkaisevasti työskentelymukavuutta ja mahdollistaa pidemmät sessiot.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jupo.r
27.02.2013 14:38:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon! Olen huomannut ton pahan olon kun kaikki kaiut on pois :)
 
Groovi
27.02.2013 15:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Tee sen sijaan niin, että jätät selkäsi taakse vähän soivaa aluetta, ja keskityt vaimentamaan sen suunnan mihin lauletaan, sivuheijastukset ja mikin takana olevan alueen
 
Harvinaista sikäli, että täytyy tässä kohtaa olla Kiven kanssa täysin eri mieltä.
 
Oleellista neutraalin ja huonekaiuttoman laulusoundin tekemiseksi on dempata akustiikka laulajan takaa - ei edestä. Tämä siitä syystä että mikrofoni tietysti "kuulee" kaikki asiat suuntakuvionsa mukaan, eli jos käytössä on kardioidimikki, niin se kuulee vain itse laulajan ja suoraan laulajan takaa tulevat huoneheijastukset. Huoneen demppaaminen suuntakuvion takaa ei vaikuta soundiin oikeastaan ollenkaan.
 
Jos käytössä on pallo- tai kasikuvioinen mikki, niin ongelma saadaan helposti hallintaan demppaamalla takaseinä ja asentamalla mikin eteen reflection filter.
 
Tästä syystä esim. kardioidikuviolla oleva mikki ja sen taakse asennettu reflection filter on sama asia kuin laittaisi rattaat hevosen eteen.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
PJS
27.02.2013 15:55:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Harvinaista sikäli, että täytyy tässä kohtaa olla Kiven kanssa täysin eri mieltä.
 
Oleellista neutraalin ja huonekaiuttoman laulusoundin tekemiseksi on dempata akustiikka laulajan takaa - ei edestä. Tämä siitä syystä että mikrofoni tietysti "kuulee" kaikki asiat suuntakuvionsa mukaan, eli jos käytössä on kardioidimikki, niin se kuulee vain itse laulajan ja suoraan laulajan takaa tulevat huoneheijastukset. Huoneen demppaaminen suuntakuvion takaa ei vaikuta soundiin oikeastaan ollenkaan.
 
Jos käytössä on pallo- tai kasikuvioinen mikki, niin ongelma saadaan helposti hallintaan demppaamalla takaseinä ja asentamalla mikin eteen reflection filter.
 
Tästä syystä esim. kardioidikuviolla oleva mikki ja sen taakse asennettu reflection filter on sama asia kuin laittaisi rattaat hevosen eteen.

 
Tyhmä kysymys, älkää lynkatko:
Eiks laulaja itse sit oo siinä takaa tulevien heijasteiden esteenä?
 
Peace!
pimp
27.02.2013 15:56:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sieltä mikin takaahan sen ensiheijaste tulee, tai on tulematta, joten kyllä se sieltä kannattaa dempata.
 
Words can hurt, you know
jannu
27.02.2013 16:19:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Harvinaista sikäli, että täytyy tässä kohtaa olla Kiven kanssa täysin eri mieltä.
 
Oleellista neutraalin ja huonekaiuttoman laulusoundin tekemiseksi on dempata akustiikka laulajan takaa - ei edestä. Tämä siitä syystä että mikrofoni tietysti "kuulee" kaikki asiat suuntakuvionsa mukaan, eli jos käytössä on kardioidimikki, niin se kuulee vain itse laulajan ja suoraan laulajan takaa tulevat huoneheijastukset. Huoneen demppaaminen suuntakuvion takaa ei vaikuta soundiin oikeastaan ollenkaan.
 
Jos käytössä on pallo- tai kasikuvioinen mikki, niin ongelma saadaan helposti hallintaan demppaamalla takaseinä ja asentamalla mikin eteen reflection filter.
 
Tästä syystä esim. kardioidikuviolla oleva mikki ja sen taakse asennettu reflection filter on sama asia kuin laittaisi rattaat hevosen eteen.

 
Entäs off-axisilta tulevat heijasteet? Harvemmissa herttamikeissä sieltä suuntakuvion takaa tuleva kajastus on mitenkään ameriikanherkkuva.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Groovi
27.02.2013 16:24:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testatkaapa varsin asiaa omin korvin.
 
Vuosi sitten rakentelin laulukoppia ja tätä sekä monta muuta tapaa tuli testattua melko hartaasti sekä pienessä 1,2m x 1,2m laulukopissa että 18 neliön soittohuoneessa, johon laitettiin liikuteltavat ääntä kuolettavat sermit.
 
Ainakin molemmissa omissa em. tiloissani huoneen "soundi" erottuu niin pitkään kunnes heijastukset dempataan laulajan takaa. Takaheijastukset kuriin laittamalla poistuu etupuolen demppauksen tarve kokonaan, ja soundi on ihan kuiva vaikka miten rankasti kompuroisi.
 
Sen sijaan kuunteluhuoneessa asia on juuri päinvastoin, ja takaseinä kannattaa olla enemmän soiva kuin etuseinä.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
kivi
28.02.2013 16:08:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Harvinaista sikäli, että täytyy tässä kohtaa olla Kiven kanssa täysin eri mieltä....
Huoneen demppaaminen suuntakuvion takaa ei vaikuta soundiin oikeastaan ollenkaan.
 
Jos käytössä on pallo- tai kasikuvioinen mikki, niin ongelma saadaan helposti hallintaan demppaamalla takaseinä ja asentamalla mikin eteen reflection filter.
 
Tästä syystä esim. kardioidikuviolla oleva mikki ja sen taakse asennettu reflection filter on sama asia kuin laittaisi rattaat hevosen eteen.

 
Hm. Kardioidi (hertta, superhertta, hyperhertta) ottaa paitsi edestä, myös takaa. Sen keila ei siis ole vain suoraan eteenpäin, joten analogia hevosesta ja rattaista ei toimi. Lisäksi laulun studioäänityksissä käytetään paljon omnidirektionaalisia ja vaikka mitä suuntakuvioita (myös kutakuinkin kaikki muuttuvalla suuntakuviolla varustetut mikrofonit osoittavat myös kohtisuoraan taakseen), jotka poimivat tilaa kaikkialta. Laulajan pään takaa sen sijaan ei mun ymmärtääkseni ihan kauheasti tule heijastuksia mikille, koska siinä on se pää edessä, ja sieltä päin on jo eniten informaatiota.
 
Mutta jos vastakkaisia havaintoja on, niin ne ovat varmasti oikeita myös. Akustiikka on ihmeellinen asia, ja jokainen tila on omanlaisensa. Matematiikan ja kaavioiden lisäksi kannattaa myös käydä läpsyttelemässä käsiä siinä kohti missä aikoo äännellä, ja katsoa mistä kohti kuuluu.
 
Mutta missään tapauksessa en lähtisi myöskään vähättelemään nimen omaan mikin taakse laitettavaa vaimennusta. Sieltä heijastuva ääni on melkein aina ongelma, ja sitä myös tulee koska sinne päin laulaja projisoi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Groovi
28.02.2013 16:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Laulajan pään takaa sen sijaan ei mun ymmärtääkseni ihan kauheasti tule heijastuksia mikille, koska siinä on se pää edessä, ja sieltä päin on jo eniten informaatiota.
 
Mutta missään tapauksessa en lähtisi myöskään vähättelemään nimen omaan mikin taakse laitettavaa vaimennusta. Sieltä heijastuva ääni on melkein aina ongelma, ja sitä myös tulee koska sinne päin laulaja projisoi.

 
Niin, omien havaintojen mukaan se laulajan pää ei ole minkäänlainen este heijastuksille, koske ne tulevat paljon laajemmalta alueelta laulajan ympäriltä, ja varsinkin jos suuntakuvio mikissä on leveä. Suuntakuvio määrää mitä mikki kaappaa, ja sen mukaan kannattaa pähkäillä myös demppauksia.
 
Eikä mun tarkoitus ollut vähätellä laulajan eteen asennettua demppausta tai väittää sitä vääräksi tavaksi. Omien havaintojen mukaan laulajan edestä tulevat heijastukset ovat sitä suurempi ongelma mitä pienempi tila on käytössä. Vaatekomeron kokoinen koppi on sieltä pahimmasta päästä. Sama ideologia toimii myös käänteisesti, iso tila toimii yleensä aina vähintäänkin kohtuullisesti.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Antti1
28.02.2013 17:09:50 (muokattu 28.02.2013 17:10:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee mieleen, että ehkä tuollaisissa ahtaissa paikoissa kannattaa hitusen vältellä täysin tasaisia heijastavia pintoja ja ainakin harkita monimutkaisempaa diffusoivaa ja mahdollisesti muutenkin vinottua seinäpintaa. Tämmöisen voisi heittää esimerkiksi sinne mikin suuntakuvion herkimmän suunnan vastaiselle seinälle, eli käytännössä ainakin laulajan taakse. Jokatapauksessa noi ahtaat kolot kuulostavat imo todella kamalalta, jos siitä kopista itsestään jotain ylimääräistä nauhalle tarttuu, joten pyrkisin ainakin hajoittamaan ja ohjaamaan mikistä pois niitä heijastuksia. Tai sitten vaan kärsii kärsimyksensä siellä melko kaiuttomassa tilassa ja käy välillä haukkaamassa happea ulkopuolella.
 
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
L.Ruoska
03.03.2013 22:03:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi:hallintaan demppaamalla takaseinä ja asentamalla mikin eteen reflection filter.
 
Sama huomio mulla makuuhuonestudioharrastajan näkökulmasta. Eli kun heitän mikin taakse reflexion filterin ja ripustan laulajan taakse peiton niin saan kuivaa matskua muuten täysin demppaamattomasta, normaalisti kalustetusta huoneesta. Pöytä, sohva, kirjahylly jne, about 10m2.
 
Käytössä jotain puolentoista huntin dyniksiä ja edullinen konkka. Filtterin virkaa ajaa SE Reflexion Filter Project Studio (http://www.thomann.de/fi/se_electro … s_reflexion_filter_project_stud.htm).
 
Ei mitään hifivehkeitä, mutta eipä näistä mun jutuista kauheasti iloa ammattilaisille olekkaan. Lähinnä rohkaisen tässä muita harrastelijoita, että ei tartte välttämättä sijoittaa seuraavaa palkkaa akustolevyihin ja rakennusliimaan :)
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
koopop
04.03.2013 00:30:15 (muokattu 04.03.2013 00:53:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä on mustavalkoista käsitellä aihetta vain akselilla mikki kuulee-ei kuule. Suuntakuviokaaviot on aina taajuusriippuvaisia, ja aika paljon jengi käsittelee juuri sitä preesens-alueen taajuuskuviota. Just sitä sienen muotoista joka antaa nimen hertta. Vähän sama kuin menisit ostamaan kaiutinta vain sen taajuukäppyrän perusteella. Totta kai ne on kaikilla niin tasaisia kuin mahdollista. Erot syntyykin transienttitoistossa ja miten kaiutin käyttäytyy eri akustiikassa, sekä miltä kuulostaa sweet spotin ulkopuolella.
 
Yksikapseliset mikrofonit on vain herttoja tai superherttoja haulikkoon asti, (poislukien esim. nauhamikit). Kahdella kapselilla saadaan studiomikeistä palloja ja kaseja jne. Näiden suuntakuvio tehdään elektronisesti vaiheistamalla ulostulopuolta jolloin saadaan vaimentuma halutuille taajuuksille. Studiomikrofoneissa vaimentumalla eliminoidaan mikin takaa tulevia heijasteita ylämiddlessä, eli tilaääntä. Dynaamisissa mikrofoneissa vaimennus tehdään usein kapselin takana olevilla "ilmarei'illä", ja sillä pyritään vaimentamaan runkoääniä ja kiertoherkkyyttä.
 
Niinkun Kivi totesi, akustiikka on monimutkainen asia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Laulukopin sisäinen akustiikka merkitsee todella paljon kokonaissoundissa, sillä mikrofoni kuulee kyllä kaikki taajuudet ja heijasteet kapselissa. On sijoittelu- ja makukysymys milloin yhdistelmä on mieluisin.
 
Jos yleistää, että moni laulussa käytetty studiokonkkamikki on kuvioltaan hertta, on se silloin vain siis tietyllä taajuudella. Se alue on todella kapea, puhutaan ylämiddlestä 1kHz:n paikkeilla.. Mitä alemmas mennään taajuudessa, sitä suuntaamattomammaksi mikki menee. Usein alle 500Hz:n ollaan jo hyvin omni. Laittakaa luurit päähän, menkää laulukoppiin ja möriskää mikkiin sen takapuolelta ja kuunnelkaa missä raja menee. Samalla voi kuulostella onko jossain taajuuksilla huoneheijastetta pahoja vääristymiä.
 
Otetaan esimerkkinä pienet amatööritason laulukopit, akustoidut huoneet, vaatehuoneet tms. On tärkeämpää huomioida mahdollisten kuminoiden ja heijasteiden yhteisvaikutus kuin tarkastella pelkästään mikkiä sen suuntakuviomielikuvan kautta. Mikin sijoittelulla suhteessa huoneen sweetspotiin on suuri vaikutus. On toki myös reflection filtereillä tai heijastepinnoilla, mutta yhtälöön on otettava mukaan myös muitakin tekijöitä.
 
Esimerkiksi pieni laulukoppi; Mikrofonista seinään on 1m. Metrin etäisyys on 172Hz:n aallonpuolikas, jolloin tämä voi aiheuttaa siis korostumia tai vaimentumia em. taajuudelle, joka kuuluu voimakkaana tumppusoundina tai kireytenä. Koska mikrofonit eivät ole enää suuntaavia tällä taajuudella, ei ole merkitystä mihin suuntaan kapseli katsoo, on enää merkitystä sillä saadaanko mikrofoni toiseen paikkaan jossa seisova aalto on A. eri taajuudella, B. ei niin voimakas.
 
Mä en koskaan pysty uudessa paikassa silmällä sanomaan missä on paras paikka laulaa, tai mihin suuntaan mikin tulee "osoittaa". Jos soundi on kummallinen, paikkoja kannattaa vähän hakea, ja jos on vähänkään intoa niin ajaa huoneeseen kohinaa ja mitata jollain pallomikillä että onko järkyttävän pahoja vaimentumia tai korostumia. Behringerin mittamikki maksaa muutamia kymppejä ja netistä saa ilmaisia hyviä analysaattorisoftia, ainakin macille.
 
edit: usein pienen kopin laatikkomaisuutta tuo korostumat ja vääristymät (kampasuodinilmiö) 250-400 Hz alueella. Näiden taajuuksien puolikkaat aallonpituudet ovat about 40-70 cm. Yleensä tämä on etäisyys johonkin esteeseen, asiaan, esineeseen, seinään. Ja mitä matalammaksi menee, sen vaikeampi taajuutta on akustoimalla hallita. Mikkiä siirtämällä pois tältä alueelta voi helpottaa, mutta vaarana on että ongelma siirtyy toiseen paikkaan.. :)
 
EDIT2:
 
Studiomikin kulmalla voi myös vaikuttaa paljon heijasteisiin. Jos laulajan takaa tuleva heijaste on ongelma, kannattaa kokeilla nostaa mikkiä yli pään ja suunnata kapseli kohti suuta. Jos lattialla on paksu matto, voi ongelma ratkaistua jo tällä. Tai päinvastoin, mikin voi laittaa alhaalta ylöspäin.. Nämä vaikuttavat myös laulajan ässiin ja matalien laulajien bassoon, joten kannattaa todellakin kokeilla, vaikka muuten vaan. Itse sain kerran erään kireä-ässäisen naislaulajan paremman kuuloiseksi nostamalla mikin reilusti yläpuolelle, jolloin mikki osoitti suuhun 45 asteen kulmassa. Paljon pehmeämpi soundi.
 
Tsekatkaa tää: http://www.dpamicrophones.com/en/Mi … rsity/Application-Guide/Vocals.aspx
(tosin: "The microphone design must be very clear in its off axis response for this to work")
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti